QUOTE (Gigas @ 2005-09-29 18:32 )

Nu står en trave äldre vinyl och väntar på avspelning . Jag undrar bör man avspela dessa klenoder genom en speciell pickup? Ett större antal är mono. Trettiotalet är dessutom obrutna och jag vet inte vad för påverkan en “felaktig” pickup kan ha på dessa gamla och kanske ömtåliga skivor. Detta parti som kommer ifrån en nedlagd skivbutik på sjuttiotalet [...]
(Var finns dregel-smileyn

) Aha:
Oj, oj. Ospelade ex. Kul att du pratar om priser, kanske vill du sälja. "Ring mej sen."
Menar du att konvoluten på dessa ASD är plastade, och i vart fall 253 hade vit-guld-label? Verkar plastningen vara från fabrik eller är det butikens? Det debatteras vilka labels som var plastade från fabriken, det är så sällan man hittar dem. Har bleka minnen av hittade ASD med seal, perforerad remsa på 10 mm över öppningen, men så få tillfällen att intrycken inte blivit till insikt. Jag har hundratals bytes-LP om du inte behöver den plastade Beethoven-7:an! (Ack, nu är jag där igen.)
Om avspelningen. Vår gode
eliot har ju täckt upp det mesta. Du kan spela vilken LP som helst med modern stereo-pickup. Mono kommer att knastra lite extra (eftersom mono-LP bara har skräp i vertikalled, som duktigt tas upp av stereogeneratorn), och på äldre mono (nja, på alla mono) kommer en del kropp och närvarokänsla gå förlorat dels pga 40% för liten nåldiameter (äldre, äkta mono), dels genom bruket av stereopickup (alla monograverade). Öka nåltrycket något när du spelar äldre mono så inte nålen hoppar omkring och skaver. Alla äldre LP, spelade eller ej, bör tvättas maskinellt innan spelning eftersom geggan sitter hårt i spåren och stör avläsningen/spårningen. Jag har inga bevis att prestera, att tvättning skulle minska risken för skador genom felspårning, men ljudet blir så mycket bättre efter tvätt att något påtagligt ju måste ha hänt med spårningen.
Ortofons 25 my-pickuper, de härliga ting som
gcs nämner, är riktiga mono (tar bara lateral signal) som är gjorda för "riktiga" mono-LP: de äldre. Dessa pickuper, till skillnad från många vintage-dito, har fjädring i vertikalled - de är alltså stereo-safe också. Det är dock enligt min mening inte bra att köra en klumpig 25-my på skivor graverade med 17 -18 my; nålen surfar på ytan. Jag har själv hört när nålen inte greppar. Frågan om elliptisk eller konisk profil till mono: Det hörs väldigt tydligt att den finare profilen hämtar mer detaljer. Gäller även 78:or. Samtidigt tappar man kroppslighet. Tycke och smak, fast jag förmodar att det aldrig kan vara en nackdel att nålen spårar så bra som möjligt (läs: sfäriska eller koniska nålar sliter nog mer på skivan).
TD 150, med originalarm? Shure-pickup också?

Kom ihåg att en sliten nål dödar en skiva på en spelning. De skivor du nämner, i det skicket, får bara inte spelas på en illa justerad spelare med sliten nål. Spela en halvminut, titta sen under skarpt ljus om skivan bytt färg (grånat) där du spelat. Om så...
eliot: Recut Records, aha nu minns jag. Linn-butiken, som jag associerade till förut. De såldes ju där. Tillverkade på nåt sätt av lokala prästerskapet, High Fidelity, Stockholm. Vill minnas att Kleiber/LvB 5 lät ganska dåligt på Recut.
Gigas: Lägg gärna skivorna i nya innerpåsar men släng inte de gamla! Släng aldrig de gamla. De kan ligga kvar i konvoluten.