Help - Search - Members - Calendar
Full Version: SACD.DVD-Audio
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
Pages: 1, 2, 3
new order
QUOTE (gcs @ 2005-09-06 12:08 )
I så fall kommer också mitt hifi intresse att dö. Men du.... gör som Eliot och jag. Köpe en himla massa tidlös och bra musik nu medans det ännu finns på hökvalitativa bärare. Nu tror ju kanske jag inte att det kommer gå så här illa men jag ser ändå MP3 och liknande format som ett hot.
*

Jag låter lite väl pessimistisk kanske,men jag hoppas precis som alla andra på en högkvalitativ standard som alla skivbolag och hifiproducenter kan stå bakom.Rísken är stor att dessa sumpar det den här gången också pga slaget mellan HD-DVD kontra Blueray.Jag misstänker att det är ett fåtal som är i behov av bättre digitala filmformat.High definition TV till trots.Och sumpar man det på bildsidan så kommer man definitvt att göra det på ljudsidan!
Bravo
icon_smile_disapprove.gif Tyvärr new order m.fl., man sumpar det hela.
Formatet begränsar inte kvaliteten, folk nöjer sig med gratis eller billig mp3, det blir inte mycket kvar av välljudet.
Vad jag menar med optimerade inspelningar är helt enkelt att det inte räcker att föra över gamla inspelningar till ett nytt format och sälja dem en gång till.
Skall de nya formaten lyckas skall givetvis dess kvalitativa förmåga tas till vara, likväl som dess multikanalmöjligheter, dvs. hur skall kanalerna användas+
Skall man få orkestern mitt i huvudet, skall inspelningen återspegla rum och atmosfär mm., mm.
Att göra bra multikanalinspelningar förefaller inte lätt, det finns många problem.
En annan fråga är ju hur många som har råd och plats för ett bra femkanalsystem.

Istället för att tänka över dylika frågor slåss bolagen inbördes om patenträttigheterna till nästabild- och ljudformat och struntar fullständigt i kunderna.
Risken är som sagt stor att allt blir en flopp, kunderna är rätt nöjda med dagens format och fortsätter man med nuvarande format- och pris- politk riskerar vi, som ovan sagts, att mp3 vinner ljudformatet och ett fungerande bild- och ljud- format i övrigt finns redan på vanliga DVD-skivor.
Lust
QUOTE (new order @ 2005-09-06 11:08 )
Jag vet inte hur ni känner,men för min del känner jag lite oro för framtiden.Vår hobby anser jag hänga ihop med mjukvaran d.v.s musiken.Och går den från cd formatet över till att ladda hem legala mp3 filer så är det lite av en dödsstöt för hifin anser jag.

Varför lägga ner en massa pengar på en bra stereo utrustning när det kanske inom några år endast är möjligt att ladda hem musik i mp3 format via skivbolagens servrar?
Går det inte längre få tag på välproducerad och någorlunda okomprimerad musik så kommer åtminstone mitt hifi intresse att självdö till slut.

*

Ville bara förmedla en reflektion jag gjorde härom dagen. Jag hade ett par billiga (<1000:-) budgethögtalare till försäljning. Efter många vändors e-post kommer slutligen herrn och ska lyssna på dem. Med sig har han sin son som "kan det där med högtalare och HiFi".
Hans son talade genast om för mig att han hade ett par Dali Helicon 400 och om jag kände till dem. Det är ju en helt annan division, sade jag och att de här trots allt var rätt bra för sin slant och spelade några skivor för dem.
Sonen visade med sitt kroppsspråk att han antingen inte gillade musiken eller högtalarna som jag provspelade. Efter två låtar frågade han om han kunde hämta en skiva i bilen och spela som han hade som referens.
Självklart, sade jag, och fick strax en hembränd skiva i handen. När jag började spela den märkte jag direkt att ljudkvaliten var ordentligt undermålig och frågade lite artigt om det möjligen fanns lite mp3 involverat i den här produktionen?
Nej,nej - det är inspelat från vanliga skivor, men de har förstås varit mp3 innan jag gjorde om dem till vanligt igen. Så det är fullt ljudformat, precis som vanliga skivor.

