Help - Search - Members - Calendar
Full Version: November 2004
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Nostalgiforum
Pages: 1, 2, 3, 4
eliot
Det går naturligtvis inte att finna ett lika stort och vittomspännande ämne som detta - och hade jag vetat vad jag gav mig in på ... icon_smile_wink.gif

Det har emellertid också sin tjusning när det handlar om saker och ting som inte fullt är så gamla. Då är det fler av oss medlemmar som har egen erfarenhet och kan dela med sig och det har ju visat sig vara perfekt för ett forum som detta. icon_smile_cool.gif

- Då vi nu har närmat oss nutid har jag "botaniserat" lite i min egen vinylsamling och som en försmak av vad som komma skall i en senare nostalgitråd om vinylens gyllene 50- och 60-tal kan jag visa klassisk röd vinyl icon_smile_shock.gif icon_smile_tongue.gif

Kom ihåg att jag skrev:
Man använde ett stort centrumhål på sina skivor för att underlätta att lägga många skivor på skivväxlaren. En annan detalj som man införde var olika färger på vinylen beroende vad för sorts musik det gällde. Svart för pop, röd för klassisk musik, mörkblått för "light classics", grön för country-western osv. Detta färgsystem varade bara något år och 1952 använde alla 45 varvare från RCA svart vinyl.   icon_smile.gif 

Det är denna box med tre röda singlar som jag åsyftar och som alltså måste vara äldre än jag trodde icon_smile_shock.gif

....och här har vi 45 varvarna

Tänk vilka skatter man har icon_smile_approve.gif icon_smile_big.gif
eliot
Ännu en skatt - nu tre stycken stenkakor icon_smile_tongue.gif

Brahms konsert för Violin och Cello, op. 102, med Jascha Heifetz, violin, och Emanuel Feuermann, cello.

Som vi kommer ihåg har både RCA Victor och the Gramophone Co. , Ltd. sitt ursprung i Emile Berliners firma vilket gjorde att de hade samarbete in på 50-talet. Jascha Heifetz var RCA's stora stjärna i USA och deras inspelningar gavs i Europa ut av the Gramophone Company.

Tillägg: Inspelningen är från 1939 och finns återutgiven på Naxos

(Klicka på bilden!)

...som finns recenserad här.
eliot
Det återstår faktiskt några få detaljer innan vi kan avsluta tråden icon_smile.gif

Jag kommer att göra en kort tillbakablick på the Gramophone Company och Deutsche Grammophone - och vi får inte heller glömma DECCA som kommer att spela en så viktig roll under 50- och 60-talen. Som avslutning kan jag sedan fresta med några svenska stenkakor - några av de riktigt klassiska icon_smile_tongue.gif icon_smile_big.gif icon_smile_wink.gif
eliot
Som jag skrev tidigare så gavs det ut Beatles skivor på 78 varv i Indien icon_smile.gif

Den första skiva jag ägde var I want to hold your hand med The Beatles som jag bytte mig till mot frimärken icon_smile_big.gif

Jag fann just denna bild på den som stenkaka

- Här finns mer information om Beatles på 78 varv icon_smile.gif

...och detta är min 45 varvare icon_smile_approve.gif icon_smile_wink.gif

Vi ser att den inte har ett stort hål men man kan trycka ut den innersta delen så att den får ett stort hål och passar i äldre apparater. icon_smile.gif

Den är tillverkad i Sverige och The Gramophone Co., Ltd hade redan tidigt lokala produktionsanläggningar i många länder men främst i the British Commonwealth. icon_smile_cool.gif
eliot
Den 6 december 1898 grundade Emile och Joseph Berliner i Hannover ”Deutsche Grammophon Gesellschaft” med målsättningen att förlägga centrum för den europeiska skivproduktionen till Hannover. Den 1 januari år 1900 omvandlades firman i aktiebolag, Deutsche Grammophon AG. 40 % av aktierna blev i Tyskland medan de resterande 60% gick till det engelska Gramophone Company Ltd. Deutsche Grammophon AG försåg under de följande åren England med skivor.

Fabriken i Hannover 1898

1907 tar tenoren Edward Lloyd det första spadtaget för den första fabriken i Hayes, Middlesex, och i juli det följande året börjar man pressa skivor i England. 1911 förlägger The Gramophone Company Ltd. sitt högkvarter till Hayes och öppnar året efter även en inspelningsstudio där.

Här ser vi skivor för den tyska marknaden före första världskriget

Under första världskriget, närmare bestämt 1916, beslagtas Deutsche Grammophon AG av ”das Deutsche Kaiserreich”. Året efter köps det av ”Polyphon Musikwerke AG" och det nya huvudkontoret förläggs till Berlin. Från och med nu får inte engelska Gramophone Company använda hunden "Nipper" på sina skivetiketter i Tyskland eftersom det nu är ett varumärke av Deutsche Grammophon AG.

