Help - Search - Members - Calendar
Full Version: personlig topp 10 lista
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Musikforum
Pages: 1, 2, 3, 4
new order
ponera följande.
ni hamnar på en öde ö med en bärbar cd-spelare och 10 valfria skivor!
vilka 10 skivor är absolut nödvändiga att ha med sig?
sampix
oooh det här blir svårt, måste tänkas på ett långt tag,..
jag återkommer.
Rolig tråd förresten! icon_smile.gif
Timbre™
Trevligt uppslag!

Måste också tänka igenom detta... icon_smile.gif
marbrink
Haha..måste också tänka igenom! Skulle dock vilja byta ut en av skivorna mot Grado RS-1! icon_smile_big.gif
sampix
aha får man fuska? jag skulle byta ut en skiva mot ett helår av TAS icon_smile_cool.gif
jls
Shit, det här va då en svår fråga, men jag måste nog som de andra tänka lite mer.

Hur många uppsättningar med batterier har man med sig icon_smile_big.gif
EAR
Aj aj en riktig kuggis.Här får man verkligen tänka till.
Får man räkna en samlingsbox som ett album icon_smile_question.gif icon_smile_big.gif
sampix
Och framförallt, vilka hörlurar skulle man ta med sig? icon_smile_evil.gif
Zalve
Det kommer att bli många "EDIT" på detta inlägg.

# Kristina från Duvemåla - Måste vara ett av sveriges bästa verk icon_smile_blackeye.gif icon_smile_shock.gif

# Rev. Milton Brunson & Thompson Community Gospel singer - Available to You (En känsla utöver det vanliga, fast dålig inspelning

Lugnar mig där och går och kollar i samlingen igen. icon_smile_shy.gif
new order
"Aj aj en riktig kuggis.Här får man verkligen tänka till.
Får man räkna en samlingsbox som ett album"

Absolut!
tanken med det här var bara att se vad ni föredrar för slags skivor när det kommer till kritan!vilka skivor är ett absolut måste!!

att man sen kan få lite uppslag till skiv-inköp är väl inte heller fel icon_smile_wink.gif
(det var lite en baktanke som jag hade icon_smile_big.gif )
Timbre™
Det är ju rätt många parametrar som måste vägas in... icon_smile_big.gif Förutom att musiken skall vara beroendeframkallande, handlar det ju också om personliga minnen som man ofta delar med någon.

Några album har dock redan utkristalliserats och stiger sakta upp ur mängden utan inbördes ordning:

Kind Of Blue med Miles Davis för att den bara finns där i vardagen.

On Every Street och Brothers In Arms med Dire Straits. Det är ju egentligen Mark Knopfler det handlar om och han blir nog aldrig bättre.

You´ve Got the Power med Third World som representanter för övärlden.

Clasicos de la Provincia med Carlos Vives, megastjärna i Colombia. Man måste nog vara där för att känna musiken fullt ut i alla ådror.

This Is Love med Lee Ritenour och det räcker med spåret Baltimore. Resten är en bonusgåva.

Snowbound med Fourplay och det är deras version av Amazing Grace det handlar om. Vi snöar ju alla in på olika saker men det viktiga är att man snöar in... icon_smile_big.gif

The Song Lives On med Joe Sample och Lalah Hathaway. Samplepianot är ett livselixir och Lalah Hathaway sjunger med samma känsla som pappa Donny hann med under sin korta karriär.

Getz/Gilberto. Konstigt att man aldrig tröttnar på The Girl From Ipanema, Desafinado & Co... icon_smile_shock.gif

Sparar sista kortet... icon_smile_cool.gif
sampix
Då ska jag alltså publicera min ö-lista icon_smile_big.gif
Jag kan börja med att säga att jag är en ordentlig allätare. Tycker om det mesta, om vi nu bortser från den värsta kommersiella radiomusiken då.
Tyvärr så har jag i princip ingen jazz/klassiskt i min skivsamling. Detta i sin tur beror på att jag inte vet vart jag ska börja sökandet icon_smile_big.gif
Tips mottages gärna.