M a o finns det folk som (åtminstone påstår att de) har HiFi-intresse trots att de kör mp3 till vardags. Till råga på allt använder de sig också av skräpet som referensmaterial när de provlyssnar. (Musiken som var på skivan ska vi kanske inte tala högt om, men det var av det redan från början hårdkomprimerade eurodiscotechnopop-slaget) icon_smile_dead.gif
juha
Kom på mig att istället för att beställa skivor, så slank jag in på en sida med riktigt fina och hållbara rep!! Samt väldigt tillförlitliga knutar och öglor, enkla och bra beskrivningar icon_smile_sad.gif

Nu får vi gaska upp oss, det har ju släppt en och annan cd/sacd/vinyl/dvdA osv redan nu, man HINNER väl aldrig att lyssna och köpa allt som finns idag icon_smile.gif

Kistan är inte klar än icon_smile.gif
Bravo
icon_smile_disapprove.gif icon_smile_dead.gif Oron för stereon och välljudets framtid är nog befogad tyvärr, och kvar blir några mossiga övervintrande entusiaster som alltmer kommer att betraktas som kufar. Helt klart hjälper bolagen denna utveckling på traven.
Gromit
QUOTE (juha @ 2005-09-06 23:46 )
Kom på mig att istället för att beställa skivor, så slank jag in på en sida med riktigt fina och hållbara rep!! Samt väldigt tillförlitliga knutar och öglor, enkla och bra beskrivningar icon_smile_sad.gif

Åja, så långt ska vi väl inte behöva gå?

CD-mediet finns ju och det säljs faktiskt en hel del sådana. Med en bra inspelade CD-skivor och en kompetent spelare når man väldigt långt.

Problemet är egentligen idag inte medierna utan den bristande inspelningskvaliteten, på CD såväl som de andra formaten. Men det är ju en annan fråga...

/Gr.
Engelholm Audio
QUOTE (Gromit @ 2005-09-07 10:05 )
Problemet är egentligen idag inte medierna utan den bristande inspelningskvaliteten, på CD såväl som de andra formaten. Men det är ju en annan fråga...
/Gr.
*
Precis vad jag skrivit ett par gånger innan i denna tråd (och även andra trådar som berör liknanade ämne).

Jag tycker inte att det är en annan fråga utan en högst relevant aspekt som skall vägas in i DVD-A/SACD diskussionen. Problemet är att musiken pressas ut otroligt snabbt, med pressade priser, pressade beslutstagare och presenteras, lanseras och konsumeras som "färskvara".

Jag har sagt det förut, och jag säger det igen - hellre en bra MP3'a än en dålig cd.

Att tänka på:
Vad skall vi med högupplösta format till om inspelning, mastring och mixning görs på ett så pass dåligt sätt som idag är vanligt?
gcs
QUOTE (eliot @ 2005-09-06 08:40 )
...och jag tror att CD är en fluga - tillbaka till vinyl. Varför inte 78 rpm, det borde låta bättre än 45 rpm  icon_smile_big.gif  icon_smile_wink.gif
*

Jag har faktiskt hört flera 78 varvs vinylskivor men då i mono. Det låter väldigt bra som jag minns det. Nu är det ju bara så att en s.k normalnål är alldeles för grov i sin spets vilket då gör att den inte når så högt i frekvens som man kan tro. Nålens massa blir ju också större jämfört med en stereo nål. Sedan det här med att föra över gamla inspelningar till CD-format. Det är ju inte så att man slänger originalen bara för att man fört över det till ett digitalt medium. Det kan ju alltid komma något i en framtid som är bättre än det vi har just nu. Jag tänker på i början när cd:n kom då förde man ju över gamla analoga inspelningar till 44,1/16 sedan så gjorde man ju om samma sak men nu med 96/24. (Bättre än så behöver man väl inte) Jag vet att skivmärket Verve förde över gamla vinyler till 96/24 med skivknaster och allt. Då i början så fanns det ännu inte några pluggar så att man kunde bearbeta och förbättra ljudet. När CD-skivorna sedan släpptes fick man därför med allt knaster som fanns på vinyl originalet. Förmodligen hade väl bandoriginalet försvunnit och därför får man ta det som står till buds.
new order
QUOTE (Engelholm Audio @ 2005-09-07 11:45 )
Precis vad jag skrivit ett par gånger innan i denna tråd (och även andra trådar som berör liknanade ämne).

Jag tycker inte att det är en annan fråga utan en högst relevant aspekt som skall vägas in i DVD-A/SACD diskussionen. Problemet är att musiken pressas ut otroligt snabbt, med pressade priser, pressade beslutstagare och presenteras, lanseras och konsumeras som "färskvara".

Jag har sagt det förut, och jag säger det igen - hellre en bra MP3'a än en dålig cd.

Att tänka på:
Vad skall vi med högupplösta format till om inspelning, mastring och mixning görs på ett så pass dåligt sätt som idag är vanligt?
*

Det ligger mycket i det du säger.Men dåliga inspelningar kommer nog alltid att förekomma.En av de första skivor som jag köpte när jag skaffade min första cd-spelare var Gary Moore-wild Frontier,och jag förundrades över hur DÅLIGT det lät.Skrikigt,tunnt icon_smile_sad.gif T.o.m mina kassett inspelningar från lp lät oerhört mycket bättre!

