Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hjälp mig!
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
marbrink
Igår fick jag ett par nya skivor på min födelsedag. Den ena var Dido och den andra var Alicia Keys. Första satte jag i skivan med Keys och jag hörde ett sprakande ljud, ungefär som när det är damm på vinyl men inte exakt så.
Jag hörde ju musiken men det knastrade... icon_smile_disapprove.gif Det var ingen trevlig upplevelse, ännu värre blev det när man satte på sig hörlurar.... icon_smile_dead.gif
Jag tror att båda skivorna var kopieringsskyddade...kan det ha något med det att göra? för mina andra skivor funkade som normalt konstigt nog.
Jag ska testa på mina föräldrars cd-spelare sen och se om det är samma problem där.
hifirocker
Marbrink:

Jag misstänker att det är kopieringsskyddet som ställer till det för dig.
Min cd brukar aldrig har problem med det men jag har upplevt det vid något enstaka tillfälle då min cd plöstligt hackat till mitt i en låt, och detta hände endast med en skiva som hade kopieringskydd.
Att ha kopieringsskydd på skivor borde vara straffbart, det är ett ofog!!! icon_smile_angry.gif icon_smile_dead.gif

Mvh,
Björn
Tråkigt att höra detta!

Men du vet väl om att du kan lämna tillbaka skivorna med hänvisning till att de inte går att spela i din cd-spelare då de inte är "riktiga" cd-skivor...

Mvh

Björn
marbrink
Jag testade på mina föräldrars cd-spelare nu och där funkade Keys skivan bättre, med inte alls så mycket knaster som i min spelare. Men Dido skivan gick inte att spela alls... icon_smile_dead.gif
Det blev inte två roliga presenter direkt! icon_smile_disapprove.gif
marbrink
Tackar för tipset Björn!

Egentligen vill jag ju inte lämna tillbaka dom för det var ett par skivor som man verkligen ville ha... icon_smile_disapprove.gif
Får väl spela dom i den bärbara cd:n eller nåt...kanske kommer nån ut på SACD om man har tur men det tvivlar jag på...
Adagio
Är det så djxxligt? icon_smile_angry.gif Jag har aldrig (hitttils) stött på problem med kopieringsskydd, hoppas jag slipper.
marbrink
Det hade aldrig jag gjort tidigare heller och trodde inte jag skulle stöta på det heller.... icon_smile_disapprove.gif
Björn
När det börjar bli problem med att spela av cd-skivor på grund av kopieringsskygg, är det något fundamentalt fel hos skivbolagens sätt att resonera. Det är ungefär som om man skulle göra bilden omöjlig att titta på på en videofilm bara för att undvika kopiering... (vilket iofs. Disney gjorde ett tag. Deras videofilmer var försedda med en störsignal som skulle förhindra kopiering, något som resulterade i att filmerna knappt gick att spela i en vanlig video!)

Det är kanske dags att byta till ett media som inte omfattas av störsignaler "gömda" i musiken. SACD är ju onekligen ett sådant media, (det är kanske målet med skivbolagens diaboliska planer, att tvinga in oss i nya media... icon_smile_wink.gif ).

Konspirationsteoretiker, Vem?, Jag?

God Jul!

Björn
marbrink
Björn: Det verkar som de gräver sin egen grav.... icon_smile_dead.gif

Nu kommer man i fortsättningen vara rädd när man köper cd-skivor....får försöka hitta SACD-skivor istället men det är ju fortfarande alldeles för begränsat med titlar...
Neon Park
Ja det där med kopieringsskydd verkar vara ett otyg och dessutom ifrångår dom den sk. red book vi borde bojkotta bolagen som kopieringsskyddar skivorna.
icon_smile_evil.gif
Mvh
marbrink
Neon Park: Det skulle man kunna göra men då får man ju tyvärr bojkotta artisterna också...
Mattias
Gillar inte detta kopieringsskydd som numer är mer vanligt. Om vi fokuserar på CD och glömmer andra typer av media.

Det finns ju lite olika skydd vad jag förstår.
Men hur funkar det egentligen?
Ett av dessa kopieringsskydd funkar så att skivan görs oläslig. Dvs man stoppar möjlighet för uppspelning. Lasern kommer aldrig till musikspåren, utan fastnat innan sas. I detta fall påverkas inte musiken på skivan, eller finns det andra åsiketer?
Vilka fler sätt finns?

