Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bo Bengtssons högtalare
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Kent_n
Om jag inte missminner mig var det väl Bo Bengtssons som öppnade en fabrik uppe i Hälsingland tillsammans med någ miljadär auddiofil för att tillverka högtalare ?

Skrev rätt mkt om det för nå´t eller några år sedan.

Är det någon som vet hur det går, produktion o.dyl ?
Bebop
QUOTE (Kent_n @ 2007-08-26 02:50 ) *
Om jag inte missminner mig var det väl Bo Bengtssons som öppnade en fabrik uppe i Hälsingland tillsammans med någ miljadär auddiofil för att tillverka högtalare ?

Skrev rätt mkt om det för nå´t eller några år sedan.

Är det någon som vet hur det går, produktion o.dyl ?

Här kan Du läsa lite... Bo Bengtsson. Tror att han verkar på heltid i USA. Om jag inte minns fel, så sammarbetade han också med Mark Levinsons (alltså killen Mark, inte tillverkaren) Red Rose högtalare.

mvh
Timbre™
Bo Bengtson blev medlem i början av året och då fick jag intryck av att verksamheten numera är förlagd till Sverige.
asimov66
har för mig det stod i tidningen med att de startade i sverige. Sen hördes det inte mer...
Kent_n
QUOTE (Bebop @ 2007-08-26 05:09 ) *
Om jag inte minns fel, så sammarbetade han också med Mark Levinsons (alltså killen Mark, inte tillverkaren) Red Rose högtalare.

mvh

Hittade en artikel om Red Rose, den har några år på nacken...

http://www.1388.com/articles/mark-english/index.html

Det stämmer att Bo sammarbetade med personen Mark Levinson i detta projekt..

Vet inte om Red Rose fortfarande är aktiva, eller nerlaggda ?
Timbre™
QUOTE (Kent_n @ 2007-08-26 11:01 ) *
Vet inte om Red Rose fortfarande är aktiva, eller nerlaggda ?

Butiken på Manhattan har upphört enligt folk som har varit där.
Bebop
QUOTE (Timbre @ 2007-08-26 07:55 ) *
Bo Bengtson blev medlem i början av året och då fick jag intryck av att verksamheten numera är förlagd till Sverige.

Då kanske han kan nås via e-post och frågan kan ställas direkt?
Timbre™
QUOTE (Bebop @ 2007-08-26 13:07 ) *

Vi ställer den direkt i tråden... icon_smile_cool.gif
Kent_n
Hittade den här informationen:

I Ny Teknik Nr 35-06 kan man läsa att Bo Bengtsson och Sven-Olof Johansson håller på att bygga upp en högtalarfabrik i Ericsson's gamla lokaler i Söderhamn.

Det är Bo Bengtsson's patenterade bandteknologi som skall industrialiseras i egentillverkade högtalare.

Mer information finns på sidan 20 i senaste Ny teknik och på Transmission Audio's hemsida: http://www.transmissionaudio.com/

Sidan fungerar och var uppdaterad tidigare i år.

Verkar som dom har verksamhet, högtalarna ser rätt giftiga ut, undrar om någon kan ge en ljudbild ?
Kent_n
Timbre:

Kanske ett reppotage icon_smile_tongue.gif
Timbre™
QUOTE (Kent_n @ 2007-08-26 13:47 ) *
Timbre:

Kanske ett reppotage icon_smile_tongue.gif

Söderhamn ligger klart inom aktionsradien... icon_smile_big.gif
Bo Bengtsson
QUOTE (Bebop @ 2007-08-26 12:07 ) *

Hej,

Tyvärr är tidningar ibland opålitliga när det gäller adekvat information... Det var en så kallad "konsult" som skötte kontakten så i det här fallet blev det snarare "desinformation" än info-dito...

Fabrikation av kabinett (och i förekommande fall montering), sker i Kina. Ingående element produceras i Sverige. Produktion av kommande, platta baselement kommer att ske i Söderhamn. Att det skulle vara "Sveriges största högtalarfabrik" är ett rent falsarium. Vad det rätteligen skulle stått i tidningen är att produktion av element kommer att ske i en av Sveriges största fabrikslokaler... DÅ hade det varit rätt. icon_smile.gif

Mvh //BB
Haakan
intressant, är ni igång och rullar eller är det fortfarande på gång? kul med svenskar som satsar stort icon_smile.gif
Kent_n
Bo Bengtsson:

Finns dina högtalare för påseende någonstans i Sthlms området ?

Lite nyfiken att titta/lyssna på dom
sladd
Hej Bo!

"produktion av element kommer att ske i en av Sveriges största fabrikslokaler"

Har ni den att växa i ? Eller kör ni i ett hörne? (vi pratar storlek fotbollsplan...) icon_smile.gif

Skall bli kul att lyssna på dina nya!

mvh
.
Bo Bengtsson
QUOTE (Kent_n @ 2007-08-27 08:03 ) *
Bo Bengtsson:

Finns dina högtalare för påseende någonstans i Sthlms området ?