Det borde finnas någon typ av kvalitetsmärkning på studios och producenter.Kanske ett slags körkort för välljud icon_smile_question.gif icon_smile_wink.gif
Engelholm Audio
QUOTE (new order @ 2005-09-07 11:01 )
Det borde finnas någon typ av kvalitetsmärkning på studios och producenter.Kanske ett slags körkort för välljud icon_smile_question.gif  icon_smile_wink.gif
*
Jag har pratat om "miljömärkning", miljömärkning med guldnoten eller liknanade.

Jag har även diskuterat om vi hifimänniskor inte skulle vara hjälpta av en intresseorganisation som för vår talan i samhället. En organisation som kan reagera på dumma uttalanden om MP3'or, musik eller varför inte reagera på när Ernst klämmer in en kompaktstereo o moraklockan, eller reagera på hur inredningstidningarna fortfarande tjatar om nakna, kala s.k. "stilfulla" rum, som reagerar på och beskriver att människor inte ens tycker om att prata i rum med mycket eko. En organisation som talar för att hifi inte behöver konsumeras i en källare med heltäckningsmatta, äggkartonger på väggarna och med sinustoner.
En organisation som skriker ifrån när nya skivor från populära artister släpps, med undermålig ljudkvalite.

En organisation som ökar medvetandet i samhället, hos Svensson. Utvecklingen har inte gått frammåt så att ett kompaktsystem med 5 små Sonyhögtalare motsvarar två riktiga högtalare, vettigt placerade.
Gromit
QUOTE (Engelholm Audio @ 2005-09-07 12:38 )
Jag har pratat om "miljömärkning", miljömärkning med guldnoten eller liknanade.

Såhär: http://www.lts.a.se/musik/guldnot.html

En bra idé, jag håller med. Synd att inte lite fler skivor blir uppmärksammade. T ex Patricia Barber - Café Blue låter ju väldigt bra, åtminstone icke-MOFI-utgåvan. icon_smile_shock.gif

/Gr.
Engelholm Audio
QUOTE (Gromit @ 2005-09-07 14:30 )
LTS är för innåtvända och "svåra" för att kunna nå ut och göra nytta på bred front, på ett sätt så att informationen når ut till Svensson.

Borde kunna bli rubriker i media om man skulle kunna hitta lite rötägg där man exempelvis tekniskt skulle visa att musiken är komprimerad och inte utnyttjar cdmediat eller där man kan peka på två olika utgåvor av samma artist men med olika kvaliteer. Helst skall det vara en känd artist - Carola vore bra eller Kent eller nått annat alldagligt - så att normala människor kan relatera och faktiskt höra skillnaderna hemma. Eller varför inte reklamtid på bästa sändningstid i TV4. En röst beskriver hur musik kan misshandlas med dynamikbegränsning, EQ'ande odyl, samtidigt som exmpel rullar i bakgrunden, så att folk hör själva att dom hör (!) skillnad!
gcs
Eller varför inte reklamtid på bästa sändningstid i TV4. En röst beskriver hur musik kan misshandlas med dynamikbegränsning, EQ'ande odyl, samtidigt som exmpel rullar i bakgrunden, så att folk hör själva att dom hör (!) skillnad

Och hur ska man kunna höra någon skillnad i sin tv-apparat när dom flesta ändå har ett tämligen dåligt ljud i sin tv. Vet du vad som kommer att hända? Jo det okomprimerade ljudet kommer att låta mycket svagare än det komprimerade och limiterade ljudet. Jag fick en ibjudan idag från före detta ESTRAD musik 4Sound - "We play louder". Då kanske ni förstår vad jag menar.
Timbre™
Gick igenom hela SACD-listan på Elusive Disc för ett tag sedan och det är ju helt otroligt (för att inte säga farligt... icon_smile_shock.gif) så mycket attraktiv musik som erbjuds och mer är på gång ser det ut som. Dock är det förmodligen väldigt få äkta DSD men man får hoppas att mastern har fått sig en översyn på dessa utgåvor. Hugh Masekela, Dire Straits och Patricia Barber är ju annars inte fel.
Engelholm Audio
QUOTE (gcs @ 2005-09-07 18:51 )
Och hur ska man kunna höra någon skillnad i sin tv-apparat när dom flesta ändå har ett tämligen dåligt ljud i sin tv. Vet du vad som kommer att hända? Jo det okomprimerade ljudet kommer att låta mycket svagare än det komprimerade och limiterade ljudet. Jag fick en ibjudan idag från före detta ESTRAD musik 4Sound - "We play louder".  Då kanske ni förstår vad jag menar.
*
Poängen är att man med ljud kan visa skillnader och att folk hör skillnad. Ljudkvaliten går igenom även tvapparaternas mediokra högtalare, om mixningen görs på rätt sätt.
Gromit
QUOTE (Engelholm Audio @ 2005-09-07 18:01 )
LTS är för innåtvända och "svåra" för att kunna nå ut och göra nytta på bred front, på ett sätt så att informationen når ut till Svensson.