Detta är alltså de 10 skivorna som haft störst betydelse för mig genom åren;

Björk Debut
Nick Cave Murder Ballads
David Bowie Ziggy Stardust And The Spiders From Mars
Smashing Pumpkins Adore
Tool Aenima
Cranes Forever
Mission Blue
London After Midnight Oddities
Joy Division Substance
Mazzy Star Among my swan

Får man ta med sig några TAS ändå? icon_smile_big.gif icon_smile_shy.gif
Adagio
Svår nöt att knäcka, listan har en förmåga att ändra sig med tiden.
Just nu:
1 Blue man group-Audio.För sin härliga dynamik
2 Kruder Dorfmeister-KD sessions.Skön triphop bossa jazz
3 Ry Cooder-Buena vista social club.Spelglädje, rysligt närvarande
4 Bach-suiten fur violincello. OPS30-176/177Det ska inte behöva motiveras
5 Mahler-Symphoni no5 Telarc2CD80569Stor orkester målad av en mästare
6 pinkFloyd-pulseLIVE, bra samling av 30 års musik
7 Muddy Waters-FolksingerUr-blues på mobile fidelityguldskiva en svunnen tid
8 Diana Krall-The look of loveJazz standards/Bossa. Londons Symfoniorkester och Dianas röst som lök på laxen
9 Miles Davis-Kind of blueSuverän musikalisk timing, i sin enkelhet ett måste
10 Depeche Mode-Violatordom måste bara få vara med,dom har följt mig sen jag började lyssna på musik.

Några bubblare:
#Arvo Pärt-Summa BIScd300834.Spännande, skrämmande,meditativ
#Glenn Gould-Images.SX2K62588 Glenn plays Bach-Glenn plays not Bach icon_smile.gif
#Eric Bibb-Spirit& the bluesSkön inspelning på opus3
#Haydn-6sonaten.Patrick Cohen.Steinway GCD920505Härlig inspelning av underbara stycken
s.m.f
ojoj, verkligen inte lätt, precis som Adagio säger så ändras listan lite då och då. Men jag har sammanställt min lista utifrån alla musikstilar jag gillar för att få ett så brett utbud som möjligt. icon_smile.gif

* Kiss - Destroyer: Måste ha något med Kiss, svårt val, men en klassiker är alltid en klassiker.

* Miles Davis - Kind of Blue: Likaså en klassiker, synd att den inte är längre...

* Tracy Chapman - Tracy Chapman: kanske min inkörsport till hifi. Hennes röst kan jag inte vara utan.

* Eric Bibb - spirit and the blues: svårt val mellan denna och just like love....

* Widowmaker - Blood and bullets: Dee snider inkarnation som måste finnas med utifall att....

* Pearl jam - Ten: Ytterligare en klassiker som periodvis spelas mycket.

* Eva Cassidy - Live at blues alley: Härligt skön skiva. Avspänt och atmosfäriskt.

* Metallica - Master off puppets: Kanske deras bästa, måste iallafall finnas med. Härliga Cliff Burton basgångar.

* Diana Krall - Live in Paris: En skön skiva att bara vara till.

* Twisted sister - Live at hammersmith:Vad ska man ta med barndomsidolen och nickname inspirationen? Det faller på en dubbel med undermålig hifikvalitet, men med härligt ös.

puh... det var svårt.... ångrar mig redan... svårt att få en topp tio.

Edit: Äsch fick ju inte ens med en skiva klassisk musik icon_smile_blackeye.gif
new order
Reviderad den 21/9-04

ok,jag som startade denna (kugg)fråga ska försöka mig på en lista.
och den lyder som följer:

Eva Cassidy-Live at Blues Alley
Att stryka bort U2 var svårt men ska man vara ärlig med sig själv (och det ska man) så har jag numer mer behållning av denna skiva.

Sarah Mclachlan-Surfacing
Min andra ändrig i min personliga topplista.Smashing Pumpkins har få gett vika för underbara Sarah icon_smile_wink.gif Denna skiva är inte lika spännande och nyskapande som "Fumbling.." men den är ändå...perfekt!

Radiohead-OK Computer
Någon sa att Radiohead var ett Pink Floyd med ett "skitigare" sound.och det kan stämma!åtminstone på den här skivan,efterföljarna som kid A och Amnesiac har inte varit lika direkta,och i ärlighetens namn inte hälften så bra!

Björk-Post
Hur cool kan en artist vara?väldigt egensinnigt och annorlunda,fast då menar jag det på ett positivt sätt!

Tori Amos-Scarlet´s Walk
just när man började ge upp hoppet på Tori Amos så släpper hon en otroligt bra skiva.Kanske till och med hennes bästa någonsin!

