Help - Search - Members - Calendar
Full Version: November 2004
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Nostalgiforum
Pages: 1, 2, 3, 4
EAR
Här är namnet His Master`s Voice med på skivan inspelad 1936
Från musikalen Showboat av Joseph kern
eliot
Finfina bilder icon_smile_tongue.gif

Här kan vi till och med få ett lyssningsprov på en inspelning av Berliner Gramophone Company från 1897.
Det är Star Spangled Banner som spelas av the Sousa's Band

Klicka på bilden för att höra som mp3

Det var mycket sådan musik som var populär vid sekelskiftet icon_smile_big.gif
K-man
Ja käre värld!!! icon_smile_tongue.gif

Här blir det till att läsa flera gånger! En härlig historielektion i ord och bild!!!

Underbart med så mycket bakgrundskunnande på forumet!

\\K-man
eliot
Fördelar med cylindrar
Vaxcylindrar kunde användas för heminspelningar så som på den ursprungliga His Masters Voice målningen. Sedan fanns det de cylindrar som kom 1906 och var näst intill oförstörbara. Cylindrar roterade vanligtvis med en högre hastighet så att nålens hastighet i spåret var högre vilket teoretiskt borde ge högre ljudkvalitét. Omkring 1900 stämde detta men skivtillverkarna förbättrade sin teknik så att skillnaderna var minimala 1910.
Fonografer använde vanligtvis en mekanism som förde nålen i sidled synkront med spåren medan nålen fördes av spåret på grammofonskivan. Detta gjorde att cylinderna slets mindre, men gjorde också att fonograferna blev dyrare.

Fördelar med grammfonskivor
Både skivorna och grammofonerna var billigare att massproducera. Skivor var också lättare att förvara då de kunde staplas, eller om de förvarades i pappomslag så kunde de placeras på hyllor som böcker.
För de flesta fonografer utgjorde remdriften en svaghet då glidning producerade ”svaj” som var karakteristiskt för just avspelning av cylindrar på den tidens fonografer. Grammofoner hade inte detta problem: den tunga skivtallriken fungerade som flywheel som reducerade svajet.
1908 introducerade Columbia Records massproducerade skivor som var pressade på båda sidorna och detta blev snabbt standard. Man kunde nu få två inspelningar på shellack till lägre pris än för en cylinder.
En bättre reklamkampanj av framför allt the Victor Talking Machine Company i amerika och the Gramophone Company Ltd i England bidrog också starkt. Man hade exklusivkontrakt med stora sångare som Enrico Caruso vilket gjorde att grammofonskivan förknippades med en överlägsen produkt.

Slutet på cylindrarna
Cylinder inspelningar fortsatte att konkurrera med den växande skivmarknaden ända in på 1910-talet då slutligen grammofonskivan tog över. Nu gick Columbia helt över till att bara göra skivor och Edison började ge ut egna skivor. Edison fortsatte emellertid att producera cylindrar till de som hade fonografer ända fram till 1929. De sista cylindrarna var helt enkelt avspelningar av grammofonskivor och hade därför lägre ljudkvalitet än motsvarande shellackskiva.
eliot
Vi har fortfarande mycket att berätta här
  • När och varför blev det 78 varv ?
  • Hur långa musikstycke får plats på en sida för nog var det mer än 2 min ?
  • Hittills har det varit direktgraverade skivor - när kom bandspelaren ?
  • När blev det elektriska inspelningar ?
- Vi har alltså många frågor att svara på - men först låter vi EAR visa lite fina bilder på etiketter!

Jag vet att han står i startgropen icon_smile_big.gif icon_smile_tongue.gif

- men även ni andra som har stenkakor och information från denna tiden får gärna ge era bidrag. Vi börjar närma oss nutid icon_smile_wink.gif
Timbre™
*Haksläpp II*
Ett statement från vännerna K-man, plundin, eliot och EAR.
eliot
Victor Talking Machine Company var redan en av huvudaktörerna i musikindustrin när man 1906 introducerade sin första "Victrola": en skivspelare med inbyggt horn. Denna och senare versioner av Victrola blev storsäljare vilket gjorde att "Victrola" blev den generiska termen för skivspelare i USA. icon_smile.gif

