Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hifimässor
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
Timbre™
En liten Euphoniaomröstning.
Vi får se hur det går... icon_smile.gif

Zalve
Gick inte att få till 2 val,,, Fika och träffa andra är nog egentligen det viktigaste, men igår (förrgår) så hade jag valt ett lite annorlunda upplägg på bildrepotage, så då fick det bli foto (som även blev röstenning)
crion
Jag tycker HiFi mässor är riktigt skoj. Det är ett smörgårdsbord av all möjlig ljud och plåtporr! Jag kommer gärna på sista dagen då det brukar vara lite lugnare och man får spinna lite egna skivor.

Roligt när man får lyssna på Wilson Audio Maxx och Burmeister och lite andra märken som man vanligtvis inte får se här i Stockholm.

Flickvännen kom motvilligt med men såg nästan ut att bli underhållen av alla hifi nördars entusiasm. Hon var dock skoningslös mot alla råttbon och tråkiga/förutsägbara hifirack vi såg. Jag har svårt att få igenom de tekniskt överlägsna hifiracken och tyvärr ser jag vad hon menar.

Mässan var också mycket större än vad jag trodde.
Timbre™
Det här med mässfotografering är ett olösbart problem. Egentligen är det trevligast att bara lyssna på musik, koppla av i baren och kika på spännande produkter men går man dit utan kamera kommer naturligtvis alla möjliga fototillfällen att dyka upp och då hjälper det inte med en kopp kaffe... icon_smile_big.gif
Bravo
icon_smile.gif En fråga till alla.

Kändes inte årets mässa lite avslagen förutom något undantag.
En liten defensiv hållning?
sker
>Bravo
Jag vet inte exakt vad du syftar på men jag tyckte att det var lite "trött" stämning. Fick bättre "vibbar" från utställare och besökare i Malmö.
iroise
QUOTE (Timbre @ 2006-02-05 22:04 ) *
En liten Euphoniaomröstning.
Vi får se hur det går... icon_smile.gif

Jag har röstat men gillade egentligen inte de begränsade valmöjligheterna. På en mässa vill jag: se/lyssna på produkter, träffa andra människor med samma intresse, få köptips och handla cd-skivor dvs svårt att göra endast ett val. Kul ändå med omröstningar ungefär som att lista favoartister/låtar.
Timbre™
QUOTE (iroise @ 2006-02-06 11:29 ) *
Jag har röstat men gillade egentligen inte de begränsade valmöjligheterna.

Visst finns det tusen och en anledning till att gå på hifimässa och förmodligen är valet en kombination av lockelser icon_smile.gif men att välja ur ett begränsat antal gör det hela lite svårare... icon_smile_cool.gif
fbk
Sorry Timbre, men jag kan inte välja enbart ett av de alternativ som finns. För jag går på mässor för att träffa andra likasinnade OCH för att lyssna på produkter för att kanske hitta någon ny produkt för annlägningen i framtiden. Så det blir omöjligt att bara ge ett alternativ
Bravo
icon_smile_big.gif Problemet med omröstningar.
datar
Som gammal datahacker lyckades jag rösta på alla alternativen icon_smile_cool.gif Hehe nej då men en röst fick det allt bli icon_smile.gif
eliot
icon_smile_big.gif Det är tydligen bara Zalve och jag som väljer fotografering icon_smile_question.gif
jast
Hej! För mig är Hifimässa en variant på att gå på Högmässa. Man bekräftas i det man redan tror på...
-och man känner sig hemma i familjen....
Men, precis som i kyrkan är det ibland lite för lågt i tak...
När det spelades i Wilson/Krell rummet (+QRS+Kharma) fick jag sätta mig på händerna för att inte göra bort mig genoma att stå uppå skrika hall...uja.
För så bra var det och jag fundera för en stund vad "amerikanarna" tyckte om oss stela frusna nordbor. Knäpptysta, på sin höjd mumlande. Beror det på att vi inte riktigt litar på att det vi hörde var bra? Säkrast att först testa på kompisen i korridoren-kanske det.
Saknade med andra ord lite frisläppt emotionellt uttryck på denna mässa, precis som på andra mässor också för den delen. Va skönt det vore om Vi/jag våga visa hur bra det är med hifi. Det skulle säkert smitta av sig...
Jag ska bättra mig i alla fall, så hör Du nån tjoa efter en låt på Arken till hösten så vet Du vem det är... icon_smile_blush.gif
Ledzepp
Kan också vara en sorts "reality check".