Lisa Loeb-Firecracker NY
Vad kan man säga?Jag gillar fortfarande Yello men Lisa var bara tvungen att vara med!Enkel,okonstlad pop/rock av bästa slag.Jag har fallit för hennes musik i nästan samma grad som jag fastnade för Sarah Mcclachlan,och det säger inte lite!Det roliga är att jag har en massa skivor med henne som jag har kvar att upptäcka,det bådar gott.. icon_smile_tongue.gif

Johnny Cash-American IV:The Man Comes Around
Johnny Cash sista skiva är ett riktigt guldkorn.Ståpälsfaktor 10,det kan inte bli mer äkta än så här.

Rage Against The Machine-den självbetitlade
Limp Bizkit,gå och göm er! det här är äkta,kan bara skaka på skallen åt alla karbon-kopior som försöker leka R.A.T.M.dessutom finns det ett budskap mitt bland alla coola,tunga riff

Sarah Mclachlan-Fumbling towards ecstacy
Min första revidering.Jag gillar fortfarande Kraftwerk som var mitt tidigare val, men det står klart att jag numer inte kan leva utan Sarah!Denna skiva har kommit att bli något av en peronlig favorit.

Phoenix-United
Frankrikes svar på Steely Dan,perfekt produktion,starka pop-låtar.

Min första revidiering av min peronliga topplista,det stämmer bättre med vad jag har för favoriter just nu även om vissa som jag valt bort gärna fått vara kvar.Men är det sagt 10 så måste det bli så.
EAR
Precis som andra påpekat så skulle listan ändra sig allteftersom(delvis beroende på humöret)
Dessutom tog jag frågan lite för bokstavligt.
Min första tanke var aha såklart jag skulle ha med en bränd skiva där min 9 åring spelar Fur Elise på piano och där min treåriga dotter sjunger diverse barnsånger.Frugan är såklart med på sitt håll med diverse klassisk Pianomusik.
Något att leva med under lång tid och med många tankar
Nu går vi in på listan
Det blir inte egentliga favoriter av den anledningen av att när urvalet bara är tio får man tänka i lite andra banor.
Pink Floyd - Pulse (Dubbel cd med deras bästa)
John fogerty - Premonition(glad musik som man kan sjunga med i trots ensamheten)
Eva Cassidy - Live at blues alley (bra musik som tål att höras många gånger)
Led Zeppelin - Remasters(dubbel cd med blueskänsla och bra gitarr och trummor)
Miles Davis - Kind of Blue(Härlig Jazz med de bästa musikerna)
Stravinsky conducts Stravinsky-Petrushka,Le sacre du printemps.(svår musik som
kan vara lämplig att försöka tolka på en öde ö)och som jag aldrig lyssnar på i vanliga fall trots att jag gillar klassisk musik.
Cornelis Wresvijk - Bästa(mest för att man inte skall glömma sitt modersmål med all engelskspråkig musik icon_smile_approve.gif )tidsaspekten he he icon_smile_wink.gif
Mozart - Pianokonsert nr 21 Elvira Madigan (avkopplande och trevlig musik)
Neil Young - unplugged(många bra låtar här)
Eric Clapton - Unplugged(samma här fast med lite blueskänsla)
Kommer frågan upp om en månad igen så ser garanterat listan helt annorlunda ut icon_smile_wink.gif
Sen så skall såklart musiken avnjutas på en bärbar rör cd med ett par Stax ESL lurar med rördriver såklart icon_smile_big.gif
Bravo
icon_smile.gif Huhh den var inte lätt den men gissningsvis eller för stunden i alla fall.

"Remedios Curativos", från Las Cantigas de Santa Maria med G. Paniagua och Atrium Musicae.

"Tarrasswein" med den Den Flygande Bokrullen

"Pianotrio 1 och 2" av Schumann med Florestan Trio

"Belle Marie" med Anonymous 4.

"Upptåger" med Martin Bagge, ungdomssynder icon_smile_big.gif av CM Bellman

Beethovens nionde symfoni

"Weltliche Musik Im Christlichen Und Jüdischen Spanien" med Montserrat Figueras och Hesperion XX

"Cantigas De Santa Maria" med Micrologus

"Brandenburgkonserterna" av JS Bach

"Tous les matins du monde" med Jordi Savall, Figueras m.fl.

Listan kan nog förfinas, men jag skulle vara ganska nöjd med denna lista.
Timbre™
Ja, man ska´ ju va´ ensam på Robinsonön! icon_smile_shock.gif icon_smile_cool.gif
Byter ut Third World mot Van Morrison och Moondance.

