Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bildtråden
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Nostalgiforum
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Timbre™
En nostalgisk resa med fototeknikens hjälp... icon_smile_cool.gif

Purfärska minnen eller färgstarka minnen, svartvita minnen eller kanske några små suddiga minnen på lager... icon_smile_question.gif icon_smile.gif
Här är tråden att posta vad som ligger undanstoppat i skrivbordslådorna och på ett eller annat sätt hör ju allting ihop.

Knappast forumets mest aktuella tråd, kanske ej heller den mest lästa men den har alla förutsättningar att bli den längsta icon_smile_wink.gif.
Startar lite försiktigt i den suddiga avdelningen med ett par bilder från mitt lyssningsrum år 1979.

Timbre™
Folkhemmets tid och den svenske hifihjälten nummer ett var nog Stig Carlsson. Utan konkurrens kan man säga och hur många har inte börjat sin hifibana med ett par Carlssonkopior eller ett par äkta Sonabhögtalare... icon_smile_question.gif
Första jobbet i Borås 1973 och hifiintresset låg fortfarande på hälsosam nivå när jag efter ett par månader upptäckte att två kollegor sällan gick till personalrummet... icon_smile.gif Ytterligare någon månad rann iväg och till slut kunde jag inte hålla mig:

- Ursäkta, men sticker ni iväg å fikar på rasterna... icon_smile_question.gif
- Nä, vi håller till i källarn.
- I källarn icon_smile_shock.gif, har ni eget fikarum... icon_smile_question.gif icon_smile_big.gif
- Nä, vi bygger högtalare.

Fortsättningen var självskriven icon_smile.gif och det hela slutade med 24 st "kolboxar" som byggde på Carlssons konstruktioner. Fick köpa fyra stycken till självkostnadspris om jag hjälpte till med att bocka gallren och därmed blev det ytterligare en medarbetare mindre i personalrummet... icon_smile.gif Hyrde ett litet vindsrum i centrum och jag glömmer aldrig första uppkopplingen men en kolbox diagonalt i varje hörn. Isaac Hayes Black Moses på Lenco-spelaren, stolen mitt i rummet och precis där & då blev jag fast. Isaac Hayes fanns ju överallt icon_smile_shock.gif och jag hade helt enkelt aldrig hört något liknande.

Lite mer sans och balans men fortfarande två kolboxar per kanal... icon_smile.gif

Ekman
läckert icon_smile_tongue.gif kan bli hur intressant som helst det här...
Timbre™
QUOTE (Ekman @ 2007-04-07 18:53 ) *
läckert icon_smile_tongue.gif kan bli hur intressant som helst det här...

Det här kan sluta hur som helst... icon_smile_big.gif

Det var vinyl, kassetter men framförallt rullband som gällde och på sjuttiotalet såldes nog ganska många Revoxar i Sverige. Mycket kretsade kring Live Recording med Anders Hede och Göran Finnberg vid rodret. Den tidens diskussioner gällde tvåspår kontra fyrspår, High Speed kontra mer normal bandhastighet... icon_smile.gif Mycket hifiaktiviteter i Göteborg vid den här tiden och Ljudkällarn på Viktoriagatan var lite av en mötesplats.
Tyvärr har jag inga bilder från dessa seanser.

eliot
Du verkar ha gillat Accuphase redan på den tiden icon_smile_wink.gif

Kan Du identifiera prylarna icon_smile_question.gif

- Det verkar vara omkring 1980....

Jag har många bilder från mina olika anläggningar så jag får väl ta och skanna in mina bilder icon_smile_big.gif

PS: Micro Seiko är lite av kult icon_smile_tongue.gif
eliot
Som en liten "teaser" visar jag en bild på min skivspelare som jag köpte 1982 icon_smile_wink.gif

Den används numera av mina föräldrar - en sådan skivspelare gör man sig inte av med....
Peo
Wow, det här har jag sett fram emot! icon_smile_big.gif

Jisses vad snyggt det såg ut på din första bild där Timbre, sådär skulle jag lätt kunna ha det idag.

