Help - Search - Members - Calendar
Full Version: aktiv delning
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
Matrixen
Hej kompisar!
Jag funderar kring aktiv delning. Förutsätter det att man tar bort internfiltret?
Delar man vid samma frekvens så kommer ju brantheten på det sammanlagda filtret ändras(såklart) annars.

Lägger man tex den aktiva lp frekvensen något högre och flackare än högtalarens filter för att komma undan detta, eller är det så att alla kopplar ur högtalarnas filter?
mvh,
M
johan
Det är inte bara att slänga in aktiv delning. Jag har pillat en heldel med det på mina talare med konstruktörens godkännande o support.

Det första att tänka på är hur brant delningen är den rak eller med konjugatlänkar. Du kan vara ganska säker på att dina B&W inte bara delar rakt ner i tex 12 db/oktav. Slänger man då in ett vanligt aktivt filter så delar det linjärt.

Högpass/lågpass brukar mötas en bit på vägen så båda delar inte vid tex 200 hz utan startar vid 180 - 220 för att ta ett exempel. Annars får man en puckel vid delningsfrekvensen.

När jag gjorde det så delade jag bara basen för mellan reg o diskant visste Talon inte själva hur dom skulle göra. Filtret är balanserat (vad det nu betyder) o man bygger tydligen inte ett aktivt filter bara så där o slänger in. När jag uppgraderade filtret till dom så märkte jag att filtret är "high tech" för sätter jag ett motstånd i serieökar volymen !?

Ska du dela hela talaren aktivt eller bara basen ??
johan
Du är inte sugen på en sån här icon_smile_wink.gif

Mangenord
byt till Linn talare så har du allt med aktiv drivning fixat utan huvudbry............."skojar lite" icon_smile_cool.gif
Harryup
Eller kanske en sådan så kan man kompensera för rummet också?

BSS366T
Engelholm Audio
Hejsan,

Vad har du för högtalare? 2-vägs, 3-vägs? Vad ligger delningarna idag?

Engelholm Audio - Delo är mitt bud på aktivt delningsfilter. I produktbladet ges lite information kring hur ett aktivt filter (så som Delo) kan användas, när det är lämpligt, etc.
www.engelholmaudio.com/delo.pdf

Lycka till!
icon_smile.gif

QUOTE (Matrixen @ 2005-08-27 10:07 )
Hej kompisar!
Jag funderar kring aktiv delning. Förutsätter det att man tar bort internfiltret?
Delar man vid samma frekvens så kommer ju brantheten på det sammanlagda filtret ändras(såklart) annars.

Lägger man tex den aktiva lp frekvensen något högre och flackare än högtalarens filter för att komma undan detta, eller är det så att alla kopplar ur högtalarnas filter?
mvh,
M
*
Matrixen
3 vägs, men med 4 par terminaler då de två basarna är separata. Tydligen skall de må bra av tri eller helst kvadrupperl amping icon_smile_cool.gif

för min del är det dock biamping som jag är lite nyfiken på och då med eget steg för basarna.
Det är andra ordningens delining vid 380 Hz. Motsvarar det 12dB per oktav?
Harryup
Vad har du för budget?
Matrixen
budget för vad? Inga inköp planerade på kort sikt, men man slutar aldrig planera.
johan
för min del är det dock biamping som jag är lite nyfiken på och då med eget steg för basarna.
Det är andra ordningens delining vid 380 Hz. Motsvarar det 12dB per oktav?

Stämmer bra , men som sagt var inte säker på att delas med en jämt sluttande kurva
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.