För övrigt är det lite läskigt hur mycket musik jag aldrig har hört talas om - än mindre hört... icon_smile_blush.gif icon_smile_tongue.gif
stargazer
Sisådärja! Så är det dags för första posten för mig på detta forum!
Kul tråd, förresten.

Här är min 10-i-topplista (för stunden)

Black Sabbath: Heaven & Hell
Rösten, tyngden, låtarna och de intelligenta melodierna. Absolut världsklass!

Deep Purple: Machine Head (25th anniversery edition)
Hur är det möjligt att producera ett sådant helgjutet mästerverk i en hotellkorridor?

Eva Cassidy: Live At Blues Alley
Gåshud ända från huvudet ner till fotafjällen. Min personliga favvo är nog "Stormy Monday" på höööög volym...

Aretha Franklin: Lady Soul
"If you've spent time in the northern hemisphere, you already know the power of Aretha's voice"... (taget från baksidan på konvolutet)

Muddy "Mississippi" Waters: Live 2-CD (Legacy Edition)
Om man fått välja en blueskonsert att bevittna under 1900-talet, så måste det bli den här. Intimt, känslosamt och med alldeles sanslöst sväng. Ruskigt bra band med Johnny Winter på slidegitarr. På den här utgåvan också ett mycket bra ljud.

Mighty Sam McClain: Sledgehammer Soul & Down Home Blues
Titeln säger allt. Kokande gryta med grym soul, riktigt blå blues och till sist kryddat med en tajt blåssektion.

Robben Ford: Handful of Blues
Sorgligt underskattad gitarrist, här visar han på väldigt utvecklad känsla och låtarna är i toppklass.

Diana Krall: All for You
Lite ojämn, men varje stressad och sårad själ läks omedelbums av "Boulevard of Broken Dreams". Magisk.

Mercury Living Presence - Profkofiev "Love for three oranges / Scythian Suite"
Bombastiskt men samtidigt vackert verk. Otrolig inspelning från 1957. Vad har egentligen ljudteknikerna förbättrat de senaste 45 åren? Inte mycket.

Jewel: Pieces of You
Mycket ojämn, men "Foolish Games" får mig alltid att nästan börja gråta, så vacker är den.
marbrink
oj..då får man försöka skriva sin lista..inte helt lätt! icon_smile.gif

Nas - It was written

The Roots - Things fall apart

Norah Jones - Come away with me

Michael Jackon - Thriller

Marvin Gaye - Lets get it on

Gang Starr - Full Clip - A Decade Of Gang Starr

Bob Marley - Legend, The best of Bob Marley

Erykah Badu - Mama's gun

Ghostface Killah - Supreme Clientele

Eva Cassidy - Songbird

Det här är väl mer en ungefärlig lista. Det skulle lika gärna kunna vara med tio helt andra skivor också och jag skulle vara nöjd. icon_smile.gif
Adagio
Härlig tråd!! icon_smile_tongue.gif
Men som sagt svårt, men helt klart tankvärt, jag säger som kraftwerk "redusera mera".
100 st vore för lätt och för jobbigt att läsa, 10st är lagom för den som sen ska läsa.
sampix
Ja, *pust* här har man en hel del research att ta igen.
Man stänger in sig för mycket i sin hets att uppgradera, att man glömmer bort den ack så viktiga mjukvaran. Härlig tråd,.. icon_smile_tongue.gif
Bravo
icon_smile_big.gif Ja utan skivor blir det som utan kablar "sampix"........
Timbre™
Här dyker även upp klassiker som man nästan har glömt av att lyssna på under senare år.
Marvin Gaye, Let´s Get It On och direkt dyker även albumet What´s Going On upp ur dimmorna... icon_smile_cool.gif icon_smile_big.gif

Fin musik för jullediga... icon_smile_tongue.gif
marbrink
Timbre: Lets get it on är extra trevlig på SACD som jag har den på! icon_smile_tongue.gif
Neon Park
Ja då ska man försöka plocka ut 10st favoritplattor,Oj vad svårt men jag gör ett försök dock utan någon inbördes rangordning.
1 Amazing Rythm Aces:Stacked Deck
2 Amazing Rythm Aces:Too Stuffed To Jump
3Jimmy Buffett:A1A
4Lowell George:Thanks Ill Eat It Here
5Steely Dan:Gaucho
6Kelly Willis:What I Deserve
7Neil Young:Comes A Time
8Delbert McClinton:Genuine Cowhide
9Little Feat:Time Loves A Hero
10The Beatles:Abbey Road
Hoppas att det blev någorlunda rättvist men jag tror att detta är favoriterna jag har.
Mvh icon_smile_big.gif
Timbre™
"Timbre: Lets get it on är extra trevlig på SACD som jag har den på!"

