Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bo Bengtssons högtalare
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Tobias Lindell
QUOTE (Bo Bengtsson @ 2010-04-10 04:26 ) *
Vi har tecknat avtal med Europarepresentanter och därmed fått 75 nya återförsäljare i Tyskland, Frankrike, Belgien, Nederländerna och Luxemburg, vilket gläder. M1 och M3 säljer som smör i solsken på kontinenten, lustigt nog tack vare att man där har ett intresse för lite annorlunda lösningar, (du vet ju själv att det går bra för MBL), och våra dipolribbon har rön

Kul att höra. Grattis!
Bo Bengtsson
QUOTE (Tobias Lindell @ 2010-04-10 09:43 ) *
Kul att höra. Grattis!

Tack Tobias!

Vore kul att sammanstråla någon gång och få lyssna på dina konstruktioner!

Mvh//BB
Bo Bengtsson
QUOTE (Kent_n @ 2010-04-10 08:34 ) *
Inte illa..sälja två "högtalare" för runda slängar 28 mil..Antar att det måste vara rekord ?..Av storleken att dömma så måste det vara ordentligt stora lokaler..

Om det finns chans till foto vid monteringen skulle det vara mumma och det skulle funka, och visa ex här. kan alltid hoppas..

Hoppas du såg att jag skrev preliminär order? Man blir tämligen luttrad med åren... icon_smile.gif

Montering sker på annan ort. Bafflarna i granit väger ohälsosamt mycket för en "vanlig" verkstadslokal Får nog överväga en "light"-version i MDF framöver! icon_smile.gif

//BB
bbking
QUOTE (Bo Bengtsson @ 2009-01-20 06:25 ) *
Som tack för de vänliga orden, får jag väl kontra med att försöka bjuda på något tillbaka. Här ses resultatet av arbetet bakom de nya Megatrenderna, (MkII) med de Jordanska aluminiumkonerna jag vidareutvecklat till 8"-versionen.

Ser fram emot när jag kan bjuda in forumets medlemmar på en liten trivselkväll med något att äta också... icon_smile.gif

Mvh //BB

Hej BB,
Inbjudan Jan 2009 står den kvar ?
Det har väl inte varit något besök från Euphonia sedan Dec 2007 ?

Vore jätteroligt att få komma på besök.
Jag tror det är fler som är sugna.

Vad tror du ?

mvh bb
Bo Bengtsson
QUOTE (Björn B @ 2010-06-29 23:29 ) *
Hej BB,
Inbjudan Jan 2009 står den kvar ?
Det har väl inte varit något besök från Euphonia sedan Dec 2007 ?

Vore jätteroligt att få komma på besök.
Jag tror det är fler som är sugna.

Vad tror du ?

mvh bb

Tack för förslag! Kanske kan vara något att fundera över inför hösten. För tillfället är demorummet mera labb än musikrum icon_smile.gif

//BB
Krima
QUOTE (Charlie H @ 2009-10-26 13:48 ) *
Jag tycker vi ska vara mycket glada att personer som Bo Bengtsson finns, som vill utveckla och skapa något som endast ett fåtal är förunnat. Det driver teknik och utveckling framåt, det sätter Sverige på kartan, det skapar förmodligen lösningar till utrustning i andra prisklasser.

För min egen del ser jag ju att systemet går att minska men ändå behålla den förmodade enormt höga ljudkavliteten, men jag kan ha fel........

Om man var intresserad av Ultimate, största problemet torde vara utrymme, så är jag övertygad om att Bosse ser till att man får den information man tycker man behöver.

Det är verkligen glädjande att vi har svenskar som skapar kompromisslösa produkter och lösningar!

Det vore intressant att veta vilken elektronik som är lämplig att driva Ultimate med, ja naturligtvis mest som kuriosa och hifi-porr!!!

Väldigt bra sagt.
Bo Bengtsson
QUOTE (Charlie H @ 2009-10-26 13:48 ) *
Det vore intressant att veta vilken elektronik som är lämplig att driva Ultimate med, ja naturligtvis mest som kuriosa och hifi-porr!!!

