QUOTE (eliot @ 2005-09-26 07:52 )
Skall jag alltså föra in 10 kr på en skiva som jag köpt på loppis och som verkar ospelad - när jag ser att den kostar 800£ i prislistor som jag har tillgång till

Jag har inget bra svar på det, men som jag ser det är inte återförskafningsvärdet det du råkade hitta plattan för på loppis utan vad du som regel måste betala på den "öppna marknaden". Det hänger ju på hur välvillig din försäkringsman(kvinna) är, jag förstår problemt, har ställts inför det samma med alla mina tekniskt värdelösa Melodiya LP, som aldrig återutgivits, men med musik som inte finns på något annat orginalmedium. I den citerade texten borde jag ha skrivit; "minsta" återförskafningsvärde..
Hur värderar men en kulturskatt? Det är precis lika svårt som att vädera en ovanlig LP som betingar ett högt pris i sammlarkretsar. Har man otur så säger försäkringsbolagets utredare att, sorry, den finns återutgiven på CD, enligt våra principer täcker försäkringen bara denna återskaffning...
Det är som sagt var svårt att försäkra en sammling av esoteriska grejor till ett värde som helt motsvarar vad det skulle kosta att erätta dem.. Det viktigaste redskapet för en sammlare är att dels noggrant dokumentera sin sammling (bilder, databas kvitton etc.) samt lika noggrant sammla in information om hur "marknaden" för det man sammlar på ser ut.. Nästa alltid gäller det för oss som försäkringstagare att bevisbördan på hur mycket det försäkrade är värt ligger helt på våra axlar..
/ptr