Help - Search - Members - Calendar
Full Version: High End 2007 - Munchenmässan
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Bildforum
Pages: 1, 2, 3
eliot
Jag lyssnade på Eventus Audio Nebula och Metis när jag var nere i Zürich i somras och det lät mycket bra med för och slutsteg från Soulution Audio och dCS drivverk och DAC. PÅ München-mässan använde man tydligen de nya monoblocken från Soulution Audio och de nya komponenterna från dCS icon_smile_tongue.gif

Jag har lagt in lite bakgrundsinformation till företaget i min tråd HiFi-resan sommaren '06 (se länk)

Mvh,
Eliot
Timbre™
QUOTE (Akkelis Audio @ 2007-06-12 07:49 ) *
Eventus Audio gör även de otroligt avancerade kabinett där kabinettet är uppbyggt av skivor/lameller för att minimera stående vågor inuti lådan. Insidan på lådan har inga parallella ytor.

Norditalien mot Neapelregionen men det påminner faktiskt lite om Sonus faber Extrema med alla sammanfogade delar.
Läckert i rött... icon_smile_cool.gif
Engelholm Audio
QUOTE (Timbre @ 2007-06-12 14:26 ) *
Norditalien mot Neapelregionen men det påminner faktiskt lite om Sonus faber Extrema med alla sammanfogade delar.
Läckert i rött... icon_smile_cool.gif

Verkligen! Lådorna är nått att drömma om...

Dock är deras elementval något inkosekvent genom de modeller du visat bilder på, Stefan?
Akkelis Audio
Ett av syftena med besöket i Munchen var att leta nya produkter och ett av dom roligaste vi såg var ”Roberts Radio”. www.robertsradio.de

Detta var en produkt som jag och Lasse verkligen fastnade för och som vi båda ansåg borde kunna sälja i tusental. Kanske framförallt för att vi själva gärna hade haft en Roberts Radio i Jaguargrönt läder stående hemma. Det saknades en svensk hifi distributör så här fanns en möjlighet. Mycket mailkorrespondens har sedan skett mellan Lasse och den europeiske distributören och nu har det äntligen blivit klart, Transient Design är nu svensk distributör av Roberts Radio.

Roberts Radio grundades redan 1932 och är kunglig hovleverantör i England. Dom gör dom klassiska analoga radioapparaterna på bilderna men dom gör också en DAB radio och en allt-i-ett maskin med kortläsare, radio, cd spelare och klockradiofunktion. Roberts Radio kommer att dyka upp hos utvalda butiker framöver, men först ut är Akkelis Audio dår Roberts Radio kommer att säljas via webshopen.

Akkelis Audio
Bästa ljud på High End 2007 tyckte jag var Isophons högtalare, Arabba, i kombination med Octaves rörelektronik. Denna kombination fick ”Best in show! Utmärkelse även på CES och det var inte svårt att förstå varför. Tyvärr tog jag inga bilder på den anläggningen.

Däremot tog jag en bild på ”V”, en rätt avancerad historia som enligt uppgift skall låta riktigt bra även den.

Som jag tidigare nämnde så spelade många på cd spelade från Esoterisk. I Esoterisks egna rum hittade jag en spännande förstärkare.

Tittar man genom kylflänsarna så ser det precis ut som rör !!!!!!

Och visst är det så. Detta ”Concept Sample” är rörbaserat, himla skoj med dessa rörvindar bland highend hifi. icon_smile_approve.gif

Timbre™
QUOTE (Akkelis Audio @ 2007-06-15 14:29 ) *
I Esoterisks egna rum hittade jag en spännande förstärkare.

Släktskapet med TEAC avslöjas av volymkontrollen... icon_smile.gif
Akkelis Audio
Rysk hifi har vi inte sett mycket av, ännu…… På High End 2007 hittade jag i alla fall ett ryskt märke som gav ett riktigt seriöst intryck, Marker Audio. http://www.marker-audio.de

Förstärkaren på bilden ovanför heter M25 MK2 och är en integrerad rörförstärkare på 2*25 watt med något så exklusivt som Mullard EL34 rör. Den fick pris som ”Product of the year” 2006 i High Fidelity online.

Den finn säven I svart om någon föredrar det. I ungefär samma designs finns även ett riaa steg.

Tyska lyxhifi tidningen testade M14:4 monoblocken i nr 4 2006 och gav omdömet ”…ein flagschiff von Röhre”. Dessa monoblock ger 50 watt per block och är bestyckade med 6C33C effektrör som går i triodläge i klass a. Dock inte i single end utan push pull.

Top of the line systemet från Marker Audio går cok i single end, triode klass A och då med 300B rör. Det hela består av ett försteg med egen nätdel och två monoblock. Effekten är 2*13 watt. Försteget har även MM/MC steg.