Ser du, där rök julskinkan... icon_smile_big.gif
Gaucho här ovanför med Steely Dan finns också på SACD och den är väldigt trevlig... icon_smile_wink.gif
marbrink
hehe...det kan det nog vara värt! icon_smile_big.gif
Neon Park
Ja,Vad är en julskinka jämfört med Steely Dan på SACD?
Själv har jag den på LP.
Mvh
x2000
mission impossible … typ

tio skivor på en öde ö, det här är de skivor jag för stunden kommer på,
säger som alla andra:
om en vecka, dag, timma ser förmodligen lista helt annorlunda ut.
säg så här, var är beatles, j cash, n young, o redding, r charles, s cooke, w zevon, j warnes, ledzepp, los lobos, who mfl
det är bra att forumet har en editfunktion … icon_smile_big.gif
för att göra det enklare har jag valt bort alla de jazz/bluesskivor
jag borde ha tagit med,
men de får bli en senare lista … icon_smile.gif
den noggranne ser att de tio blev tolv, men får försöka smuggla iland dem …
ladies and gentlemen here are the records from x2000

allman brothers band – live at fillmore east (deluxe edition)
rolling stones – let it bleed (sacd)
little feat – dixie chicken
patricia barber – nightclub (sacd)
bob dylan – blonde on blonde
aretha franklin - i never loved a man the way i love you
john hiatt – bring the family
delbert mcclinton – second wind
band – band
dan penn – do right man
steely dan – aja
van morrison - moondance
jls
Det är svårt att säga vilka skivor jag skille ha med, men ett par skivor jag vill ha med är

Perl Jam - Ten
Nirvana - Nevermind
Metallica - Kill 'em all
Soilwork - A predators potrait
Judas priest - Priest live

dessa är helt utan inbördes ordning och kan säkert ändras från dag till dag, men just nu känns dom rätt bra, behövs bara lite mer utfyllnad också.

Kanske man borde ha en julskiva med om man blir kvar länge icon_smile.gif
new order
QUOTE (jls @ 2003-12-26 11:41 )
Det är svårt att säga vilka skivor jag skille ha med, men ett par skivor jag vill ha med är

Perl Jam - Ten
Nirvana - Nevermind
Metallica - Kill 'em all
Soilwork - A predators potrait
Judas priest - Priest live

dessa är helt utan inbördes ordning och kan säkert ändras från dag till dag, men just nu känns dom rätt bra, behövs bara lite mer utfyllnad också.

Kanske man borde ha en julskiva med om man blir kvar länge icon_smile.gif

du verkar inne lite på seattle grungen!därför undrar jag om du inte gillar smashing pumpkins icon_smile_question.gif
dom hör ju liksom dit,och är bra,åtminstone så tycker jag det icon_smile_wink.gif
vad är soilwork för slags musik icon_smile_question.gif

mvh
Matrixen
Rolig men svår tråd. Tredje gångne jag är på väg att skriva något, men 10 räääcker inte icon_smile_evil.gif
Jag skall lägga alla mina skivor i EN hög och återkommer med de 10 översta om ett år eller så....
wintermute
Jag gör ett försök. Musiken får inte vara för
lättviktig; då kommer man att tröttna, men
heller inte för svår; då kommer man inte att
orka...

Nick Cave & the bad seeds: No more shall we part
Lite skitigare, lite argare, lite mer äkta

Miles Davis: Kind of blue
Inte speciellt orginellt

Brahms: Ein Deutsches Requiem (Klemperer)
Högtidligt, eftertänksamt

Skinny Puppy: The process
Kusligt välproducerad, men med otyglat vansinne. Miljarder ljud

Eric Satie: "The velvet gentleman" (Höijer)
Samling med någr tidiga pianostycken av Satie. Grymt ljud!