Jag håller inte med. Även om det vore på det viset tycker jag ändå att LTS skulle kunna vara en bra plattform att jobba från. Många som är med där har ju bra kontakter inom branschen och att starta något egen organisation känns lite som att försöka uppfinna hjulet på nytt.

/Gr.
gcs
Ja då uppfinner vi ett nytt och "bättre hjul". Mindre dogmatiskt och utan en messias. icon_smile_evil.gif
Engelholm Audio
QUOTE (Gromit @ 2005-09-08 16:04 )
Jag håller inte med. Även om det vore på det viset tycker jag ändå att LTS skulle kunna vara en bra plattform att jobba från. Många som är med där har ju bra kontakter inom branschen och att starta något egen organisation känns lite som att försöka uppfinna hjulet på nytt.
/Gr.
*
Då tycker vi olika, Gromit! icon_smile.gif Om lämpligheten alltså. Inte att personer innom LTS har branchkoppling - det håller jag med om.

Men jag lämnar gärna den diskussionen, om du inte har frågor förståss - då svarar jag gärna!?! Det är lite mitt fel att vi glider OT i denna tråden...
Engelholm Audio
QUOTE (gcs @ 2005-09-08 16:24 )
Ja då uppfinner vi ett nytt och "bättre hjul". Mindre dogmatiskt och utan en messias. icon_smile_evil.gif
*

Ah kom igen nu. Det var onödigt.
gcs
Det kanske är osmart att inte jamsa med. Men jag har svårt att ljuga. icon_smile_blackeye.gif
Rydberg
QUOTE (gcs @ 2005-09-08 17:06 )
Det kanske är osmart att inte jamsa med. Men jag har svårt att ljuga. icon_smile_blackeye.gif
*

Ljuga om dina egna fördomar menar du? Men du kan kanske hålla inne med dem eftersom de knappast är speciellt konstruktiva, well well icon_smile.gif

Ett tips när vi nu ändå är inne på välljud i största allmänhet, denna paneldebatten angående mastring med bland andra folk från cuttingroom, teracom etc tyckte jag var väldigt intressant att lyssna på, rekommenderas!

Ladda ner här
Timbre™
Eftersom detta ändå handlar om musik och format kan det kanske vara läge för en liten köpvarning... icon_smile_wink.gif Beställda SACDs från Elusive Disc har landat och den nämnda 20th Anniversary Edition of Brothers In Arms är ingenting annat än den utgåva som finns i Europa till betydligt lägre pris. Jag hade hoppats på en special special USA-press men den är alltså "Made in The E.U." Så kan det gå... icon_smile_disapprove.gif icon_smile_big.gif
K-man
....dessutom är den säkert egentligen gjord i Kina icon_smile_wink.gif icon_smile_big.gif

\\K-man
Timbre™
För att bli ännu gladare så är det säkert heller ingen äkta DSD... icon_smile_big.gif
K-man
Du skulle aldrig läst på den! Hade du inte gjort det hade det säkert blivit favoritskivan!!! icon_smile_big.gif

\\K-man
Engelholm Audio
QUOTE (K-man @ 2005-09-08 19:09 )
Du skulle aldrig läst på den! Hade du inte gjort det hade det säkert blivit favoritskivan!!!  icon_smile_big.gif

\\K-man
*
Förespråkar du blindlyssning? icon_smile_blush.gif icon_smile_wink.gif
K-man
icon_smile_big.gif Jag förespråkar en öppenhjärtlig stämning där man kan bjuda på, och driva med, sina egna små egenheter! icon_smile.gif

...men...ja...jag har helst bäcksvart när jag lyssnar...det måste väl vara äkta blindlyssning! icon_smile_cool.gif

...eller också kanske det är till att famla i mörkret?

\\K-man
gcs
Ljuga om dina egna fördomar menar du?