Kul att Eliot hakar på! Ni får båda mer än gärna tala om vilka apparater vi ser på bilderna. Intresset är stort för gamla grejor, men jag kan inte mycket om dem så det vore kul med lite fakta. icon_smile.gif
Timbre™
QUOTE (eliot @ 2007-04-07 19:17 ) *
Jag har många bilder från mina olika anläggningar så jag får väl ta och skanna in mina bilder icon_smile_big.gif

Precis vad jag hoppades på icon_smile_tongue.gificon_smile_big.gif och det här kan bli en omfattande nostalgitråd.
Dags för scannertime och alla bidrag är mycket välkomna!

Det kan nog ha varit runt 1980 men kolboxarna är ju från -73, Micro DDX-1000 från -76 och Accuphaseprylarna från den tiden när Audio Stockholm sålde rakt över disk. Det var helt andra priser än vad som väntade runt hörnet.

Kaktusar och hifi hör ihop... icon_smile.gif Här blir det en liten försmak innan vi kliver på the real cactus trail... icon_smile_cool.gif

EAR
Dags för scannertime och alla bidrag är mycket välkomna!

En sådan kommentar gör ju att man får börja leta ibland gamla foto för att hitta lämpliga objekt
Klart jag kan ju plåta nya på en massa gamla prylar också icon_smile.gif
K-man
Då jag sett en del av materialet via projektor så kan jag lugnt konstatera att det kommer bli en riktigt go tråd detta...och lovar andra krydda med sina bilder så kan det inte bli annat än succé!!!

icon_smile.gif

\\K-man
Timbre™
QUOTE (Peo @ 2007-04-07 21:54 ) *
Wow, det här har jag sett fram emot! icon_smile_big.gif

Jisses vad snyggt det såg ut på din första bild där Timbre, sådär skulle jag lätt kunna ha det idag.

Kul att Eliot hakar på! Ni får båda mer än gärna tala om vilka apparater vi ser på bilderna. Intresset är stort för gamla grejor, men jag kan inte mycket om dem så det vore kul med lite fakta. icon_smile.gif

Typiskt sjuttiotal icon_smile.gif med tjocka heltäckningsmattor och textiltapeter. Bra för akustiken men inget för storrökare.

Väljer man bara rätt art och har väldigt gott om tid kan kaktusar utvecklas till utmärkta absorbenter/diffusorer. Tyvärr kan örats bandbredd hinna decimeras väsentligt innan rätt storlek infinner sig.
I familjen Oreocereus, skäggkaktusar, kan en del arter växa till sig rejält och bli perfekta diffusorer. Problemet är att även taggarna blir täta och rejält spetsiga så en viss försiktighet är nödvändig.

Timbre™
QUOTE (K-man @ 2007-04-07 22:21 ) *
Då jag sett en del av materialet via projektor så kan jag lugnt konstatera att det kommer bli en riktigt go tråd detta...och lovar andra krydda med sina bilder så kan det inte bli annat än succé!!!

icon_smile.gif

\\K-man

De här kaktusbilderna fick du aldrig se... icon_smile_big.gif Någon gång på åttiotalet i Botaniska Trädgårdens succulentavdelning.
Mer Oreocereus... icon_smile.gif

Timbre™
Skulle man få igång en tät skog av Opuntia bakom högtalarna måste ju det ha en dämpande effekt. En del arter av det här enormt stora släktet har även använts för extraktion av meskalin, bland annat i Mexico. På Lanzarote verkar det finnas mer Opuntia än i Sydamerika... icon_smile.gif

eliot
Jag trodde att det var bilder från våra anläggningar under olika tidsepoker vi skulle visa icon_smile_wink.gif

- Så är såg det ut i min lägenhet i Oakland, Kalifornien 1985

Timbre™
Tillbaka till hifin och här har vi den tunnaste varianten av Suprakablar som kryper under heltäckningsmattan. Signalkablarna var heller inga välmatade snokar och det gick bra. Detta var innan den stora kabelvågen hade startat och silverkablar, kryogeniskt behandlade ledare plus allt annat exotiskt fortfarande var ett okänt fenomen.