Man sitter hemma i stugan och tror att ute där finns det något som
som är så mycket bättre än det man sitter med.
Men för mej iallafall så är det ofta så att man får en bekräftelse
på att man valt rätt prylar och kan sitta lugnt till nästa mässa, kanske... icon_smile_wink.gif

Sen är det så att man inser att man tillhör en subkultur med sanna nördar....
Och det känns ju bra!
Ekman
"Men för mej iallafall så är det ofta så att man får en bekräftelse
på att man valt rätt prylar och kan sitta lugnt till nästa mässa, kanske..."

Du har tur du jag tror det kommer dröja länge innan jag kommer att känna så.

"Sen är det så att man inser att man tillhör en subkultur med sanna nördar...."

Finns egentligen inte så mycket att tillägga till det icon_smile_cool.gif
Timbre™
QUOTE (jast @ 2006-02-08 10:48 ) *
För så bra var det och jag fundera för en stund vad "amerikanarna" tyckte om oss stela frusna nordbor. Knäpptysta, på sin höjd mumlande.

Det är ju knappt att man vågar prassla med sin papperspåse så att ingen stelnar till... icon_smile_big.gif
juha
QUOTE (jast @ 2006-02-08 10:48 ) *
För så bra var det och jag fundera för en stund vad "amerikanarna" tyckte om oss stela frusna nordbor. Knäpptysta, på sin höjd mumlande.

Alla fågelbon icon_smile_shock.gif icon_smile_shock.gif icon_smile_shock.gif icon_smile_shock.gif icon_smile_shock.gif icon_smile_shock.gif icon_smile_shock.gif talade säkert om vad nordborna tyckte icon_smile.gif
Haakan
alltså dom mässor jag har varit på har alltid ljudmässigt vart en besvikelse....så när jag går så är det enbart för att träffa folk....å sen naturligtvis komma hem å känna sig riktigt nöjd icon_smile_approve.gif
Timbre™
QUOTE (Haakan @ 2006-02-12 09:55 ) *
komma hem å känna sig riktigt nöjd icon_smile_approve.gif

Det borde varit med bland alternativen. Valresultatet hittills talar ju annars för att det verkligen är mödan värt att lägga ner jobb på rummen då majoriteten går för att lyssna.
PLINIUS
QUOTE (Timbre @ 2006-02-12 22:01 ) *
Det borde varit med bland alternativen. Valresultatet hittills talar ju annars för att det verkligen är mödan värt att lägga ner jobb på rummen då majoriteten går för att lyssna.

Faktiskt blev jag lite besviken på en av de större utställarnas högtalare som ställdes ut. Jag hade förväntat mig mycket mer av dessa... Vet förstås att det är mässa, oerhört svårt att få ut ett rättvist ljud etc, men man brukar ändå kunna höra år vilket håll det lutar ljudmässigt. När jag blev tillfrågad om vad jag tyckte sa jag detta lite försiktigt till en av personalen i montern. Han sa då att de var helt nya och oinspelade, han höll med mig fullständigt och sa att de diskuterat om att dessa inte borde ställas ut då de snarast skulle förstöra en bra högtalares goda rykte än ge den goda vitsord. Vi talade en stund om risken med en mässa, låter det illa eller oengagerande riskerar utställaren en hel del, eller hur? Vi hörde nog alla en prototyp i sthlm som inte presterade vad den tydligen kan beroende på inkompetens? eller felaktig inkoppling? Vet ej vad det var, men bra lät det inte... Som tur var kunde konstruktören gå ut på ett forum och förklara problemet på ett bra sätt, annars vore det nog inte så lätt att komma tillbaka med den här högtalaren. De grossister som anlitat akustikfirmor visste helt klart vad de gjorde, frågan är nästan varför inte fler utställare jobbar mer med rummen inför en mässa av den här storleken...
Timbre™
Den här omröstningstråden poppar upp med jämna mellanrum... icon_smile.gif Nu måste det vara Arkenmässan som får oss att gå tillbaka till valurnorna.
datar
Tycker det är dåligt att man bara kan rösta en gång! Jag som vill valfuska icon_smile_big.gif
Timbre™
Fortfarande ingen som använder mässor som skäl till att smita ifrån en stund... icon_smile_question.gif icon_smile_big.gif
Dr Obsolete
QUOTE (Timbre @ 2006-10-04 21:12 ) *
Fortfarande ingen som använder mässor som skäl till att smita ifrån en stund... icon_smile_question.gif icon_smile_big.gif

