QUOTE (gcs @ 2005-08-30 09:17 )
Eftersom DSD numera håller på att bli en studiostandard är det väl lämpligt att SACD blir det dominerande hos konsumenten. Man slipper ju då en komplicerad konvertering till DVD-A. Dessutom är det så att eventuella nackdelar hos DSD följer med vid en konvertering + att man får med ev. förluster på grund av konverteringen. F.ö. så tycker jag att det är mest SACD skivor man ser i handeln och det talar ju sitt eget språk. Det kan ju möjligen bero på att Sony dominerar musikbranschen.
Jag är bara lite frågande, vad har du för belägg att DSD skulle vara/blir en studiostandard? Jag känner inte till någon mångkanals ljudeditor som klarar av DSD,
Sadie klara 8 kanaler,
Mergings Pyramix är multikanal men konverterar DSDsignalen till PCM för editering. Magix
Sequoia börjar få nått slags DSD stör i version 8.xx (Sequoia är programmet jag själv använder!!). Det enda skulle vara det av Sonic Solutions utveklade (för Sony)
Sonoma 24, men vad jag vet finns det ingen studio i sverige som har ett sånt system ... Det lär finnas någon Tascam DS-D98, men den tar ju bara 8 kanaler...
Däremot är ProTools en studiostandard världen över och den är ju helt PCM-baserad. Jag vet ingen svensk studio vari DSD är standard, du får gärna informera mej!!
Den enda svensk jag kan anta (har inte frågat honom) spelar in och editerar konsikvent i DSD är Jan-Eric Persson (Opus 3), men jag har ingen aning vilket system han använder, men det är troligen Sadie..
Dessutom är det ingen särskillt komplicerad operation att konvertera DSD till PCM eller PCM till DSD, det finns flera utmärkta programvaror som gör sånt med minimala kvalitetsförluster.
/ptr