Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Rumsakustik
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
Pages: 1, 2
Ozric
Jag själv är en gammal hifiräv! Jag har även en vän som är det. Problemet med honom är att han inte kan acceptera hur viktig akustiken är i ett rum! Han har själv en mycket dyrbar/bra anläggning för nästan 400 000:-.
Hans försvar är "när man har så fina grejer som jag. finns det inbyggt i grejerna"!!!?????Även i kablaget!! Påstår han!!!
Hur ska man kunna överbevisa honom??? Tjurskallig inställning!!
perra_e
Ett sätt är att ta med honom till någon som har bra ordning på sin ackustik så han får höra själv vad det gör för skillnad.

Ett annat sätt kan ju vara att mäta upp rummet, och där igen få "svart på vitt" att det skulle kunna bli ännu bättre med ackustikreglering.
Timbre™
Bevisföring genom handling... icon_smile_wink.gif icon_smile.gif Fyll på med madrasser, mattor, stoppade dynor och liknande från angränsande rum.
Ekman
haha det var nog det roligaste jag har hört på länge icon_smile_big.gif de kablarna kanske man skulle köpa.
andreas .l
ojoj... sådana har man själv råkat ut för. tycker att bättre och då oftast dyrare anläggning ställer högre krav på rummet än ett s.k. microsystem.
Timbre™
Ett lättare alternativ... icon_smile.gif Ta med dig tjugo påpälsade personer nästa gång ni träffas. Först får värden lyssna ensam och sedan tränger ni er in i lyssningsrummet. Kör samma musik en gång till och hör vännen inte större skillnad än vad kablarna ger kan du lika gärna lägga ner diskussionen.
juha
Tyvärr finns det en hel del hifi intresserade som inte har förstått vikten av ett akustik behandlat rum. Har man bara käkat burktomater i hela sitt liv så smakar en färsk tomat väldigt konstigt :)Man är van vid lite "burkigt" sound, ofta kör de en låt som låter så där extra gött(mumligt,bumligt och gosigt) som för all del låter trevligt, men glömmer resten skivsamlingen, de kan låta hur de vill bara favorit låten är på topp.

Men det hinner ikapp fler och fler, tiden går och vi lär oss mer med den.
Ozric
QUOTE (juha @ 2006-03-02 20:32 ) *
Tyvärr finns det en hel del hifi intresserade som inte har förstått vikten av ett akustik behandlat rum. Har man bara käkat burktomater i hela sitt liv så smakar en färsk tomat väldigt konstigt :)Man är van vid lite "burkigt" sound, ofta kör de en låt som låter så där extra gött(mumligt,bumligt och gosigt) som för all del låter trevligt, men glömmer resten skivsamlingen, de kan låta hur de vill bara favorit låten är på topp.

Men det hinner ikapp fler och fler, tiden går och vi lär oss mer med den.

Du har rätt med det du skkrev, att han spelar nästan enbart 2 högst 3 skivor!!! De skivorna har även en mycket god produktion! Jag tror inte att han gillar den musiken heller!
Timbre™
Tomatliknelsen var fin... icon_smile_wink.gif icon_smile.gif
asimov66
Hmm jobbigt med sådana människor, men å andra sidan har jag kämpat med akustiken och absorbenterna för min egen skull, om någon hälsar på och kommenterar att ljudet/rummet låter bra så är det en bonus men ingen behövligt.
Dock är jag emot absorbenter som ser ut som kattklösbrädor utan det svåra med akustiken och dämpning är att få det att se ut som det alltid hört hemma i rummet och som en naturligt integrerad del av hemmet utan att inkräkta.

Jobbig med sådana som köper dyr utrustnnig och som glömmer rummet.
johan
Jag hade låtit han leva tryggt i sin lilla värld. Han verkar knappast ha nått musik intresse.
krelle
QUOTE (asimov66 @ 2006-03-02 20:51 ) *
Hmm jobbigt med sådana människor, men å andra sidan har jag kämpat med akustiken och absorbenterna för min egen skull, om någon hälsar på och kommenterar att ljudet/rummet låter bra så är det en bonus men ingen behövligt.
Dock är jag emot absorbenter som ser ut som kattklösbrädor utan det svåra med akustiken och dämpning är att få det att se ut som det alltid hört hemma i rummet och som en naturligt integrerad del av hemmet utan att inkräkta.

Jobbig med sådana som köper dyr utrustnnig och som glömmer rummet.

