Kära vänner!
Då står den där i hyllan, med nålarna fäktande flinkare än Errol Flynn nånsin lyckats med. Först lite bilder....

En liten titt baktill; här ser vi en kanske mindre bra patentlösning från yamaha i hur man fäster högtalarkabeln. Man sticker in naken ledare i hålen och drar åt. När det väl satt så satt det bra. Den enda nackdelen var att den inte kunde ta grövre ledare; ny högtalarsladd fick raskt knåpas ihop av överbliven nätverkssladd, dvs cat5 istallationskabel.

I mitten syns två rca-ingångar. De är för att man skall kunna använda VU-metrarna på ngt annat i anläggningen. Omkopplarna är till för att anpassa dem till annan elektronik.

I de stora FETa (

) flänsarna ser man de fyra V-FET (Vertical Field Effect Transistor) som hela idén med kalaset. Dessa skall enligt entusiastforum inte tillverkas längre, så man får hoppas att de är av hållbar kvalisort.

Vy ovanifrån.

Esoteriskt damm har samlats sig på de mustsugande tunga trafo-klumparna. Som man nästan kan se är förstärkaren byggd i dual mono-konstruktion. Den har två valbara ingångar, och två utgångar som man kan växla emellan. Testade att ratta på nivårattarna på fronten, men inte ett knaster hördes.. och denna skall vara från sent 70tal.

Notera fäktandet. Tyvärr glödde VU-panelerna lite väl mysigt för att min kamera ville kännas vid det, 1/8s var alldeles för kort slutartid.

HK6600 med delbart för- och slutsteg fick hantera volymen.
Nu har klockan i Trollhättan, Carlsson County, blivit lite mycket. Jag kan tyvärr inte spisa mer idag. Infected Mushroom spelades med en ganska grym pondus, Errol Flynn kommer fram i mitt sinne igen, och likadant viftar B2:an bort svårigheterna på ett helt annat sätt än HK:n som fått stå för välljudet förut. Men djupare lyssning än att konstatera att det låter och låter bra, har jag inte hunnit med ikväll. Det finns ruggigt mycket kraft, det är bra tjong och sug i takterna. Jag kan inte avgöra om det borde låta så, men det tilltalar. Mycket.
Kortfattat: tjo och tjimm i lådan!
Jag ber om att få återkomma med mer lyssning, och framförallt med bilder från den fenomenalt lyxigt silvriga manualen.
Den som väntar får C, som programmeraren sade...