Timbre™
QUOTE (eliot @ 2007-04-07 23:20 ) *
Jag trodde att det var bilder från våra anläggningar under olika tidsepoker vi skulle visa icon_smile_wink.gif

Här blir det lite av varje med försök till hifianknytning... icon_smile.gif
Timbre™
QUOTE (eliot @ 2007-04-07 23:20 ) *
- Så är såg det ut i min lägenhet i Oakland, Kalifornien 1985

Härlig bild och vidvinklar är inget nytt under solen... icon_smile_cool.gif
eliot
Dux Avanti bokhyllan - som jag fortfarande använder - köpte jag när jag var över i Europa och extra pengarna från min utlandsvistelse i Kanada brände i fickan icon_smile_wink.gif

Elektroniken kommer från Yamaha och den hade jag tagit med mig från Zürich i Schweiz

Längst till vänster ser vi tangentialskivspelaren Yamaha PX-2, i mitten försteget Yamaha C-50 och slutsteget är den berömda pyramiden Yamaha B6. Alla behövde 230V så jag hade en glödhet transformator som transformerade upp spänningen icon_smile_big.gif

Utanför fönstret i den förra bilden kan ni skymta Lake Merrit i Oakland icon_smile.gif
eliot
QUOTE (Timbre @ 2007-04-07 23:26 ) *
Härlig bild och vidvinklar är inget nytt under solen... icon_smile_cool.gif

icon_smile_big.gif Det är Nikkor 16mm/2.8 Fisheye ... (180 grader diagonalt!)
Timbre™
QUOTE (eliot @ 2007-04-07 23:31 ) *

Underbart! Utgångsläge för användning med D200:an... icon_smile_question.gif
iroise
Din möblering hade varit väldigt modern idag vi är väldigt mycket i 70-talet i inredningshänseende.
Timbre™
Kolboxarna var en behaglig last och allt var frid & fröjd så galenskaperna kunde ju ha stoppat där. Audio S sålde även BIC och plötsligt fick Carlssonboxarna se sig utbytta mot fyra rundstrålande tefat med Venturibas. Ett par JBL L-150 skulle även integreras i systemet och här ser vi den slutliga lösningen... icon_smile_big.gif

Början på åttiotalet och basrikt var bara förnamnet.

Timbre™
QUOTE (iroise @ 2007-04-07 23:52 ) *
Din möblering hade varit väldigt modern idag vi är väldigt mycket i 70-talet i inredningshänseende.

Idag är jag helt ute så den kunde lika gärna stått kvar... icon_smile_big.gif
overture
Jag känner mig också tvungen att kommentera den läckra indredningen på bilderna. Ser ju ut som om det vore taget ur ett avantgardistiskt inredningsmagasin. Ännu ett tecken på att det faktiskt var lite bättre förr icon_smile_wink.gif Dessutom var det naturligtvis bättre för akustiken med dessa fina heltäckningsmattor.
Får för övrigt riktiga nostalgivibbar när det gäller DUX avanti. Föräldrarna har faktiskt kvar ett par sådana i svart/alu + mahogany/alu.... kanske borde ta reda på dem innnan de hamnar på tippen.
eliot
Jag har skannat in bilderna en gång till och nu använde jag mig av Digital ICE för att ta bort damm på bilderna. Det gjorde susen icon_smile_approve.gif

På den sista bilden kan man se en Sony Discman mellan slutsteg och försteg och jag kommer ihåg att jag använde den mycket när jag arbetade på TRIUMF i Vancouver, Kanada. Jag kommer ihåg hur häftigt jag tyckte att det var att gå på väg till "nightshiftet" en stjärnklar natt och lyssna på Dire Straits Love Over Gold icon_smile_tongue.gif

Högtalarna som jag haft i Schweiz, ett par McIntosh XR14, hade jag sålt till min far då jag tyckte det var lite onödigt att släpa med sig amerikanska högtalare till amerika icon_smile_wink.gif

- Listig som jag är så köpte jag ett par B&W DM100 i amerika och de behöll jag faktiskt i närmare 10 år icon_smile_blush.gif
Timbre™
QUOTE (eliot @ 2007-04-08 01:36 ) *
På den sista bilden kan man se en Sony Discman mellan slutsteg och försteg och jag kommer ihåg att jag använde den mycket när jag arbetade på TRIUMF i Vancouver, Kanada. Jag kommer ihåg hur häftigt jag tyckte att det var att gå på väg till "nightshiftet" en stjärnklar natt och lyssna på Dire Straits Love Over Gold icon_smile_tongue.gif