Lite nyfiken att titta/lyssna på dom

Hej!

Det faktum att vi redan från start har ett 60-tal Åfár i 16 länder (tack vare kunder från Red Rose Music-tiden), har varit en källa till både bekymmer och glädje så tillvida att efterfrågan hittills har varit större än tillgången. Vi har därför tvingats prioritera äldre kunder som då företrädesvis finns i USA och Japan. Detta har lett till att vi inte förrän nu börjar få lite resurser att möta svensk efterfrågan. Just för ögonblicket pågår en uppladdning inför detta. I nuläget finns endast vårt eget showroom (i Uppsala), som demo-resurs. Detta kommer förhoppningsvis att ändras snart; ju förr dess bättre....

Mvh /BB
Bo Bengtsson
QUOTE (sladd @ 2007-08-27 10:25 ) *
Hej Bo!

"produktion av element kommer att ske i en av Sveriges största fabrikslokaler"

Har ni den att växa i ? Eller kör ni i ett hörne? (vi pratar storlek fotbollsplan...) icon_smile.gif

Skall bli kul att lyssna på dina nya!

mvh
.

Hej Sladd!

Kul att se dig här icon_smile.gif

Vi kommer inte att behöva mer än en liten liten bråkdel av alla de tusentals kvadratmetrar som står till förfogande i Söderhamn...

Där finns utrymme nog för varenda ljudföretag i Sverige, ja hela Skandinavien skulle jag vilja påstå... Den effektiva industriytan motsvarar enligt uppgift mer än 8(!) fotbollsplaner...

Mvh //BB
Greensleeves
QUOTE (Bo Bengtsson @ 2007-08-27 13:56 ) *
... Vi kommer inte att behöva mer än en liten liten bråkdel av alla de tusentals kvadratmetrar som står till förfogande i Söderhamn... Där finns utrymme nog för varenda ljudföretag i Sverige, ja hela Skandinavien skulle jag vilja påstå...

Tänk vad trevligt om många fler svenska/utländska hifitillverkare kunde ta plats i dessa lokaler... och samtidigt som det rådde konkurrens kunde det ske vissa former av samarbete, t.ex. angående inköp av mer standardmässiga komponenter och dylikt... En företagsby av hifitillverkare som skulle placera Sverige på den internationella stereo-kartan för gott..!
Vad trevligt det vore!
icon_smile.gif
Bo Bengtsson
QUOTE (Greensleeves @ 2007-08-27 14:29 ) *
Tänk vad trevligt om många fler svenska/utländska hifitillverkare kunde ta plats i dessa lokaler... och samtidigt som det rådde konkurrens kunde det ske vissa former av samarbete, t.ex. angående inköp av mer standardmässiga komponenter och dylikt... En företagsby av hifitillverkare som skulle placera Sverige på den internationella stereo-kartan för gott..!
Vad trevligt det vore!
icon_smile.gif

Det där är en klart intressant idé... Jag har själv varit inne på den... Man skulle rätt enkelt kunna ha Nordens största permanenta HiFi-Mässa... Men det krävs samverkan och förståelse över "blockgränserna"... icon_smile.gif

Mvh //BB
Engelholm Audio
QUOTE (Bo Bengtsson @ 2007-08-27 16:19 ) *
Det där är en klart intressant idé... Jag har själv varit inne på den... Man skulle rätt enkelt kunna ha Nordens största permanenta HiFi-Mässa... Men det krävs samverkan och förståelse över "blockgränserna"... icon_smile.gif

Mvh //BB

Exakt! Tänk bara vad smidigt med ett stort snickeri/gjuteri vad det skulle kunna göra för exempelvis lådtillverkning/prototyping/priseffektivitet/younameit!

icon_smile.gif
Absolute Audio
QUOTE (Engelholm Audio @ 2007-08-27 16:27 ) *
Exakt! Tänk bara vad smidigt med ett stort snickeri/gjuteri vad det skulle kunna göra för exempelvis lådtillverkning/prototyping/priseffektivitet/younameit!

icon_smile.gif

Inte för att regna på eran parad men... Det är ju precis så bilidustrin har gjort. Samma bil till 5 olika märken. Man kan välja om det ska stå Chevrolete eller Kia på bilen. Gud vilken hemsk tanke för hifi-hobby'n.
Kent_n
I nya nummret av HiFi & Musik finns en lite notis om högtalare från Bo Bengtsson, verkar vara milt utryckt vassa högtalare..

Bo kan du inte berätta lite om dom högtalare sim HiFi & Musik skrev om ?
Bo Bengtsson
QUOTE (Kent_n @ 2007-08-31 22:10 ) *
I nya nummret av HiFi & Musik finns en lite notis om högtalare från Bo Bengtsson, verkar vara milt utryckt vassa högtalare..

Bo kan du inte berätta lite om dom högtalare sim HiFi & Musik skrev om ?