Det finns en hel sajt som beskriver denna typ av grammofon: http://www.victor-victrola.com/

Annars liknade skivspelarna denna snygga HMV-grammofon icon_smile_tongue.gif

EAR
Ja så kommer det lite om skivbolag.
Vi börjar med Odeon som bildades i Tyskland 1903 och började med dubbelpressningar redan 1904
Från 1912 slapp artisterna åka till Tyskland för att spela in då det fanns möjlighet att spela in både i Köpenhamn och Stockholm och från 1914 även i Göteborg.
Columbia tog över bolaget 1928 och 1931 var det Electrola som styrde och ställde.
Från 1957 ingår det i EMI koncernen så det där med bolagsuppköp är inget nytt.
eliot
- Jag var så nyfiken själv så jag kunde inte vänta icon_smile_tongue.gif icon_smile_wink.gif

Hur var det nu med 78 varv ?
Även om man brukar kalla skivorna 78 varvare så var ironiskt nog ingen gjord för att avspelas med exakt 78 varv. Även termen ”78” stämmer inte eftersom den hastighet som man kom överens om i och med uppkomsten växelströmsmotorn var 78,26 varv !

Varför blev det detta udda nummer icon_smile_question.gif

Emile Berliner bestämde genom subjektivt lyssnande den optimala hastigheten för inspelning av skivor. Denna hastighet beror på en avvägning mellan spårbredd, graverare och nål och fann att bästa resultat uppnåddes med hastigheter mellan 70 och 90 varv per minut. Berliner och Gramophone Company Ltd i England bestämde sig för att bästa ljud uppnåddes vid just 78 varv per minut och eftersom dessa två bolag dominerade marknaden så blev det standard. icon_smile_approve.gif
- Tänk om alla standardiseringar går lika lätt icon_smile_wink.gif

Efteråt ändrades hastigheten till 78,26 varv per minut och det var den standard som gällde ända tills shellackskivan ersattes av LP’n. Orsaken var som sagt införandet av elektrisk motor. Detta var en synkronmotor som låser hastigheten (=är synkron med) nätets frekvens som i USA är 60 Hz. Detta ger en konstant hastighet även om nätspänningen skulle variera. 60 Hz motsvarar 3600 perioder per minut och delar man detta med 46 så får man 3600/46=78,26 varv per minut.

Innan synkronmotorn så låg inspelningshastigheten någonstans mellan 70 och 85 varv per minut med några så låga som 60 och några med en hastighet på 130 varv per minut. Vi ser alltså att 78 varvare inte nödvändigtvis är 78 varvare.

Detta gav 5 min per sida icon_smile_blackeye.gif

Detta gjorde att en opera blev många skivor
EAR

Här har vi då en inspelning av Armas Järnefelt igen från slutet 20 början 30 talet.
Ta gärna en titt på texten till vänster där det står lite om Grammofonvård icon_smile_wink.gif
Mattias
Härligt jobbat!
Sitter kvar här i skolbänken och suger i mig.

/Mattias icon_smile.gif
Timbre™
"Instrumentets skötsel"... icon_smile_cool.gif
eliot
Detta är precisionsinstrument icon_smile_tongue.gif icon_smile_big.gif
EAR
För den som är intresserad så kommer här en länk till en Svensk sida där det står mycket om Skivbolag icon_smile.gif
http://medlem.spray.se/filmoch78or/index.htm
Jag kommer till att hoppa lite fram och tillbaka tidsmässigt beroende på de olika skivbolagen.Nästa etikett kommer från Polydor som bildades 1946 i Tyskland ett år efter krigslutet icon_smile_shock.gif och som fick ett dotterbolag i England 1956 och som sedemera blev ett av de stora skivbolagen framförallt av populärmusik
EAR

Här har vi nu ett väldigt känt stycke av Beethoven på nämnda Polydor
Wilhelm Kempf spelar piano och det är Månskenssonaten icon_smile.gif
Då både Eliot och Mikael2 tagit upp det här med inspelningstid så kan om ni tittar på etiketten på höger sida se en stor I vilket i detta fallet står för sidan ett av fyra,
Stycket finns alltså på två skivor fördelat på fyra sidor = ca 10 min
För de som hade vevgrammofon räckte fjädern inte mycket längre än en sida icon_smile_big.gif
EAR
Nuförtiden så kan man se klagomål på skivpriserna lite varstans.
Det var inte billigare förr kan jag tala om.
Här ser vi en svensk schlager på His Master`s Voice.Observera noga prislappen i underkant icon_smile_wink.gif
eliot
Nu blir du lokalpatriot icon_smile_big.gif

