Sitter här i sommarstugan och är besvärad av den dåliga kvaliteten på DigitalTV (Här på ön släcker dom ner det analoga systemet i september..) - det är så mycket låsningar av bilden (Ibland flera minuter) och dropouts att man på det hela taget inte kan anse tekniken som mogen..
Åter till radion; så finns det ju förslag om att dumpa SRs huvudakliga musikkanal ur det analoga nätet (så avses givetvis P2) i förmån för skvalradio eller möjligtsvis sport (fattar inte varför?) så det är tveksamt om det igentligen är nån idée att skffa nån ny Tuner.. Analog i vilket fall och DAB, som i teorin är lika bra som CD är ju dött som en fisk på land.. (Och tyvärr har någon dumskalle på SR tyckt att P2 inte platsar i DAButbudet...)
Det är tråkigt att de senaste svenska regeringarna (oavsett färg eller vrifning) bara varit teknikförutseenede på pappret och inte sett till att ordentligt finansiera det moderna medieteknikprojektet.
Tyvärr för oss som är intresserade av musikaliskt välljud så är internetradio så i sin linda att den inte på länge kan konkurera på grund av sin mediokra ljudkvalitet, detta sagt finns det många intressanta utveklingar inom just internetsända medier..
Förövrigt brukar jag uppnana alla musikintresserade att skicka ett argt e-mail till kulturministern där man protesterar mot förslaget att dumpa P2 ur det analoga nätet, mitt mäktigaste hot vara att jag kommere att TV-licensvägra om detta fåniga förslag blev verklighet.. (SR finanseras av TV licensen)
Maila Paddan :
Kuturministerns popup-epostMagnum Dynalabs tuners låter kalas, men det vete tusan, med tanke på den tvekasmma radioframtiden om dom är värda pengarna (dock ett självklart begagnatköp! Oavsett modell). Själv har jag en kombinerad DAB/FM tuner från Sony (ST-D777ES) som jag är fullständigt nöjd med!
/ptr