Jag återkommer gärna när jag vet vad artikeln innehåller.... Har inte en aning om detta i nuläget...

Mvh //BB
akktustakki
He, He.

Om jag får dra lite OT här.

Det där känns välbekant på något sätt.

Modern svensk journalistik i ett nötskal.

Kör för f-n, och underätta berörda sedan. .....om man orkar.

Nå, det var den depressiva minuten från min sida, och jag är minst lika nyfiken som alla andra vad som komma skall.
sladd
akktustakki:
Nja, det var en MYCKET kort nyhets-notis. icon_smile.gif Ingen journalistik alls.

Bo:
Jag ser fram emot att få höra dem, en av våra kunder lär vänta på ett par icon_smile.gif När det gäller storlek och kvadratmetrar är detta numer extremt viktigt, man kan nästan säga att det är en *megatrend* så kör på med de 8 fotbollsplanerna icon_smile_wink.gif

mvh
.
Bo Bengtsson
QUOTE (sladd @ 2007-09-01 08:51 ) *
akktustakki:
Nja, det var en MYCKET kort nyhets-notis. icon_smile.gif Ingen journalistik alls.

Bo:
Jag ser fram emot att få höra dem, en av våra kunder lär vänta på ett par icon_smile.gif När det gäller storlek och kvadratmetrar är detta numer extremt viktigt, man kan nästan säga att det är en *megatrend* så kör på med de 8 fotbollsplanerna icon_smile_wink.gif

mvh
.

Sladd:

Då behöver jag inte köpa tidningen denna gång icon_smile.gif Er.. hm... jag trodde inte storleken hade någon betydelse...? icon_smile_big.gif
Kent_n
QUOTE (Bo Bengtsson @ 2007-08-31 23:23 ) *
Jag återkommer gärna när jag vet vad artikeln innehåller.... Har inte en aning om detta i nuläget...
Mvh //BB

Återigen, kan du inte berätta om högtalarkonstruktionen ?
Engelholm Audio
QUOTE (Kent_n @ 2007-09-05 10:38 ) *

Vore jättekul med en ny tråd i ämnet, Bo! Låt det ta den tid det tar, skriv när du har tid och berätta det du känner för.

icon_smile.gif
Bo Bengtsson
QUOTE (Kent_n @ 2007-09-05 10:38 ) *

Det är svårt att säga nej till en sådan fråga, speciellt som du verkar uppriktigt intresserad... Jag har annars haft som målsättning att hålla en låg profil i forum, dels pga respekt för andra forummedlemmar, dels därför att jag har väldigt bestämda uppfattningar om hur man designar ljudåtergivare, uppfattningar som sällan eller aldrig överensstämemr med majoritetens... icon_smile.gif Om du berättar för mig vilken av modellerna du menar, så lovar jag att ta mig en allvarlig funderare, om du i din tur kan acceptera att det kan komma att ta lite tid... Vi är inne i en oerhört expansiv period och tid har för mig blivit en bristvara...

Mvh //BB
Bo Bengtsson
QUOTE (Engelholm Audio @ 2007-09-05 13:41 ) *
Vore jättekul med en ny tråd i ämnet, Bo! Låt det ta den tid det tar, skriv när du har tid och berätta det du känner för.

icon_smile.gif

Jag känner mig uppriktigt sagt hedrad av att du tycker det kan vara värt en ny tråd... Om tiden räcker till vore det roligt att delge forumet en del av erfarenheterna från min tid med Levinson i USA... Skall ta mig en funderare på hur det hela skulle kunna läggas upp...

icon_smile.gif
Kent_n
QUOTE (Bo Bengtsson @ 2007-09-06 05:45 ) *
Om du berättar för mig vilken av modellerna du menar, så lovar jag att ta mig en allvarlig funderare, om du i din tur kan acceptera att det kan komma att ta lite tid... Vi är inne i en oerhört expansiv period och tid har för mig blivit en bristvara...

Mvh //BB

Jag tänker på modellenM3Pro i.

Tycker den ser fruktansvärt läcker ut, verkar vara ett högkvalitativ konstruktion...

Jag är mkt tacksam om du har möjlighet,lust att berätta om konstruktion o.dyl, självklart accepterar jag att du har mkt annat att göra, så när du känner att du har tid,,,väntar med spänning, jag är helt övertygad att min förväntan delas av många här på forumet...

MVH
Kent_n
Ekman
Det vore verkligen kul att höra lite om dina olika konstruktioner och om samarbetet med Levinson och på det här forumet är det mer regel än undantag att det ska ta lite tid icon_smile_wink.gif
eliot
Om man går in på webbsidan www.transmissionaudio.com så kan man läsa:
Our New Showroom

Customer news: You are welcome to visit our our brand new Scandinavian showroom. This room gives us the opprotunities to demonstrate our products in a comfortable airconditioned environment under home-like circumstances.

You will be able to listen totally undisturbed to whatever music you prefer. Dealers invited! Bring your favourite music (and speakers too if you prefer!) in order to be able to hear the difference...