Rummet är viktigt. Jag har sänkt taket och skaffat basabsorbenter och vicken uppgradering sen! Jag har en del kvar att göra, väntar på grejer till första reflexen på sidorna men redan med tak och absobenter så händer det mycket! Jag har köpt grejer på Svanå och jag tycker det smälter in riktigt bra i rummet......
Ja man har ju insett att det är väldigt viktigt med akustiken...mvh Krelle
Duck77
Detta är ett skämt va!??

Eller visst driver du med oss?

Kan man säga så "inbyggt i kablarna" på riktigt!

Jo det är ett skämt och jag går inte på det icon_smile_big.gif

Mvh

Sjösse
juha
Hur får man plats med en Svanås v-4:a i en kabel icon_smile.gif
johan
Det kommer i så fall bli den fetaste "låda på magen" som har skådats
icon_smile_big.gif
Zalve
Rumsackustiken gjorde sig så PÅmind hemma (och mina försök räckte inte) så det blev bara en utväg (inom ekonomisk överlevnad)

BYTA Rum! icon_smile_big.gif
Oj vilken skillnad det blev.
Audionet
Visst, rumsakustik är viktigt och måste kontrolleras. Men man får inte tro att det löser alla problem.

Jag anser att man kommer mycket långt med en korrekt uppställning av grejerna, sedan tar man hand om de sista procenten med akustikreglering.
PLINIUS
Tror inte att det finns nån som menar att ljudet blir bra av bara utrustningen utan att tänka på rumsakustiken?!?
Hur som, detta belyser ändå ett problem, hur är det för er andra? För mig är min inredning lika viktig som min stereo. Detta är mina två största intressen. Hur snyggt är det att ställa in stora absorbenter i mitt
storarum? Jag skall ju bo och trivas där...
Vad tycker mina vänner som ser att rummet börjar likna ett förråd fyllt av en massa konstiga saker i hörnena och på väggarna? Visst finns det fina byggen av olika akustikfirmor, men ändå, det ser väl inte riktigt normalt ut... Alla gör som de själva vill, men för mig känns det lika viktigt att trivas med sitt hem som att det låter optimalt. OCH jag älskar musik!!! Tro inget annat... Men jag hade inte tyckt om mitt hem om jag fyllde det med en massa absorbenter överallt, hur bra det än lät..... Däremot har jag lite funderingar på att köpa någonting som man tar fram när man skall "finlyssna" och som sedan kan tas bort när man är klar. Har själv lite problem med basen, någon som har några tips på enkla borttagbara plattor ex. som man kan använda för detta ändamål? Som jag förstått det måste det till de här stora absorbenterna, och de går tyvärr fetbort för mig...
mikael
QUOTE (PLINIUS @ 2006-03-03 14:38 ) *
Tror inte att det finns nån som menar att ljudet blir bra av bara utrustningen utan att tänka på rumsakustiken?!?
Hur som, detta belyser ändå ett problem, hur är det för er andra? För mig är min inredning lika viktig som min stereo. Detta är mina två största intressen. Hur snyggt är det att ställa in stora absorbenter i mitt
Vad tycker mina vänner som ser att rummet börjar likna ett förråd fyllt av en massa konstiga saker i hörnena och på väggarna? Visst finns det fina byggen av olika akustikfirmor, men ändå, det ser väl inte riktigt normalt ut... Alla gör som de själva vill, men för mig känns det lika viktigt att trivas med sitt hem som att det låter optimalt. OCH jag älskar musik!!! Tro inget annat... Men jag hade inte tyckt om mitt hem om jag fyllde det med en massa absorbenter överallt, hur bra det än lät..... Däremot har jag lite funderingar på att köpa någonting som man tar fram när man skall "finlyssna" och som sedan kan tas bort när man är klar. Har själv lite problem med basen, någon som har några tips på enkla borttagbara plattor ex. som man kan använda för detta ändamål? Som jag förstått det måste det till de här stora absorbenterna, och de går tyvärr fetbort för mig...

Klockrent inlägg. Instämmer till ett hundra procent.

/Mikael
oLjud
Jag instämmer oxå icon_smile_big.gif

Inredning är jätteviktigt för mig, skulle inte klara av att vara i ett rum fylld med prylar som ser mindre snyggt ut, men gör akustiken bättre. Musiken jätteviktig för mig, men även trivseln i rummet. Trivs man inte i rummet så trivs man inte med musiken (iaf för mig).