Månskensonaten tar väl längre tid än 10 min icon_smile_question.gif icon_smile_wink.gif

Fyra sidor borde kunna ge 20 minuter så något liknande 16 min vore nog troligare om jag inte misstar mig - har inte kunnat hitta en skiva med tidsangivelse!

Mvh,
Eliot
EAR
Ja du har rätt Eliot det var bara ett antagande från min sida.
Kanske dåtida komprimering icon_smile_cool.gif Lite skämt men det stämmer nog med 16 - 20 minuter.
EAR

Måste bara ta med baksidan på innan nämnda Showboat och Paul Robeson som jag skall berätta lite mer om icon_smile.gif
eliot
Du verkar ha "roliga" skivor icon_smile_big.gif

Ho´ som va´ rädder för karar och han som
va´ rädder för kvinns

icon_smile_shock.gif
EAR
Paul Robeson 1898 - 1976 färgad Amerikansk bassångare och skådespelare som då blev känd genom musikalen Teaterbåten mest för sin djupa basstämma
och gjorde många inspelningar främst av Negro spirituals
Lite mer att läsa här http://www.scc.rutgers.edu/njh/PaulRobeson/
Men även Operaframträdanden stod på programmet i bla Othello
EAR
"Du verkar ha "roliga" skivor"
Ja här är mycket blandat godis icon_smile_big.gif
Tar med denna bilden mest för att ni skall känna till lite mer om prisbilden

Denna köpte då min far 1938 för 50 kr och då ingick två skivor icon_smile_wink.gif
Min fars lön var då 2 kr om dagen och om man tittar innan på vad skivorna kostade så ser man att billigt var det inte
EAR
Ett verkligt välkänt märke idag främst för sina eftertraktade Audiorör icon_smile_tongue.gif
Telefunken som bildades 1903 och firade 100 års jubileum i fjor

Här är det Anitras Tanz ur Griegs Peer Gynt med Leo Borchard som dirigent
(1899 - 1945)Som började dirigera Berliner Philharmoniker 1933
EAR
Så får vi då förflytta oss till ett helsvenskt bolag.
Vem har inte hört om Sonora och Melodier som bedåra icon_smile.gif

Bolaget bildades 1932 av affärsmannen Erik Ljungberg(1884-1958)
Efter Eriks död 1958 togs bolaget över av svenskaPhilips som sedemera blev Phonogram AB.Idag ägs rättigheterna av Universal.
Skivan på bilden var en schlager där man kan säga att Svenskarna uppmanades att köpa obligationer för att öka på stadskassan under andra väldskriget
EAR
Så förflyttar vi oss till andra sidan atlanten och Capitol Records som bildades av Johnny Mecer 1942.

Här är då en välkänd låt framförd av Les Paul och Mary Ford icon_smile_big.gif
Tror att Eliot återkommer till Les Paul då han har betytt en del för inspelningstekniken icon_smile_big.gif
EAR
Återkommer då till Les Paul och frun Mary Ford.
I början på 50 talet så gjorde han en del på den tiden unika inspelningar tillsammans med sin fru icon_smile.gif
Det unika var att Les Paul använde relativt av vad man kan säga på engelska Heavy Overdubbing icon_smile_big.gif
vilket varit tekniskt omöjligt utan Les Pauls upptäckter.
Les Paul fortsatte att utveckla sin teknik vilket fick honom att 1954 ta kontakt med
Ampex vilket ledde till att den första Åttaspårsbandaren byggdes icon_smile_shock.gif
Hans "uppfinning" som sedemera blev kallad Sel-Sync var det som lade grunden till våra tiders multikanalsinspelningar
Länk till lite mer läsning här icon_smile_big.gif icon_smile_tongue.gif
http://www.brainyencyclopedia.com/encyclop...e/les_paul.html
EAR
När jag nu är inne på skivbolag så finns det ju ett som man inte kan undvara nämligen Decca icon_smile_tongue.gif Då de har gjort en hel drös verkligt klassiska och eftertraktade inspelningar icon_smile_tongue.gif