Hej! Sorry att den frågan har gått min näsa förbi i snart ett år! Thinking.gif

Vi har provat med ett otal kombinationer av de mest skiftande slag. Rent generellt kan väl sägas att banden trivs väldigt bra med välgjorda slutsteg av rör-typ medan bassystemen gillar lite "stramare" tyglar, modell halvledarslutsteg. Oavsett vad man ansluter "hör" man elektroniken på ett sätt som kanske inte är så vanligt. Du hade kanske väntat dig mera definitiva förslag, något som är fullt förståeligt. En anledning till att elektronik i de lite lägre prisklasserna trots allt presterar så pass hyggligt ligger bl.a. i att högtalarsystemet representerar en tämligen enkel och problemfri last, något som på pappret får mindre högpresterande steg att låta betydligt bättre än väntat.

Mvh//BB
DrT
Hej Bo!
Vi har inte råkats förr, men jag skulle gärna komma på en provlyssning under hösten om det går att få till ett lyssningstillfälle. Vi senare tillfälle så skulle jag gärna bifoga min nya referensskivspelare (The Disc Rotator) med lämpligt RIAA för systemtest.
MVH,
Dr T
Bo Bengtsson
QUOTE (DrT @ 2010-09-07 23:16 ) *
Hej Bo!
Vi har inte råkats förr, men jag skulle gärna komma på en provlyssning under hösten om det går att få till ett lyssningstillfälle. Vi senare tillfälle så skulle jag gärna bifoga min nya referensskivspelare (The Disc Rotator) med lämpligt RIAA för systemtest.
MVH,
Dr T

Hej Dr T!

Du är självklart välkommen på en demo! icon_smile.gif Med lite tur har vi då hunnit koppla in Tribeca-systemt. Det kan ses som ett fristående alternativ och/eller en uppgradering av M3Pro och Megatrend. Bifogar bild nedan som visare ett "våningsplan" De är avsedda att stackas 3 våningsplan på höjden tillsammans med M3Pro och 4 våningsplan i fallet med Megatrend. Poängen med Tribeca är att delningsfrekvensen nu har kunnat sänkas ytterligare - ner till 400Hz - tack vare att de dubbla 2"-banden tillkommit. Det resulterar för övrigt i en jämnare spridning som funktion av frekvens.

På tal om Megatrenden så har vi fått fram den senaste vidareutvecklade versionen av vårt 8"-element för användning just i stora dipolsystem. Det kan nu erhållas i ett mattpolerat aluminiumchassie och har fått flera uppdateringar jämfört med originalet, inkluderande ny centerspider, modifierat magnetsystem m.m. Så här ser det ut:

Mvh//BB
DrT
Hej Bo!
Ser fram mot att få lyssna på dina nya högtalare. Det är bara att meddela när allt är klart.
MVH,
Dr T
Bo Bengtsson
QUOTE (DrT @ 2010-09-15 18:34 ) *
Hej Bo!
Ser fram mot att få lyssna på dina nya högtalare. Det är bara att meddela när allt är klart.
MVH,
Dr T

Ja du, tiden går fort! icon_smile.gif Men nu är i alla fall de nya Megatrenderna snart på permanent plats i demorummet inkopplade! icon_smile_tongue.gif

Här nedan syns Carl Andrén i färd med att justera kableringen på ena kanalens baspanel:

Och så här ter sig systemet, (en kanal) flankerad av ribbonpanelen:

Mvh//BB
Jockewe
QUOTE (Bo Bengtsson @ 2011-03-29 01:54 ) *
Och så här ter sig systemet, (en kanal) flankerad av ribbonpanelen:

Mvh//BB

Vackrare än så här kan det nog aldrig bli!
Kommer aldrig att glömma första ggn jag fick sitta i sweetspot hemma hos Robert V B och lyssna - Öppet...
Kan bara drömma om hur DESSA låter!
Grattis!
Bo Bengtsson
QUOTE (Jockewe @ 2011-04-03 23:29 ) *
Vackrare än så här kan det nog aldrig bli!
Kommer aldrig att glömma första ggn jag fick sitta i sweetspot hemma hos Robert V B och lyssna - Öppet...
Kan bara drömma om hur DESSA låter!
Grattis!

