Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Är högtalarna sönder!!!
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
Merkurius
På hififorum.nu har man ju läst trådar om att vissa personer hört att det ringer en telefon på en låt av Nils Lofgren. Jag fick dock en mindre trevlig erfarenhet idag...

Bob Dylan känner ju alla till. Om ni lyssnar på spåret "A hard rain´s a-gonna fall" så ska det låta som att höger högtalares mellanregister är sönder vid 2.40 -> 2.42 Det trodde jag iaf Om ni inte hör det så har ni inte en tillräckligt högupplöst anläggning icon_smile_big.gif icon_smile_wink.gif eller... icon_smile_question.gif icon_smile_blackeye.gif

Allvarligt, jag blev seriöst skraj när jag strölyssnade och fick höra det där ljudet. Det kom endast från höger högtalare och jag tänkte "shit va f-n har jag gjort nu". Efter ett tag sansade jag mig och började tänka logiskt. Om jag tar och kopplar om signalkablarna så att höger kanal spelar i vänster högtalare och vice versa så kan jag väl konstatera om problemet kommer från min högra högtalare eller om det låter så på inspelningen. Till min stora lättnad så hörde jag ljudet från vänster högtalare åxå och nu inget från den högra Det låter verkligen som att det skramlar i elementet men tji fick jag (om nu inte båda mina högtalare är sönder Gaaahhhh icon_smile_shock.gif icon_smile_shock.gif icon_smile_dead.gif !)
Timbre™
Dyker det hela tiden upp på samma ställe i låten bör du vara helgarderad... icon_smile_cool.gif icon_smile_big.gif
Merkurius
Timbre: Jo, precis vid samma tidpunkt. Har du den låten själv? Skulle m.a.o. vara intressant om du och/eller någon annan kan konfirmera det jag hör icon_smile_question.gif
Timbre™
Nä, jag har tyvärr bara cowboyalbumet Pat Garrett & Billy The Kid med Bob Dylan.
Där finns å andra sidan Knockin' on Heaven's Door... icon_smile_tongue.gif icon_smile.gif
juha
På vilken platta?
Merkurius
Jag har dessvärre bara en samlingsplatta. Vet inte om ljudet finns med på originalskivan men har svårt att tänka mig något annat.
Merkurius
På Bob Dylans hemsida kan man se att låten finns med på "The Freewheelin' Bob Dylan". Denna är inspelad 1963 och är alltså riktigt gammal. Nu är den återutgiven på SACD och där kanske de har mixat bort det där ljudet.
EAR
Precis där hör jag ett annorlunda anslag på gitarren snett bakåt på höger sida.Kan det vara det ni menar icon_smile_question.gif Jag har ju inget mellanregisterelement i den bemärkelsen icon_smile_wink.gif
Kan dock tänka mig att om jag spelat högre kunde ljudet vara åt det hållet.
Är plockat från en tre dubbel samlingsskiva
Merkurius
EAR: Jo, det kommer från gitarren och man hör ljudet två gånger mellan 2.40 -> 2.42

Skivan är från en dubbel samlingsskiva.
EAR
Samma ljud alltså och samma uppfattning icon_smile_wink.gif
Merkurius
EAR: Låter betrygande icon_smile_approve.gif Någon annan som uppfattar ljudet och tycker att det låter som att ett element är paj icon_smile_question.gif icon_smile_shy.gif
Ezo
Det där tycker jag är ett mycket vanligt fenomen att man tror att högtalarna är paj.

Kan räkna 20 skivor minst men kommer inte i håg vilka och vilka sekunder, men är nån intresserad kan jag plocka ut det nästa gång jag hör det.
Det finns ju på nästan alla men man slutar bry sej så minst 20 väldigt tydliga då av ca 300

Blir mycket det fenomenet på en bränd skiva och även mp3.
Det är som att översta diskanten är överstyrd som om man spelar in på ett kasset däck med för hög nivå typ.

