Solen gassar på plåttaket och lyssningsrummet fungerar numera även som bastu...

I USA tycks hifitätheten vara högre mot norr, på Nya Zeeland har vi Plinius och i Sverige sägs hifisäsongen starta i september.
Kan man tala om ett klimatologiskt samband...
Neon Park
2005-07-10 17:29
Ja det är nog så att vår hobby utövas minimalt på sommaren då det är för varmt att ha apparaterna påslagna speciellt om man har rörsteg eller äkta klass a-steg.Jag brukar lyssna seriöst mellan sep.och mitten på maj ungefär.På sommaren blir der bara lite slölyssning.
Mvh
Då bör det vara högsäsong just nu på Nya Zeeland...
Just nu lyssnas det som aldrig förr i en, underbart, sval, 17gradig källare
Ja, på den tiden då även jag hade källare var anläggningen där en sval och skön räddning under de hetaste dagarna! Lycko dig Zalve!

Riktigt varma dagar...eller snarare nätter sov jag t.o.m. där
...annars stämmer nog din reflektion rätt bra Timbre!
\\K-man
Igår var monoblocken oroväckande heta över kylflänsarna trots att dom går i klass AB. Med åska i luften och grillkänsla i lyssningsstolen är det lika bra att stänga av mellan varven. Undrar hur dom gör i Istanbul...
Åska är det värsta...så även här står stegen avstängda och svala...ja hela anläggningen faktiskt, tänk om!

\\K-man
Äsch... Det mulrade på fint medans det spelades in, man kan ju inte vänta med en sån sak
/Z - som funderar lite över rubriken...
Rubriken öppnar upp för reflektioner...

Vänder man på den kan det handla om hifiklimatet i Sverige och det är ju något helt annat...
Temperaturen är nog inte den viktigaste aspekten utan om det är inomhus- eller utomhussäsong. Fast några hundra watt extra är inte kul i den här värmen.
Med den ökande kvaliteten på portabla spelare kommer det kanske att jämna ut sig mer och det får mindre betydelse om det är utesäsong eller man är ute och reser.
Jag spelar definitivt mindre nu än på vintern.Dels pga värmen dels pga närheten till strand och bad

Bara turisterna får tummarna loss och kommer bort från stranden först

Alltså badar vi efter kl !600 när vattnet är som varmast

Kort sommar lång vinter, njut av värmen när du kan.
Kallt och ruggigt mycket mer tid över för musiklyssnande.
Fast hade vi ständig sommar och blev van vid skönt väder skulle det nog inte spela någon roll, gillar man musik vill man lyssna på musik.
Mina grejer har inte ens strömkablarna inkopplade, länge sedan de var påslagna.
Har ett nästan klart DIY projekt som jag hoppas slutföra när vi kommer mot Augusti/september då sommaren och fiskesäsong mm. börjar vara slut, bara jag får alla grejer som saknas och verkar ta jäkla lång tid att få fram. Sen under vintern lär det börja ska bytas nån apparat som alal de tidigare vintrarna.
Här hemma har jag ca 26 grader i rummet

så det spisas lite mindre musik än vanligt.
Det blir någon timmes musiklyssning per dag för mig även då det är smått outhärdligt varmt i lägenheten. Man glömmer bort värmen just då verkar det som
För mig blir det nästan tvärtom om jag ska vara ärlig.. Under sommaren har jag möjlighet till sommarjobb och genast börjar jag fundera över möjliga uppgraderingar! Lyssnar hemma & reser runt för provlyssningar så fort jag är ledig!
Hm, i mitt rum lyssnar jag alltså lika mycket under sommar som jag gör under höst/vinter/vår. Fast just hifi-säsongen är för min del bakvänd det normala antar jag? Jag ser det nog lite såhär med: "Har jag lyssnat och jäktat runt under sommaren, kan jag ta det lugnt och bara lyssna resten av året".

//Jakob
Leif Eriksson
2005-07-15 15:04
Nya Zeeländsk vinter värmer gott, en regndag som denna, (Plinius SA-102)
Neodynium
2005-07-16 09:37
Under sommaren blir det inte mycket hifi alls.. just nu ännu mindre också. man är bara ute och fotar och självklart badar, solar etc med. Hifi är ju lite mys känsla över som passar med kaffe och sitta och få upp värmen i en go soffa/fåtölj medans musiken lirar... sommaren så svettas man bara hela tiden och i sin favoritfåtölj är det svettigt värre också.
Vankas det hifireportage ifrån Nya Zeeland?heh.. =)
/Neo
Har för tillfället 27C i rummet med 2-kanalaren (har varit i Grekland 1 vecka med oventilerat hus) puh!!
I hemmabion blir det 27-28 C det är i häftigaste laget!! Eller hur Elliot??
Skall kolla imorgon om det finns ngn ljudlös splitt Ac att installera i källaren där hemmabion bor.
Jo nog var det varmt
- men bra lät det
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.