Tack för de vänliga orden! Det kommer snart att inbjudas till premiärlyssning. Väntar på fronterna samt
återstår lite filter-puts... icon_smile.gif

Mvh//BB
LYD
Vi fick in ett par nya Transmission Audio M1 i butiken idag. Måste säga att det är längesen jag blivit så positivt överraskad av en högtalare. Vilken makalös diskant! Den skulle gärna få bo hemma hos mig en stund, men jag måste lägga band på mig och låta mina kunder få första tjing.
Mattias

Kul att se nya Megatrenderna på bild! icon_smile_tongue.gif

/Mattias
iroise
Mycket häftiga talare rent utseende-mässigt icon_smile_tongue.gif , hur funkar det med elementen när de är så många, Jag menar om ett klyddar/går sönder, vilket kanske inte kan hända måste inte alla bytas då icon_smile_question.gif Oavsett så ser de ut att kunna leverera o är dessutom snygga icon_smile_tongue.gif
Bo Bengtsson
QUOTE (iroise @ 2011-04-08 07:07 ) *
Mycket häftiga talare rent utseende-mässigt icon_smile_tongue.gif , hur funkar det med elementen när de är så många, Jag menar om ett klyddar/går sönder, vilket kanske inte kan hända måste inte alla bytas då icon_smile_question.gif Oavsett så ser de ut att kunna leverera o är dessutom snygga icon_smile_tongue.gif

Hej!

Dessbättre är det en enkel match att byta ut ett element om olyckan skulle vara framme. Bara att löda loss förbindningen, skruva ut elementet och montera ett nytt. Dock har jag svårt att se hur detta skulle kunna bli aktuellt, då varje element har en pulseffekttålighet på 250 Watt (RMS) under 20 millisekunder. Kontinuerlig belastbarhet är 2.400 Watt per baspanel. Inte många steg som klarar av att leverera detta... icon_smile.gif

Mer troligt är i så fall att det blir en mekanisk skada om man kör med frontskydden avtagna och oavsiktligt råkar kicka till ett element med en sko eller dylikt.

Mvh//BB
Bo Bengtsson
Hej!

Om jag inte missminner mig så lovade jag forumets medlemmar att bjuda på fika med provlyssning på de nya Megatrenderna om intresse förelåg, den dag de blev klara.

Nu är de så spelklara de kan bli och står uppställda i musikrummet! icon_smile.gif

Vore kul att se Euphoniagänget på en provlyssning om det passar.

Förslag på tid/datum emottages gärna.

Mvh//BB
Volger
Jag är väldigt intresserad , jag bor för nära för att missa detta icon_smile.gif

plundin
Jag är oxå intresserad!

Orginalmegatrendarna var en av mina första och största ljudupplevelser från förr i tiden på 1900-talet...

Kom med förslag om datum (helg?) får vi se om vi kan skaka ihop en skara från vilda västern!

/ptr

Bo Bengtsson
QUOTE (plundin @ 2011-05-16 19:07 ) *
Jag är oxå intresserad!
Orginalmegatrendarna var en av mina första och största ljudupplevelser från förr i tiden på 1900-talet... Kom med förslag om datum (helg?) får vi se om vi kan skaka ihop en skara från vilda västern!

/ptr

Kul att det finns intresse icon_smile.gif

Då föreslår jag följande alternativa tider/dagar:

Fredag eller lördag eller söndag vecka 21, d.v.s. den 27, 28 eller 29 Maj.

