QUOTE (Rydberg @ 2005-07-05 08:26 )
Ok, det där har jag lite svårt att tro, jag menar en heltäckningsmatta borde andas helt ok, skulle det vara så fuktigt att den började mögla hade ju ett trägolv också gjort det känns det som. I mitt föräldrarhem hade vi en heltäckningsmatta i gillestugan (dvs källaren) och samtidigt var det fukt i väggarna i huset så det fick senare grävs upp runt hela kåken och läggas asfaltsmatta och ny dränering. Trots detta var det inte en tillstymmelse till mögel i heltäckningsmattan när denna drogs bort. Tror det flesta rykten om heltäckningsmattor är just rykten faktiskt....

De flesta rykten känner jag inte till Rydberg och du ska nog sluta att tro så mycket.
Sådana här råd kan orsaka mycket trubbel om man har otur.
Jag har haft den oturen med en källare, mögel och heltäckningsmatta.
Detta var i början på nittiotalet och det kostade mig 200 000 kr att mögelsanera det huset. Man blir ordentligt sjuk på sikt av mögel och det är inte när möglet är fuktigt som det är farligt. Det är efter att det har torkat upp och det tar 30 år innan skiten försvinner av sig själv om man inte mögelsanerar.
Allt organiskt material i källaren måste bort.
Det innebar att väggar, garderober, golv, väggputs var tvunget att rivas ut och att hela källaren fick giftsprutas och att källaren byggdes upp igen utan organiskt material. Alla kläder och möbler som fanns där fick gå till tippen.
Det går inte att tvätta bort mögelgiftet med mindre än att man kör tvätten i 130 grader Celsius.
Kan alltså bli en både dyr och besvärlig situation att inte lyssna på dom som har råkat ut för detta med mögel och att avfärda det som rykten.