jag har funderat en del på det här med moderna högtalarsystem och tycker att det känns som om det blir allt vanligare med system som består av stativhögtalare som man sedan kan bygga ut med basar som samtidigt fungerar som något att ställa de mindre ovanpå.
och allt detta à la watt/puppy som funnits i 7000 år ungefär. hur kommer det sig att övriga tillverkare börjar härma först nu? beror det på att hemmabiovågen helt plötsligt 'godkänt' subar och banat vägen för ett rumsrent användande av sådana?
det är ju onekligen ett smart koncept de kör med de olika tillverkarna. "först köper du de små, sen kan du köpa till en sub & till sist en till. vips har du ett fullregistersystem som dessutom ser stilmässigt enhetligt att se på". jag tänker på mårten design duke + ellington, respons baby grand + kommande subar och lilla nya qln signature + sub 800 (eller vad den kallas). även von schweikert har ju kommit med en sådan modell nu, vet dock inte om deras policy gör det möjligt att köpa dem sådär steg för steg.
hursomhelst tycker jag att det är en mycket rolig utveckling som gör det möjligt även för dem som känner att 70 000kr är för mycket att lägga direkt, men skulle kanske kunna få fram 30 och sen senare 20..och lite senare ändå 20 till, att få äga riktigt häftiga och smakfulla högtalarsystem!
eller, vad tycker ni? ser ni många nackdelar med de här systemen? bristande homogenitet t ex? mer party än hifi? watt/puppy sägs väl vara ett välstämt instrument och de är åtminstone namnmässigt en kombination av satelliter + subar.
//jakob