Den kommer ur alla vinklar när vi går in i digitaltid... icon_smile_wink.gif icon_smile.gif
iroise
QUOTE (Timbre @ 2007-04-08 00:08 ) *
Idag är jag helt ute så den kunde lika gärna stått kvar... icon_smile_big.gif

Ja vad bra då blir vi moderna sådär vart ´tjugondeår! icon_smile.gif allt går ju runt runt. Muisken snurrar ju också ett varv ibland och sådant som var ute blir inne igen. Är det så med ljudideal också?
eliot
QUOTE (Timbre @ 2007-04-07 23:37 ) *
QUOTE (eliot @ 2007-04-07 23:31 ) *

Underbart! Utgångsläge för användning med D200:an... icon_smile_question.gif

Jag sålde mitt Fisheye Nikkor för något år sedan då det inte längre är fisheye för Nikons DSLR och zoomobjektivet AF Nikkor 12-24/4 IF-ED har större vinkel och är raktecknande. icon_smile_wink.gif

- Har man en gång haft ett fisheye så vill man gärna ha ett igen och det motsvaras nu av DX-objektivet AF Fisheye Nikkor 10,5/2,8 ED som det även finns mjukvara till som rätar ut bilderna så att man även kan använda det som (raktecknande) extremt vidvinkelobjektiv icon_smile_tongue.gif

QUOTE (Timbre @ 2007-04-07 18:42 ) *
Folkhemmets tid och den svenske hifihjälten nummer ett var nog Stig Carlsson. Utan konkurrens kan man säga och hur många har inte börjat sin hifibana med ett par Carlssonkopior eller ett par äkta Sonabhögtalare... icon_smile_question.gif

Mina första högtalare var ett par Sonab OA-14 som jag köpte någon gång 1974 hos Roséns i Malmö icon_smile_blush.gif
IcedEarth
Eliot, vad gjorde du i USA, pluggade du? icon_smile.gif

//rillo
eliot
QUOTE (IcedEarth @ 2007-04-08 10:02 ) *
Eliot, vad gjorde du i USA, pluggade du? icon_smile.gif
//rillo

Det var då jag var ung och lovande icon_smile_wink.gif

- jag var Postdoc in Nuclear Physics på University of California, Berkeley och arbetade på Lawrence Berkeley Laboratory på höjden ovanför campus med en fantastisk utsikt över San Francisco och Golden Gate bron icon_smile.gif

Det var en mycket spännande tid och det fanns ett antal välkända nobelpristagare alldeles intill i byggnaden där jag jobbade icon_smile_tongue.gif
EAR
Mina första högtalare var ett par Sonab OA-14 som jag köpte någon gång 1974 hos Roséns i Malmö

I Rosens´skyltfönster stod man och dreglade de få gånger mina föräldrar körde in till Malmö.När föräldrarna var på NK så smet jag över gatan till Rosens icon_smile_tongue.gif
Anläggningen på bilden köpte jag 73-74.
Jag var 16 år så min far fick följa med när jag hämtade prylarna hos Elds radioaffär i Tomelilla.Förstärkaren som syns på bilden beställde jag efter att ha lusläst Hifi handboken och hade 2 månaders väntetid icon_smile_shock.gif
När min far och jag kom ner till affären så lyssnade vi genom Pioneerstärkaren och skivspelaren som jag köpte till(Pioneer Pl12D)
via ett par Carlsson OA12.Låten som vi lyssnade på var fars favorit på den tiden icon_smile_big.gif Där björkarna susa med Hootenanny Singers
Far tyckte det hördes väldigt bra så jag fick hem prylarna fast med ett par Sony trevägshögtalare istället då carlsson var för dyra.
Väl hemma kopplade jag ihop prylarna i mitt rum i källaren och satte upp högtalarna.Drog på bra med Status Quo sen tog det väl inte mer än ca 10 minuter förren mina föräldrar körde hemifrån icon_smile.gif
Bilden är från 1975 och då hade jag varit inne på Rosens och köpt mina efterlängtade OA 12.
Har kvittona kvar och priserna var som följer Pioneer stärkaren kostade 1250 kr.Carlsson högtalarna gav jag 1790 kr för.
Mycket pengar på den tiden

sladd
Eliot:
"Det var då jag var ung och lovande"