From August 18 we will have M1 i and our new improved M3Pro i on permanent display.

En bild på M3Pro i deras Scandinavian Showroom

Vi kanske skulle göra ett besök icon_smile_tongue.gif
mikael2
Spännande högtalare. Går dom att köpa ännu? Pris?
Bo Bengtsson
QUOTE (Mikael2 @ 2007-09-06 23:53 ) *
Spännande högtalare. Går dom att köpa ännu? Pris?

De går i vart fall att beställa icon_smile.gif

Leveranstiden är 6 månader, då efterfrågan överstiger tillverkningsresusrserna för närvarande.

Pris: €26.000 i Rosewood, "Cherry" eller Maple

Tillägg för "Grand Piano laquer": €1600

Den som vill ha extra "tung" hifi kan få dem i polerad svart granit, något jag inte vill rekommendera såvida man inte har mycket kraftiga golv, då tjänstevikten redan i trä-versionen ligger på 285Kg/styck...

Mvh //BB
Bo Bengtsson
QUOTE (Ekman @ 2007-09-06 21:28 ) *
Det vore verkligen kul att höra lite om dina olika konstruktioner och om samarbetet med Levinson och på det här forumet är det mer regel än undantag att det ska ta lite tid icon_smile_wink.gif

OK. jag jobbar på det... icon_smile.gif

//BB
Bo Bengtsson
QUOTE (Kent_n @ 2007-09-06 21:16 ) *
Jag tänker på modellenM3Pro i. Tycker den ser fruktansvärt läcker ut, verkar vara ett högkvalitativ konstruktion...

Jag är mkt tacksam om du har möjlighet,lust att berätta om konstruktion o.dyl, självklart accepterar jag att du har mkt annat att göra, så när du känner att du har tid,,,väntar med spänning, jag är helt övertygad att min förväntan delas av många här på forumet...

MVH
Kent_n

VB: Framtagandet av M3Pro.

En liten brasklapp: Detta blev nog längre än jag från början tänkt mig. Svårt att komprimera mer…Ber om överseende med detta. icon_smile.gif

/BB

Ouvertyren till konstruktionsarbetet med M3Pro_i inleddes egentligen för många många år sedan med att en god vän till mig i LSO, (London Symphony Orchestra), violinisten Alf Ljunggren, inköpte 1 par dåvarande Megatrend-högtalare, (detta inträffade under senare delen av Audio-Tronic-tiden). Alf hade just flyttat tillbaka till Sverige och Stockholm, (två stenkast från Stig Carlsson f.ö.), och frågade mig om jag ville närvara när han demonstrerade dem för några av sina kollegor och musikvänner.

Så kom det sig att jag en tid senare, hemma i Alfs bostad kom att stifta bekantskap med bl.a. Red Mitchell, (en helt fantastisk musiker och människa och inom parentes ägare till Megatrend-par nummer två), Sixten Ehrling (”demon”-dirigenten:-) och självaste violinisten Isaac Stern. Isaac var en spännande människa, otroligt begåvad och full av annorlunda infallsvinklar. Efter vår lyssningssejour berättade han för mig att han var Magnepan-ägare sedan många år (och därmed inbiten ”dipol-fanatiker”.

Vid vickningen frampå småtimmarna, ställde Isaac en fråga som kom att ringa länge i huvudet: ”Går det inte att ta fram en högtalare som låter stort utan att de måste vara så förtvivlat stora som alla fullvuxna dipolhögtalare, inklusive mina egna Magnepan, tycks vara?”Jag försökte att så respektfullt som möjligt förklara varför ”nothing beats cubic inches”. Därmed avsåg jag den stora strålande ytan hos en dipol som en av orsakerna till varför den kan låta så majestätiskt; kopplingen till luften, d.v.s. strålningsresistansen, slår det mesta…

En avstickare:

Detta med koppling till luften, (och därmed dynamik och relaterad verkningsgrad), fick en annan Megatrend-ägare att vid ett tillfälle ringa mig och i upprörda ordalag berätta att ”Dina små Point One-högtalare som jag numera har till TV´n du vet… det måsta vara något fel på dom!” Jag svarade: Er.. jaha? Vad är det som har hänt? Han fortsatte: ”Jo bara på kul så kopplade jag in ”Megissarna” istället och spelade ett avsnitt ur filmen ”Djurassic Park”… det är scen där två barn viskar till varandra under borden i ett restaurangkök och ögonblicket senare hör och ser man den jättelika dinosaurien frusta till bakom fönstret till kökets entrédörr. Jaha..?

Han fortsatte: ”Bara på kul så ställde jag in nivån på barnens samtal så att den var knappt var hörbar… det är så läckert att höra frustandet från odjuret i kontrast.. det måste ligga minst 20dB högre! När jag sedan kalibrerade om så att Megissarna lät lika lågt på barnens viskningar så flög jag ur stolen när vilddjuret röt!” Varför låter det så mycket högre och mäktigare med det stora systemet när ingenting klipper i någotdera fallet och när barnens viskning har identisk nivå?