Marker Audio gör också snygga stativhögtalare, originella subar och egna kablar. Deras bästa högtalarkabel är har aktiv skärm där en blå lysdiod visar att kabelskärmen är på, har sett det tidigare……. icon_smile_wink.gif
eliot
Det är mycket intressant i denna tråden icon_smile_tongue.gif

- Man tackar och bockar icon_smile_approve.gif

High Fidelity Online är ursprungligen polsk. Man kan på tidningens webbsida läsa att det ryska företaget Art Audio Labs marknadsförs internationellt av tyska Marker Audio som bestämt sig för att i egen regi tillverka passande högtalare i Taiwan:
Leader of the company, Victor Marker, a quite, nice man was able to promote those products in a way, that the market demanded a next step: if there is an amplifier there must also be speakers. And with the cheaper amplifier model in mind the Kassiopeia monitors were prepared. Those are however not sold under the Art Audio Lab brand, but Marker-Audio, as those were prepared and manufactured for the latter company. Where? In Taiwan. This is at the moment one of the most important “speaker” places in the world, and the drivers manufactured here are the most advanced ones between the poles. You will find them in speakers of many most renowned companies of the world, although nobody brags about that. Not Mr. Marker – he is clearly stating, that this technology level for this money is only available there, and that is the reason that the speakers Kassiopeia came to life in Taiwan. Similar as in the case of Prima Luna, Advance Acoustic or Vincent, it is not a one way transmission, but a two way one: the speakers are designed in the Far East, but the final tuning and last touch are done in Germany. Those changes are then introduced in production and that is the way the product is made.
http://www.highfidelity-online.com/!ev..._2007/kass.html
Akkelis Audio
Tack för den informationen Eliot, Art Audio Labs var det med andra ord.

Vi flyttar en bra bit söderut och besöker mässans tyngsta och största apparater, TLA, dvs True Life Audio. www.truelifeaudio.com Detta företag kommer från Grekland och är den enda grekiska hifi tillverkaren jag känner till.

TLA har en massa idéer och uppfattningar om hur man gör bra hifi. Några käpphästar som gäller frö samtliga produkter är:

* Single End Triod teknik
* Transformatorkoppling mellan alla aktiva steg.
* Inga kondensatorer i signalvägen
* Klass A drift rakt igenom
* Rörlikriktning
* Ingen återkoppling (feedback)

TLA är från början en transformatortillverkar som gjort transformatorer i 50 år. Deras utgångstransformatorer har ett helt rakt frekvensomfång (+/-0,1db) och en bandbredd på 80 Khz helt utan återkoppling. Apparaterna från TLA är STORA och TUNGA.

Slutsteget ”shin” är en pjäs på 75 kg där 6C45 står för effekten som för övrigt är 2*21watt

Om vi går upp en viktklass så tittar vi på monoblocken ”axis” 65 kg/st elelr 130 kg/par. Där står en 845 rör för effekten och detta i single end, klass A, ger 50 watt/kanal.

För att få en liten hum om storleken å dessa pjäser så kan vi se uppställningen ihop med ett par Avantgarde hornhögtalare. Det är som sagt STORA pjäser i ett oklanderligt utförande. Jag tror inte någon säljer dessa i Sverige och jag har ingen aning om prisläget. Utifrån storlek och byggkvalitet så gissar jag att det är många nollor i priset.
eliot
QUOTE (Akkelis Audio @ 2007-06-18 15:23 ) *
Vi flyttar en bra bit söderut och besöker mässans tyngsta och största apparater, TLA, dvs True Life Audio. www.truelifeaudio.com Detta företag kommer från Grekland och är den enda grekiska hifi tillverkaren jag känner till.

Grekerna är definitivt på gång! Förutom högtalartillverkaren Analysis Audio som du visade bild på tidigare (se post) så har Ypsilon Electronics "mastodont byggen" uppmärksammats på mässor på senare tid icon_smile_tongue.gif

Athen har ju en mycket intressant HiFi-Scen med bl.a. Audiophile Club of Athens så det har förvånat mig att det funnits så få märken icon_smile_wink.gif
Akkelis Audio
Ett klassiskt märke som jag tror gick i konkurs men som åter är igång och har en stor produktion är Thoréns. http://www.thorens.com/
Thorens hade en stor monter med mängder av spännande produkter och inovationer. Nedanstående skivspelare tror jag är någon av deras alldeles nya toppmodeller i modernt zebrafaner. Titta på sandwich bitarna som ligger på sidan av skivspelaren, en kombination av kartong och kolfiber.

Thorens gjorde tidigare egna tonarmar men numera verkar det vara REGA OEM som gäller. Modellen TD2010 trodde jag först var en Clearaudio spelare men så är inte fallet även om likheterna är stora.