Här är det en svensk översättning på Londonderry Air
Decca bildades 1929 i England och det gick bra för bolaget som köpte upp det då
utfattiga bolaget Brunswick records 1932 vilket gjorde att de fick stjärnor som tex Bing Crosby i sitt stall
Sedan köpte de även upp Edison Bell och Melotone vilket gjorde att de 1939 var det enda skivbolaget i England förutom EMI
EAR
1934 bildade Decca ett dotterbolag i USA vilket hade stor framgång i det av USA drabbade "depressionen"Mellan 1930 och 1940 lyckades Decca knyta till sig storheter som Louis Armstrong,Andrews Sisters,Chick Webb,Jimmy Dorsey mfl
1942 lanserades White Christmas-Bing Crosby vilket kom att bli världens mest sålda singel genom tiderna.
Amerikanska Rca bröt med EMI för att förenas med Decca 1958 vilket gjorde att Decca kunde sälja Elvis Presley i England under Rca Labeln.
Som de flesta känner till så har de haft ett enormt utbud av stora artister i sitt stall som jag då inte går närmare in på här.

Mera läsvärt här http://www.wordiq.com/definition/Decca_Records
eliot
Decca gjorde någon gång sig av med sitt dotterbolag i USA (40-talet?) och när man sedan åter skulle etablera sig i USA så var varumärket DECCA upptaget. Därför använde sig DECCA av namnet London Records på sina skivor i USA.

Tyvärr undviker alla sajter att svara på när detta händer och för vinylsamlare är det oviktigt eftersom då måste man bara veta att det (oftast) finns både en DECCA och en London och de har identiska Stamper - jag återkommer om detta!

- Jag har tänkt att vi tar denna tråden fram till början på vinylen men inte längre. Sedan tar jag en annan månad och berättar om vinyl fram till c:a 1970 icon_smile.gif

//Eliot
EAR
"Decca gjorde sig av med sitt dotterbolag i USA och när man sedan åter skulle etablera sig i USA så var varumärket DECCA upptaget. Därför använde sig DECCA av namnet London Records på sina skivor i USA."
Ja där ser man så dåligt påläst jag var icon_smile_blush.gif
Vad jag då inte förstår är varför man inte gjorde som så att man lät Decca säljas under Rca Labeln i USA icon_smile_question.gif
eliot
Vad jag då inte förstår är varför man inte gjorde som så att man lät Decca säljas under Rca Labeln i USA icon_smile_question.gif

Det finns sådana skivor icon_smile_big.gif

- Men nu kommer vi in på mitt specialområde och vinylen icon_smile_wink.gif
eliot
Informationen finns tydligen inte på internet icon_smile_shock.gif
- så då får jag väl titta i mina böcker icon_smile_wink.gif

...och där står heller inget årtal icon_smile_blackeye.gif

Decca (USA) grundades av Jack Kapp 1934 som dotterbolag till engelska Decca som också finansierade det. Jack Kapp hade varit General Manager på Brunswick Record's där Bing Crosby hade varit hans protégé sedan 1931. Han tog med sig Bing Crosby till Decca och 1942 släppte Decca "White Christmas" av Bing Crosby som blev alla tiders största best-seller. I rask följd köpte man upp renommerade amerikanska bolag (Crystalate, Edison Bell, Vocalion mm) och blev en av de ledande företagen. Man inriktade sig främst åt musik för vita med inriktning åt pop och sving. Under varumärket blev man på 50-talet också framgångsrik inom rock&roll. 1974 blev man uppköpta av MCA - ett dotterbolag till Universal.