När jag flyttar till en lgh så kommer jag nog ha några akustikprylar, men i lagom mängd.

Men jag fattar inte riktigt, har han en stereo för 400000 & vet inte hur mycket akustik betyder?
Han så måste han vara dum, eller vara rik som fasiken icon_smile_big.gif
För jag menar, vem köper en stereo för så stor summa utan att veta ngt om ljud?
Timbre™
Håller också med PLINIUS i detta och utmaningen måste vara att få fram akustikutrustning med tilltalande design.
Sedan blir det som alltid en smaksak.
juha
Då har jag det lätt..tycker att en anläggning i ett akustik behandlat rum är snyggt icon_smile.gif För min del hör det ihop likaså som att sätta sig på bio och förväntas sig en jätte duk massa stolar och mysko belysning.

Det finns ju rum som har fördelaktig akustik, där man får mycket gratis, hade det varit hos mig så hade det bara släpats in så mycket som behövs..inte mer. När jag kommer till eget hus så ska det göras ordentligt och inbyggt så mycket det bara går. Men för min del så är effekten av akustik prylar hittills nödvändiga för min höga rena njutnings skull. icon_smile.gif

Har suttit många timmar och tittat in i en sumpig tapet, jämfört att titta in i mina diffusorer så är det inte svårt att välja..rent utseende mässigt alltså.
juha
QUOTE (johan @ 2006-03-03 00:07 ) *
Det kommer i så fall bli den fetaste "låda på magen" som har skådats
icon_smile_big.gif

Opus dödare!!! icon_smile.gif
Stereotypen
Jag håller med om att om man får till det snyggt med akustikprylar så höjer det intrycket av anläggningen.
Fast det är klart att har man anläggningen i ett vardagsrum så vill man ju inte att anläggningen skall dominera allt för mycket.
Jag har nu trixat en hel del här hemma och hittat en placering som avviker ganska kraftigt från den ursprungliga. Det är kul att testa att flytta runt grejorna, man lär sig otroligt mycket på det! icon_smile.gif
Merkurius
QUOTE (PLINIUS @ 2006-03-03 14:38 ) *

Skall du dämpa djupt ned i frekvenserna finns det inga genvägar icon_smile_wink.gif Man måste oftast ha stora grejor för att få en någotsånär jämn frekvensgång där nere. Men eftersom du bor i götet, känner du kanske någon som kallar sig för "hjort" här på forumet?

Han har delvis löst det hela med en equalizer som skär av peakarna (basresonanserna i rummet) och jag tycker att det fungerar mycket bra hos honom.
Stereotypen
QUOTE (Merkurius @ 2006-03-03 23:05 ) *
Skall du dämpa djupt ned i frekvenserna finns det inga genvägar icon_smile_wink.gif Man måste oftast ha stora grejor för att få en någotsånär jämn frekvensgång där nere. Men eftersom du bor i götet, känner du kanske någon som kallar sig för "hjort" här på forumet?

Han har delvis löst det hela med en equalizer som skär av peakarna (basresonanserna i rummet) och jag tycker att det fungerar mycket bra hos honom.

Jag har själv ett Tact försteg med rumskorrigering och Eq bl.a. och denna är mycket användbar för att tweaka till basen.
Man kan med den medföljande micen mäta upp frekvensgången vid lyssningspositonen och få en kurva på detta där man ser exakt hur mycket man skall höja och sänka nivån vid vissa frekvenser.
Har varit helt oumbärlig i mitt lite besvärliga rum icon_smile.gif
Gigas
Har man någon gång fått njuta till musik i ett akustikanpassat rum, så finns det ingen återvändo. Efter en tid så verkar det som om allehanda uppgraderingar av elektronik och annat tweakande, bara ger ett marginellt "lyft" och då är det kanske dax att kämpa för ett dedikerat lyssnigsrum.

Själv spelar jag i ett litet rum på 10 kvadrat, där en lyssnare i taget får plats, och rummet är möblerat med allehanda absorbenter och diffusorer. Ja, inte är det förenligt med dagens minimalistiska inredningsmode, men utgör den oas för musikstunder som jag alltid längtar efter. Sista tillskottet var fyra av Svanå´s Golden Horn som parvis kommer att monteras i en snygg träram och vägghängda på lämplig plats. I taket sitter en hel del prylar för att dämpa besvärliga reflexer och fladdereko.

