Kom igen
gcs, låt dig inte provoceras, vi vet sedan länge att det finns människor som tror på den enda musikaliska/tekniska sanningen så det är ju faktiskt ingenting att bry sig om helt enkelt.
Att ta åt sig blir en seger för fel sak helt enkelt.
Jag instämmer med
Timbres inlägg men oroar mig liksom
new order för att det inte kommer att gå att avspela musik hemma med anständig kvalitet.
Givetvis kommer musiken och spelandet som sådant att överleva, det är inte där faran ligger.
Hotet ligger i ett accepterande av allt sämre kvalitet, "bara det inte kostar något", som gör att en anmodan att köpa så mycket bra musik som du kan nu inte är helt obefogat.
Bolagens formatschabblande kan i värsta fall ta död på det seriösa musiklyssnandet för lång tid framöver, då konsumenterna inte kommer att vare sig orka köpa nya prylar eller bry sig om alla förbivisslande format i den takt som nu råder.
Det absurda i det hela dessutom är att ett vettigt och rätt lanserat bakåtkompatibelt format med bred satsning på bra och anpassad mjukvara troligen skulle ge större inkomster över tid. Det tar tid innan en ny produkt hinner nå ut till alla konsumenter, dvs. massmaeknaden.
Hitills har väl credot, ”Vargen kommer”, varit rådande, varje vår och höst lanseras formatens genombrott med samma klena genomförande. Det finns knappast någon som tror på dem längre.
Däremot instämmer jag inte i att kritiken av inkompetenta inspelnings och mastringstekniker skulle vara fel, det är en springpunkt även om jag är medveten om att problemet ligger på flera plan, t.ex. att konsumenterna inte efterfrågar bra inspelningar, artisternas ointresse mm. Finns det ytterligare led som måste klandras i dessa sammanhang så är alla inklusive Du
gcs välkommna att föra en vidare och bredare diskussion för problemets lösning.
Jag tycker att
Engelholm Audios upprop mot slarv och slentrian och för folkbildning och bättre kvlaitet är lysande.
Om det lyckas går väl knappast att spå men det är väl värt ett försök.
Vidare håller jag med om att lite distans till det hela är angeläget och att man inte kan ta en trivsam och synnerligen subjektiv hobby som musiklyssnade så allvarligt.
Det är varken vetenskap eller mätbara sanningar utan musikupplevelser det handlar om, och där har vi olika preferenser.
Allvarliga ting ser vi daglingen ute i stora världen och där finns det nog med anledningar att att bli både ledsen, upprörd och förbannad.,