London är ett varumärke som Decca sedan 1950 använder för export till USA eftersom namnet Decca redan är upptaget av ett före detta, numera oberoende, dotterbolag. I princip ger Decca ut alla inspelningar på London.
eliot
För ett tag sedan fann jag denna klenod icon_smile_tongue.gif

Det var 4 stenkakor som alla verkade vara ospelade:

Detta är amerikanska Decca icon_smile.gif
Bravo
icon_smile_blackeye.gif Det var inte bättre för, betydligt svettigare att vara skivsamlare helt klart.
Om 3,50:- kunde vara en dagslön så ger ju en snabb överslagsberäkning att en skiva idag skulle gå på ca. 800 spänn räknat på en normal inkomst.

icon_smile_evil.gif Kom in i matchen, börja samla skivor då.
eliot
icon_smile_blackeye.gif Det var inte bättre för, betydligt svettigare att vara skivsamlare helt klart

- Det gäller att ligga ur fas icon_smile_approve.gif icon_smile_big.gif

Samla vinyl under CD-tiden, samla stenkakor eller monoskivor under 70-80-talen och samla vaxrullar när andra har stenkakor icon_smile_wink.gif

Du kan köpa vinyl billigt icon_smile_cool.gif
EAR
Nackdelen förr var som sagt att skivorna var förhållandes vis dyra.Min far var 16 år när han köpte vevisen(knappast fullbetald) i gengäld var det inte så pass svårt att nå upp till gräddhyllan vad det gällde avspelningsutrustning icon_smile_big.gif
Man behövde bara en vevis eller trattgrammofon icon_smile_big.gif
Senare när allt fanns med elektrisk drift blev allt annorlunda icon_smile_shock.gif
Tänk på att allt som fanns i förstärkarväg var rördrivet. RÖR RULES icon_smile_tongue.gif
Det har dessutom hållt sig kvar icon_smile_wink.gif icon_smile_shock.gif trots trissornas intåg icon_smile_big.gif
Bravo
icon_smile_big.gif
- Det gäller att ligga ur fas 
= SANT "eliot"

Visst "EAR" mycket av tekniken står sig om än i förfinad form, byten av teknik kan inebära både vinster och förluster både objektivt och subjektivt.
Samtidigt blir ju hifidrakarnas tävlingar om "månadens ljud som aldrig varit bättre" lite fjantig i sammanhanget.
Mycket står sig rätt gott.
eliot
An analogue disc record is a type of sound recording medium, (gramophone record in British English, phonograph record in American English) usually referred to simply as a record. Analogue disc recording was the main technology used for storing recorded sound in the 20th century. Before the advent of digital recording, the term 'analogue' was never applied, all recordings being analogue.

...står det att läsa i brainyencyclopedia.com.

- Samtidigt översätter vi ju gärna "record" med skiva vilket det naturligtvis inte behöver vara icon_smile_blush.gif

Vi ser vilken språkförbistring det kan bli icon_smile_blackeye.gif

Jag kommer att även i fortsättningen att kalla en spelare som använder rullar (graphophon/phonograph) för fonograf och motsvarande för platta skivor för grammofon - och det är väl den gängse betydelsen på svenska. icon_smile.gif
eliot
Världens äldsta inspelning (1878?)

Jag skrev tidigare om the Gramophone Company Ltd:
Eftersom Owen 1900 får tillverkningsrättigheterna till Lambert skrivmaskiner så byter företaget namn till The Gramophone & Typewriter Ltd
...eller som det ofta förkortades G&T Ltd.

Lamberts skrivmaskin från 1902
Virtual Typewriter Museum

- Jag undrade om det var samme Lambert som 1900 startade ett företag för att producera celluloid cylindrar och som sedan blev knäckt av Edison i en patenttvist icon_smile_question.gif

Det var det tydligen inte ... men Frank Lambert som han hette visade sig ändå vara en intressant person. icon_smile_cool.gif

Han är mest känd för sina skrivmaskiner men han är också upphovsmannen till The Lambert 'talking clock' phonograph från 1878.

The device is listed in both Guinness Book of World Records and The Encyclopedia of Recorded Sound in The United States as the world's oldest playable recording.

Han föddes som Francois Lambert i Lyon, Frankrike, 1851 och utvandrade till USA 1876 och redan 1878 träffar vi på ett patent som har att göra med Striking Mechanism for Clocks. Av en ren tillfällighet fann man nyligen denna fonografen tillsammans med en inspelning av tidsangivelser
One o'clock, Two o'clock, Three o'clock, Four o'clock, Five o'clock, Six o'clock, Seven o'clock, Eight o'clock, Nine o'clock,
Inspelningen är gjord på en blycylinder och var därför mycket hållbarare än Edisons tennfolie och vaxcylindrarna som kom senare. Det finns en tvådelad berättelse med bakgrundsinformation om inspelningen och om hur man hittade den: del 1, del 2.

