Ljud till hemmabion är ju inget nytt, som snart skall visa sig. Inte heller multikanalsljud är nytt; det fanns ju förut på vinyl bland annat iom CD4 quadrafoniska skivor. Men innan detta, vad fanns då? Inte hade vanliga Svensson ett orkesterdike när tex farbror Torsten plockade fram 8mm-rullarna från cykelsemestern på Gotland? Inte då. Det var, enligt utsago, ganska glest med ljud till de egna filmrullarna, de bättre tekniskt ställda hade ju ljudspår på sina rullar, men begränsade den cineastiska hobbyregissörens rörelsemån ganska rejält ändå. Bra kameror kunde ta upp ljud vid inspelningen, andra kostade på sig att köpa film med ljudslinga för inspelning av kommentarer i efterhand. Men nu ställer sig ovan nämnda farbror Torsten maktlös inför det egentliga problemet; han har varken orkester eller dike, förutom kanske krondiket han grävde förra hösten, men gyttja är ingen plats för filmmusik. Hur får man till det storslagna, äventyrsfyllda filmmusiken? "Goda råd äro dyra, och korven den hafva tvenne".
Men hav förtröstan; lösning finns inte längre än till skivhyllan. Låt mig presentera:

The Metro Strings - The Perfect Background Music For Your Home Movies
På ett fonogram är det inspelat storslagen filmmusik i svulstig hollywoodstil som motsvarar alla förväntningar. Här finns material för alla på film fångade eventualiteter. Spårens längd är avpassade till mellan 3-5min, som motsvarar rullarnas speltid.
Detta, mina vänner, är ett stort steg i historien om hemmabio!