Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Svenska högtalartillverkare?
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
plundin
Jag hade en stund över där jag satt på kammarn framför den illa fungerande datorn. Så jag lät tankarna flyga medan jag bläddrade mej igenom ett gäng HiFi-sidor på nätet. Tänk om man vore en nationalistisk HiFi-köpare, vad finns det för Svensktillverkat att välja på. Jag som är lite sugen på att skaffa nya högtalare, vad hittar man för Svenskt i den lite mer påkostade klassen.

Jag började kika i mina egna bokmärken och tyckte inte att jag hittade så många, dessa är dom jag har hittat, finns det fler?

Stig Carlssons kreationer

Mårten Design

QRS

Respons Loudspeakers

DLS Home

RAL

Thomas Pihl Design

Engelholm Audio

Stridbeck

Jag räknar helt fräckt dom som har mesta tillverkningen i Kina som Audio Pro, Proson/Genexxa/Qln-familjen mfl.

Tillverkas Rauna längre, Bosse Hansson har en hemsida i alla fall..

Finns Wood speaker systems kvar, minns dom från Arken mässa 2002(?) kanske.. Lät rätt okej vill jag minnas..

Bosse Bangtsson har ju emigrerat så han får man nästan räkna bort. För varken AudioTronic eller Centara finns kvar.

Det fanns en elektrostattillverkare nere i Skåne som hette nått i stil med Studz (eller Stutz), Jag minns att jag läste i High Fidelity nån gång i slutet av 90-talet att Leif Erntsen (Mr Dynamic Precision) använde ett par (Tyvärr liger dom årgångarna av HF i sommarstugan så jag kan inte kolla...)

Hittade denna tillverkare när jag sökte lite ikväll : Nordic Speakers, är dom bekanta för nån?

Och så dom hemskt moderna Altavoz Singular men sitt "EmbracingSound"

Dessutom har vi ju den webfrånvarande Ino Audio..

Vad har jag missat för något?

/ptr
David
Bo Bengtsson har kommit tillbaka till Sverige och företaget heter nu Transmission Audio icon_smile.gif

http://www.transmissionaudio.com/pages/738784/

Har ett par M3 högtalare från honom och jag har bara gott att säga om dem.
lindvall
Mumma Audio kanske? Jag vet inte hur stor produktionen är, och hur man får tag i dem, men Erik Andersson talar om "Mosen" och "Glottern" på sin sida www.triod-ljud.nu
plundin
QUOTE (David @ 2005-09-28 20:45 )
Bo Bengtsson har kommit tillbaka till Sverige och företaget heter nu Transmission Audio icon_smile.gif

http://www.transmissionaudio.com/pages/738784/

Har ett par M3 högtalare från honom och jag har bara gott att säga om dem.
*

Det var som tusan, det finns inget på TA's site som skvallrar om detta. Förutom e-mail så finns bara ett faxnummer till USA. Hemligt värre inte skymten av adress eller info om att dom flyttat från New Jersey.

Kul om det är så, det behövs mer High-End i Sverige!

/ptr
Timbre™
QUOTE (plundin @ 2005-09-28 21:49 )
Kul om det är så, det behövs mer High-End i Sverige!
*

Det behövs mer service på High End i Sverige.
Hur gick det för Centaraköparna... icon_smile_question.gif
David
QUOTE (Timbre @ 2005-09-28 21:37 )
Det behövs mer service på High End i Sverige.
Hur gick det för Centaraköparna... icon_smile_question.gif
*

Jag är rätt så säker på att Transmission Audio också kan utföra service på Centara. Hade ett par Centara Allegro innan och det var så jag kom i kontakt med Bo Bengtsson. Skickade nämligen ett mail och fråga om de kunde utföra service på mina Centara Allegro om de skulle gå i sönder, då var det inga problem. Detta var ett år sedan men jag tror inte att det har ändrat sig. Sedan köpte jag ett par nya istället så nu ska jag förhoppningsvis inte behöva att fundera över service på ett bra tag icon_smile.gif
Timbre™
Ja, då var det ju bra att Bo Bengtsson flyttade hem... icon_smile.gif
Bravo
icon_smile.gif Det vore roligt att se Bengtssons högtalare i produktion, har han kommit igång?
David
QUOTE (Bravo @ 2005-09-28 21:56 )
icon_smile.gif  Det vore roligt att se Bengtssons högtalare i produktion, har han kommit igång?
*

Jag vet inte hur lång väntetid det är på hans högtalare men produktionen är igång.
johan
Pirker Pipes från Svedala finns kanske kvar ?

Per I Andersson i Malmö har vi ju icon_smile.gif
EAR
Stutz finns som som du påpekade i skåne.Närmare bestämt utanför Skurup.
Tillverkar Elektrostathögtalare i den riktigt dyra klassen.
Tror att det börjar kring 100k.Peter Westberg på HIGH FIDELITY kör väl med sådana tror jag.
johan
Du vet inte var man kan hitta bild o info om dessa Mats ??
plundin
QUOTE (EAR @ 2005-09-29 01:39 )
Stutz finns som som du påpekade i skåne.Närmare bestämt utanför Skurup.

Har du nån aning om vad firman heter. Stutz geringa användebara träffar på varken nätet eller eniro.se

Dom verkar mörka sin närvaro en smula... icon_smile_angry.gif icon_smile_sad.gif

/ptr
plundin
Är det någon som vet om Olle Mirsch har någon verksamhet kvar?

/ptr
johan
Olle är väl inte i livet längre ?
ribbon
TRANSMISSION AUDIO lurar bakom hörnet, vänta och se det händer något när man minst anar det icon_smile_approve.gif

Audio Tronic for ever icon_smile_tongue.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.