Mark Levinson (the man):

Isaac Sterns ord ringde fortfarande i öronen när jag började samarbetet med Hans Werthén, (ribbons) och det som blev Centara AB. (Werthén hade sett en blänkare i en tidning om mitt arbete och blev intresserad). Det är i och för sig roligt om tidningarna skriver om innovationsrelaterat arbete, men, som både jag och många andra har fått erfara, artiklar kan innehålla fel… fel som kan få konsekvenser…

Plötsligt började det dyka upp kommentarer i olika forum där de ribbon-cylindrar jag då jobbade med, beskrevs som allt från ”hybris” till ”evighetsmaskiner” (verkningsgrad). Sanningen var i själva verket den att jag hade dragit igång ett projekt som gick ut på att undersöka spridningskarakteristika som funktion av frekvens och därmed relaterad strålningsresistans för linjeljudkällor, inget annat.

Allt enligt devisen:

“Never walk on the traveled path, because it only leads you where the others have been ."
(Graham Bell)

Projektet resulterade i en cylinderformad skapelse, modell större. Och gav ovärderliga erfarenheter för framtida konstruktionsarbete.Det var i den vevan som Mark Levinson ringde. Intresset för ribbons var på uppåtgående i USA och Mark ville att jag kom över med högtalare och visade på plats. Vad Mark inte visste var att jag redan var halvvägs över Atlanten i andra konsultrelaterade arbeten… och hade jag därstädes kommit att träffa vad som blev min ”significant other.”

Arbetet med Centara hade påvisat att en hel del återstod att göra vad avser långa band… Av anledningar som på intet sätt är relaterade till teknik, kom Centara att gå i stå… Rätt skött hade bolaget säkerligen haft en ljus framtid. Allt nog resulterade omständigheterna i att Centara-patentet kom att säljas till Cello Film & Music Systems, det bolag som Mark L. då var VD i.

Julaftonen 1998 tillbringade jag och hustru i vårt hus utanför New York. Klockan 11 på kvällen ringde telefonen. Det var Mark som berättade att han hade brutit med Cello undrade om jag hade lust att bilda vad som sedermera kom att bli ”Red Rose Music”, tillsammans med honom, med 50% delägarskap. Han hade redan hittat en affärslokal med bra läge och framför allt bra akustik på Madison Avenue, vägg i vägg med Whitney Museum, New Yorks bästa affärsgata. Jag skulle ansvara för tekniken och han för säljet. Jag tackade ja. Den tid som följde kom att bli den mest osannolika och roliga i mitt liv…

Mark hade ordnat så att vi blev inbjudna att visa upp en reviderad version av den minsta Centara-högtalaren för det anrika Stradivariussällskapet i NY, reviderad så till vida att Cello hade begärt att få en egen version av den för att sälja till rika yacht-ägare i Miami…

To be continued...
//BB
Kent_n
Väntar med spänning på fortsättning.

MVH
Kent_n
Engelholm Audio
QUOTE (Bo Bengtsson @ 2007-09-07 04:05 ) *
:
:
To be continued...
//BB

icon_smile.gif Vilken härlig berättelse Bo! När du har tid och lust så skriv mer - jag läser med uppskattning!
Bo Bengtsson
QUOTE (Engelholm Audio @ 2007-09-07 09:30 ) *
icon_smile.gif Vilken härlig berättelse Bo! När du har tid och lust så skriv mer - jag läser med uppskattning!

OK... då fortsätter vi väl... icon_smile.gif

Framtagandet av M3Pro. (Forts.)

Del II
(Den andra och sista delen om de händelser som ledde till tillblivelsen av M3Pro):

… Just detta året hade Stradivarious-sällskapet hyrt in sig i Steinway Hall, en vacker byggnad som bl.a. innehåller en flygelutställning av det mäktigare slaget.

I en aula-liknande miljö med Europainfluenser, framförde Elmar Oliveira från Juliard School of Music olika musikstycken på 5 olika Stradivarious-violiner, var och en med helt olika temperament! Vilken upplevelse… Milda makter vad starkt de kunde spela, helt utan någon form av förstärkning! Alltnog, Mark hade anordnat så att det hela spelades in ”the minimalistic way” via en NAGRA bandspelare och två högklassiga Neuman-mikrofoner. Vid den efterföljande buffén hade vi kopplat upp de minsta Centara-högtalarna, nu uppdaterade och vederbörligen omdöpta till Red Rose R3.

Marks f.d. hustru, Kim Catrall, alias ”Samantha”
från ”Sex and the City” demar Centara-originalet
I Steinway Hall.