Man har på alla vis undersökt inspelningen och man kan till och med lyssna på den

- Vi kan nog säga att utvecklingen gått framåt sedan dess icon_smile_approve.gif icon_smile_big.gif
eliot
Det finns två Japanska företag som är intimt förknippade med de två amerikanska skivbolagen Columbia respektive (RCA) Victor.

Är det någon som vet vilka icon_smile_question.gif
EAR
Är det inte JVC och Denon icon_smile_question.gif
Där då Denon står för Nippon-Columbia
eliot
Visst har Du rätt icon_smile.gif

Japan Victor Company som 1927 startade som dotterbolag till Victor Talking Company, och Nippon-Columbia som mycket riktigt är mer känt som Denon. JVC bröt med RCA-Victor vid andra världskrigets utbrott och ingår sedan 1953 i Matsushita. I Japan är JVC mer känt som Victor

och texten föregås av bilden på "His Master's Voice".

Här finns lite bakgrundshistoria om Denon och vi ser att de redan tidigt tillverkade skivspelare och skivor. Columbia tillkom i namnet i och med att Columbia Graphophone Company 1927 blev delägare i företaget.

Tittar man på tidpunkterna så slås man av att båda vid samma tidpunkt söker sig till Japan. icon_smile_wink.gif
Timbre™
I våra dagar har väl Sony tagit över... icon_smile_question.gif
eliot
På sätt och vis icon_smile_wink.gif

De amerikanska bolag som gav namn till dessa japanska, dvs. RCA Victor och Columbia, ingår numera båda i Sony BMG som bildades genom sammanslagningen (50-50) av Sony Music Entertainment och Bertelsmann Music Group (BMG). Denna sammanslagning godkändes den 20 juli 2004 av EU.

Sony köpte CBS 1988 och bildade Sony Music Entertainment och 1986 blev RCA Victor uppköpt av Bertelsmann.

JVC och Denon har annars, mig veterligt, ingenting med Sony att göra icon_smile_question.gif
EAR
JVC är väl ett eget bolag och Denon är väl sammankopplat med Marantz om jag inte minns fel
eliot
JVC ingår sedan 1953 i Matsushita och Denon ingår i D&M Holding Inc som bildades den 14 maj, 2002.

I mars 2003 köpte D&M Holding det klassiska märket McIntosh från Clarion.
Mer finns att läsa i en artikel i Stereophile.
eliot
Jag tänkte att vi skall titta lite på Edisons företag och vad som blev av dom innan vi går vidare och tittar på hans första grammofon som faktiskt skiljde sig radikalt från andra.

Edison startade många företag men det viktigaste var nog Edison General Electric Company som grundades i april 1889. Samma år bildades också Edison Manufacturing Company.

1892 går Edison General Electric Co. samman med Thomson-Houston Electric Company (som hette American Electric Company fram till 1883) och bildar General Electric Co. Året efter bildas ett franskt dotterbolag Compagnie Française Thomson-Houston som är ursprunget till franska Thomson - som numera äger RCA. Det verkar som om alla företag på något sätt hänger ihop. icon_smile_wink.gif

1896 grundar Edison företaget National Phonograph Co. "för att tillverka fonografer för hemma underhållning".

Edison omorganiserar 1911 sina företag och slår samman National Phonograph Co. och flera andra företag, däribland Edison Manufacturing Co. till Thomas A. Edison, Inc.

I oktober 1929 kommer beslutet att stänga Edisons skivtillverkning och koncentrera sig på skivspelare för radiostationer.

