Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Buffertförstärkare
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Hififorum
yak52
Hej!

Jag lyssnade nyligen på en kombination som påminner om min egen anläggning, men både med och utan den nya buffertförstärkaren från Musical Fidelity (strax under 4.000 kr). Exakt hur det fungerar tekniskt vet jag inte, men det lät luftigare och bättre med buffertförstärkaren inkopplad mellan CD:n och slutsteget än utan, speciellt på lägre volym.

Jag kör själv en Thule CD150 direkt in i min Edison Triod - (Mosen högtalare).

Skulle en (rör) buffert-förstärkare kunna påverka min anläggning positivt.

Är det någon som har erfarenhet av den tidigare runda modellen av buffertsteg från MF. Är det gamla tillräckligt bra eller borde det nya som nu säljs i en begränsad upplaga vara märkbart bättre.

Tacksam för tips och gärna någon förklaring om varför jag upplever ljudet som bättre med ett buffertsteg.

/Martin
gcs
En buffert förstärkare är till för att avlasta det föregående steget...det kan vara en impedansförändring eller en spänningsförhöjare. Det kan också vara så att man vill belasta förstärkaren med flera olika apparater t.ex. flera bandspelare. Men det är ju inte det som är aktuellt i det här fallet så ärligt talat så förstår inte jag varför man ska behöva en buffert om försteget är tillräckligt lågohmigt i förhållande till slutsteget. Är du säker på att ljudet verkligen blev bättre för det kan ju också vara placebo. Personligen är jag alltid skeptisk mot sådant....varför bygger man ingen linjeutgång som klarar slutsteget galant. Ett slutsteg behöver ju inte högre spänning än 0.775-1.5volt för att kunna lämna fulleffekt.
yak52
Hej gcs!

Håller med det egentligen inte borde behövas, men jag tycker att det lät bättre med. Flera med samma Triod-förstärkare har berättat att de föredrar att använda försteg jämfört med att koppla CD-spelaren direkt i in förstärkaren.

Jag har bokat ett begagnat MF-steg av äldre modell, och ska senare prova detta hemma hos mig själv.

/Martin
yak52
Nu har jag provkört med ett MF-rörbuffertsteg mellan CD-spelaren och trioden. Jag fick lyssna och koppla fram och tillbaka några gånger innan jag bestämde mig för vd jag tyckte. En sammanfattning är att den känns som ett "vänlighetsomvandlare".

Basen blir lite fylligare och diskanten något mjukare. Ljudbilden ändras och röster kommer ut lite mer från högtalarna och fyller upp mitten medan instrument går att utskilja lite tydligare på sidorna.

Jag vet inte om alla skulle gilla detta, men här får den stanna kvar inkopplad. Jag märker att ljudet känns behagligare för min öron och att de inte bli trötta på samma sätt som de tidigare kunde bli efter en tids lyssning.

Vad detta beror på vet jag fortfarande inte, men det blev bra.

/Martin
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.