Det finns folk av alla sorter, men vad jag slås av, är att vissa lyssnar på musik med ögonen istället för öronen, och ställer frågor på fora om den snyggaste CD eller andra komponenter inför köpet. Det är klart att design är åtråvärt, men får för mej komma i andra hand. Andra har inte ett lock på sina apparater utan en massa lösa kablar, egentillverkade lösningar och prylar staplade lite hursom helst i rummet, och intresserar sej inte så mycket i själva musiken utan mer av elektroniken och dess fysiska lagar.

Visst kan resan vara spännande till att skaffa en bra ljudanläggning, men det är väl ändå musikens själ som är den ultimata klimax vi alla innerst inne söker.
Timbre™
Visst finns det alla varianter ända från "tre testskivor och Vikingarnas Kramgoa Låtar 1" till ett omfattande musiklyssnande, men någonstans måste man känna balans och harmoni i helheten och det är ju högst personligt. Hemakustiken tycks vara på enorm frammarsch och jag tror vi kommer att få se ännu mer av attraktiva lösningar som lätt går att samordna med olika smak och inredningsintressen.
PLINIUS
QUOTE (Gigas @ 2006-03-04 09:59 ) *
Har man någon gång fått njuta till musik i ett akustikanpassat rum, så finns det ingen återvändo. Efter en tid så verkar det som om allehanda uppgraderingar av elektronik och annat tweakande, bara ger ett marginellt "lyft" och då är det kanske dax att kämpa för ett dedikerat lyssnigsrum.

Själv spelar jag i ett litet rum på 10 kvadrat, där en lyssnare i taget får plats, och rummet är möblerat med allehanda absorbenter och diffusorer. Ja, inte är det förenligt med dagens minimalistiska inredningsmode, men utgör den oas för musikstunder som jag alltid längtar efter. Sista tillskottet var fyra av Svanå´s Golden Horn som parvis kommer att monteras i en snygg träram och vägghängda på lämplig plats. I taket sitter en hel del prylar för att dämpa besvärliga reflexer och fladdereko.

Det finns folk av alla sorter, men vad jag slås av, är att vissa lyssnar på musik med ögonen istället för öronen, och ställer frågor på fora om den snyggaste CD eller andra komponenter inför köpet. Det är klart att design är åtråvärt, men får för mej komma i andra hand. Andra har inte ett lock på sina apparater utan en massa lösa kablar, egentillverkade lösningar och prylar staplade lite hursom helst i rummet, och intresserar sej inte så mycket i själva musiken utan mer av elektroniken och dess fysiska lagar.

Visst kan resan vara spännande till att skaffa en bra ljudanläggning, men det är väl ändå musikens själ som är den ultimata klimax vi alla innerst inne söker.

Jag tror de flesta härinne skulle svara både och faktiskt! Har du inte sett hur alla vi blir som barn när vi packar upp den nya prylen "Fantastico" som just kommit till vår anläggning icon_smile_wink.gif ? Självklart gillar vi alla musik, varför kommer den frågan upp hel tiden förresten??? Jag skulle aldrig drömma om att köpa en segelbåt om jag inte gillade att segla, är inte det rätt självklart? Men den här hobbyn är kul av flera anledningar, musiken är självklar, tekniken är för många lika kul tror jag. Varför är det ena bättre än det andra? Det är en hobby vi pratar om. En del samlar frimärken för att sälja, andra för att spara dem och ta fram dem o titta när lusten faller på, motivet är deras men huvudsaken är väl att det ger dem avkoppling, att de tycker det är kul osv. Kan vi inte sluta att luska i varandras motiv till varför vi lyssnar och bara konstatera att det är kul att lyssna. Jag har också sett att en del har helt hembyggda saker som ser ut som skräp, men alla har inte samma plånbok. En del här inne har en anläggning hemma som kostar mer än de flesta betalar för två bilar som familjen kör runt i. Andra försöker kämpa fram några stackars tusenlappar för att kunna köpa nånting som går att lyssna på. Deras intresse och kunskap är oftast större än vår som kanske kunnat köpa sakerna lite enklare. Alla skall känna suig välkomna tycker jag, oavsett vad de har för grejor. Nu blev visst mitt inlägg närmast av politisk karaktär icon_smile.gif icon_smile.gif ser jag. Med detta skulle jag kanske kunna gå ut i valet och söka jobb som hifiminister. Några andra punkter i mitt valfjäskprogram blir då:
Alla skall ha rätt att bygga sina egna kablar i årskurs tre!
Ämnet högtalarplacering är en obligatorisk del i årskurs fyra!
Synergistic Research är ett ämne som alla skall läsa från årskurs 1 - 9!
Alla som inte köper hifianläggning innan de tar körkort beläggs med böter direkt från staten!