Nu är du bara ung alltså? icon_smile_wink.gif

mvh
.
eliot
QUOTE (sladd @ 2007-04-08 12:02 ) *
Eliot:
"Det var då jag var ung och lovande"

Nu är du bara ung alltså? icon_smile_wink.gif

mvh
.

icon_smile_big.gif Du har helt rätt icon_smile_wink.gif

- Jag har säkert överskridit den åldern då man fortfarande kan kallas "lovande" - men jag är ung till sinnet och det är ju det som räknas icon_smile_blush.gif
eliot
QUOTE (EAR @ 2007-04-08 11:23 ) *
I Rosens´skyltfönster stod man och dreglade de få gånger mina föräldrar körde in till Malmö.När föräldrarna var på NK så smet jag över gatan till Rosens icon_smile_tongue.gif

Jag var ofta inne och hos Roséns och han hade två unga killar som hjälpte till i affären och det var de som sedan startade HIFI Skåne och de träffar man fortfarande på där icon_smile_wink.gif

Förutom Roséns fanns det vid denna tid även Malmö HiFi Center som då låg på Kyrkogatan. Där kunde man lyssna på Luxman men jag kommer ihåg att försäljaren jagade bort mig och min far med någon jazz som vi inte alls gillade icon_smile_wink.gif

- Jag köpte slutligen min första stereoanläggning på Radiocentralen som jag har för mig låg vid Gustav Adolfs torg. Skall se om jag kan hitta någon bild på min första anläggning....
EAR
Förutom Roséns fanns det vid denna tid även Malmö HiFi Center som då låg på Kyrkogatan.

Där har jag handlat en hel del prylar och då av Per.
gcs
icon_smile.gif Det är Nikkor 16mm/2.8 Fisheye ... (180 grader diagonalt!)

Jag har en sådan men den fungerar inte alls på samma vis på min D70:a som f.ö. är hopplöst föråldrad. icon_smile_dead.gif Jag undrar om det egentligen finns fisheye till dagens digitala kameror.
eliot
Som jag skrev tidigare:
QUOTE (eliot @ 2007-04-08 08:01 ) *
- Har man en gång haft ett fisheye så vill man gärna ha ett igen och det motsvaras nu av DX-objektivet AF Fisheye Nikkor 10,5/2,8 ED som det även finns mjukvara till som rätar ut bilderna så att man även kan använda det som (raktecknande) extremt vidvinkelobjektiv icon_smile_tongue.gif
eliot
Jag har letat lite bland min diabilder och jag fann denna bilden från augusti 1980 som är från min första egna lägenhet i Zürich - även om lägenhet är lite för mycket sagt icon_smile_wink.gif

Det var ett rum med kokvrå. De två första åren i Zürich hade jag bott inackorderad hos en gammal tant och hade då inte kunnat ta med min anläggning från Sverige så det vi ser på bild är samma anläggning jag hade innan jag lämnade Sverige i april 1978.

Den bestod av en JVC Receiver med grafisk equalizer, högtalarna var Sonab OA-14, skivspelaren var Telefunken S500 och det senaste tillskottet till anläggningen var en Nakamichi 600 kassettbandspelare.

När jag köpte min anläggning 1974 så var Unamco T1 en mycket populär skivspelare och jag valde mellan den och Telefunken S500 och jag kommer inte ihåg varför valet blev som det blev. icon_smile_blush.gif

Jag fann denna bild på skivspelaren på ebay

johan
Är det du på bild eliot ?
Har du haft hår på huvudet ?
icon_smile_wink.gif

Jag retar mig grymt att jag inte har en enda bild på allt som har passerat genom åren icon_smile_disapprove.gif

*edit*
Jag har en sådan men den fungerar inte alls på samma vis på min D70:a som f.ö. är hopplöst föråldrad. Jag undrar om det egentligen finns fisheye till dagens digitala kameror

http://www.scandinavianphoto.se/product/it...spx?iID=1557247
http://www.scandinavianphoto.se/product/it...spx?iID=1557231

