Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bildtråden
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Nostalgiforum
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Absolute Audio
QUOTE (calm @ 2008-07-24 19:52 ) *
Midnattsol?

Bör då vara någon stans på Nordkalotten.

Förslag Norge i närheten av polcirkeln..

Nordkap?

Calm

icon_smile_big.gif Där satt den!! icon_smile_big.gif

Kanske lite väl vilseledande med sol och bad semester.... Men det var strålande solsken och givetvis så svalkade vi oss i ishavet! Detta resmål var en riktig höjdare! Helt fantastisk miljö, och det är svårt att fatta att det är på samma halvö som man själv bor.

Enda besvikelsen var maten... Vi trodde att det skulle finnas en oändlig uppskö resturanger som serverade havets läckerheter direkt från alla fiskebåtar i området. Men det var nästan uteslutande hamburgare eller schnitsel vi hittade. Och när vi väl fick tips om en resturang och beställde en havstallrik så var allt friterat icon_smile_shock.gif Seafood-mcnugget-style icon_smile_big.gif

Hett tips alltså! Med en lite varningsflagga för maten & även vädret som kan svänga väldigt snabbt.

Men det var en upplevelse att få se midnattsolen över ishavet.
Absolute Audio
QUOTE (BTS @ 2008-07-24 20:14 ) *
Vi befinner oss absolut på nordkap... icon_smile_cool.gif icon_smile_approve.gif

Jasså! Hade kunnat blivit ett Euphonia meeting där uppe! icon_smile_big.gif
Käera
[quote name='kansas' date='2008-07-24 20:17 ' post='83562']

Kanske lite väl vilseledande med sol och bad semester....

Ingen fara icon_smile_dead.gif tänkte säga Lofoten först var där 2004.Scotland 2006 o vistt fanns det likheter med båda men......

Det fanns ingen tunnel där då heller men....
BTS
QUOTE (kansas @ 2008-07-25 02:18 ) *
Jasså! Hade kunnat blivit ett Euphonia meeting där uppe! icon_smile_big.gif

Mjaa, inte riktigt så jag menade... icon_smile_blush.gif
Timbre™
Läcker bild på fiskeflottan... icon_smile_tongue.gif

http://i217.photobucket.com/albums/cc6/Hug...n/semester7.jpg
Absolute Audio
QUOTE (Timbre™ @ 2008-07-24 21:35 ) *

Tackar! icon_smile.gif
BTS

På väg till Memuru och Hellstugutindar, i bakgrunden Gjendealperna icon_smile_tongue.gif

Käera
Härlig bild icon_smile.gif så där har man gått några mil,tyvärr funkar inte kroppen längre men jag blir icon_smile_tongue.gif när jag ser en fjäll bild
BTS
Geografi och historia i en smäll, var finner ni denna stadsbild icon_smile_question.gif icon_smile.gif

Lägg märke till stilen... icon_smile.gif
BTS

Nu blir det lättare, den 23/1 1904 brann 850 hus ner i grund på 16 timmar,
numera en stad i Jugendstil.. icon_smile.gif
BTS

Nu blir det riktigt lätt, drygt 62o nord.... icon_smile_question.gif icon_smile_wink.gif
eliot

Hotel Brosundet i Ålesund icon_smile_wink.gif

BTS
QUOTE (eliot @ 2008-08-12 03:49 ) *

icon_smile_big.gif Mitt i prick Eliot.
Denna med hotellnamnet känns nu som ett misstag, tänkte mig några bilder till... icon_smile_big.gif icon_smile_cool.gif
eliot
QUOTE (BTS @ 2008-08-11 22:09 ) *
icon_smile_big.gif Mitt i prick Eliot.
Denna med hotellnamnet känns nu som ett misstag, tänkte mig några bilder till... icon_smile_big.gif icon_smile_cool.gif

Det är mycket vackert där och jag ser fram mot fler bilder icon_smile_tongue.gif
BTS
Kör en bild till pga skönheten i trakten... icon_smile_blush.gif

Rakt västerut ligger förutom några småöar fast land först på Grönlands sydspets... icon_smile_shock.gif icon_smile_tongue.gif

Käera
Vart det någon sväng till fyren icon_smile_question.gif
BTS
QUOTE (Käera @ 2008-08-12 05:38 ) *
Vart det någon sväng till fyren icon_smile_question.gif

Inte denna gången.. icon_smile.gif
Falkis
Hej på er alla! Är det fritt fram att slänga in några bilder på sin stenkakesvarv? Jag testar!

Jag heter Andreas och älskar allt som är gammalt, i synnerhet musik och ljudapparatur!

Herrskapet får beakta att min kamera är trasig, så jag har använt min webbkamera, som inte är helt ogrynig.