Tror ni man kan vinna en plats i regeringen med detta? icon_smile.gif
Gigas
PLINUS: jag håller med dej att alla ska få plats i musikens värld, oavsett ålder, erfarenhet,utbildning eller plånbok.
Vad jag efterlyser mer av, är den källa av rikedom som alla tips och omdömmen angående vissa stycken, artister eller inspelningar, ger via detta foum. Jag har tidigare önskat att det skulle upprättas en ny rubrik där man kan söka efter just detta, via all den kunskap som här ingår. Personligen så har den sista tidens musikinköp för mej, i mångt och mycket baserats på kritik från en kunnig grupp deltagare på Euphonia. Jag ser detta som en vital del för och förhoppningsvis ger det också andra med åren en djupare insikt i ypperlig musik.

Så ta min milda kritik med ro, om att allt för mycket utrymme ges i hur det nya paketet med stereoprylen anländer och lådan fotas i olika öppningsstadier. Jag missunnar verkligen inte någon den lycka. Det gläder naturligtvis köparen att med stolthet få visa upp sitt senaste köp.
Jag önskar att uppmuntran sker i att förmå folk att berätta om just härliga musikstunder. Det nya P2 har faktiskt anammat detta och är en fröjd att lyssna till på förmiddagarna. icon_smile_blush.gif
diesel
Rumskorrigering i all ära, jag tycker dock många glömmer att en linjär bas är en utopi.

Du kommer alltid att sitta i noder och pukar för diverse låga basfrekvenser vilket också ger svagt respektive starkt ljud.

Att stoppa in en massa skit i vardagsrummet skulle aldrig komma på fråga, att däremot se till att det finns soffor, bord gardiner och annat som ”naturligt” hjälper till är ett bra grundtipps.

icon_smile.gif
Gigas
diesel: Soffor,bord och gardiner och annat, hör väl till vardagsrummets miljö, så det borde finnas där innan man börjar agerar med akustikåtgärder. Kan du förtydliga vad "en massa skit" innebär? Är en konsertsal full av sådant eller kanske en studio. Det finns alla varianter på lyssningsrum som bilder ofta visar på olika forum, men vad jag sällan ser är skymten av akustiska hjälpmedel och kanske förklaringen är att nästan ingen vill "stoppa in en massa skit" i det finaste rummet. Men har man någon gång lyssnat på musik i en konserthall och jämfört med en ljudet i en större arena, typ globen eller scandinavium, med sämre akustikegenskaper, så är väl prioriteringen klar. Svanå har dessutom ett nytt sortimen med många delar som designmässigt håller måttet även för en modern hemmiljö icon_smile_wink.gif
juha
För min del har ""Att stoppa in en massa skit i vardagsrummet" gällt just bord, soffor och gardiner, meningslösa prylar som bara ställer till icon_smile_big.gif icon_smile_big.gif
Haakan
viktigast av allt är ju låg efterklang tycker jag...det är det som ställer till med mest problem...basen behöver inte alls vara spikrak...räcker med att få lite bukt med den å det behövs inte så jävla mycket som man tror...räcker oftast med nån db för att det ska bli mycket bättre (nån v-4 eller v-6 från svanå räcker ofta) ställer man in dom rätt får man ofta bort största delen av dipparna också
Timbre™
QUOTE (Haakan @ 2006-03-07 00:43 ) *
viktigast av allt är ju låg efterklang tycker jag...det är det som ställer till med mest problem...

Håller fullständigt med, (s)pikar hit och dit kan man ju delvis reglera genom placeringen av högtalarna och sig själv.
sladd
Äsch då!

Jag har nog 3 sekunders efterklang och det låter

bedrövligt....

mvh

.
Haakan
QUOTE (sladd @ 2006-03-07 07:41 ) *
Äsch då!