Kan bara tala för Arken i september, men den använde jag som förevändning att träffa gamla Ljudar. 17 av 21 = hög anslutningsprocent på över 80%, 25 år efteråt! Och alla var överens om att tiden på Ljudet var den bästa anställning de haft när det gäller kreativitet och go. icon_smile_big.gif
Bebop
Lyssna, titta, lära och trätta likasinnade men också för att hitta ny musik. Jag har alltid med mig mitt lilla block och skriver upp skivor jag fattat tycke för. Har faktisk hittat några riktiga pärlor under åren av mässbesök.

bebop
Timbre™
Mina mässvanor har definitivt ändrats med åren. Förr skulle alla rum absolut betas av men numera brukar det bli betydligt mindre. Fikastunderna har också blivit längre... icon_smile.gif
Engelholm Audio
Nästa mässa bör ta "Bästa ljud" och "Bästa display"-tävlningen och dela antalet röster på antalet kvadratmeter eller antalet platser. icon_smile_evil.gif icon_smile_wink.gif
Peo
Eller att bara min röst räknas. Då blir det ju rätt i alla fall. icon_smile_wink.gif
Timbre™
QUOTE (Engelholm Audio @ 2006-11-12 11:50 ) *
Nästa mässa bör ta "Bästa ljud" och "Bästa display"-tävlningen och dela antalet röster på antalet kvadratmeter eller antalet platser. icon_smile_evil.gif icon_smile_wink.gif

Ja, antalet stolar kan ju annars bli utslagsgivande... icon_smile.gif
Dr Obsolete
QUOTE (Timbre @ 2006-11-12 21:05 ) *
Ja, antalet stolar kan ju annars bli utslagsgivande... icon_smile.gif
Jag tycker att antalet öron skall vara det som räknas - (minus) antalet hörapparater.
Engelholm Audio
QUOTE (Dr Obsolete @ 2006-11-12 20:18 ) *
Jag tycker att antalet öron skall vara det som räknas - (minus) antalet hörapparater.
Updaterar du samma post om och om igen?
Dr Obsolete
QUOTE (Engelholm Audio @ 2006-11-21 20:02 ) *
Updaterar du samma post om och om igen?

??? inte mig veterligt
Peo
Tråden uppdateras med nytt klockslag varje gång någon röstar, och den som sist postade i tråden kommer att stå som senaste författare. icon_smile.gif En liten "feature" i mjukvaran.. icon_smile_wink.gif
mayro
Jag var 17 procentare .. DVS en som går för att ev träffa lite hifi polare i första hand...

Ljud är sekundära för mig på mässor... I dom intresantaste rummen är ändå så trångt. Så kan man inte få titta runt före eller efter showen så kan det snudd vara..

Men lite snabblyssning här o där är ju skoj.. icon_smile.gif
Martin
I år blir det enbart för att fotografera (har äntligen köpt en ordentlig blixt). Och såklart för att träffa andra likasinnade!

Hoppas man kanske springer på Timbre och får några foto-tips icon_smile_kisses.gif ... hmmm fast han skulle väl inte komma kom jag på ..
justaudiomagic
Först och främst för att lyssna men även titta....
Martin
I år kommer det att bli jäktigt!

Inte minst är jag inbjuden av Gignos som press, alltså blir det mycket fotograferande.
Sen mitt eget stora intresse... kommer vara mycket nyheter inom den digitala sfären om jag förstått det rätt.

Sen inte minst som Admin för minhembio och numera också moderator på sweetspot. Blir mycket fika och hejande i år icon_smile.gif
In The Air
QUOTE (Martin @ 2007-12-23 08:43 ) *
I år kommer det att bli jäktigt!

Inte minst är jag inbjuden av Gignos som press, alltså blir det mycket fotograferande.
Sen mitt eget stora intresse... kommer vara mycket nyheter inom den digitala sfären om jag förstått det rätt.

Sen inte minst som Admin för minhembio och numera också moderator på sweetspot. Blir mycket fika och hejande i år icon_smile.gif

Ojojoj! Det lät ju lika jobbigt som att välja vilken Ferrari man ska ta på daten med Claudia Schiffer! icon_smile_big.gif
Martin
Man får offra sig några dagar om året icon_smile_big.gif
Timbre™
QUOTE (Martin @ 2007-02-02 13:16 ) *
I år blir det enbart för att fotografera (har äntligen köpt en ordentlig blixt). Och såklart för att träffa andra likasinnade!