Mvh

Andreas

Bebop
QUOTE (Falkis @ 2008-08-29 22:45 ) *
Hej på er alla! Är det fritt fram att slänga in några bilder på sin stenkakesvarv? Jag testar!

Herrskapet får beakta att min kamera är trasig, så jag har använt min webbkamera, som inte är helt ogrynig.

Mvh

Andreas

Charmigt med gammal utrustning. Hur gammal kan den vara tro? Början av 60-talet skulle jag tro... möjligen slutet av 50-talet? Hoppas att Du bara spelar just 78:or på den. De gamla kristallpickuperna var inte alldeles vänliga mot LP-skivorna. Kan tänka mig att begreppet vinylsvarv kom från denna tid.
Falkis
QUOTE (Bebop @ 2008-08-29 23:17 ) *
Charmigt med gammal utrustning. Hur gammal kan den vara tro? Början av 60-talet skulle jag tro... möjligen slutet av 50-talet? Hoppas att Du bara spelar just 78:or på den. De gamla kristallpickuperna var inte alldeles vänliga mot LP-skivorna. Kan tänka mig att begreppet vinylsvarv kom från denna tid.

Jo, jag spelar bara 78-varvare på den. Har också läst någonstans att kristallpickuperna inte riktigt är snälla med lp-skivorna. (Hur infogar jag smileys i mina inlägg?!)
Falkis
Här kommer lite bilder på min andra 78-varvare. En Lenco 725 med inbyggd förstärkare.

Den är ganska snygg, tycker jag. icon_smile.gif
Falkis
Så här ser min förstärkare ut! icon_smile_big.gif

Falkis
Ganska många bilder idag! Hoppas det går bra. icon_smile.gif

Här kommer några bilder på min "älskling" om ni förstår... icon_smile_big.gif

Kostade 125 kr på Erikshjälpen i Jönköping. Efter lite "kärlek" samt en ny nål så låter den otroligt bra.
Kan rekommendera HIFI-oil från Svalander, den gjorde susen i denna elmotor! icon_smile.gif
BTS
Härliga tider-strålande tider icon_smile.gif

BTS

Fjället bör njutas på hösten... icon_smile_tongue.gif
BTS

Sognefjellsvägen in autumn
Timbre™
Charmen med den här tråden är alla tvära kast... icon_smile_tongue.gif icon_smile.gif Från klassisk vintagehifi till höstens mättade färgspel i norska fjälltrakter och det finns en mognadskänsla som går igen... icon_smile_cool.gif
Käera
QUOTE (BTS @ 2008-10-05 11:19 ) *

Fjället bör njutas på hösten... icon_smile_tongue.gif

Är helt enig,fina bilder o det är ju tur att man inte blir nåt sugen icon_smile_shock.gif icon_smile_dead.gif
BTS

Två årstider i en smäll, temperaturskillnaden mellan gul och vit zon är stor icon_smile.gif
Absolute Audio
QUOTE (BTS @ 2008-10-05 17:36 ) *
http://i173.photobucket.com/albums/w49/btshifi/IMG_3334.jpg
Två årstider i en smäll, temperaturskillnaden mellan gul och vit zon är stor icon_smile.gif

Vilken läcker vy icon_smile_tongue.gif
Käera
Ja det är fint när topparna är pudrade(undrar vem som gör det) icon_smile_clown.gif
BTS
Funderar just nu på vart de svarta ramarna runt bilderna tog vägen där det stod någonting
om 800x533 eller liknande?
Absolute Audio

Var bara tvungen att slänga upp en bild på Jean Shin's "Sound Wave".
Helt underbar skulptur. icon_smile_cool.gif
conan
Hoppas skulpturen visar vinylens framtid, bildligt talat. Det är ju synd om fin musik ska sluta på detta viset ...
P-pan
QUOTE (kansas @ 2008-11-08 12:51 ) *
Var bara tvungen att slänga upp en bild på Jean Shin's "Sound Wave".
Helt underbar skulptur. icon_smile_cool.gif

Jag kan inte heller låta bli att undra över hur mycket ljuv musik som eventuellt kan ha "spolats bort" med den vågen icon_smile_sad.gif
Timbre™
Tråden har spikats upp, det känns som rätt läge att börja plocka med diabilder igen och scannern är inkopplad.
Nu gäller det bara att hitta tillbaka till rätt magasin... icon_smile.gif

Timbre™
Scanner-utflykten tog paus på den mest stillsamma av platser i en annars intensiv stad... icon_smile_cool.gif
El Monasterio de Santa Catalina i Arequipa, Peru.

Har kollat runt via Google och det är lite lustigt att kamerautrustade besökare tar sina bilder från ungefär samma positioner även om det skiljer trettio år mellan besöken.
Tiden tycks ha stått stilla och samma klocka sammankallar dagens nunnor till bön.