Jag har nog 3 sekunders efterklang och det låter
bedrövligt....

mvh

.

hehe då är vi 2....mina prylar spelar just nu i ett 52kvm stort rum helt utan gardiner icon_smile_sad.gif
sladd
QUOTE (Haakan @ 2006-03-07 08:32 ) *
hehe då är vi 2....mina prylar spelar just nu i ett 52kvm stort rum helt utan gardiner icon_smile_sad.gif

Jag vill ju alltid vara värst så här är det 75 kvadrat med 5 meter till nock. Låter som en katedral....

Fast Venusarna ser SMÅ ut icon_smile.gif

Börjar med 20 Dacronskivor från Falkenberg miljöakustik. Borde ta det där som studsar längst icon_smile.gif

mvh

.
plundin
QUOTE (Haakan @ 2006-03-07 08:32 ) *

Hur mäter ni det?

Tre sekunders efterklang är jättelänge, ett normal kyrka har mellan 2,8 och 3,2 sekunders efterklang och då pratar vi om 100tals kubikmeter, dom större domkyrkorna (tex Skara) har upp till 10 sekunders efterklang, med det är ovanligt.

Det förefaller för mina akustiska öron som en omöjlighet att man skulle kunna ha 2-3 sekunders efterklang på 52kvadrat.. Snackar vi inte om fladdereko? Vilket är nått annat...

/ptr
asimov66
Jag har stora problem med akustik och stil.

Jag vet att en bokhylla full med böcker och em massa krimskrams skulle rätta till en stor del av mina akustikproblem (betongväggar) men det passar inte med bokhylla och en massa saker skulle bara göra mig irriterad, så jag har kompromissat med en 2,5 *1,75 (m) absorbent i hörnan med mest problem.
juha
Efterklangen är ett helt klart ett måste att få till, i full färd med att sjösätta nästa projekt, att behandla taket..rejält, GH och Dacron är verktygen, de ska även ta elak 80 HZ energi.

Sladd: 20st Dacron skivor oj det låter som ett anfall och inte ett test icon_smile.gif
Jorma
Jag ska få hrembesök av en akustiker som ska jag ska ta hjälp av att trolla bort en del som jag inte vill ha i mítt rum. Det går inte att trolla bort 30 till 40 Hzpuckeln på 8 dB som jag har i rummet utan att ta till kraftiga grejer, men dom ska jag gömma undan så att det fortfarnade kommer att se ut som ett vardagsrum. 4 stycken V5,or ska till för att få ned den puckeln. Dom är vardera 54 x 54 cm och lite över en meter höga så det är stora doningar för att ta ned 30 till 40 Hzpuckeln med 6 dB.

Jag har en altandörr som när jag öppnar den tar ned denna baspuckel med 3 dB och det gör gott för ljudet, men nu på vintern går det inte att ha öppet någon längre stund.
Med equalizer tillför man andra problem så det är ingen bra lösning, men det är klart bättre än att inte göra något alls. En naturlig akustisk lösning utan elektronisk rumskorrektion är det bästa och om det skulle behövas elektronisk korrektion så är det bästa att den får arbeta så lite som möjligt.

Det är inte främst i basen som ljudet blir förbättrat. Jag upplever den största förbättringen i mellanregistret och då främst med kvinnliga röster. I det registret går det inte att mäta någon skillnad, men den är hörbart mycket tydlig en förbättring. Jag har också testat med V5,or som jag lånade och då blev det samma resultat som när jag öppnar altandörren.

Men nu ska ett proffs räkna på bästa lösningen så får vi se hur jag ska få in den utan att frugan klagar på att vardagsrummet är kvaddat. Det går att lösa och en hel del är gjort tidigare under åren utan att det syns alltför mycket.
Golvet är uppstagat, då det var för gungigt och mjukt. Väggarna är fixade med dubbla lager 13 mm gips med dämplim emellan utanpå den befintliga tretexväggen. Det hela är sedan klätt med en tunn 4 mm rödboksplywood. Dessa åtgärder gjorde mycket gott för baspucklar och framförallt en del basdippar som jag hade i rummet då både golv och väggar sjöng med tidigare.

Jag återkommer senare med ett bildreportage om hur mätningar och beräkningar ser ut och hur slutresultatet ser ut och fungerar rent praktiskt med musik.
PLINIUS
QUOTE (Jorma @ 2006-03-07 12:41 ) *
Jag återkommer senare med ett bildreportage om hur mätningar och beräkningar ser ut och hur slutresultatet ser ut och fungerar rent praktiskt med musik.