TD550 förmodar jag är toppmodellen i Thorens sortiment och priset är 5600 Euro. Den finns inte med på Thorens hemsida så jag förmodar att den är alldeles ny.

Thorens gör också elektronik. Det gjorde dom även innan konkursen men då var det mera småformat, nu är det stora slutsteg som tillverkas. Även dessa rörhybrid slutsteg är helt nya och jag saknar därför mer information om dom

Och vi avslutar besöket hos Thorens med en översiktsbild

Timbre™
Den svävande upphängningen som var så typisk för Thorens TD-svarvar på sjuttiotalet verkar ha försvunnit på vägen eller är det bara som det ser ut... icon_smile_question.gif
Akkelis Audio
Än har jag många bilder kvar från High end 2007 i München.

Jag tror det är som du säger Timbre, Thoréns har övergett sina flytande upphängningar i sina moderna skivspelare. Det är för övrigt inte många som kör med flytande upphängning numera, Linnn, Michell Engineering, någon fler? Frågan är om det är av ljudmässiga eller produktionsmässiga skäl denna konstruktion övergetts?

Om vi fortsätter på vinylspåret ett tag till. Danmark är ett land där mycket högtalare tillverkas men dom har även fina tillverkare av tonarmar, Mörch är ett exempel på detta.

Ortofon är ett annat exempel och i Munchen visades deras nya, urläckra tonarmar upp. Denna arm finns i både 9” och 12” utgåva och jag tror prislappen för 9” ligger strax under 10 000 kr.

Eftersom vi även turistade lite så gjordes en avstickare till Munchens tekniska museum. Ett museum så stort att hon i receptionen sade att det tar en vecka att se allt. Detta avskräckte oss så till den milda grad att vi bara besökte presentbutiken.

Jörgen_G
QUOTE (Akkelis Audio @ 2007-07-11 07:16 ) *
Eftersom vi även turistade lite så gjordes en avstickare till Munchens tekniska museum. Ett museum så stort att hon i receptionen sade att det tar en vecka att se allt. Detta avskräckte oss så till den milda grad att vi bara besökte presentbutiken.

Off topic - men jag kan inte låta bli att återge vad som hände när sonen och jag var på sagda museum. Han var då i tolvårsåldern. Efter att ha varit på museet ett par timmar hade han fått nog. Sedan tog det ytterligare två timmar att ta sig ut. I varje rum, i varje hörna som passerades på vägen ut fanns det något intressant att lägga en kvart på...

Museet rekommenderas verkligen för den tekniskt intresserade som besöker München.

icon_smile.gif /Jörgen G
Timbre™
Måste vara stressframkallande att knalla in där med kombinationen begränsad tid, kamera och zoomlins... icon_smile.gif
lindvall
Mörch gör nog de vackraste tonarmar jag vet! De har väl rykte om dig att vara lite svåra att ställa in har jag hört, men med det smäckra utseendet kan det säkert vara värt det!
mayro
Det bästa med denna tråden är att du fast du är handlare gör ett repotage som genomsyras av riktig hifiglädje och inte bara visa DINA grejor du säljer

Stort tack för detta hedervärda respektingivande agerande!!!! Må alla stjärnor stå dig bi i din egen sattsning med butik och allt ..

MVH
Tobbe
Akkelis Audio
Tack för dom orden Mayro icon_smile.gif Det är annar just nämnda butiksbygge som tar så mycket tid i anspråk att jag inte hinner göra klart denna tråden. Många bilder återstår......
anors
vi väntar så tålmodigt så icon_smile.gif
eliot
QUOTE (Akkelis Audio @ 2007-07-11 07:16 ) *

- Ja Deutsches Museum är helt otroligt icon_smile_tongue.gif
Akkelis Audio
Turistvandringen fortsätter och kyrkor är ju alltid roliga att besöka i andra länder. Munchen Dom eller Frauenkirche är byggd på 1400-talet och som synes rejält sönderbombad under kriget. Efter kriget så har den åter byggt upp och är ett tydliga landmärke i Munchen med sina två lökformade kupoler.

Utsmyckningen är väldigt spännande, varierande och fantasieggande. Man skulle kunna tro att Tolkien varit här på besök och efter det besöket hittat på hobbiten.

En stark kvinna med någon form av monsterödla är inte heller något man direkt förknippar med bibliska historier.

Den här skapelsen vet jag inte vad den representerar men ett makalöst hantverk är det. Jag kan inte låta bli att tänka på hur många timmars arbete som ligger bakom och vad det måste ha kostat. Sådana här saker skapar vi väl inte nuförtiden för nu skall kronor och ören pressas maximalt och sådan här slöseri har man inte råd med.