Mark poserar inför första R3-annonsen i Stereophile

En äldre, tungt juvelsmyckad dam kom fram till mig och ställde frågan: ”Sir, I hear music… Is the Concert still ongoing?” Jag pekade då på de små högtalarna och bandspelaren. Damen utbrast: ”Are you kidding me”? ”No Ma´m, it is true”… Det hela slutade med att kvinnan beställde 19 par R3 till sitt hus, - alla rum inklusive 3 badrum… Ojoj! icon_smile.gif Vi måste ha gjort någonting hyggligt rätt; det blev startskottet för en nästan tumultartad period. Mark öppnade butiken, och redan första dagen strömmade en skara jazzmusiker in. Herre Gud vad mycket musiker det bor i New York!

Tack vare vad jag tror berodde på Marks smått karismatiska utstrålning, sålde vi under tre månader från öppningsdagen ribbonbestyckade R3-högtalare till ett värde av 1 miljon dollar - i månaden. När detta pågått i tre månader, kom tidningen Fortune Magazine och gjorde ett reportage, emedan detta, även med amerikanska mått mätt, ansågs vara smått unikt.

Innan vi visste ordet av, hade Stereophile nominerat R3 till ”runner-up for the Speaker of the Year 2001 Award”. Red Rose Music hade expanderat i rasande takt, (för snabbt enligt min uppfattning), och vi var nu ett 30-tal anställda med en upparbetad exportmarknad omfattande ett 60-tal detaljister i 16 länder.. Vi hade 3 rörförstärkare (Audio Prism) men endast en(!) högtalare på programmet. Mark började bli nervös…

Red Rose R1 (aka Revelation) Vad Mark inte visste, var att jag i tysthet hade jobbat på att försöka få fram en spetsprodukt, vars ursprung daterade sig tillbaka till den där kvällen med Isaac Stern. Jag berättade det för honom över en snabblunch. Kommentaren blev: ”Vad väntar vi på? Åk över till Sverige och avsluta jobbet. Ta med dig prototypen eller maila ritningarna och kom tillbaka till New York och se till att vi kommer i produktion!”

Den första prototypen till Red Rose R1

Det blev inte en resa… det blev många! Jag hade ett upparbetat nätverk av underleverantörer i Sverige och detta kom väl till pass nu. 3 månader senare stod Red Rose R1 - ”urmodern” till M3Pro klar, på kontoret på Madison Avenue.

Red Rose R1 med 1” brett ribbonmembran.

Den intresserade kan läsa lite om Srajan Ebaens omdömen om dåvarande systemet på http://www.soundstage.com/yfiles/yfiles200012.htm

Red Rose R1 var från början utrustad med en skarpare version av de ribbons jag utvecklade under Centara-tiden, (med Werthén). Skarpare i den bemärkelsen att de var försedda med starkare magneter och nykonstruerad anpassningstransformator, dock fortfarande med 4 st. tiomillimetersband i parallell.

Det var i det här skedet som priset på Neodymiummagneter började gå ner. Så pass att det började bli kommersiellt möjligt att tänka sig större magneter och därmed nya möjligheter. Ett nytt element såg dagens ljus. Ett 1”-membran gav helt nya effektresurser och ljudkvaliteten höjdes flera snäpp, emedan banden hade mycket bra spridningsegenskaper; den stackade monteringen a la linjeljudkälla gav en jämn spridning för alla frekvenser på plus minus 80 grader, räknat från mittaxeln.

…blir slutligen M3Pro:

Att försöka verka nyskapande, innebär inte med automatik att det man tar fram faller i godan jord… Arbetet för och med Red Rose var jätteroligt och mycket lärorikt. Att få verka i USA och jobba med amerikanare var en förmån som jag sätter stort värde på.

Men när Mark insisterade på att jag och hustru skulle riva upp bopålarna utanför NY och flytta in i ett av hans hus i New Hampton på Long Island ”för att kunna snacka jobb dygnet runt om så behövdes” ansåg jag att det kunde bli lite för mycket av det goda.. icon_smile.gif En annan orsak till att vi beslöt att gå skilda vägar kan beskrivas som ”amerikansk konservatism” som faktiskt finns om nu ingen trodde det… ”If it ain´t broke – don´t fix it!”

Jag hade fortsatt utvecklingsarbetet med bandtekniken och var nu inne på tredje generationen som jag erbjöd företaget att köpa in sig i. Mark var emellertid så nöjd med försäljningssiffrorna för våra existerande modeller att han tackade nej. I det läget som jag ingen annan möjlighet än att dra igång ett eget bolag i USA. När detta blev känt, kontaktades vi av merparten av Red Rose kunder som ville hänga på. Jag tog det som ett incitament till att vi var på rätt väg.

NU var det dags att realisera ”drömmen”! Jag hade sedan dag ett uttryckt en önskan om att vi skulle kunna erbjuda kunderna MODULUPPBYGGDA högtalare. Efter att ha sett kaoset och problematiken med att forsla och lyfta stora och tunga högtalare i New York City-trafiken, hade jag kommit till insikt om att de måste bli mer transport- och flyttningsvänliga. (Amerikanare flyttar ofta och gärna om arbetet kräver detta!).