Gör det!
Det här kommer att bli en tråd som jag kommer att följa med stort intresse!! icon_smile.gif icon_smile.gif Alltid kul att följa hur andra gjort för att lösa sina problem, ger en hel del tips som man kan ha nytta av.
PLINIUS
QUOTE (sladd @ 2006-03-07 09:17 ) *
Jag vill ju alltid vara värst så här är det 75 kvadrat med 5 meter till nock. Låter som en katedral....

Fast Venusarna ser SMÅ ut icon_smile.gif

Börjar med 20 Dacronskivor från Falkenberg miljöakustik. Borde ta det där som studsar längst icon_smile.gif

mvh

.

Låter i alla fall som en fräck lägenhet/hus? 5 meter till tak, låter som en dröm ju...
Haakan
QUOTE (plundin @ 2006-03-07 09:18 ) *
Hur mäter ni det?

Tre sekunders efterklang är jättelänge, ett normal kyrka har mellan 2,8 och 3,2 sekunders efterklang och då pratar vi om 100tals kubikmeter, dom större domkyrkorna (tex Skara) har upp till 10 sekunders efterklang, med det är ovanligt.

Det förefaller för mina akustiska öron som en omöjlighet att man skulle kunna ha 2-3 sekunders efterklang på 52kvadrat.. Snackar vi inte om fladdereko? Vilket är nått annat...

/ptr

nu menade jag inte specifikt 3sek...men en rimlig gissning är väl iaf 1.5-2sek...vilket är mer eller mindre olyssningsbart...jag kommer inte nöja mig förräns jag är nånstans kring 0.3-0.5sek

sen beror det förstås på vilka frekvenser man mäter....
johan
ställer man in dom rätt får man ofta bort största delen av dipparna också

Hur då ?
thomand
Jeg har selv et ganske stort akustik problem hjemme. Mellom 40hz og 63hz er det en peak på ca 9db, og mellom 70 og 120hz en dip på 9db. Noen som har noen tips til hvordan jeg skal klare å løse dette?
Björn
QUOTE (thomand @ 2006-03-09 10:02 ) *
Jeg har selv et ganske stort akustik problem hjemme. Mellom 40hz og 63hz er det en peak på ca 9db, og mellom 70 og 120hz en dip på 9db. Noen som har noen tips til hvordan jeg skal klare å løse dette?

Hej Thomand,

Du behöver dämpa den peak du har i området kring kring 40-60Hz. Förmodligen släcker den ut en del av energin i 70-120Hz området och orsakar därför dippen. Detta gör du enklast med hjälp av en basabsorbent anstämd till rätt frekvens. Svanå Miljöteknik har sin Varitune 4 som gör detta jobb utmärkt och till en rimlig kostnad dessutom...

Mvh

Björn
PLINIUS
QUOTE (Björn @ 2006-03-09 10:47 ) *
Hej Thomand,

Du behöver dämpa den peak du har i området kring kring 40-60Hz. Förmodligen släcker den ut en del av energin i 70-120Hz området och orsakar därför dippen. Detta gör du enklast med hjälp av en basabsorbent anstämd till rätt frekvens. Svanå Miljöteknik har sin Varitune 4 som gör detta jobb utmärkt och till en rimlig kostnad dessutom...

Mvh

Björn

Hej Björn!
Vet du om Svanå har sina produkter utlagda med bilder och priser på nätet? jag har samma basproblem som Thomand och skulle egentligen behöva dämpa lite. Är allergisk mot fula saker i mitt rum... Vore lite intrtessant att se hur de ser ut och vad de kostar. Nöjd med dina nya Maxx2 ór? icon_smile.gif icon_smile.gif icon_smile.gif Det jag hörde i sthlm var det bästa jag hört på länge. Helt klart!
perra_e
Jag fick hem ett par V6-or igår. Jag har en enkel db-mätare som jag använde för injustering.
Under injusteringen spelade jag en testton på 40 hz och när jag höll mätaren framför absorbenten så visade den 86 db när jag startade.
Efter injustering så var mätaren nera på 76 db, dvs ca 10 db lägra framför absorbenten icon_smile_shock.gif
Tyvär är det inte 10 db lägre i hela rummet utan kanse ett par db, men ändå väldigt effektiv med tanke på frekvensen.

Nu är just v6:an väääldigt stor så det är mycket jobb kvar för min del att integrera dessa med frontväggen. Det kommer bilder i den här tråden så fort jag hinner. Det är ju tyvär inte bara HiFi man skall hinna med icon_smile_wink.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.