Hur rengör man lp-skivor på ett bra sätt? Införskaffade en bra borste igår men om det är skit som inte den få bort vad ska man då prova? Har för mig att jag hört nått om isobutanol o vatten men jag vet inte säkert. Några tips?

Smile
Helt grön på LP som ni förstår
Jag brukar diska skivorna med Yes och destillerat vatten. Sedan torkar man skivan med en bomulls duk som inte luddar. Om en skiva är skitig i spåren kan man också spela av skivan antingen med destilletrat vatten som man sprayar på med en blomspruta eller också kan man ha en blandning av dest.vatten och isobutanol. Det händer att jag spelar av vissa skivor vått som då fungerar som ett smörjmedel och samtidigt tar bort statiskelektricitet (tillsammans med en dustbug). Så gör jag för det mesta när jag vill spela över något till en CDR eller något annat inspelningsbart medium.
Tackar för tipsen qcs. Tänkte fråga dig hur du praktiskt tvättar skivorna med yes o vatten? Har du nån svamp eller hur gör då?
Jag gör det med handen. Diskmedlet påverkar ju ytspänningen på vattnet så det tränger ner i spåret. Sedan lägger jag skivan på ett bord med en bomullsduk under sedan är det bara att torka. Som ett tips till..... du kan göra likadant med en CD-skiva om du har fått feta finger fjät på skivans yta.

Jo en sak till. Destillerat vatten kan man köpa på bensinstationen"Batterivatten" eller som jag gör. Jag tar vatten ifrån torktumlaren som jag filtrerar i ett Melitta 1x4 kaffefilter.

Hur du en gör med vatten från torktumlaren så filtrera vattnet för det kan finnas små skröfs i vattnet.
Jag använder destillerat vatten och vätmedel för foto (Det man har i i sista tvätten). Vätmedlet tar även bort statisk elektrisitet har jag märkt.
Jag har även en skivtvätt från Nitty Gritty, den billigaste varianten. Den är kanon. Då slipper jag diska för hand och skivorna blir torra av skivtvätten.
Har bara dåliga erfarenheter av vinylrengöring. Köpte en burk våtdukar från MILTY och det blev ett knaster utan dess like...

Efter 10 år knastrar det fortfarande...
QUOTE (Timbre @ 2005-09-11 23:17 )
Har bara dåliga erfarenheter av vinylrengöring. Köpte en burk våtdukar från MILTY och det blev ett knaster utan dess like...

Efter 10 år knastrar det fortfarande...

