Jag hade en stund över där jag satt på kammarn framför den illa fungerande datorn. Så jag lät tankarna flyga medan jag bläddrade mej igenom ett gäng HiFi-sidor på nätet. Tänk om man vore en nationalistisk HiFi-köpare, vad finns det för Svensktillverkat att välja på. Jag som är lite sugen på att skaffa nya högtalare, vad hittar man för Svenskt i den lite mer påkostade klassen.
Jag började kika i mina egna bokmärken och tyckte inte att jag hittade så många, dessa är dom jag har hittat, finns det fler?
Stig Carlssons kreationer
Mårten Design
QRS
Respons Loudspeakers
DLS Home
RAL
Thomas Pihl Design
Engelholm Audio
Stridbeck
Jag räknar helt fräckt dom som har mesta tillverkningen i Kina som Audio Pro, Proson/Genexxa/Qln-familjen mfl.
Tillverkas Rauna längre, Bosse Hansson har en hemsida i alla fall..
Finns Wood speaker systems kvar, minns dom från Arken mässa 2002(?) kanske.. Lät rätt okej vill jag minnas..
Bosse Bangtsson har ju emigrerat så han får man nästan räkna bort. För varken AudioTronic eller Centara finns kvar.
Det fanns en elektrostattillverkare nere i Skåne som hette nått i stil med Studz (eller Stutz), Jag minns att jag läste i High Fidelity nån gång i slutet av 90-talet att Leif Erntsen (Mr Dynamic Precision) använde ett par (Tyvärr liger dom årgångarna av HF i sommarstugan så jag kan inte kolla...)
Hittade denna tillverkare när jag sökte lite ikväll : Nordic Speakers, är dom bekanta för nån?
Och så dom hemskt moderna Altavoz Singular men sitt "EmbracingSound"
Dessutom har vi ju den webfrånvarande Ino Audio..
Vad har jag missat för något?
/ptr