Hej ... Mitt första inlägg på Euphonia... så var mild.
Jag har en fundering om att de nya formaten SACD, DVD kommer att gå samma öde till mötes som 4-kanals stereo på 70-talet. Ja, DVD har väl sin nisch, men SACD kanske aldrig får en framskjuten roll.
Nästa "nya" medium blir analogt, tror jag! Eller är det redan. Så jag tänker satsa på en skivspelare som alternativ signalkälla. Dvs alternativ till min CD.
Jag blir inspirerad av alla andrahandbutiker för CD och LP runt St eriksplan och Odenplan (finns kanske på fler ställen). Man kan hitta många intressanta skivor och CD där. Moderna klassiska inspelningar är ofta tekniskt briljanta, men lite hetsiga. Äldre bra inspelningar har ofta en otrolig "tyngd" som jag gillar.
En del tidiga digitala inspelningar är rätt misslyckade, men digitaliserade analoga inspelningar från 50-60-70-tal låter ofta väldigt bra. Senare digitala inspelningar (efter 80-85) är också mycket fina. Lustigt nog finns det digitalt inspelade LP har jag sett!
I detta virrvarr tycker jag att den gammaldags skivspelaren är en stark trend, inte minst eftersom det finns en enorm "minnesbank" av inspelningar i form av sparade LP-skivor hemma hos människor. Och nu även i en del butiker.
Först tänkte jag bygga en skivspelare själv. Hittade en intressant site: http://krishu.de. Verkligen inspirerande. Villebygga en batteridriven grafitspelare, men insåg i tid att det inte riktigt var så enkelt.
Så nu blir det köpa. Har fortfarande tanken att inte köpa ett färdigt system från butikshyllan (som jag brukar) utan plocka ihop nya eller begagande delar.
Har läst på om spelare coh ska nog hitta något i stil med clearaudio, mitchell, vpi, micro-seiko etc. Det löser sig nog.
Det jag har svårt att orientera mig om är pickup och tonarm och om man bör tänka på vad som passar ihop. Speciellt intresserad är jag av pickuper som ortofon och shelter. Undar om någon har lyckade kombinationer av pick-up och tonarm att berätta om. Eller misslyckade. Tack så mycket.