Och den här har jag påbörjat i tråden "shaktibeställningen"
Själv var jag inte så övertygad i början när jag fick låna en sten av Timbre förra året i mars eller april.
Jag lade stenen på cdspelaren och provade till och från. Jag hade då samma spelare som idag, Advantage S1. Förstärkaren var en integrerad från Mark levinson. En 383. Och högtalarna var ett par Sonus Faber Electa Amator2.
Med min nuvarnade anläggning är påverkan av stenar och Onlines mycket tydligare.
Och musiken som jag testade med var en Opus 3 cd med Erik Bibb.
Samma kväll som jag hade fått den av Timbre ringde jag upp honom och sa att det här med Shakti var nog inget för mig. Den verkar ta bort en del av musiken som jag inte är helt övertygad om att jag vill ha bort!!
Det kommer du nog ihåg Timbre? Jag hade också ett snack med Björn om detta, och det han sa var att det är distorsion som saknas med stenen!!!
Låt den ligga på tills jag hämtar den om 5 dagar, och prova med lite musik som inte är så lugn i sig som Erik Bibbs ballader, sa Timbre då.
Den fick ligga still i 5 dagar, förutom när jag en kväll flyttade den till min dåvarande förstärkare, Mark Levinson 383. Ovanpå nätdelen gjorde den liknande effekt som på S1,an. Och lika tydligt. När Timbre hade hämtat stenen var det kört. Anläggning lät "skramlig" och det var då jag bestämde mig för att ta hem Shakti. Det var fler som hade lånat stenen av Timbre och jag tog över "vandringsstenen och skickade runt den i landet.
Dom flesta som provade ville ha och jag tog förra året hem sammanlagt 48 stenar och ett antal Onlines.
Som exempel kan jag ta några som provat och hur resultatet blev.
En i Växjö som hade en anläggning med bla. Amplifix lånade den en vecka.
Han var inte övertgad och skickade den vidare till en kompis i en annan del av landet. Dagen efter att han hade skickat iväg den ringde han och hade ändrat sig. Han hörde efeteråt vad den hade tillfört och ville prova lite till.
Skalet på Amplifixen är av stålplåt där verkan är mindre genom pklåten än om den hade bvarit i aluminium. Stålplåt släpper inte igenom RFI och Emistörningar på samma sätt som aluminiumplåt utan stänger in dom i apparaten.
Han plocakde av skalet på Amplifixen och fick en tydligare påverkan med en aluminiumplåt istället. Det slutade med att han beställde 2 st. Shaktistenar och bytte topplåten på Amplifixen till en i aluminium.
En annan i Stockholm som hade en Musical Fidelity Nuvista cdspelare tvivlade på att den skulle påverkas. ´"Den är så bra att den kan inte bli bättre" sa han.
Efter en vecka beställde han en Shaktisten. Nuvistan hade påverkats positivt
Ett ställe där jag testade runt lite var hos en som hade ett antal olika apparater.
En McCormack cdtransport med en separat Dac. Transporten hade ett skal av stålplåt och den påverkades inte alls. Dac, en hördes en tydlig förbättring på.
Hans Sonyspelare påverkades. Musical Fidelityslutsteget påverkades tydligt.
Nuvista försteget som han hade har en separat nätdel. På nätdelen var det inte minsta påverkan, men på försteget var det tydligt.
Det är alltså olika grad av påverkan mycket beroende på vilket material apparaterna har. Så det är bara att prova runt.
Onlinsen är inte lika tydlig påverkan och ska dom ge full effekt så krävs det ett antal. Jag hade först bara ett par som jag provade på mina dåvarande Transparent högtalarkablar. Jag hade dom på mitten av dom 3 meter långa kablarna i ett par veckor och när dom togs bort, så hörde jag skillnaden, men det är förmodligen ite så många andra som inte kan anläggningen lika bra som jag som hade hört det. Med flera Onlines på mitten och på kabeländarna på både signal, högtalar och nätkablar blev det tydligare. Oftast gör Onlinsen störst påverkan på mitten av kabeln. Och det är oftast nätkabeln som påverkan blir störst, men det kan löna sig att prova runt. Denna påverkan fungerar lika bra på skärmade som oskärmade kablar. Och oavsett prisklass. Timbre använder dom på sina Black Pearl och mina skärmade No.1 låter sig påverkas positivt, men på dom hör jag inte det lika tydligt som på dom oskärmade Transparentkablarna.