D70 föråldrad ?
eliot
QUOTE (johan @ 2007-04-08 15:30 ) *
Är det du på bild eliot ?
Har du haft hår på huvudet ?
icon_smile_wink.gif

Sist jag kollade hade jag hår på huvudet icon_smile_cool.gif
sladd
Jag gillar inställningen på EQ:n icon_smile.gif

Hår? Skall ni börja snacka om hår nu också?? icon_smile_angry.gif icon_smile_big.gif
eliot
QUOTE (sladd @ 2007-04-08 16:38 ) *
Jag gillar inställningen på EQ:n icon_smile.gif

icon_smile_big.gif Jag har för mig att jag samtidigt hade loudness påkopplat så resultatet blev någotsånär rakt...

- På slutet hade jag den i varjefall helt rakt utan loudness... icon_smile_wink.gif icon_smile_blush.gif

PS. Det är ju skönt att vi lär oss lite med tiden....
eliot
Jag fann denna bilden på Nakamichi 600

Bilden är hämtad härifrån

På min bild har jag satt på det medföljande skyddet av rökglas
eliot
Denna lilla lägenhet i Niederdorf i Zürich lämpade sig inte direkt för seriös lyssning men det fanns andra fördelar icon_smile_wink.gif

Lägenheten låg i samma kvarter där Lenin bodde när han förberedde den ryska revolutionen men jag höll mig mer till pubarna som alla låg på krypavstånd från lägenheten icon_smile_blush.gif

Mitt studentrum i Lund, denna lägenhet och även den efterföljande lämnade mycket övrigt att önska när det gällde placeringen av högtalarna mm så det var faktiskt först i USA som jag fick en bra lägenhet....
IcedEarth
hehe mer utlands frågor här.

Hur länge har du bott utomlands under ditt liv eliot och vilken ålder är det på dig?

Själv är jag 26 år.

//rillo
eliot
QUOTE (IcedEarth @ 2007-04-08 20:37 ) *
Hur länge har du bott utomlands under ditt liv eliot och vilken ålder är det på dig?

Själv är jag 26 år.

//rillo

Jag bodde utomlands mellan 1978 och '95 och jag är väl ungefär dubbelt så gammal som du ...

//Eliot
raindog
QUOTE (johan @ 2007-04-08 15:30 ) *
[...]

Jag retar mig grymt att jag inte har en enda bild på allt som har passerat genom åren icon_smile_disapprove.gif
[...]

Se där - en lärdom av denna tråd
Jag ska börja fotografera mina grejor från och med nu.
Timbre™
QUOTE (eliot @ 2007-04-08 01:36 ) *
Jag har skannat in bilderna en gång till och nu använde jag mig av Digital ICE för att ta bort damm på bilderna. Det gjorde susen icon_smile_approve.gif

Provade Digital ICE men jag fortsätter nog att handplocka i Nikon FotoStation så länge... icon_smile_big.gif
Härligt med så mycket hifi redan i början av tråden så jag kan nog hålla mig kvar bland kaktustaggarna ett tag till... icon_smile.gif
Kyrkor hör ihop med musik som hör ihop med hifi och vill man samtidigt bli kaktusstungen är Lanzarote ett lämpligt utflyktsmål.
De akustiska förutsättningarna var kanske inte de bästa men jag tycker att den här kyrkan är lite speciell och så är den uppförd i typisk vit Lanzarote-stil.

Timbre™
QUOTE (EAR @ 2007-04-08 11:23 ) *
Bilden är från 1975 och då hade jag varit innne på Rosens och köpt mina efterlängtade OA 12.
Har kvittona kvar och priserna var som följer Pioneer stärkaren kostade 1250 kr.Carlsson högtalarna gav jag 1790 kr för.
Mycket pengar på den tiden

Verkligt kul med sådana här minnen och särskilt gallret väcker sjuttiotalskänslor... icon_smile.gif Jag bytte till en skumplastliknande topp efter ett tag och det var väl ingen ljudmässig höjdare men väldigt lättlyssnat kan man säga.

Opuntiakaktusarnas paradis och här växer de under både kontrollerade och okontrollerade former. En grupp kaktusar som har smitit iväg från de stora odlingarna och testar gränser på egen hand... icon_smile.gif

Ekman
kaktusfetischism? icon_smile_cool.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.