Isobutanol blandat med dest-vatten borde inte ge några rester efter sig så jag tar nog o testar med det först.
Vätmedel eller Kodak HCA fungerar ju ungefär som Yes fast då utan lödder.
QUOTE (Lars @ 2005-09-11 22:22 )
Jag har även en skivtvätt från Nitty Gritty, den billigaste varianten. Den är kanon. Då slipper jag diska för hand och skivorna blir torra av skivtvätten.
Jag har också en sådan skivtvätt och jag använder vätskor som en schweizisk kompis tillverkar och som jag får gratis. Hans märke heter
Audiotop och fungerar mycket bra.
Information på engelska finns på den amerikanska
generalagentens webbsida.
//Eliot
Neon Park
2005-09-12 05:22
Jag har en Clearaudio Matrix skivtvätt den fungerar förträffligt.VPI har ett koncentrat som finns att köpa bla på Vinylbutiken det kostar under 200kr och man späder ut det med en gallon batterivatten (3.7liter) det fungerar mycket bra.Mirre på Veteranhifi säljer någon rengörningsvätska ifrån Clearaudio men har för mej att den är dyrare.
Mvh
Det vätmedel jag använder heter Iford Ilfotol (250 ml).
Den räcker nog livet ut eftersom man bara skall ha ett antal droppar till en liter vatten.
Jag är till 99% säker att det tvättmedel man köper för dyra pengar från skivtvättstillverkare är just motsvarande vätmedel och destillerat vatten. Min första tvättvätska var från Nitty Gritty. Efter koll med min bror som är kemist tipsade han mig om fotovätmedel. Fortsatte att kolla på internet och fick bekräftat att vätmedel var bra för vinyltvätt. Det fanns lite olika blandningar med eller utan isopropanol och med lite olika koncentration av vätmedel.
Orginalet från Nitty gritty verkade inte ha isopropanol (jag smakade) och kör själv bara med destvatten och vätmedel. Det funkar aldeles utmärkt. Det gör susen även på helt nya skivor. Dessutom försvinner elektostatismen vilket är en fördel när man använder skivborste på en skiva som ligger på en Linn filtmatta. Risken är annars stor att mattan fastnar undertill på skivan.
Vi har också uppgraderat tvättavdelningen och köpt en kondenstorktumlare. Nu producerar jag även destillerat vatten själv.
Kul att det är flera som kommit på att köra vätmedel och destillerat vatten. Jag har en 4 liters dunk med HCA från kodak men jag kör mest diskmedel Yes. Det här har fungerat säker i över trettioår(35) för mig och jag är nöjd eftersom jag inte kan se några nackdelar.
Destvatten och vätmedel tar bort den ytliga, synliga smutsen (dammet och den, ursäkta, bruna skiten) men det skulle förvåna mig om blandningen har någon som helst verkan på the mould release compound (från pressningen) och annat. En skiva låter mycket bättre sedan den tvättats med ett riktigt medel. Destvatten och Kodak-medel kör jag som snabb grovrengöring för att visuellt kunna gradera en skivas skick. Fördelen är ju också att skivan ser fin ut utan att man troligen, som gcs påpekar, utsatt vinylen för någon risk.
I en annan tråd varnas det för isopropanol - driver visst ut mjukgöringsmedlet i vinylen så att skivorna (kanske) får mikrosprickor med åren. Dessutom är det inte bra att inandas.
kryptonit
2005-09-25 19:29
OK, mitt första inlägg här och jag sticker ut hakan lite...tvätta inte LP-skivor om det inte är absolut nödvändigt! Min erfarenhet är att tvättade skivor förr eller senare blir knastriga igen. Jag tror att tvättandet torkar ut vinylen och gör den statisk vilket drar till sig smuts igen. Har samlat vinyl i 35 år och har massor av skivor som är 30-40 år gamla och som aldrig har tvättats men är ändå knasterfria. Köper man begagnat blir man dock tvungen att tvätta ibland (usch vad folk kan grisa ner plattor...), och då funkar gcs metod med Yes och destvatten bra. Men att regelbundet våttvätta alla sina skivor är rent nonsens som gör mer skada än nytta.
Tror det var Linn-folket som myntade att nålen är den bästa skivrengöraren, och det stämmer faktiskt. Kolla nålen med en lupp då och då så får ni se vad den drar upp ur spåren. "Släppmedlet" från pressningen försvinner efter några spelningar om man rengör nålen regelbundet.
Var rädd om era skivor och håll nålen ren, då får ni mera tid till att spisa plattor i stället för att stå vid diskbänken!
Hm, ser just att det är länge sedan det skrevs något i detta ämnet, men skräpiga skivor är nog ett ständigt aktuellt problem. Efter viss ångestblandad betänketid så investerade jag i en Loricraft PRC3/2 från Svalander - något som jag definitivt inte ångrar! Det innebar en rejält stor investering, men jag kan berätta att maskinen är värd varenda krona. Som tvättvätska använder jag L'art du Son (följde med), blandat med destvatten från apoteket eller 1500ml destvatten med några droppar Yes diskmedel. Jag kommer även att snart testa Svalanders egen vätska. Till 78or kan man inte använda isopropanolhaltiga vätskor, eftersom iso ger sig på själva skivmaterialet i 78orna.
Det stora fördelen med denna tvättmaskin är att skivan är abolut torr efter behandlingen. Tvättvätska plus skräp avlägnas med vacuum och skivorna blir absolut rena. Jag jobbar en hel del med 78or och även dessa blir ordentligt rensade.
Nu har jag gjort tillräckligt med PR för denna maskinen, men faktum kvarstår när det gäller prestanda.
Keep washing!
Jag brukar köra med vanligt diskmedel, just nu är det nog Grumme, och vanligt vatten. En ca 4 cm bred pensel av fint naturhår brukar jag använda för att applicera diskmedlet, blandat kanske 50/50. Sedan brukar jag använda fingrarna för att gno in medlet. Efter en stund, kanske en minut, spolar jag av skivan i vatten utan att spola över etiketten - det är ju inte nödvändigt. Om jag sedan håller skivan lodrätt brukar vattnet rinna av längs spåren. På mycket slitna skivor brukar vattnet sitta kvar ... Till sist torkar jag med en luddfri bomullshandduk. Sedan får skivan torka en halvtimme innan jag spelar den. Resten får nålen sköta om ...
peranders
2008-03-30 14:20
Jag har också diskat LP med diskmedel, ljummet vatten samt en urkass rund plyschskivborste (funkade dock bra till detta). Jag torkade med mammas fina linnehandukar (både hemma på 70-talet). Var försiktig med att inte blöta ner skivetiketten.
EDIT: Just det, de fick stå lodrätt en stund innan torknningen.
Ja, frågan är just vad "vanligt" kranvatten innehåller. Vanliga beståndsdelar är olika manganföreningar och kalkföreningar och annat tråkigt. Det vill man ju inte alls ha kvar i skivspåren. Därför tror jag att destvatten är ABSOLUT nödvändigt (gärna från Apoteket) . Det är ju sedan trevligt att man inte bara flyttar all smuts från ett ställe på skivan till ett annat. Man vill ju helst bli av med eländet. Jag tror inte alls på borstar och textildukar av olika slag, för det bara flyttar eländet till en ny plats på skivan. Då är lösningarna inte alls gratis. Det är vacuumsug som gäller, som jag ser det.
Har jag helt fel?
Innan ni väcker denna gamla tråden till liv tycker jag att det vore bättre att ni läser denna tråden
Okki Nokki..., ... Nu ska det tvättas skivor!
QUOTE (Konrad @ 2008-03-30 20:04 )

Ja, frågan är just vad "vanligt" kranvatten innehåller. Vanliga beståndsdelar är olika manganföreningar och kalkföreningar och annat tråkigt. Det vill man ju inte alls ha kvar i skivspåren. Därför tror jag att destvatten är ABSOLUT nödvändigt (gärna från Apoteket) . Det är ju sedan trevligt att man inte bara flyttar all smuts från ett ställe på skivan till ett annat. Man vill ju helst bli av med eländet. Jag tror inte alls på borstar och textildukar av olika slag, för det bara flyttar eländet till en ny plats på skivan. Då är lösningarna inte alls gratis. Det är vacuumsug som gäller, som jag ser det.
Har jag helt fel?
Inte alls. Metoden känns rätt för att få optimalt resultat. För tillräckligt bra resultat tvättar jag med diskmedel och vanligt vatten. Skölj noga och låt vattnet rinna av. Det verkar som om ytspänningen gör att allt som är kvar hänger med vattnet när man låter skivan rinna av. Det blir liksom inget att torka upp efteråt annat än några droppar här och där.
En del plattor jag köpt på eBay, framför allt från Frankrike

, är mycket smutsiga - och de blir som nya efter en tvätt.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.