Timbre™
Rinnande vatten för kroppsliga och andliga reningsprocesser... icon_smile.gif
Anläggningen är förmodligen exakt densamma idag.

Vad är trettio år jämfört med 441... icon_smile_question.gif icon_smile.gif

Timbre™
Klostret grundades på 1580-talet av en rik änka vid namn Maria de Guzman. Hela området skulle komma att domineras av spanskättlingar i rakt nedstigande led - vilket i praktiken betyder den peruanska överklassen. Nunnorna, som kom från stadens rika familjer, levde egentligen ett ganska välmående liv och hade rätt till fyra tjänare var.

Alla murar har dock en baksida och naturligvis fanns det hemligheter även här. Mot alla katolska regler kunde det hända att klosternunnor blev gravida och man har på senare tid funnit spädbarnsskelett inmurade och undanröjda församlingens dom.

Timbre™
Kanske lika bra att lämna det skenbara lugnet icon_smile.gif och åter ge sig ut i stadens brus.

conan
Är du intresserad att låna en SF-200 feeder, Timbre? Jag har scannat alla mina diabilder ... icon_smile_wink.gif

Dock har den lite problem med för tunna diaramar ... man får vara på sin vakt.
Timbre™
QUOTE (conan @ 2010-01-27 21:56 ) *
Är du intresserad att låna en SF-200 feeder, Timbre? Jag har scannat alla mina diabilder ... icon_smile_wink.gif

Dock har den lite problem med för tunna diaramar ... man får vara på sin vakt.

Tackar för erbjudandet men jag kör en diabild i taget.
Dessutom med handplockade dammkorn... icon_smile_angry.gif icon_smile_dead.gif icon_smile_big.gif
conan
QUOTE (Timbre™ @ 2010-01-27 22:02 ) *
Tackar för erbjudandet men jag kör en diabild i taget.
Dessutom med handplockade dammkorn... icon_smile_angry.gif icon_smile_dead.gif icon_smile_big.gif

Så borde man göra ... men det är ganska tidsödande.
Timbre™
QUOTE (conan @ 2010-01-27 22:05 ) *
Så borde man göra ... men det är ganska tidsödande.

Det kan vara extremt tidsödande icon_smile.gif om det finns mycket blå himmel eller enfärgade ytor.
Den här bilden gick ganska snabbt och ute på stan var det full fart.
En kopp lejonkaffe hade kanske piggat upp... icon_smile_question.gif icon_smile.gif

Timbre™
Så har det till slut blivit dags att lämna stadstrafiken och ge sig ut på vägarna igen... icon_smile.gif Den peruanska flaggan vajar i topp och nu bär det av mot en fiskrik kust. Peru räknas till en av världens största fiskenationer och har en gång i tiden varit ledande när det gäller handel med guano. Den skarv som starkast bidrog till guanoförekomsten har kraftigt decimerats och är helt enkelt utrotningshotad på grund av sin egen avföring.
I övrigt handlar det om näringsrika vatten och ett brokigt fågelliv vid Stilla Havets kust.

Timbre™
Trotjänaren är med så nu gäller det bara att komma fram... icon_smile.gif Kustplatåerna i södra Peru kan närmast betraktas som en fortsättning på Chiles Atacamaöken och då handlar det om världens mest regnfattiga region. Där finns kaktusar som i bästa fall blommar var femtonde år och det påstås dessutom ha regnat någon gång på sjuttiotalet... icon_smile_shock.gif icon_smile.gif

Timbre™
Utan att tänka på det befinner man sig plötsligt på the Pan-American Highway eller Carretera Panamericana som den heter i Peru. Det finns vägentusiaster som har tagit som livsmål att färdas utmed Pan-American Highway från Alaska till södra Argentina på motorcykel. Inte direkt någon weekendutflykt och på detta avsnitt råder helt klart omkörningsförbud... icon_smile.gif

Timbre™
Varje naturtyp har sin specifika skönhet och så även den torraste av öknar. Här handlar det om vandrande sanddyner som både kan försköna och komplicera tillvaron... Thinking.gif icon_smile.gif

Timbre™
Här sitter Aeolus ensam på sin tron icon_smile.gif och han har säkert en dubbelgångare i Incaindianernas mytologi. Dynerna vandrar i bestämd riktning från havet upp mot bergen precis som Viracocha skall vandra den dag han kommer tillbaka och Incariket återuppstår... icon_smile_cool.gif

Timbre™
Komplikationerna drabbar i första hand den moderna människan men vindarna bryr sig inte och givetvis vandrar dessa dyner rakt över Pan-American Highway när det så har blivit dags... icon_smile.gif

This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.