Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nostalgi light
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Nostalgiforum
Vee-Eight
Kära nostalgiker...

Ljud till hemmabion är ju inget nytt, som snart skall visa sig. Inte heller multikanalsljud är nytt; det fanns ju förut på vinyl bland annat iom CD4 quadrafoniska skivor. Men innan detta, vad fanns då? Inte hade vanliga Svensson ett orkesterdike när tex farbror Torsten plockade fram 8mm-rullarna från cykelsemestern på Gotland? Inte då. Det var, enligt utsago, ganska glest med ljud till de egna filmrullarna, de bättre tekniskt ställda hade ju ljudspår på sina rullar, men begränsade den cineastiska hobbyregissörens rörelsemån ganska rejält ändå. Bra kameror kunde ta upp ljud vid inspelningen, andra kostade på sig att köpa film med ljudslinga för inspelning av kommentarer i efterhand. Men nu ställer sig ovan nämnda farbror Torsten maktlös inför det egentliga problemet; han har varken orkester eller dike, förutom kanske krondiket han grävde förra hösten, men gyttja är ingen plats för filmmusik. Hur får man till det storslagna, äventyrsfyllda filmmusiken? "Goda råd äro dyra, och korven den hafva tvenne".

Men hav förtröstan; lösning finns inte längre än till skivhyllan. Låt mig presentera:

The Metro Strings - The Perfect Background Music For Your Home Movies

På ett fonogram är det inspelat storslagen filmmusik i svulstig hollywoodstil som motsvarar alla förväntningar. Här finns material för alla på film fångade eventualiteter. Spårens längd är avpassade till mellan 3-5min, som motsvarar rullarnas speltid.

Detta, mina vänner, är ett stort steg i historien om hemmabio! icon_smile_big.gif
K-man
icon_smile_big.gif icon_smile_big.gif icon_smile_big.gif icon_smile_big.gif Helt underbart!!! Tänk vilka diskussioner en dylik skiva skulle starta idag!!! icon_smile_big.gif icon_smile_big.gif icon_smile_big.gif

\\K-man
Timbre™
Ja, det har alltid funnits mycket ute i stora vida världen... icon_smile_shock.gif icon_smile_big.gif
Vee-Eight
Hittade skivan idag faktiskt, på 2:a Långgatans skivhandel. När jag såg den så kunde jag bara inte låta bli. icon_smile_big.gif
datar
QUOTE (Vee-Eight @ 2005-08-30 21:16 )
Hittade skivan idag faktiskt, på 2:a Långgatans skivhandel. När jag såg den så kunde jag bara inte låta bli.  icon_smile_big.gif
*

Det förstår jag det!!! icon_smile_big.gif Frågan är när den blir THX certifierad icon_smile_cool.gif
K-man
Vee-Eigth, skulle vi möjligen kunna få lite info om vad det är för spår på skivan...och gärna om det står lite kul instruktioner på den...ibland kan man se fullständigt underbara "for dummies" förklaringar på denna typenj av skivor! icon_smile_tongue.gif

\\K-man
Vee-Eight
K-man:

Givetvis!

Side One
Band 1. Family and Friends............ 5:35
Band 2. Party Time....................... 3:50
Band 3. Children........................... 4:40
Band 4. Travel.............................. 4:10

Side Two
Band 1. Vacation Time.................. 3:40
Band 2. Special Events.................. 3:40
Band 3. Moments to Remember..... 4:15
Band 4. Christmas.........................6.10

HOW TO USE THIS RECORD...

Selections:
Band titles are suggestions only. For example, "Party Time" (Side One, Band 2) can can be played through any number of visual film subjects. The simplest way  is to just start the record as you begin to project and let the music play. Later you can program specific bands to accent special films or parts of films (See notes).

CHRISTMAS: This is a special musical section designed to be played along with movies taken at or in connection with the Christmas holidays. It will not play continuously following the end of Band 3 on Side Two. Whenever you wish to use this music simply position the needle at the start of Band 4.
datar
Störtskönt icon_smile_big.gif
Bravo
icon_smile.gif Var tid sin lösning, påhittigheten har det sällan varit något fel på.
arcam
snacka om kultskiva icon_smile_wink.gif
lindvall
Kul att fler har den skivan!

Jag undrar när den gavs ut, det står inget årtal någonstans på den. Men det var innan det var farligt att röka i alla fall, mannen sitter med en cigg i näven och röken flyter snyggt in i projektorns ljusstråle. :-) 60-talet nångång? Nån med modekoll borde kunna pricka rätt på ett par år till eller från. :-)
Vee-Eight
Jag har haxxat fram att det skall vara 1964 som skivan började ges ut, men fortsatte in på 70-talet.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.