Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bättre återgivning med enkla medel2
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
Ekman
Jag läste just en recension på mitt försteg i hifichoice nya nummer av the collection och där stod att försteget helst ska stå på hela tiden för att det är stor skillnad på hur det låter uppvärmt.
Till saken hör även att jag precis har flyttat så det är rätt så kalt på väggarna än så länge och jag har tyckt att det har låtit lite kallt och hårt hitills, men nu lät jag försteget stå på över natten och så satte jag mig precis för att lyssna igen och vilken ruskig skillnad det blev, nu är ljudet mycket varmare och inte alls lika spretigt som innan.

Kan tillägga att försteget är ett Krell Kav-280p
Timbre™
Du menar inte att du har stängt av dina tidigare försteg... icon_smile_question.gif Det är ju jätteskillnad även på C-200
och det brukar ta något dygn.
datar
Att låta sin stereo stå på är det bästa för en varm förstärkare låter oftast alltid bättre än en "kall". Min CHORD låter bäst efter ett dygn och ännu bättre om man har en cd eller radio som spelar hela tiden i samma veva. Men så är det hemma hos mig icon_smile.gif
Ekman
Nu var det visserligen länge sen jag hade C-200n men det var nog avstängt för det mesta,

nu könns det iallafall som om det får stå på hela tiden hädanefter det drar ju så lite ström också. synd bara att slutsteget inte kan stå på också, jag får byta till ett som inte drar så fasligt mycket ström
Timbre™
På något sätt känns det som att ett påslaget försteg är viktigare. Slutsteg kommer ju ofta snabbt upp i arbetstemperatur.
sker
Många märken rekommenderar ju att deras produkter står på hela tiden, Naim tex har ju strömbrytaren på baksidan bara för att göra det så jobbigt som möjligt att stänga av. Tyvärr måste jag stänga av min stereo under nätterna då den står i samma rum som jag sover, blir lite jobbigt att sova med något som ser ut som en tänd julgran varje natt. Men det låter helt klart bättre när den står på längre perioder.

MVH
johan
Jag stämmer in i kören , jag har inte stängt av mitt försteg på 3-4 månader nu även Cd:n är på för jämnan.

Anledningen är att det tar för lång tid innan det släpper när prylarna är kalla. Slutsteget är uppe i arbets temp efter 30 min medans försteget tar iaf 4-5 timmar och cd:n ligger något högre.
wintermute
Nu har vi börjat komma in på den delen av året när vi ändå betalar för
att värma upp våra bostäder. Då går det alldeles utmärkt att ha slutsteget
på dygnet runt.
Ekman: Du borde kanske borde ställa Krellmonstret under
ett fönster och använda det för att bromsa upp kallraset icon_smile.gif
Ekman
Jag kom just på att mitt förra krell försteg inte gick att stänga av, det kanske fanns en anledning till det icon_smile_big.gif
Morello
Vad som händer när temperaturen stiger är att viloströmmen i framförallt utgångssteget (i slutsteg) ökar, varpå transkonduktansen ökar och därmed sjunker distorsionen en smula. Denna termiska insvängning sker typsikt på <30 minuter och näppeligen behövs ett dygn, som någon skrev.

Även försteg kan vinna renhet när arbetstemperaturen är uppnådd, men skillnaden är inte sällan akademisk.

Återkommer inom kort med THD-mätning på mitt steg i kallt respektive uppvärmt tillstånd. icon_smile_approve.gif
Ekman
För mig så gör det mycket större skillnad med uppvärmt försteg än med uppvärmt slutsteg har jag märkt, sen så får man vara hur akademisk man vill =)
Timbre™
Den termiska insvängningen kanske går på en akademisk kvart... icon_smile_question.gif icon_smile_big.gif För egen del låter jag linjeelektroniken stå påslagen och stänger av slutstegen mellan varven. Tycker att det fungerar hyggligt och beträffande slutsteg finns ju även livslängden för vissa komponenter att ta med i beräkningen. Ett A-50 skall enligt tyske Accuphaseimportören klara 20 år om det står påslaget för jämnan. Spelar man några timmar om dagen men stänger av emellan dubblas tiden till 40 år. Hur beräkningen har skett vet jag inte men det handlar väl om intorkningshastigheter.
Merkurius
Den termiska insvängningen kanske går på en akademisk kvart...

icon_smile_big.gif Såna känner man ju till, efter 16 års skola i rad (inkl. grund- och gymnasiet). Det känns ärligt talat skönt att slippa skiten nu... icon_smile_approve.gif

Det var jobbigt när jag fick min S1:a icon_smile_sad.gif Jag köpte den beggad så den var redan grundligt inkörd. Enligt Alingsås maffian så skulle man låta den stå på i fem timmar innan man började lyssna kritiskt. Lät den stå på repeat hela natten och lyssnade på morgonen icon_smile_dead.gif Det lät bättre än det gjorde dagen innan men inte alls speciellt bra. Nästa dag, alltså två dygn efteråt släppte det icon_smile.gif Trodde uppvärmning av CD-spelare var rent båg... det kanske det även är, men jag upplevde då en klar förbättring efter två dygn. Har aldrig velat/orkat testa att slå av den i ett dygn och sedan slå på den för att undersöka saken närmare.
plundin
Sedan jag flyttade samman med mitt Bryston för-och slutsteg i oktober 1997 har dom bara varit utan ström vid kortare strömavbrott utanför min kontroll och under tre månader när jag jobbade i Norge och kompisen som vaktade posten åt mej i all välmening röck ur sladden för att jag inte skulle få en "Jäkla elräkning" som han sa.

När jag kom hem till dom kalla brystonarna efter att ha levat i hörlursvärlden i tre månader lät det inte alls som jag (innbillar mej) att det hade gjort innan och det det tog nog en vecka innan jag tyckte att vi var tillbaka där vi skulle vara.

Sen dess ska dom stå på!

/ptr
Bravo
icon_smile.gif Vill man direkt kunna spela med full kvalitet så bör nog apparaterna vara på jämt, men det känns som en ekonomisk belastning.
Många apparater har ju, av något skäl icon_smile_big.gif , ett standbyläge som kortar plågan.
I mitt fall försteg/processor, cd-spelare, dac och en integrerad förstärkare.

Likväl låter det bättre om alla apparaterna är på kontinuerligt men trots allt tar det inte så lång tid innan de släpper loss.
Stänger jag däremot av hela rasket blir det betydligt segare.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.