Tider:
Fredagen.: kl. 18.00 - 22.00
Lördagen.: kl. 14.00 - 19.00
Söndagen: kl. 14.00 - 19.00

Den dag av dessa som de flesta kan, får bli den vi väljer. De intresserade kan bara meddela detta i tråden så ser vi till att det finns fika till alla! icon_smile.gif

Jag återkommer med adress och telefonnummer etc. (För den som inte känner till det, håller vi till i Uppsala).

Mvh/Bo
peranders
Jag får flashbacks till tidigt 70-tal när jag var hemma hos dig i Uppsala och lyssnade på rullband och dina ljudledningar. Synd att jag inte kan komma.
Timbre™
QUOTE (Bo Bengtsson @ 2011-05-16 22:55 ) *
Kul att det finns intresse icon_smile.gif

Då föreslår jag följande alternativa tider/dagar:

Fredag eller lördag eller söndag vecka 21, d.v.s. den 27, 28 eller 29 Maj.

Det var fantastiskt trevligt på den förra Euphonia-träffen med fin musikavnutning och avslappnat umgänge.
Trevligheter har ofta en tendens att sammanfalla och den här gången har jag en fotobeställning från
Hammarkullefestivalen som infaller samma helg.
plundin
Vecka 21 är dåligt för mej med, jobbar den helgen.

Juni är ett bättre alternativ!

/ptr
Mattias

Vilket tillfälle! icon_smile_tongue.gif Är bra sugen på att komma och lyssna på Megatrend men tyvärr krockar det med renovering.

/Mattias
calm
Bo!

Var med på förra Euphoniaträffen hos dig som var mycket trevlig!

Om jag får välja så skulle den 28/5 funka för mig och ev. sällskap.

Calm
Bo Bengtsson
QUOTE (Timbre™ @ 2011-05-17 12:41 ) *
Det var fantastiskt trevligt på den förra Euphonia-träffen med fin musikavnutning och avslappnat umgänge.
Trevligheter har ofta en tendens att sammanfalla och den här gången har jag en fotobeställning från
Hammarkullefestivalen som infaller samma helg.

Ja, jag minns hur trevligt vi hade! icon_smile.gif

Fråga till alla:

Skulle en förflyttning fram till vecka 22 eller 23 med samma alternativa tider/veckodagar fungera bättre?

Mvh/Bo
calm
V 23 och Lördag den 11/6 kan vara ett alternativ.

Calm
Volger
Vecka 23 11/6 skulle passa mig bra med icon_smile.gif
shifts
Jag var där i går och lyssnade och har man tillfälle, så säger jag bara passa på. Nyckelorden här är renhet och dynamik.
Bo Bengtsson
Hej allla,

Jag ber att få återkomma med nytt förslag lite längre fram, kanske efter semestrar...?

Åsikter emottages tacksamt.

//BB
calle_jr
QUOTE (Bo Bengtsson @ 2011-06-04 16:47 ) *
Åsikter emottages tacksamt.

Det skulle vara mycket spännande att delta.
Inte så lätt för oss här i syd, men vi får klura på det.
Kanske om det går att kombinera med en skivmässa eller liknande.
Kent_n
Hej Bo.

Några spännande nyheter som du kan delge?

Hur går det med 14 miljhögtalaren, nyfiken..
Bo Bengtsson
QUOTE (Kent_n @ 2011-10-26 22:48 ) *
Hej Bo.

Några spännande nyheter som du kan delge?

Hur går det med 14 miljhögtalaren, nyfiken..

Hej Kent_n,

Ja lite nyheter är väl på G men jag tror att jag avvaktar med dessa tills patentansökningarna är klara. icon_smile.gif

//BB
Kent_n
QUOTE (Bo Bengtsson @ 2011-10-28 10:35 ) *
Hej Kent_n,

Ja lite nyheter är väl på G men jag tror att jag avvaktar med dessa tills patentansökningarna är klara. icon_smile.gif

//BB

Nyfiken, hur går det? Några trevliga nyheter som du kan delge?
Bo Bengtsson
QUOTE (Kent_n @ 2012-01-27 07:29 ) *
Nyfiken, hur går det? Några trevliga nyheter som du kan delge?