Slutresultatet av detta syns på bilden ovan. Dagens M3Pro_i kan levereras helt färdigbyggda i 10 skilda paket per kanal, (a´la IKEA ). Inget kolli väger över 30 kg och kompletta högtalare kan fraktas i vanliga personbilar om det kniper. Risken för transportskador sjunker med minst en tio-potens, då alla kartonger är dubblerade medmellanliggande skum…

Väl på plats stackas modulerna, inklusive mellanliggande dämpningsskivor med hjälp at styrstift, och dras, likt ett topplock på plats, sammanhållna av ett antal 16 millimeter genomgående bult i syrafast rostfritt stål som löper osynligt på insidan från sockelns undersida hela vägen upp till toppen. Den här konstruktionsmetoden får en ytterst positiv inverkan på stabiliteten. I kombination med de 40 millimeter tjocka väggarna och de mellanliggande dämpskivorna är det den mekaniskt tystaste konstruktion jag kommit i kontakt med.

Tillsammans med de nyutvecklade 6,5-tumsbasarna och en transformatorlös direktdrift av banden via ett patentskyddat interface som option, (kräver biamping), har jag äntligen uppnått målet som sattes av Isaac Stern. Stort ljud i ett format som avsevärt understiger tidigare dipoler! icon_smile.gif

Med en förhoppning om att jag i någon mån lyckats svara på frågorna…

//BB
maj67
Mycket intressant och underhållande läsning,tack Bo icon_smile.gif
Engelholm Audio
QUOTE (Bo Bengtsson @ 2007-09-09 06:24 ) *
OK... då fortsätter vi väl... icon_smile.gif
Framtagandet av M3Pro. (Forts.)

[b]Red Rose R1 (aka Revelation)
Vad Mark inte visste, var att jag i tysthet hade jobbat på att försöka få fram en spetsprodukt, vars ursprung daterade sig tillbaka till den där kvällen med Isaac Stern. Jag berättade det för honom över en snabblunch. Kommentaren blev: ”Vad väntar vi på? Åk över till Sverige och avsluta jobbet. Ta med dig prototypen eller maila ritningarna och kom tillbaka till New York och se till att vi kommer i produktion!”

:
:
Tillsammans med de nyutvecklade 6,5-tumsbasarna och en transformatorlös direktdrift av banden via ett patentskyddat interface som option, (kräver biamping), har jag äntligen uppnått målet som sattes av Isaac Stern. Stort ljud i ett format som avsevärt understiger tidigare dipoler! icon_smile.gif

Med en förhoppning om att jag i någon mån lyckats svara på frågorna…
//BB

Vilken trevlig söndagsläsning! Tack BB!

Med ett leende på läpparna tror jag mig kunna förstå hur det känns att i tysthet jobba med något för att sen släppa på information. Kul och intelligent att jobba i tysthet, så undviks den kommenrsiella pressen att släppa nått "NU". icon_smile.gif

Vad gör du för kul med dina 6.5 tums element? "Nyutvecklade" skriver du och mitt teknikintresse vaknar. Snabba tankar i huvudet säger att du i och med antalet element bör kunna sänka krav på linjärs slaglängd, således öka/fokusera BL-produkten vilket ger större friheter när det kommer till talspolen.

Vissa teoriböcker talar om att Fs sänks vid användandet av flera tätt placerade element, relativt ett ensamt. Det hela skall kopplas samman till den sammankopplade luftmängd vars massa sänker Fs. Nått du erfarit?

icon_smile.gif
Kent_n
Bugaroch tackar för en synnerligen intressant läsning..

Lite nyfiken, finns Red Rose fortfarande kvar, och i så fall i vilken form ?

MVH
Kent_n
Timbre™
Kul med personliga anekdoter ur hifilivet. Mark Levinson har ju dessutom en exklusiv samling analoga tvåkanalsupptagningar av egen produktion. Allt är nog inte utgivet ännu.
Bo Bengtsson
QUOTE (Engelholm Audio @ 2007-09-09 10:04 ) *
Vilken trevlig söndagsläsning! Tack BB!

Med ett leende på läpparna tror jag mig kunna förstå hur det känns att i tysthet jobba med något för att sen släppa på information. Kul och intelligent att jobba i tysthet, så undviks den kommenrsiella pressen att släppa nått "NU". icon_smile.gif

Vad gör du för kul med dina 6.5 tums element? "Nyutvecklade" skriver du och mitt teknikintresse vaknar. Snabba tankar i huvudet säger att du i och med antalet element bör kunna sänka krav på linjärs slaglängd, således öka/fokusera BL-produkten vilket ger större friheter när det kommer till talspolen.