Mvh
Timbre™
"The Freewheelin' Bob Dylan" lät väldigt bekant och ibland kan det vara nyttigt att gå igenom skivsamlingen... icon_smile_blush.gif Hittade den i Columbias förstautgåva (CK 8786 USA-import)), förmodligen inhandlad under åttiotalet.
2.40 var det och här passar det ju bra med lurar. Tar även med den till K-man så får vi se hur det går... icon_smile_wink.gif

Timbre™
Hmm...absolutamente nada icon_smile_shock.gif icon_smile_big.gif Dylan avslutar strofen "what did you hear my young one" och gitarren spelas lugnt och fint som en höstsöndag i Lugnås kommun.
Merkurius
icon_smile_blackeye.gif icon_smile_blackeye.gif icon_smile_blackeye.gif icon_smile_blackeye.gif icon_smile_blackeye.gif icon_smile_blackeye.gif icon_smile_blackeye.gif Varför icon_smile_angry.gif
Timbre™
Vi måste gå på djupet med det här... icon_smile_angry.gif icon_smile.gif Steg ett blir ju att jämföra CD-utgåvorna.
Merkurius
Puhhhhhh icon_smile_blush.gif Äntligen problemet löst icon_smile_tongue.gif icon_smile_tongue.gif Jag blev lite desperat när jag lyssna med två stycken hörlurar och inte hörde detta skorr genom dessa.

Vad var problemet då? Jaaa, jag har ju en rumskorrigeringspryl vid namn TacT RCS 2.0 (kolla på medlemmarnas system). Av någon skum anledning hade jag intryckt en korrigerings mode som jag hade vid min tidigare placering av högtalarna.... när jag såg det tänkte jag...... "hoooooooopppppppppaaaaaassss......" och visst skorr försvann helt när jag tryckte på "bypass". Eftersom jag inte använt rumskorrigeringen vid min nuvarande placering mätte jag snabbt upp rummet igen för att se att det inte var fel på TacT:en.... och det var det inte icon_smile_cool.gif

Alltså, på låten "A hard rain's a-gonna fall" med Bob Dylan på skivan "The Freewheelin' Bob Dylan" ska det alltså inte finnas något skorr vid 2.40->2.42 icon_smile_big.gif icon_smile_big.gif

Snacka om "nerv wrecking" när man inte kommer fram till vad det är som är fel. Konstigt att TacT:en beteede sig så, men när problemet nu är ute ur världen så lämnar jag de funderingarna därhän icon_smile_sleepy.gif
oLjud
Skönt att du fick till det tillslut
Merkurius
Oooja, det var grymt skönt. Konstigt att jag inte märkt att korrigeringen var intryckt, ljudbilden kändes ändå hyfsat bra och inget föll ihop, förutom att rösten drog lite åt höger icon_smile_clown.gif
Merkurius
Nu kom jag på hur det hände... Jag skulle göra en "Print screen" i förrgår från min TacT-mätning för att lägga ut på Internet (finns under mitt bildsystem inom några minuter). När man går in i programmet så väljer TacT:en automatiskt den sista korrigering man har på bild, när man stänger ned programmet. Detta tänkte inte jag på. I detta fall så var det en inaktuell korrigering som jag hade uppe därav miss(ljudet)taget.... hoppas jag lär mig till nästa gång icon_smile_clown.gif
eliot
Det påminner om vad jag gjorde förra veckan. Jag stoppade i en CD-R i min CD-spelare och när jag inte fick något ljud men fick ljud från min vinylspelare så "rev" jag ut min CD-spelare ur bokhyllan. Var nu tvungen att ta ut alla kablar osv - men fortfarande inget ljud icon_smile_blackeye.gif

- Till slut kom jag på att undersöka CD-R skivan - som var omärkt - som jag trodde jag fått av en kompis och där han brännt en skiva. Den visade sig bara innehålla data-filer icon_smile_wink.gif icon_smile_big.gif

//Eliot
Merkurius
eliot: Jo, det gäller ju att behålla lungnet när något inte funkar och försöka tänka logiskt genom att utesluta vissa möjliga felkällor.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.