/Mattias
Gebex
Om du har någon vän som har en Mac-dator så kan det gå att göra en kopia på skivan. Visst vill man helst ha originalet i spelaren men om du vill lyssna på skivan så kan detta vara ett alternativ.
hifirocker
Vad som är ganska skrattretande när det gäller kopieringskydd är att det finns programvaror som utan problem kan bränna av en identisk kopia på kopieringskyddande skivor (man får till och med med kopieringskyddet på den brända skivan! icon_smile_big.gif ). CloneCD t.ex. är ett utmärkt program för de som vill knäcka s.k. "kopieringskyddade skivor". Skivbolagen är helt fel på det helt enkelt.
Även om jag själv föredrar att köpa mina skivor så förstår jag de som bränner.
Varför inte sänka priserna istället och utnyttja de möjligheter som internet ger istället för att fortsätta agera konservativt och bakåtsträvande?

Mvh,
icon_smile_cool.gif
Björn
Hej,

I dag hittade jag två skivor med kopieringsskydd som var ospelbara, bokstavligt talat, i min köksanläggning. Detta var The Beatles "Naked" och The Blind Boys of Alabama's senaste. CD-spelaren vägrade acceptera att den blivit matad och skrev bara "No Disc" på displayen., (Den kanske ville markera skivans avsteg från "red book" standarden). Allt annat den fick sig till livs, spelades utan problem eller minsta tveksamhet.

Vad skall nästa steg bli från skivbolagen, bara leverera tomma fodral? Det borde ju vara det ultimata sättet att undvika kopiering...

Mvh

Björn
marbrink
Tackar för dina erfarenheter Björn! För jäkligt det här! icon_smile_dead.gif

Testade med min gamla bärbara cd lite idag och där funkade båda skivorna utan knaster vad jag hörde i alla fall. Dock så blev en Tracy Chapman skiva som har krånglat värre...hmm...man blir förvirrad...ingenting hänger ihop....
Björn
Vi kanske ska lägga upp en "varningslista" över skivor som är kopieringsskyddade och som inte går att spela i vanliga cd-spelare...
marbrink
Björn: Inte en dålig idé! icon_smile.gif
dahlberg
Varsågod.

http://www.tydal.nu/se/cd/
marbrink
Tack så mycket dahlberg! Det var en mycket bra länk. Båda skivorna jag hade problem med fanns med på deras lista.
asimov66
tycker det är dags att uppa denna tråden då problemet kvarstår märkte det med min cd spelare och "Yello - The eye" hur går det med skivbolagen håller de fortfarande på att förstöra musiken?
matte76
QUOTE (asimov66 @ 2006-07-10 17:19 ) *
tycker det är dags att uppa denna tråden då problemet kvarstår märkte det med min cd spelare och "Yello - The eye" hur går det med skivbolagen håller de fortfarande på att förstöra musiken?

Kopieringsskydd är fortfarande alldeles för vanligt...de försämrar tyvärr ofta ljudkvaliteten eller ger knaster och gör ingen nytta eftersom de är skitenkla att kringgå. Numera bränner jag skivor med kopieringsskydd genom att rippa ut låtarna utan kopieringsskyddet. Då funkar de bra. Skivor utan kopieringsskydd köper jag däremot oftast.
asimov66
matte76, det gör jag med men det skall man ej behöva om en skiva vanligtvis kostar 200+ kronor att köpa.

Problemet är att en massa har ej märkt ut att de är kopieringsskyddade, som tex Yello-the eye och då blir det värre...
asimov66
ringde universal eftersom de gett ut skivan yello-the eye...

den första personen var asjobbig att prata med men den andra personen var riktigt bra.

Det slutade med att han kostnadsfritt skickade en ny skiva till mig...tog en dag och den nya kom i posten idag...

...kanske borde sätta på lotto?
Engelholm Audio
QUOTE (asimov66 @ 2006-07-14 12:13 ) *
ringde universal eftersom de gett ut skivan yello-the eye...
den första personen var asjobbig att prata med men den andra personen var riktigt bra.
Det slutade med att han kostnadsfritt skickade en ny skiva till mig...tog en dag och den nya kom i posten idag...
...kanske borde sätta på lotto?
Du är inte ensam om detta och dom flesta jag hört om som påtalat detta har fått precis som du - en ny skiva kostnadsfritt.

Det vore ett intressant experiment att gå tillbaka till en fysisk skivaffär och berätta att ljudkvaliten är så undermålig att man vill häva köpet. icon_smile_evil.gif icon_smile_big.gif icon_smile_cool.gif
asimov66
hehe det skulle vart något. Men det jag reagerade på med min skiva vart att jag alltså haft min skiva ca 3-4 månader och behövde inte ens skicka in den till universal...dvs jag har 2 nu fast den ena funkar ej på cdn, håller på att testa den andra.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.