Ni som väntar på mer hifi, håll ut, hifibilder kommer. icon_smile_wink.gif
Timbre™
QUOTE (Akkelis Audio @ 2007-08-28 09:31 ) *
Ni som väntar på mer hifi, håll ut, hifibilder kommer. icon_smile_wink.gif

Även kul med bilder från omgivningarna. Det finns en svensk anknytning till den nedersta bilden då kejsar Ludvig av Bayern var inblandad när Tor och Oden fick vika tillbaka... icon_smile.gif
calle_jr
Väldigt roande läsning och intressant urval av bilder från mässan.

Tack för detta StefanB eller Akkelis, eller... Vad betyder Akkelis? Är det en dum fråga eller kommer du från Arjeplog? icon_smile_blush.gif
Akkelis Audio
Då jag tagit bilder på mässan har jag medvetet valt bort dom saker som vi ser på mässorna i Sverige eller andra mässreportage. Visst, KRELL, ARC, Sonus Faber, Bladelius och andra välkända produkter är ju ofta väl värda att fotografera men det har ju gjorts så många gånger. Jag tycker det är roligare att leta fram sakerna som inte är så ”mainstream”.

StefanB är ju mitt gamla ”nick” som hängt med sedan tiden då Hifimagasinet var ett forum. I och med att jag startade Akkelis Audio så har mitt ”nick” bytts till Akkelis Audio så att läsare inte av misstag skall ta mina inlägg som objektiva fakta utan att det jag skriver är reklam för mitt företag. icon_smile_wink.gif

Akkelis Audio då? (uttalas ungefär ackellis) Jo min mamma är född i byn Östansjö vid sjön Akkelisjaure som ligger vid fjället Akkelis. Då jag byggde mina ProAc kloner för en massa år sedan döpte jag dom till Akkelis. Bygget fotodokumenterades och jag lade ut byggbeskrivning på nätet och efter det så ploppade det upp Akkeliskloner lite här och var. Då jag skulel starta företaget tyckte jag att namnet var lite inarbetat på nätet och det ligger bra i en norrbottnisk mun. Jo just det, jag kommer från Arjeplog.

Nu fortsätter vi med lite High-End 2007 från Munchen. Skivspelare fanns det mängder av och likaså rörförstärkare. Ett välkänt märke, Audion. Ett par monoblock med 300B rör. Var det inte Audion som vår Erik Andersson var inblandad i?

En integrerad förstärkare med 300B rör fanns också för beskådande och nu började jag titta på detaljerna.

Och visst såg jag rätt. Audion förstärkarna var bestyckade med rör som jag känner väl. (och säljer) JJ Electronic. icon_smile.gif

Akkelis Audio
Ytterligare ett märke som drog blickarna till sig var ”Pi Greco”. Jag vet inte om det är Grekiska apparater eller Italienska, av designen att döma är det antagligen Italienskt.

Försteget heter P15 SE och kostar 3200 Euro, slutsteget F50 SE kostar 3450 Euro. Cd spelaren CD1X är alldeles ny och där vet jag inget pris.

En närmare titt på cd spelaren CD1X.

EuphoniC
Aj, spelaren såg verkligt läcker ut icon_smile.gif
Kent_n
Fruktansvärt läckert o bra reppotage, tack för att vi alla fick följa med..

MVH
Kent_n
Ampalang
Ni råkade möjligtvis inte få några bilder på vad Martin Logan spelade på?
Akkelis Audio
Tyvärr inga Martin Logan bilder, jag har ställt fokus på saker vi inte brukar se så ofta i detta reportage.. Däremot så finns det bilder kvar att redovisa men jag har haft fullt upp ett tag nu.
Akkelis Audio
Ett välljudande rum högtalartillverkaren Volent. www.volent.com.hk
På bilden ser vi modellerna Paragon VL-3, en trevägs golvhögtalare på 76 kg/par och Paragon VL-2, en tvåvägs stativare på 32 kg7par, välbyggda pjäser med andra ord.

Volent har en diskant med dubbla band, titanium sandwich basar, fårull som dämpmaterial och på Paragon VL-3 en extra banddiskant som spela mellan 28 000 – 100 000 hz.

Elektroniken som användes kom från Kina av märket Original.

Det lät som sagt väldigt bra i detta rum och högtalarna såg oerhört välbyggda ut.
Akkelis Audio
Vi tittar på ännu en Italiensk hifi tillverkare eller om det är en distributör? Extreme Audio. Högtalaren nedanför heter M.Acoustics – Monitor. Den ser nästan lika brutal ut som Sonus Faber Extrema. Monitor finns i två liknande varianter som då heter Signature och Special Edition.

Tittar vi vidare i samma monitor hittar vi Sigma Acoustics, modellen Image. Även Image finsn i en SL utgåva, då med ringradiator istället för vanlig softdome diskant.

This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.