Det är just det som är felet med vissa av er Lts:are att ni tror att ni sitter inne med sanningen. Jag bli i.a.f. väldigt trött på allt skitsnack om inkompetenta inspelnings och mastringstekniker. Jag har faktiskt övervägt att hoppa av alla de svenska forum som jag brukar vara inne på och det på grund av att ingen reagerar på vissa medlemmars egen förträfflighet. Om du vill så kan jag låta det här bli slutpunkten för min del på detta forum.icon_smile_angry.gif icon_smile_angry.gif
Rydberg
QUOTE (gcs @ 2005-09-08 19:40 )
Det är just det som är felet med vissa av er Lts:are att ni tror att ni sitter inne med sanningen.
Hold your horses! för det första är jag inte medlem i LTS. Dessutom tycker jag inte att jag sitter inne men någon sanning direkt, varför tycker du det? Just mastringsdebbaten har jag inte satt mig in i direkt mer än lyssnat på paneldebatten, efter att ha lyssnat på den vet jag inte vad jag ska tycka icon_smile.gif
Engelholm Audio
QUOTE (K-man @ 2005-09-08 19:40 )
icon_smile_big.gif Jag förespråkar en öppenhjärtlig stämning där man kan bjuda på, och driva med, sina egna små egenheter! icon_smile.gif
*
Vi pratar samma språk, K-man!

icon_smile.gif
K-man
Gott det Engelholm A! icon_smile.gif

\\K-man
juha
"egna små egenheter" är väldigt stora här hemma icon_smile_big.gif

Och är banne mig stolt över varenda en icon_smile.gif icon_smile.gif
plundin
QUOTE (gcs @ 2005-09-08 20:40 )
Det är just det som är felet med vissa av er Lts:are att ni tror att ni sitter inne med sanningen. Jag bli i.a.f. väldigt trött på allt skitsnack om inkompetenta inspelnings och mastringstekniker. Jag har faktiskt övervägt att hoppa av alla de svenska forum som jag brukar vara inne på och det på grund av att ingen reagerar på vissa medlemmars egen förträfflighet. Om du vill så kan jag låta det här bli slutpunkten för min del på detta forum.icon_smile_angry.gif icon_smile_angry.gif
*

gcs,

det vore en stor synd om vi förlorade en medlem med ditt slags kunskap. Tyvärr är det nog så att med internets relativa anynomitet så blir det gärna så att vissa debatörer framstår som mer förträffliga än vad dom "kanske" är.. Vilket kanske är ett resultat av att det är högt i tak, inte minst på detta fora! Man måste vara storsint och förlåta det faktum att detta komunikationssätt tillåter att man faktiskt kan vara oense om hus tingen förhåller sig!

Jag har själv en liknande uppfattning om "sällskapet" - inte minst efter att ha varit medlem ett kort tag i slutet av åttiotalet. Vad gäller skitsnacket om ljudtekniker och mastare på forana så tror jag att det bygger på en rejäl skäppa okunskap om dessa gör och inte gör, inte minst bland HiFi intreserade. (Världen är kanske inte så skir som vissa hoppas?)

Men det är kanske en helt anna tråd?

/ptr
Timbre™
Det gamla vanliga problemet uppstår när sakfrågorna glider över i personfrågor. Vem är konstruktiv, vem är påläst, vem är dogmatisk och så vidare och så vidare.
Håller med många här om att man måste hålla distansen till själva ämnet. Se på det hela med lite humor och självkritik. Musiken torkar inte ut om både SACD eller DVD-Audio går i graven, den lever sitt eget liv och frodas och utvecklas så länge mänskliga känslor finns på jorden. Samma sak med hifiintresset; det står och faller inte med vare sig organisationer, forum eller hifitidningar. Alltså finns det egentligen ingen anledning att hetsa upp sig... icon_smile_cool.gif icon_smile.gif
Neodynium
QUOTE (Timbre @ 2005-09-08 23:06 )
Det gamla vanliga problemet uppstår när sakfrågorna glider över i personfrågor. Vem är konstruktiv, vem är påläst, vem är dogmatisk och så vidare och så vidare.
Håller med många här om att man måste hålla distansen till själva ämnet. Se på det hela med lite humor och självkritik. Musiken torkar inte ut om både SACD eller DVD-Audio går i graven, den lever sitt eget liv och frodas och utvecklas så länge mänskliga känslor finns på jorden. Samma sak med hifiintresset; det står och faller inte med vare sig organisationer, forum eller hifitidningar. Alltså finns det egentligen ingen anledning att hetsa upp sig...  icon_smile_cool.gif icon_smile.gif
*

Mycket bra sagt Timbre! icon_smile_approve.gif

/Neo
Engelholm Audio
QUOTE (gcs @ 2005-09-08 19:40 )
Jag bli i.a.f. väldigt trött på allt skitsnack om inkompetenta inspelnings och mastringstekniker.
*
Här känner jag mig lite träffad. Därför att min åsikt är att mycket av det som ges ut på cd idag är verkligt dålig kvalite. Det är oftast så att jag funderar på hur bra det verkligen låter, om jag överhuvudtaget skall köpa eller inte. Låter det "dött och komprimerat" så vet jag med mig att jag inte kommer lyssna så mkt på skivan, och då känns 180 kr inte befogat.