Edison dör den 18 oktober 1931
eliot
Edisons vertikalgraverade skivor

Cylindrar var som mest populära omkring 1905 varefter skivor och grammofoner och då speciellt Victrola började dominera marknaden. Detta gjorde att Columbia Records som hade börjat sälja skivor och grammofoner 1901 helt slutade tillverka cylindrar omkring 1912. Edison Company satsade emellertid fortfarande helt på cylinder fonografen men det fanns medarbetare inom företaget som såg med oro på utvecklingen och själva i hemlighet började utvecka både spelare och skivor. Dr. Jonas Aylsworth, chefkemist hos Edison började utveckla ett plastmaterial för skivorna som skulle göra att deras skivor skulle låta bättre än de vanliga schellack skivorna som lätt blev både slitna och skeva. Man ville också använda vertikal gravering så att nålen skulle röra sig upp och ner som i en "berg och dalbana" istället för från sida till sida. Man hävdade att detta var bättre men man hade egentligen inget val då Victor och Columbia fortfarande satt på patenträttigheter för lateral skivinspelning. 10 tums skivor skulle spela 5 minuter per sida vid c:a 80 varv per minut. Även om Edisons medarbetare arbetade på projektet i smyg så fick Edison nys om det och tog själv kontrollen över projektet. Den största nyheten på Edisons skivspelare var diamantnålen och den flytande upphägningen för in- och avspelningsenheten. Detta gjorde att man kunde höra detaljer och ha en ljudnivå som inte tidigare varit möjlig.

Grammofonen, eller som han kallade den Edison Disc Phonograph, presenterades 1911 för pressen. För att undvika patentstridigheter så hänvisades till Edisons ursprungliga patent från 1878. Lanseringen var för tidig och de första apparaterna fungerade inte riktigt och det fanns knappast några skivor att spela. Efter att ha fått igång en skivproduktion och förbättrat apparaterna så tog försäljningen fart i slutet av 1913. Först presenterades tre grundmodeller med pris mellan $150 och $250 vilket sedan utvidgades med både dyrare och billigare modeller. Priset för en skiva var $1.35 to $2.25 vilket var dyrare än schellack skivor. För att visa på skivornas överlägsenhet så hävdade Edison att hans skivor kunde spelas 1000 gånger utan kvalitetsförlust.

Edisons skivor måste ha tätt sig konstiga för allmänheten som var vana vid skivor från Victor och Columbia. Nästan en kvarts tum tjocka (6 mm) och bara avspelbara på dyra Edison apparater som det i sin tur var ont om gjorde att det tog lång tid för att bli helt accepterat

Här ser vi en Edison Disc Phonograph Sheraton Model S19 som när den kom 1919 kostade $195 icon_smile_tongue.gif

Edison Disc Phonograph Sheraton Model S19 från 1919

Den har plats för 36 skivor och kostar nu om man skulle vilja köpa den $1,595 icon_smile_tongue.gif
Vi ser att membranet som sig bör är horisontelt och därmed vinkelrätt mot nålens rörelse.

Som jämförelse ser vi nedan en Victor från 1910 som har membranet vertikalt och det är ju det vi är vana vid icon_smile_wink.gif

En original Victor grammofon från c:a 1910, med internt horn.
Volymen reglerades genom att öppna eller stänga dörrarna.
eliot
Brunswick Records
Edison var inte de enda - och faktiskt inte heller de första - som använde vertikalt graverade skivor. Brunswick-Balke-Collender, nuvarande Brunswick Corporation, som på den tiden producerade allt mellan piano och sportutrustning bestämde sig 1916 för att även tillverka grammofoner och skivor. De första "Brunswick Records" var vertikalt graverade och såldes i blygsamt antal. Detta ändrades i januari 1920 då en ny serie av "Brunswick Records" introducerades som använde den gängse vertikala graveringen som då hade blivit standard för 78 varvare.

Etiketter från i början till mitten på 20-talet

Kraftig marknadsföring gjorde att Brunswick på bara några år blev en av amerikas största skivbolag och då Columbia 1921 blev tvingad i konkurs så var man tillsammans med Victor Talking Machine Company största skivbolag. Edison hade vid denna tidpunkt bara en relativt blygsam del av marknaden.
Columbia kom tillbaka men var 1925 inte längre ett amerikanskt bolag utan ett dotterbolag till engelska Columbia Ltd.

1925 annoncerade Brunswick att de skulle producera en revolutionär ny typ av grammofon som de kallade "the Brunswick Panatrope". Denna konverterade nålens mekaniska vibrationer till en elektrisk signal som kunde förstärkas av rörförstärkare och spelas med högre volym genom högtalare. Förstärkarelektroniken var konstruerad och levererad av RCA. "Brunswick Panatrope" visades på concerter över hela USA och var en sensation. Detta blev mycket omtalat och kompositören Ottorino Respighi valde just denna till att spela upp fågelkvittret i sin komposition "The Pines of Rome".