Vissa teoriböcker talar om att Fs sänks vid användandet av flera tätt placerade element, relativt ett ensamt. Det hela skall kopplas samman till den sammankopplade luftmängd vars massa sänker Fs. Nått du erfarit?

icon_smile.gif

Tack själv för att du orkade plöja igenom det! icon_smile.gif Ja man lär sig med åren att hålla tillbaka nyheter tills tidpunkten är "rätt"... Ang. 6,5-tumselementen så har mitt samarbete med Ted Jordan öppnat mycket intressanta alternativ. Jag jobbar numera med såväl P-P som Alukoner. De är olika lämpliga i olika konstelationer. Jag har framför allt kommit att fokusera på alternativa lösningar till gängse spiders. Där finne en del att göra.. Angående Fs: På Megatrenden fick man en klar sänkning av free air resonance pga baffelstrukturen med öppen baksida och elementsamverkan. I realiteten åkte Fs ner 5 Hz i just Megatrenderna.

När det gäller multiportade basreflexsystem upplever jag skillnaderna som betydligt mindre... Basreflexavsatämmningen blir den dominanta...

Mvh //BB
Bo Bengtsson
QUOTE (Kent_n @ 2007-09-09 10:08 ) *
Bugaroch tackar för en synnerligen intressant läsning..

Lite nyfiken, finns Red Rose fortfarande kvar, och i så fall i vilken form ?

MVH
Kent_n

Tack för de vänliga orden!
Angående RRM så är i stort allt jag vet att bolaget blev tvunget att flytta fråm Madison Avenue till billigare lokaler. De flesta lämnade företaget i samma veva som jag tackade för mig... Idag lär Mark fokusera på MP3 i någon form tillsammans med herr Burwen... i sanning en föränderlig värld! icon_smile.gif

Mvh //BB
eliot
Mycket intressant läsning icon_smile_approve.gif
QUOTE (Bo Bengtsson @ 2007-09-09 16:03 ) *
... Idag lär Mark fokusera på MP3 i någon form tillsammans med herr Burwen... i sanning en föränderlig värld! icon_smile.gif

Mvh //BB

Jag sökte på "Burwen" och fann en artikel i Stereophile (Wes Phillips) Red Rose's Burwen Bobcat:
"One of the problems I had as a high-end manufacturer," Mr. Levinson told me, "was that, with the exception of records and a few well-recorded SACDs, most music people listen to sounds bad. Part of the problem is obviously low-resolution sources, such as 128kbps MP3s, but it's a bigger problem than that. It has to do with the recording spaces, the recording chain, a lot of the equipment used in the mixing process…. It's not just a digital problem."

Enter engineer Richard Burwen with a solution. /.../Levinson explained that Burwen had developed a powerful digital editing suite that Levinson recognized as potentially offering audiophiles a solution to the compromised sources he sees growing in popularity. Levinson's company, Red Rose, is offering a product it calls the Burwen Bobcat, a combination of a Windows Media Player 10 software plug-in and a USB DAC, that retails for $1500.

http://www.burwenbobcat.com/

"BURWEN BOBCAT software for PCs turns your computer into a CD - DVD player with sound quality exceeding the most expensive available." icon_smile_shock.gif
Engelholm Audio
QUOTE (Bo Bengtsson @ 2007-09-09 15:58 ) *
Tack själv för att du orkade plöja igenom det! icon_smile.gif Ja man lär sig med åren att hålla tillbaka nyheter tills tidpunkten är "rätt"... Ang. 6,5-tumselementen så har mitt samarbete med Ted Jordan öppnat mycket intressanta alternativ. Jag jobbar numera med såväl P-P som Alukoner. De är olika lämpliga i olika konstelationer. Jag har framför allt kommit att fokusera på alternativa lösningar till gängse spiders. Där finne en del att göra.. Angående Fs: På Megatrenden fick man en klar sänkning av free air resonance pga baffelstrukturen med öppen baksida och elementsamverkan. I realiteten åkte Fs ner 5 Hz i just Megatrenderna.

När det gäller multiportade basreflexsystem upplever jag skillnaderna som betydligt mindre... Basreflexavsatämmningen blir den dominanta...

Mvh //BB

Tack för svar! icon_smile.gif

5 Hz är ju rätt mycket nere i basoktaverna, ibland en hel ton!

Spiders är också intressant. Jag hade Bo Hansson här som visade sin senaste uppfinning som rör just spidern.
Peo
Jättekul läsning Bo, tack för att du tog dig tid! icon_smile.gif

Jag hoppas jag får tillfälle att höra dina skapelser framöver, de verkar spännande.

Mvh
Bo Bengtsson
QUOTE (Engelholm Audio @ 2007-09-09 17:01 ) *
Tack för svar! icon_smile.gif

5 Hz är ju rätt mycket nere i basoktaverna, ibland en hel ton!

Spiders är också intressant. Jag hade Bo Hansson här som visade sin senaste uppfinning som rör just spidern.

Det är bl.a.annat av den anledningen, (de 5Hzën), som Megratrenderna lever kvar, men nu med prefixet "M6" icon_smile.gif
Beträffande spiders: Oh ja... Det finns så mycket ogjort som sagt...

Mvh //BB
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.