Fronline Assembly: Hardwired
Synthklassiker, evighetslånga intron

Nirvana: In Utero
Avskalat. Skitigt. Desperat

Beethoven: Symfoni nr. 3 Eroica (möjligen Karajan eller Kleiber)
Kraftfyllt, mäktigt

Rickard Strauss: Metamorphosen m.m. (Karajan)
Stillsamt, högtidligt

Delerium: Poem
Något osäkert val... men en bra skiva i alla fall icon_smile_blush.gif

Detta var mitt försök. Kommentera gärna!
Timbre™
Kind of Blue återkommer påfallande ofta... icon_smile_shock.gif icon_smile_cool.gif
Tänk att den betyder så mycket för så många av oss... icon_smile_tongue.gif
Engelholm Audio
Jewels alla skivor är värdefulla. Alla.

James Taylor, fast få på DVD är underbar.

Robert Cray är nån jag gärna tar med mig till en öde ö...iaf hans CD/vinyl!

Sen har vi kompisar så som Zelmani, Norah, Krall, m.fl.
sampix
wintermute>
Det var sannerligen en trevlig samling skivor. Är själv lite besviken att jag inte lyckades få in något synthaktigt på min topp 10. Man kanske skulle använda edit-funktionen lite..hmm icon_smile.gif
IHS
Emmylou Harris "Wreckingball"
Van Morrison "Hymns to the Silence"
Paul Simon "Hearts And Bones"
Louise Hoffsten "Kära Du"
Jennifer Warnes "The Well"
Rolf Wikström "Allting Förändras"
Led Zeppelin "IV"
Deep Purple "Made in Japan"
Bruce Springsteen "Darkness on......"
Någon jazzskiva, kanske med K Jarret eller senaste chansnyförvärvet Jan Erik Kongshaug.....

PS Lite hjälp please....Jag försöker få tag på Led Z skiva efter 4:an, en dubbelLP på den tiden, finns den på Cd?
K Jarret, H Hancock o Chick Corea gjorde en liveskiva ca 1975(dubbel) med, om jag nu minns rätt:Ångpiano!! eller är jag helt fel ute.......?
EAR
ihs
Efter IV`an kom Houses of the holy som är ett singelalbum(Har den själv på vinyl)
Däremot Nr 6 är en dubbel LP Physical Graffiti
Mats
johan
Alla Zeppelin finns väl remastrade idag ??

ha det bäst
J
EAR
ihs
Finns på CD-ON både på vinyl och cd Katalognr: WMS-756 -7924422 på cd`n
IHS
Tack EAR icon_smile.gif Physical Graffitti, så hette den. Jag har också haft på vinyl, men blev så skev, att pickupen blev sjösjuk. Sen kom Cdformatet och jag, skam till sägandes, gav bort mina LP.......suck icon_smile_sad.gif
mats
Hm jag hade nog tagit med mig

1. Pink Floyd: Dark side of the moon
2. Phil Collins: But serously
3. Phil Collins: Hello I must be going
4. Tangerine dream: Tangram
5. Tangerine dream: Logos live
6. Peter Gabriel: Up
7. Peter Gabriel: So
8. Shaking the tee: Peter Gabriel
9. Genesis: Fifth on firth
10. Genesis: We cant dance
Calle
Hmm är det jag som är konstig eller varför har ingen med Bo Kaspers Orkester nånstans? Jag har blivit fånigt förtjust i deras musik, Hittills måste väl vara ovärderlig på en öde ö.
Restrerande nio skivor blir svårare. icon_smile.gif
wintermute
Mats:

Verkan en smula enahanda....

1. Pink Floyd: Dark side of the moon
2. Phil Collins: But serously
3. Phil Collins: Hello I must be going
4. Tangerine dream: Tangram
5. Tangerine dream: Logos live
6. Peter Gabriel: Up
7. Peter Gabriel: So
8. Shaking the tee: Peter Gabriel
9. Genesis: Fifth on firth
10. Genesis: We cant dance

Om man betraktar Phil Collins, Peter Gabriel och Genesis som
samma folk (vilket man kan ha visst fog för) är det tre oilka
grupper...

Däremot har du en viss poäng med 1, 7 och till viss del 10.