Sen vet jag också att det är många led med vid framtagandet av en cd. Allt från musiker, inspelningstekniker men även beställaren och mastergubbar. Alltså är det en kjedja där jag misstänker att man lite skyller på varandra om slutresultatet inte blir "superbra".
new order
QUOTE (Timbre @ 2005-09-08 23:06 )
Håller med många här om att man måste hålla distansen till själva ämnet. Se på det hela med lite humor och självkritik. Musiken torkar inte ut om både SACD eller DVD-Audio går i graven, den lever sitt eget liv och frodas och utvecklas så länge mänskliga känslor finns på jorden. Samma sak med hifiintresset; det står och faller inte med vare sig organisationer, forum eller hifitidningar. Alltså finns det egentligen ingen anledning att hetsa upp sig...  icon_smile_cool.gif icon_smile.gif
*

Jag håller med dig Timbre!Absolut.

Men med ett skräck scenario där SACD/DVD-a skrotas.Cd tillverkningen överges pga av svikande försäljningssiffror då är det bara mp3 och live musik kvar.Ett inte allt för orealsitiskt scenario heller,då blir det vi hifi intresserade som blir ett utrotningshotat släkte.

När det gäller SACD kontra DVD-a så vinner förhoppningsvis den standard som kan uppvisa mest mjukvara.Åtminstone borde det vara så.

Den dagen man kan köpa en SACD eller en DVD-a titel på en bensinstation då är formatet tillräckligt utspritt och allmänt accepterat.Och än har inte min lokala OK handlare börjat saluföra SACD eller DVD-a icon_smile_wink.gif
Leif Eriksson
QUOTE (new order @ 2005-09-09 10:23 )
Men med ett skräck scenario där SACD/DVD-a skrotas.Cd tillverkningen överges pga av svikande försäljningssiffror då är det bara mp3 och live musik kvar.Ett inte allt för orealsitiskt scenario heller,då blir det vi hifi intresserade som blir ett utrotningshotat släkte.

*

Glöm inte vinyl icon_smile_wink.gif icon_smile_big.gif
new order
QUOTE (Leif Eriksson @ 2005-09-09 13:16 )
Glöm inte vinyl icon_smile_wink.gif  icon_smile_big.gif
*

Vinyl kommer nog att överleva alla digitala format! icon_smile.gif
Harryup
Känns inte som att det finns något särskilt fantastiskt med SACD eller DVD-Audio när HD-DVD och Blueray står runt hörnet. Finns ju inte ens ett heltäckande skivutbud så varken skiv- eller hifibraschens tillverkare har ju enats ännu. Och kanske dom inte kommer göra det om nästa generation eller. Men nästnästa eller nästnästnästa, då har vi säkert ett system.
Bravo
icon_smile.gif Kom igen gcs, låt dig inte provoceras, vi vet sedan länge att det finns människor som tror på den enda musikaliska/tekniska sanningen så det är ju faktiskt ingenting att bry sig om helt enkelt.
Att ta åt sig blir en seger för fel sak helt enkelt.

Jag instämmer med Timbres inlägg men oroar mig liksom new order för att det inte kommer att gå att avspela musik hemma med anständig kvalitet.
Givetvis kommer musiken och spelandet som sådant att överleva, det är inte där faran ligger.
Hotet ligger i ett accepterande av allt sämre kvalitet, "bara det inte kostar något", som gör att en anmodan att köpa så mycket bra musik som du kan nu inte är helt obefogat.
Bolagens formatschabblande kan i värsta fall ta död på det seriösa musiklyssnandet för lång tid framöver, då konsumenterna inte kommer att vare sig orka köpa nya prylar eller bry sig om alla förbivisslande format i den takt som nu råder.
Det absurda i det hela dessutom är att ett vettigt och rätt lanserat bakåtkompatibelt format med bred satsning på bra och anpassad mjukvara troligen skulle ge större inkomster över tid. Det tar tid innan en ny produkt hinner nå ut till alla konsumenter, dvs. massmaeknaden.
Hitills har väl credot, ”Vargen kommer”, varit rådande, varje vår och höst lanseras formatens genombrott med samma klena genomförande. Det finns knappast någon som tror på dem längre.

Däremot instämmer jag inte i att kritiken av inkompetenta inspelnings och mastringstekniker skulle vara fel, det är en springpunkt även om jag är medveten om att problemet ligger på flera plan, t.ex. att konsumenterna inte efterfrågar bra inspelningar, artisternas ointresse mm. Finns det ytterligare led som måste klandras i dessa sammanhang så är alla inklusive Du gcs välkommna att föra en vidare och bredare diskussion för problemets lösning.

