Sagt och gjort, mina gamla Canton Ergo 91DC (inköpa 1999, nypris cirka 15000kr) lastades in i vår Citroen Berlingo och färden gick mot första stoppet, Hifi-klubben. Högtalarna bars in i butiken och ställdes upp bredvid kombatanten B&W 804s (36800kr). Vi behöver nog knappast diskutera vilka högtalare som var snyggast (av Ergo och 804s). B&W-burkarna har en helt annan finish och ser mycket smidigare och smäckrare ut än tyskarna. Elektroniken var som synes Classés Delta-serie, vilket är "något" bättre än vad jag själv har hemma. Nu var det dock skillnader mellan högtalarna som skulle testas, så det var inte så farligt. Som synes på bilderna så var kanske inte uppställningen helt optimal. Det hade nog varit bättre med lite mer luft mellan högtalarparen samt om Ergo och 804s bytte plats på en av sidorna för att få samma bredd mellan högtalarna. Ja ja, detta var i alla fall ett test för att utröna de största skillnaderna mellan högtalarna, och tro mig, dessa märktes omgående.
Uppställningen.
Jag har hört Nautilus 804 tidigare och var då inte helt imponerad, men nu var jag trots det nyfiken på vad nya 804s kunde prestera. Dessutom hade jag ju denna gång med mig mina egna burkar som referens.
Lyssningsdags: Vi startade med Ergo 91DC för att få en referens innan vi bytte över till 804s. CD-spelaren laddades med Loreena McKennitts "The visit" och låt nummer åtta "The old ways". Detta är en ganska krävande skiva, eftersom diskanten tenderar att bli jobbigt påträngade på många system. Efter att vi lyssnat igenom låten på Ergosarna så rådde det inget tvivel om att man kände igen ljudet, trots den extremt dyra elektroniken. Kvar var den ganska framträdande diskanten och det något kyliga mellanregistret. Höga toner tenderade att bli ganska jobbiga.
Närbild på Ergo 91DC och 804s. Till vänster nya 802D.
Nu över till 804s och skillnaderna mellan de båda högtalarna visade sig snabbt. B&W 804s har ett betydligt mjukare ljud än Canton. Diskanten är i mina öron mycket mindre framträdande. Hos Ergo finns den där hela tiden, men med 804s tänker man inte på den över huvud taget. Mycket bättre integrerad i ljudet helt enkelt. Mellanregistret är också betydligt mjukare och Loreenas röst låter klart verkligare och har mera kropp. Just mellanregistret tycker jag personligen är Ergos sämsta egenskap. Det är för kyligt, "platt" och orealistiskt.
Eftersom jag även lyssnar mycket på hårdrock så testade vi att köra Evergreys "Masterplan" från albumet "In search of truth". Även den här skivan är något vass och något kropplös i mellanregistret med Canton. B&W är återigen betydligt mjukare i ljudet och även här låter röster mer realistiska. Men nu kommer vi till mina största invändning mot 804s. I mina öron är basen ganska svullen uppåt i registret. Gitarrer blir lite väl svullna och runda, och i den lägsta basen saknas också en del kontur och snärt. Både jag och brorsan tyckte även att de var något oengagerande med hårdrock.
Nu till besöket på Ågrens Hifi. Här var lyssningsrummet något mindre och utan en massa andra högtalare utmed väggarna. Elektroniken som användes var Marantz PM-11 (35000kr) och SA-11 (35000kr), högtalarkablaget var Audioquest Volcano. Högtalarna som skulle jämföras med denna gång var Audiovector Mi3 Signature (29900kr).
Uppställningen
Återigen började vi sessionen med att lyssna på Loreena McKennitt via Canton. Ljudet var även här (surprise) ganska platt och essigt. Över till Mi3 Signature och det stod omgående klart att dess karaktär var mycket annorlunda jämfört med B&W 804s. Diskanten i Audiovector var betydligt mer markerad än med B&W. Här fanns tendenser till essighet i Loreenas röst men diskanten var samtidigt mycket luftigare än Cantons. Mellanregistret var inte heller lika naturligt och välartikulerat som i B&W, som även gav rösten mer djup. Angående essigheten så ska återigen tilläggas att detta är en essig inspelning.
Okej, över till Evergrey och nu visar Mi3 vad de kan! Musiken har bra driv med mycket fin bas, inga svulstiga gitarrer som i fallet med 804s. Fortfarande
finns en tendens till essighet i diskanten, men även denna gång kan det tillskrivas inspelningen.
Vi testade sedan att köra Nils Lofgren "Live" och låten "Driftin' man". I den här låten tyckte jag att B&W-burkarna hade låtit lite väl tillbakadraget utan att ge det rätta "skimmret". Jag gillade helt klart Mi3:ornas återgivning av den här låten bättre. En perfekt balanserad återgivning i mina öron, med mycket fint mellanregister. I jämförelse lät Cantons mellanregister dovt och platt. De instrumentala partierna i "Putting out fires" lät exceptionellt bra via Audiovector.
Framåt slutet ville killen på Ågrens gärna köra en egen låt för att demonstrera högtalarnas driv. Det visade sig att vi skulle lyssna på Chris Jones "Roadhouses and automobiles". Denna Skiva lät enormt bra via Mi3. Otroligt rapp bas och inget register som stack ut. Bland det bästa jag har hört, men då är ljudkvalitén på "Roadhouses and automobiles" också enormt bra.
Slutsatser: Båda dessa högtalare är mycket bra, men också mycket olika i mina öron. B&W har ett mycket naturligt och fint ljud där inget sticker ut. Mellanregister och diskant är mycket bra och högtalaren gör sig mycket bra med lite lugnare musik, men även musik med lite mer "ös" i, till exempel Dire Straits/Mark Knopfler. Den allra hårdaste rocken blir dock inte lika bra. Röster låter även med hårdrock mycket bra, utan essiga tendenser, men gitarrer tenderar att låta ganska svulstiga och den lägsta basen saknar kontur. Audiovector Mi3 Signature har en mer livlig och engagerande spelstil, men också mer energi i diskantområdet vilket möjligen kan bli lite tröttsamt i längden. Lugnare musik låter även här mycket bra, även om mellanregistret inte riktigt är i klass med 804s.
Jag vet ärligt talat inte vilken jag skulle ta om jag i dagsläget tvingades välja mellan dessa högtalare. Jag gillar 804s naturliga spelstil, men jag gillar också engagemanget i Mi3. Det bästa vore helt klart en kombination av bägge: de övre registren från 804s och de nedre registren samt drivet från Audiovector.
Jag hoppas att detta var intressant läsning för några av er