Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Sladdproblem
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
IHS
Jag har möblerat om i min anläggning, gjort en "downsizing", som det så vackert heter. Till sist tröttnade min fru (och även jag) icon_smile_sad.gif att anpassa vardagsrummet efter "Hifialtaret" med tillhörande sladdar, och har placerat elektroniken på en bänk som är fast monterad i väggen.

Det innebär att avståndet mellan vägg och apparater inte är mer än 10-15 cm. Signalkabeln är tunn och böjlig(Signalcable Silver), så den funkar bra. Inte heller skivspelarkabeln vållar problem. Men nätkablar(suck), styva som.... . Så det blir att hålla sig till standardnätkablarna, antar jag.

Men frågan är nu: kan man ändå uppnå en förbättring genom t ex nätlist ? Jag kan skaffa en från Jorma och iof använda den Super Power jag har kvar....

Sen finns diverse "strömomvandlarprodukter", det blir ju betydligt dyrare , men är det lönt när man inte använder finare nätkablar..............
Timbre™
Downsizing... icon_smile_big.gif Hur gick det med högtalarna... icon_smile_question.gif icon_smile_cool.gif
Jan
Der finns jo Crystal Cables! Tynnt, dyrt och rigtigt bra:
http://www.crystalcable.com
Timbre™
CC verkar vara väldigt designorienterat och mycket stilfullt. Lite smyckeskänsla över det hela... icon_smile_cool.gif icon_smile.gif
IHS
Timbre: Vilka högtalare tänker du på?

Jan: CC är ju helt klart rätt nätkabel för mig, om man utgår från tjocklek på kabel.......men priset, Hur dyrt är dyrt?
Timbre™
Dina högtalare alltså... icon_smile.gif Om du flyttade in även dom mot väggen... icon_smile_question.gif
Apropå nätprodukter, så har Transparent kommit med en ny PowerIsolator som täcker upp åtta apparater.
IHS
OK icon_smile.gif Du menar att om jag flyttade in högtalarna så tog dom mindre plats...............Iof är väl det riktigt, men på nåt sätt är det inte högtalarna eller elektroniken som tar plats, utan kablarna. Tänk så enkelt om man allt kunde funka trådlöst icon_smile_wink.gif

Hursomhelst...... om man inte har ett rum som enbart är avsett som lyssningsrum, utan måste kombinera det med vardagsrum, är det inte lätt......

Transparents PowerIsolator ligger tyvärr för högt i pris för mig, säkert kring 20k:(
sladd
Hej!

Powerisolator finns i 3 olika utföranden
PI 4 med 4 uttag för 22 900:-
PI 8 i XL-nivå med 8 uttag sinsemellan avstörda i par för 35 000:-
PIXL en mer absolut variant förr 29 000:- styck avsedda för 1 apparat.

Crystal Cables tar vi upp i butiken efter att ha fått provat halva sortimentet i 2 veckor. En annan presentation än Transparent utan att bli skramliga och därför ett bra komplement för oss.

I ditt fall liksom för de som har Martin Logan är de mycket tunna och välisolerade ledarna för ström en bra idé.

När det gäller bra kablar kontra strömrenare av typen Powerisolator (PS Audio Exact Power, Nordost Thor m flera m flera) så är det tvärtom mot vad du skriver. Har du en riktig strömrenare så minskar behovet av lyxig tåt betydligt. Dessutom GÖR en strömrenare något med strömmen. En sladd är en sladd och den tar i första hand om de 1,5 meterna från väggen och till dina apparater. En renare GÖR saker med själva strömmen/(Distortionen). Det är skillnaden...

3 sladdar för 2-7 tusen styck eller en strömrenare med standardsladdar? Tveklöst det senare.

Skall det bli riktigt bra så krävs dock att det är både bra kablar och bra renare.

mvh

.
Steffo™
OJDÅ, vi svarade ju nästan samtidigt... icon_smile_blush.gif
IHS
icon_smile.gif icon_smile.gif Tackar, Tackar, Sladd och Steffo. Det var ju precis det svar jag ville ha.........att det är bättre att lägga pengar på en strömrenare.
Jan
QUOTE (sladd @ 2005-07-31 16:34 )
I ditt fall liksom för de som har Martin Logan är de mycket tunna och välisolerade ledarna för ström en bra idé.

När det gäller bra kablar kontra strömrenare av typen Powerisolator (PS Audio Exact Power, Nordost Thor m flera m flera) så är det tvärtom mot vad du skriver. Har du en riktig strömrenare så minskar behovet av lyxig tåt betydligt. Dessutom GÖR en strömrenare något med strömmen. En sladd är en sladd och den tar i första hand om de 1,5 meterna från väggen och till dina apparater. En renare GÖR saker med själva strömmen/(Distortionen). Det är skillnaden...

3 sladdar för 2-7 tusen styck eller en strömrenare med standardsladdar? Tveklöst det senare.

mvh
.
*

Absolut enig!

Crystal nätkablet är rigtig bra - man tror umetelbart inte det lader sig gjöra men det funker!

En strömrenare måsta man ha - ochså om du har bra kabler. Här er jeg 100% enig med Sladd. For mit fald bliver det en NordOst THOR, men ochså Exact Power er bra.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.