Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Övning med signalkablar
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
mikael
med signalkablarna mellan min cd-spelare och förstärkare för några dagar sedan. Läste nämligen i en high fidelity tidning att konstruktören av dynamic precision rekommenderade att min virade signalkablarna runt varandra.

Tänkte att det kan väl ändå inte ha någon inverkan på ljudet, men där hade jag fel. När jag genomförde modifieringen så upplevde jag attr röster blev mer naturliga, rummet större och hela anläggningen spelar med ett mycket större lugn än tidigare. Den enda försämringen var att stereoperspektivet blev något sämre.

Min fråga är om någon annan har provat detta, och hur ni upplevde det samt om det finns någon tekniskt lagd som kan komma med någon förklaring på ovanstående. Jag undrar också om någon har gjort ovanstående med högtalarkablar..

/Mikael
freann
Menar du vira höger signalkabel runt vänster? Blir lite svårt med högtalarkablar... :-)
matte76
Placebo? icon_smile_big.gif icon_smile_wink.gif
mikael
QUOTE (freann @ 2005-09-12 15:32 )
Menar du vira höger signalkabel runt vänster? Blir lite svårt med högtalarkablar...  :-)
*

Jo det menar jag. Ja det blir ju ganska så svårt med högtalarkablar icon_smile_blush.gif icon_smile_big.gif .

-->matte76
möjligt. litar dock på mina öron icon_smile_shock.gif icon_smile_big.gif .

/Mikael
matte76
QUOTE (mikael @ 2005-09-12 16:12 )
Jo det menar jag.  Ja det blir ju ganska så svårt med högtalarkablar  icon_smile_blush.gif  icon_smile_big.gif .

-->matte76
möjligt. litar dock på mina öron  icon_smile_shock.gif  icon_smile_big.gif .

/Mikael
*

mikael; Jag bara skojade! Vissa på tex Hififorum säger alltid att det är placebo när man påstår att "bättre" kablar förbättrar ljudet.
mikael
->matte76
Jo jag förstod att du skojade. Har inte suttit framför en dator på hela sommaren, så jag har väl blivit lite ringrostig på att uttrycka mig. Sorry. icon_smile_blush.gif
/Mikael
LeoArietis
QUOTE (mikael @ 2005-09-12 16:22 )
med signalkablarna mellan min cd-spelare och förstärkare för några dagar sedan. Läste nämligen i en high fidelity tidning att konstruktören av dynamic precision rekommenderade att min virade signalkablarna runt varandra.

Tänkte att det kan väl ändå inte ha någon inverkan på ljudet, men där hade jag fel. När jag genomförde modifieringen så upplevde jag attr röster blev mer naturliga, rummet större och hela anläggningen spelar med ett mycket större lugn än tidigare. Den enda försämringen var att stereoperspektivet blev något sämre.

Min fråga är om någon annan har provat detta, och hur ni upplevde det samt om det finns någon tekniskt lagd som kan komma med någon förklaring på ovanstående. Jag undrar också om någon har gjort ovanstående med högtalarkablar..

/Mikael
*

Tvinnade ledare blir mindre störningskänsliga, det kanske kan vara en möjlig förklaring.
Morello
Höger och vänster kabel bör alltid tvinnas lätt, för att undvika brum, men några andra konsekvenser är inte att räkna med om inte brumproblemen är kopiösa innan kablarna tvinnas. icon_smile_approve.gif
sladd
QUOTE (Morello @ 2005-09-12 22:58 )
Höger och vänster kabel bör alltid tvinnas lätt, för att undvika brum, men några andra konsekvenser är inte att räkna med om inte brumproblemen är kopiösa innan kablarna tvinnas. icon_smile_approve.gif
*

Kanske inte att räkna med.

men nu handlade det väl om hifi och musik?

mvh

.
Morello
QUOTE (sladd @ 2005-09-13 13:45 )
Kanske inte att räkna med.

men nu handlade det väl om hifi och musik?

mvh

.
*

Ja precis. icon_smile.gif
Timbre™
Musik... icon_smile_question.gif icon_smile_shock.gif icon_smile_big.gif Hur är det med RF-instrålning och ledarnas symmetri i kabeln, kan man inte sänka/höja mottagligheten genom olika lindningsmetoder...icon_smile_question.gif Skärmen borträknad alltså... icon_smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.