Hoppas man kanske springer på Timbre och får några foto-tips icon_smile_kisses.gif ... hmmm fast han skulle väl inte komma kom jag på ..

Det tar vi igen på årets Sheratonäventyr... icon_smile.gif
Strmbrg
Jag valde "träffa likasinnade..."

Att lyssna på prylarna tror jag inte är meningsfullt.
Visst kommer jag att höra ljud, men hur vet jag vad det är som gör att det låter som det gör?

Jag har inte varit på någon ljudmässa på massor av år.
Senast var på Norra Latin i mitten av 90-talet.

Jag blev bara trött och förvirrad. Jag tyckte inte att någonting lät bra. Det skrällde mest, om jag minns rätt.

Titta på apparater ger mej inte så mycket. Jag är förvisso lite intresserad av design, men samtidigt vet jag i stort sett redan hur lådor av trä eller metall ser ut.

Dessutom vet jag inte ens om jag skulle träffa så många likasinnade.

Jag är ju inte speciellt intresserad av apparaterna egentligen, och det har jag fått för mej att de flesta inom hobbyn är.

Nä, nu känner jag mej så udda att det känns ännu mer osannolikt att jag kommer att besöka någon mer mässa.
Timbre™
QUOTE (Strmbrg @ 2010-02-11 20:43 ) *
Jag valde "träffa likasinnade..."

Att lyssna på prylarna tror jag inte är meningsfullt.
Visst kommer jag att höra ljud, men hur vet jag vad det är som gör att det låter som det gör?

Jag har inte varit på någon ljudmässa på massor av år.
Senast var på Norra Latin i mitten av 90-talet.

Jag blev bara trött och förvirrad. Jag tyckte inte att någonting lät bra. Det skrällde mest, om jag minns rätt.

Titta på apparater ger mej inte så mycket. Jag är förvisso lite intresserad av design, men samtidigt vet jag i stort sett redan hur lådor av trä eller metall ser ut.

Dessutom vet jag inte ens om jag skulle träffa så många likasinnade.

Jag är ju inte speciellt intresserad av apparaterna egentligen, och det har jag fått för mej att de flesta inom hobbyn är.

Nä, nu känner jag mej så udda att det känns ännu mer osannolikt att jag kommer att besöka någon mer mässa.

Det kanske hör till hifilivets naturliga faser... icon_smile_question.gif Ibland kan det vara jättekul, under andra perioder infinner sig en slags mättnad och sedan slår det tillbaka ungefär som en sinusvåg... icon_smile.gif
Dr Obsolete
QUOTE (Timbre™ @ 2010-02-14 09:28 ) *
Det kanske hör till hifilivets naturliga faser... icon_smile_question.gif Ibland kan det vara jättekul, under andra perioder infinner sig en slags mättnad och sedan slår det tillbaka ungefär som en sinusvåg... icon_smile.gif

Varför inskränka det till hifilivet? Det gäller väl allt. Bilar, filmer, böcker, mat, fruntimber....
Timbre™
QUOTE (Dr Obsolete @ 2010-02-14 17:06 ) *
Varför inskränka det till hifilivet? Det gäller väl allt.

Stämmer, med viss reservation för damer och musik... icon_smile.gif
Dr Obsolete
QUOTE (Timbre™ @ 2010-02-14 17:15 ) *
Stämmer, med viss reservation för damer och musik... icon_smile.gif

Om det inte gällde damer skulle hela nattlivet, alla barer, klubbar, inneställen, kungabarnställen o s v få slå igen. icon_smile_big.gif

Musik - jag känner många som bytt musiksmak oftare än jag bytt byxor.
Timbre™
QUOTE (Dr Obsolete @ 2010-02-14 17:17 ) *
Om det inte gällde damer skulle hela nattlivet, alla barer, klubbar, inneställen, kungabarnställen o s v få slå igen. icon_smile_big.gif

Musik - jag känner många som bytt musiksmak oftare än jag bytt byxor.

Inte ovanligt men konsumtionsnivån är nog ganska konstant... icon_smile.gif Trodde det skulle minska med åren men det är nästan tvärtom. Gäller musik alltså... icon_smile_big.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.