QUOTE (Rydberg @ 2005-05-18 14:38 )
Problemet är att man inte kan veta vad som är neutralt genom vanlig lyssning (ok man kan ju göra vissa grova uppskattningar), om vi har två apparater och de låter olika så finns det ju två fall, antingen färgar båda hörbart och de har då sina egna karaktärer eller så färgar en av appaterna och den andra färgar inte hörbart. Det är ju helt omöjligt att skilja dessa båda fallen åt genom vanlig lyssning. Man måste ha en absolut referens att jämföra med, som tur är så har vi ju insignalen som kan ses som en absolut referens, skiljer sig inte insignalen och ut sigsinlen sig åt hörbart på en förstärkare så tycker iaf jag att det är väldigt bra.
Ps tror dina Audionet är väldigt lågfärgande förstärkare ds
Personlig tror jeg ikke at jeg ville blitt mer fornøyd med ett anlegg som hadde vært helt nøytralt, har delvis vært på den veien og brukt masse tid og penger på utstyr og "lyd filosofier" som ikke har skjenket meg noe mer musikalsk glede enn bare forvirring og store økonomiske utgifter.
Jeg tror det er viktig å ha klart for seg sitt personlige utgangspkt el tilnærming til denne hobbien, noen har en mer teknisk tilnærming og liker å vite hvordan og hvorfor.
For andre igjen, inkl meg, er det slutt resultatet som er det viktigste, det er den musikalske formidlings evnen som er avgjørende.
Hvordan og hvorfor blir sekundært i denne sammen hengen.
Kall det gjerne subjektiv vs objektiv tilnærming
Som menneske med hele mitt sanse apparat intakt er det avgjørende at jeg finner og optimaliserer den formidlings måten av musikken som treffer meg sterkest, el appelerer til min opplevelse og følelse i musikalsk sammenheng, kall det gjerne det magiske øyeblikket når en er totalt grepet av vakker el stemningsfull musikk, dette magiske øyeblikket tror jeg ikke er målbart og det er heller ikke noe kriterie (målbarheten) for å kunne fullt nyte via ett hifi/high end oppsett.
Pga menneskets ulikheter på det emosjonelle planet, blir det jo også divergerende oppfattninger og opplevelser av det en hører, ser, lukter osv, man kan kanskje si man produserer sin egen virkelighet basert på det mennesket og de erfaringer (musikalske i denne sammenheng..) man har/er, og den virkelighet man har i bagasjen.
Derfor våger jeg påstanden om at målinger (i lytte sammenheng) er oppskrytte og til og med en krykke for noen når det kommer til det å tolke og tørre stole på det man hører, det er dessverre ikke alltid så lett som det høres ut.
Finner derfor følgende å kunne gjelde for min hifi/musikk virkelighet:
Glem teorien, det er du (jeg), og bare du (jeg) som kan tolke virkeligheten fra din (min) lyttestol...
(Målinger i utviklings sammenheng er selvsagt en annen historie.....)
Kan forøvrig være enig i ditt syn på Audionet