QUOTE (gcs @ 2008-01-31 10:00 )

En sak som jag tycker är lite märkligt när man bedömmer en skivspelare. Man talar om låga värden på svaj, rumble värdet ska vara stort, bättre än -70dB. Empire påstod att man hade ett ruble på bättre än -90dB. Hur man nu kan mäta det. Men ett värde som också borde vara av intresse är hastighetsvariationen på en skivspelare. Schlupf säger man i Tyskland och för bandspelare med AC motor ligger värde på 0,2% vilket gör att hastigheten kan variera 7,2 sekunder på en timme. Naturligtvis blir det ännu bättre värde med en tacho styrd motor. Linn den ende som jag sett, har uppgivit ett värde på 0,2%. Det här tycker ju jag är ganska stora avvikelser i jämförelse med vad vi är vana med den digitala tekniken där man inte längre mäter i procent utan ppm.
Jag har lite litteratur om det här, men dock inte med mig här i Kanada så jag kan inte bekräfta exakta siffror.
En vanlig metod att mäta rumble var att sätta en mojäng på skivtallrikens spindel. Denna hade en liten arm med en avsats som gick in mot ca 1/3 på tallriken. På denna avsats la man sedan an arm och pickup och kunde därmed mäta det lågfrekventa ljudet som skapades av skivspelaren.
När det gäller svaj, så finns en gräns på vad vi faktiskt kan uppfatta. Om jag minns rött så var det just kring 0,15 - 0,20. Direktspelarna angav som regel 0,03 vilket då ger god marginal men också överdrivna marknadsföringsargument.
Som Du säger är vi vana av försvinnande låga värde med CD. Det är så lågt att ingen talar om detta längre. Det kunde även vara högre utan att någon skulle reagera. Det är snarare tekniken som gett låga värde, inte att det låga värdet i sig skulle förbättra återgivningen, menar jag.
På bandspelarnas tid var hastighetsavvikelse ett problem när man bytte mellans spelare, men ännu värre var svajet. Att lyssna på en pianosonat med svaj var och är smärtsamt.