Hej Kent,

En nyhet jag kan nämna är att jag tagit fram ett "miniribbon" som förmodligen kommer att säljas som DIY. (Se bild nedan). En av anledningarna till detta är att folk undrat om det inte går att ta fram ett kommersiellt ribbonelement som kan monteras inuti själva högtalarlådan, där man förser kabinettet med en egen liten kavitet for absorbtion av bakvågen. Det är avsett att jobba inom intervallet 5kHz - 30kHz.

Mvh/BB
helios
Costa?
Bo Bengtsson
QUOTE (helios @ 2012-01-29 01:32 ) *
Costa?

Det definitiva priset är inte satt än men det torde landa i närheten av 3500:- per par.

Mvh//BB
Engelholm Audio
QUOTE (Bo Bengtsson @ 2012-01-29 01:18 ) *
Hej Kent,

En nyhet jag kan nämna är att jag tagit fram ett "miniribbon" som förmodligen kommer att säljas som DIY. (Se bild nedan). En av anledningarna till detta är att folk undrat om det inte går att ta fram ett kommersiellt ribbonelement som kan monteras inuti själva högtalarlådan, där man förser kabinettet med en egen liten kavitet for absorbtion av bakvågen. Det är avsett att jobba inom intervallet 5kHz - 30kHz.
http://img.photobucket.com/albums/v223/Don...onfrontview.jpg

Mvh/BB

Spännande och DIY är en kul marknad när det går bra.

5kHz ställer tämligen extrema krav på mellanregisterelementet. Menar du 5kHz med 1'a, 2'a eller rent av 4'e ordningens filter?
Bo Bengtsson
QUOTE (Engelholm Audio @ 2012-01-31 10:03 ) *
Spännande och DIY är en kul marknad när det går bra.

5kHz ställer tämligen extrema krav på mellanregisterelementet. Menar du 5kHz med 1'a, 2'a eller rent av 4'e ordningens filter?

Hej!

Mini-banddiskanten är i första hand tänkt som ett komplement till de som använder bredbandselement typ Jordan och Lowther eller liknande. Jordan-elementen går tämligen snyggt upp en bit över 10kHz. Val av branthet på delningen är upp till köparen. Då rf i banddiskant-elementet är så pass låg som 10Hz, är det i första hand effekttåligheten som funktion av frekvens som fäller avgörandet. Det här bandelementets aktivt strålande yte är 5 kvadratcentimeter och en utvecklad magnettopologi tillåter ett Xmax om plus minus 2mm. Lägre delning går således utmärkt men då blir max SPL lidande.

Mvh//BB
Engelholm Audio
QUOTE (Bo Bengtsson @ 2012-01-31 12:55 ) *
Hej!

Mini-banddiskanten är i första hand tänkt som ett komplement till de som använder bredbandselement typ Jordan och Lowther eller liknande. Jordan-elementen går tämligen snyggt upp en bit över 10kHz. Val av branthet på delningen är upp till köparen. Då rf i banddiskant-elementet är så pass låg som 10Hz, är det i första hand effekttåligheten som funktion av frekvens som fäller avgörandet. Det här bandelementets aktivt strålande yte är 5 kvadratcentimeter och en utvecklad magnettopologi tillåter ett Xmax om plus minus 2mm. Lägre delning går således utmärkt men då blir max SPL lidande.

Mvh//BB

Nja. Eller jo. Valfrihet i delning får vi hoppas råder, men jag gissar att din rekommendation på 5kHz och har tänkt branthet samt max SPL. Det var din tänkta branthet jag var nyfiken på.

Fast siktar man på bredbandsfolket är det väl främst 1a ordningens filter som ses rumsrena? icon_smile_wink.gif
Bo Bengtsson
QUOTE (Engelholm Audio @ 2012-01-31 14:13 ) *
Fast siktar man på bredbandsfolket är det väl främst 1a ordningens filter som ses rumsrena? icon_smile_wink.gif

Yes Sir. icon_smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.