Jag tycker att Engelholm Audios upprop mot slarv och slentrian och för folkbildning och bättre kvlaitet är lysande.
Om det lyckas går väl knappast att spå men det är väl värt ett försök.

Vidare håller jag med om att lite distans till det hela är angeläget och att man inte kan ta en trivsam och synnerligen subjektiv hobby som musiklyssnade så allvarligt.
Det är varken vetenskap eller mätbara sanningar utan musikupplevelser det handlar om, och där har vi olika preferenser.
Allvarliga ting ser vi daglingen ute i stora världen och där finns det nog med anledningar att att bli både ledsen, upprörd och förbannad.,
Rydberg
QUOTE (Bravo @ 2005-09-09 16:50 )
......en trivsam och synnerligen subjektiv hobby som musiklyssnade så allvarligt.
Det är varken vetenskap eller mätbara sanningar utan musikupplevelser det handlar om, och där har vi olika preferenser.
*

PÅ tal om att ha patent på sanningar icon_smile_shy.gif
juha
Konstigt är väl om inte några företag ville slå mynt av att där finns en ansenlig mängd människor som faktiskt bryr sig om ljud kvalite/upplevelser, annars skulle det vara så att man i framtiden bara kan läsa sig till att där fanns folk som Wilson, Dagostini,IÖ osv som värnade om bra ljud.

Detta är ju en väldigt stor marknad om man nu fördjupar sig lite, kablar, högtalare, signalkällor allt med samma mål=upplevelser, att dessa då skulle "tänka om" och bli inställda på att enkom pumpa fram Mp3 spelare, så får jag ett litet men trevligt lugn, är säker på en sak..någon/några kommer vilja tjäna stålar på Hifigubbar, möjligtvis på annat media, än sen, bara det är bra icon_smile_tongue.gif
Bravo
icon_smile_big.gif
......en trivsam och synnerligen subjektiv hobby som musiklyssnade så allvarligt.

PÅ tal om att ha patent på sanningar

Det var ju intressant att veta att du inte tycker att musiklyssnande är trivsamt eller subjektivt Rydberg, men jag undrar vad du lyssnar med då???? icon_smile_wink.gif

Allvarligt talat så är det väl alla sanningar inom denna hobby som gör att den blir så förgiftad och infekterad.
Vill man tro på en objektiv sanning kan man väl göra det, gör man det inte så är det minst lika välmotiverat då upplevelsemomentet inte kan mätas eller källan ens kontrolleras.

Det är nog så att det är lite trolleri och påstå hur man vet att det skall låta och därmed kan fastslå sanningar min gode Rydberg.

Intressantare vore väl att kämpa för bättre inspelningar mm. där de flesta är överens att mycket i övrigt står att önska.
Upplevelsen däremot kommer alltid att vara subjektiv.
gurin
Detta var en lång tråd som tagit mig ett tag att ta mig igenom.

Jag har några reflektioner

Ett format framhålles som överlägset tekniskt sett. Det tycks ingen säga emot, nämligen DVD-A. Men, håller också alla med om, det finns inga inspelningar som är optimerade för detta format. Detta talar dock inte för att detta format skall överleva, det talar snarare för att det aldrig kommer att födas, eftersom nya digitala format redan knackar på dörren. De som talar om detta format som det som borde vinna, argumentera i tekniska termer, trist, dött och tråkigt. Jag gissar att de inte har några seriösa skivspelare, inte nyttjar rörförstärkeri och kör ett transistorförstärkeri med bipolära trissor samt har en skärm eller duk någonstans mellan högtalarna och om fem år kommer de med all sannolikhet propagera för något nytt, i dag okänt, format eftersom det är så överlägset.

SACD anses vara näst bäst, men samtidigt levande, eftersom det finns en del titlar som faktiskt är inspelade för detta format. De som lyssnar på detta gillar vinyl, men tycker det är för jobbigt att handha och knastrar, så SACD är det som de satsat på. Argumentationen är både teknisk och emotionell.

Sedan finns det sådana som jag som inte seriöst (i den egna anläggningen) lyssnat på DVD-A eller SACD. Vi kommer nog aldrig att skaffa spelare för formaten och om så sker beror det på den CD-spelare vi valt också klarar något av de andra formaten. Vi är nöjda med CD för slölyssning och nyttjar Vinyl för finlyssning. Vi har tillräckligt bra CD- och Vinylriggar och antagligen flera tusen skivor att spela.