/W
new order
en låt som ger mig gåshud är "here comes the flood" med peter gabriel från shaking the tree-skivan som mats har med på sin lista.tala om en grym ballad!
finns den på någon annan skiva?jag är lite allergisk mot greatest hits skivor i allmänhet,är låtvalen fel på sådana så kan man få dåliga första intryck av artisten i fråga.och även om jag har shaking the tree som är en "greatest hits" så skulle det vara roligt att få höra låten i sitt rätta sammanhang.
benekm
Det här med att välja 10 skivor var jätte svårt.
Jag har ändå gjort det lätt för mig genom att räkna med dubbel LP/CD som en skiva.
Min lista blir så här:
Van Morrison "Hymns to the silence" Van the Mans bästa enligt mitt förmenande
Van Morrison "In the garden" Gjorde mig till ett stort fan till Van the Man
Black Sabbath "Bloody sabbath" Får aldrig lyssna på den hemma, men gillade den skarp som tonåring.
Supertramp "Even in the quitest moments" Vilka minnen man har till den.
Spiritulized "Let it come down 2001" Brötig och ljuvlig på samma gång.
Cat Stevens "Remeber" samlingsplatta med alla bra låtar
Pink Floyd "Pulse/Live 2-CD 1995" Vilken platta !!!!
Nick Cave "The boatmans call" Har satt ljupa spår.
Elton John "Goodbye yellow brick road" På den tiden var Elton bra.
Jackson Browne "Layers in love" Var nästan det enda jag lyssnade på från 1984-1986, för att den var så bra.

Det finns säker 20 plattor till som skulle ha platsat på listan, men det är endast dessa som ja kan komma på för stunden.

mvh//benekm
brumel
Asså nog borde New Order/Joy Division platsa på listan. Behöver lite 80-tal av rent nostalgiska skäl.

Jag väljer "Substance" från 87. Så behöver vi lite Depeche också. "Black Celebration" blir bra på min lilla mörka ö. icon_smile_wink.gif
Så behöver vi lite 70-tals heavy. Black Sabbath "Sabbath Bloody Sabbath". Och för att lysa upp min tillvaro, "Vier Letzte Lieder" av Rickard Strauss som sjungs utmärkt av finska sopranen Soile Iisokoski. Till samma avdelning för vi Bach Goldbergvariationer i Glenn Goulds första tappning från -55. Mera Bach och Glenn Gould kan aldrig skada varför vi kastar in några Partitor. Särskilt bra om vi får med No 4.
Sen behöver vi lite stora körverk för att stärka själen. Thomas Tallis är en utmärkt sådan kompositor som skrev en jättemotett för 40 stämmor "Spem in Alium". Den är utomordentligt svårlyssnad annat än i hörlurar.

Så behöver vi lite brittisk pop och vad kunde bli bättre än Beatles "Revolver". För att hitta en amerikansk motsvarighet tar vi in Byrds "5th dimension". Sen får vi inte glömma Sverige så vi kastar in Kent "Isola", passar väl bra på en öde ö. icon_smile.gif
Ja listan blir nog en annan nästa gång jag får frågan. icon_smile_cool.gif
Timbre™
Titeln "Sabbath Bloody Sabbath" ger flashbacks till helgen för det organiserade kabelblindtestet i Alingsås. Vännen dole dök upp med en ansenlig packe CDs som "förövning" på fredagskvällen. Redan efter första smakprovet blev jag tvungen att diskret tjuvkika i samlingen när ägaren riktade uppmärksamheten åt ett annat håll. Det var svartmålade heavy metal hårdrockare hela vägen ner till bordsskivan och dole ville spela högt... icon_smile_shock.gif icon_smile_big.gif
Sista kvällen med Amati tänkte jag, men halvvägs ner i samlingen kom vi till en CD som skiljde sig från allt annat: Renaud Garcia Fons med albumet Navigatore. Här finns ett spår, Chokr, som endast är 1:32 och jag skulle vilja kalla det doles bidrag till ett nytt musikliv... icon_smile.gif
Dynamiskt musikförlopp är vad man tänker på och stycket blev genast upptaget i blindtestprogrammet dagen därpå. Numera utsätter jag alla medlyssnare för dessa en minut och trettiotvå sekunder.
Rekommenderas!

Amund
Svårt... Lägger in 10st som tillhör min absoluta topp.

Sarah McLachlan - Mirrorball (Min absoluta !:a genom tiderna!)

Sarah Mclachlan - Surfacing

Fourplay - Fourplay

Robbie Robertson - The red road ensemble

Robbie Robertson - The Underworld Of Redboy

Michael Ruff - Speaking in Melodies

Jonny Lang - Lie to me

Annie Lennox - Bare (ny)

David Gray - White Ladder

Bob Dylan - Empire Burlesque

/Amund
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.