1930 sålde B-B-C skiv- och radio-delen till Warner Brothers Pictures. Jack Kapp som var General Manager på Brunswick Record's upptäckte Bing Crosby 1931. När Brunswick blev uppköpt av Decca så tog han med sig Bing Crosby till Decca.

Hör en del av "Brunswick Brevities" 78-varvs inspelning, i MP3, med Irving Mills and his Hotsy Totsy Gang, presenterad av Brunswick Panatrope. Inspelning är från omkring 1930 och var tänkt som reklamsändning. icon_smile_big.gif
eliot
Pathé Frères Phonograph Co.

Pathé grundades av bröderna Charles & Emile Pathé som ägde en framgångsrik bistro i Paris. Omkring 1890 såg de en Edison fonograf och de bestämde direkt att detta var en attraktion som de ville ha på sin bistro. Denna tidiga fonograf tilldrog sig så mycket uppmärksamhet att det bildades kö för att lyssna på den. De fick även förfrågan var man kunde köpa en sådan. Bröderna beslöt sig då att istället för att ge affären till Edison så skulle de sälja egna. Redan 1894 började de sälja egna fonografer som byggde på Edisons design. Snart började de också göra egna inspelningar och redan 1896 hade de inspelningsstudio inte bara i Paris utan också i London, Milano och Moskva. 1899 innehöll Pathé katalogen 1500 titlar! Deras cylindrar fanns i två utföranden, 2 minuter (standard) och 4 minuter Celeste (extra stor). Pathé verkar ha varit det första bolag att spela in den berömde Enrico Caruso i samarbete med ett italienskt bolag.

En annan inkomstkälla för bröderna Pathé var "Salon du Phonographe" på fashionabla Boulevard des Italiens i Paris. Här kunde man kosta de senaste ljudupptagningarna - naturligtvis till en kostnad. Rader med bekväma stolar framför träskåp som hade "lyssningsrör", en nummerskiva och ett myntinkast. Man stoppade i ett mynt, man slog önskat nummer och inom 10 sekunder kunde man höra den valda låten. Det var naturligtvis ingen riktig "jukebox" utan i källaren nedanför fanns det fullt med cylindrar och personal som snabbt letade reda på cyllindrar och spelade dessa.

1905 började de intressera sig för grammofoner och skivor och i oktober 1906 startades skivproduktionen. Deras skivor liknade inga andra! De var vertikalt graverade, spåren var bredare än på något annat bolag vilket krävde en speciell sfärisk nål. Skivorna startade innifrån nära centrum, istället för omvänt. Skivorna roterade med en hastighet på 90 varv per minut istället för det vanliga 80 eller 78. Antagligen hade man gjort allting så annorlunda för att undvika patentintrång. Även skivstorleken var inte den vanliga. I vanliga fall förekom skivor i tre storlekar: 5", 10" och 12", medan Pathé hade storlekarna 8.5", 11", 14" och 20". Det förstår sig självt att dessa skivor inte gick att spela av på andra grammofoner och vice versa.

God marknadsföring gjorde att deras grammofoner och skivor sålde bra i frankrike men lyckades inte slå sig in på någon annan marknad. Pathé fortsatte även att tillverka cylindrar fram till 1914.

1920 presenterade man en ny serie skivor som var lateralt graverade och kompatibla med andra skivspelare. Dessa skivor fick namnet "Pathé Actuelle". Det dröjde inte mer än några år innan man sålde fler skivor av denna sorten än av de gamla vertikal graverade skivorna. Man fortsatte emellertid att tillverka dessa fram till 1932.

Engelska Pathé såldes 1928 till Columbia Records Ltd och amerikanska Pathé gick året efter samman med andra bolag och bildade American Record Company, ARC. Under depressionen 1932 var ARC "king of the 3 records for a dollar" och sålde 6 miljoner skivor, dubbelt så många som RCA Victor. 1934 köpte ARC upp hela Columbia skivkatalog och 1938 blev man en del i Columbia Broadcasting System (CBS). Samma år köpte CBS också upp sin tidigare ägare Columbia Records.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.