Själv har jag under något års tid gjort uppgraderingar så att min CD-rigg låtit bättre än min vinyl. Tron på vinyl har dock aldrig falnat och jag har under den tiden hela tiden samlat på mig nya vinylskivor, till och med köpt på mig sådant jag haft på CD. Efter senaste kabelbytet mellan för och slut kom Vinylen i kapp och gick om, småskrattande kom jag och frugan hem i onsdags från det lokala loppiset med 20 vinylskivor, de flesta inköpta till det facila priset av 5 kronor. Väl hemma åkte för mig helt okända skivor med Black och Julia Fordham på. Vem har sagt att allt spännande måste vara nytt? Det stora leendet spreds när Jonny Cash at San Quentin från 1969 hamnade på skivtalriken, lite knaster i början, men sedan, vilken känsla!

En känsla som Rydberg tidigare raljerat med och kallat för sprungen ur en ”braig” liveskiva spelad på en ”ljudalstrare”, eller något liknande. Tänk vad mycket roligare det är att pröva apparater och lyssna på motstånd!

Om så det skulle slutas att produceras bra produktioner i de format jag nu har spelare för, så har jag tillräckligt många skivor för att jag livet ut skall ha så att det räcker. Jag kan bara lyssna på en skiva i taget. Min farhåga är i stället den att high-end tillverkarna övergår till att optimera sina produkter efter de nya formaten så att jag inte kan köpa nya, åtminstone lika bra, till vettiga priser. Rörliga delar slits och pickupper, remmar och lasrar måste till slut bytas. När min Audiomecha-transport havererar kommer jag att börja gråta. Tillverkarnas prioriteringar har redan flyttats från två- till multikanal och kan mycket väl flyttas på nytt.

Jag köper mycket hellre en ny pickupp än en DVD-A-spelare, eller varför inte en X-Ono från Pass?

Ja jag är nästan helt ointresserad av teknik och format. Konstruera nya apparater överlåter jag med varm hand åt andra att göra. Jag är intresserad av att få ut bästa möjliga ljud ur de skivor jag har med hjälp av de apparater jag inhandlat för ändamålet.

Mvh/gurin
Bravo
icon_smile.gif Ditt trivsamma inlägg gurin påminner mig om hur viktikt det är att alla gamla etablerade format kan spelas, för hur det än är så kommer aldrig alla gamla goda verk och inspelningar att överföras till de nya formaten, och i de fall de gör det så är det inte säkert att resultatet blir likvärdigt.
Givetvis är det helt sant att mycken ny glädje finns att upptäcka i det gamla.
Rydberg
QUOTE (Bravo @ 2005-09-09 21:44 )
icon_smile_big.gif 

Det var ju intressant att veta att du inte tycker att musiklyssnande är trivsamt eller subjektivt Rydberg, men jag undrar vad du lyssnar med då????  icon_smile_wink.gif

Ljudåtergivning är något som kan undersökas med objektiva metoder och ja, det finns återgivningen som är mer fel än en annan. Detta är iallafall min bestämda uppfattning.

Jag menar upplevelsen med klassisk musik o Jadis JA-80 var verkligen maxad, lät det då bra med pop? Nä, verkligen inte. Ett enkelt exempel som visar att den upplevelseriktade hifisekten förbisett en hel del.

Over and out från en rötjutstankad Rydberg (detta blev det idag) som har ett stort leende på läpparna! icon_smile.gif

(Hmm, detta får jag nog editera imorgon icon_smile_blush.gif )
Bravo
icon_smile_cool.gif
Ljudåtergivning är något som kan undersökas med objektiva metoder och ja, det finns återgivningen som är mer fel än en annan. Detta är iallafall min bestämda uppfattning.

Jag tycker mig hava hört detta förr..... icon_smile_wink.gif

Frågan är ju om detta är sant, vare sig vi utgår från fonogrammet, mycket tveksamt, eller från ursprungsupplevelsen är vi lika prisgivna till att gissa hur det lät, eller snarare hur vi än gör kommer vår hjärna att kompensera för brister i återgivningen som är skrämmande stor då vi kommer fram till rum och akustik.

Trots allt vilket vi betraktar som ursprung eller inte så gissar vi, eller tror att det låter på ett visst sätt. Hur det verkligen lät vid musiktillfälle eller vid mastring vet vi inte.
Personligen anser jag det betydligt vettigare att koppla till hur musik verkligen låter live och inte hur det låter betydligt senare i kedjan. Jag föredrar att musiken skall låta så verklig som möjligt som jag känner den, och inte så likt något jag inte känner som exempelvis efter diverse manipulationer senare i kedjan oavsett om de är nödvändiga eller enbart förstörande.

Men egentligen vet vi ju som sagt inte hur det lät så vid avspelningstillfället kan ju den ena gissningen vara så go' som en' ann'.
Rydberg
Bravo> Tycker denna fråga är väldigt intressant men den låter sig nog inte diskuteras med full behållning via ett internetforum. Vi får ta det face to face nån gång icon_smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.