Så här såg följaktligen etiketten ut efter kriget.

...medan etiketten för Deutsche Grammophon Aktiengesellschaft, Berlin såg ut så här

Det var faktiskt så att när Classic Records började sin nypressning av Living Stereo skivor i början på 90-talet så var de tvungna att tejpa över hunden när de sålde skivorna på den tyska marknaden icon_smile_blackeye.gif icon_smile_big.gif

Här ser vi en etikett som kom i mitten på 20-talet när man började med elektriska inspelningar och här ser vi också den vanliga tulpan-etiketten som infördes efter andra världskriget. Man använder alltså inte längre hunden även om man på tyska marknaden fortfarande har copyright på den.

Skivor som Deutsche Grammophon exporterade fick inte använda hunden och därför är skivor från Deutsche Grammophon på andra marknader kända under namnet "Polydor".

1941 togs Deutsche Grammophon över av Siemens & Halske och 1962 förenades skivbolaget med skivbolagssidan av Holländska Philips och bildade DGG/PPI Group, som 1971 ledde till bildandet av PolyGram. Siemens lämnade gruppen 1987 så att Philips blev majoritetsägare.
eliot
1920 till 23 upplever Tyskland hyperinflation och när ekonomin åter tar fart i Tyskland så grundar the Gramophone Company 1925 ett nytt tyskt dotterbolag med namnet Electrola. Detta var samma namn som Victor gav sina elektriska skivspelare och visade att dessa skivor var övervägande elektriskt inspelade.

...där den röda etiketten faktiskt användes in på 50-talet.

Carl Lindström AG var var deras största konkurrent på tyska marknaden. Sedan 1925 var detta ett dotterbolag till engelska Columbia Graphophone Co., Ltd. I och med fusionen 1931 av deras båda engelska moderbolag Gramophone Company och Columbia Graphophone Company till EMI blev de samarbetspartner.
eliot
Varumärket DECCA skapades av Wilfred S. Samuel på Barnett Samuel and Sons 1914 när han patenterade den nyuppfunna bärbara grammofonen. Han ville ha ett ord för export som lätt kunde uttalas och bli igenkänt över hela världen – lite samma idé som Ivar Kamprad hade när han hittade på namnet IKEA. Ordet rimmar på MECCA och bokstaven D verkar komma från namnet på apparaten ”Dulcephone”. Dessa grammofoner användes flitigt av de brittiska soldaterna i första världskriget.

1928 köpte börsmäklaren Edward Lewis företaget Barnett Samuel & Sons och bildade the Decca Gramophone Company Ltd. Året efter grundades Decca Record Company och redan samma år släpptes de första inspelningarna. Man prydde sin etikett med en bild av Beethoven

Redan från början spelade Decca in ett brett spectrum av musik. Uppköp av andra skivbolag, bl.a. Brunswick, gjorde att 1939 var Decca vid sidan om EMI det enda skivbolaget i England.

Decca (USA) grundades av Jack Kapp 1934 som dotterbolag till engelska Decca som också finansierade det. Jack Kapp hade varit General Manager på Brunswick Record's där Bing Crosby hade varit hans protégé sedan 1931. Han tog med sig Bing Crosby till Decca och 1942 släppte Decca "White Christmas" av Bing Crosby som blev alla tiders största best-seller. Detta bolag gjorde många inspelningar som såldes i England

Amerikanska Decca hade en annan profil än engelska Decca och var mer inriktad på populär musik. Letar man efter musik med Louis Armstrong, Ella Fitzgerald, Duke Ellington, Billy Holliday, Nat King Cole m.fl. från 30-, 40-talen så träffar man på detta skivmärke som efter ett antal år gjorde sig självständigt från moderbolaget i England.
QUOTE (eliot @ 2004-05-09 16:46 )
För ett tag sedan fann jag denna klenod  icon_smile_tongue.gif

Det var 4 stenkakor som alla verkade vara ospelade:

Detta är amerikanska Decca  icon_smile.gif

Det är lätt att se skillnad på amerikanska och engelska DECCA då de förstnämnda hade mycket enklare etikett. Här ser vi två skivor med Nat King Cole

Senare ändrades etiketten

och här ser vi White Christmas av Bing Crosby från 1942

Hollandsche Decca Distributie (HDD) grundades 1931 för att distribuera Decca skivor i Holland och deras kolonier. Här ser vi en skiva där det står NEDERL. FABRIKAAT strax till vänster om mitthålet

Detta företag köptes 1942 upp av Holländska Philips som själva hade börjat tillverka skivor och spela in skivor 1933.

Decca började 1932 att samarbeta med Deutsche Grammophon och här har vi en inspelning som är gjord i Tyskland av Polyphonwerke AG som vi känner igen som det bolag som köpte Deutsche Grammophon AG efter första världskriget.

1937 visades vara ett mycket viktigt år för DECCA för då köptes Crystalate Company. På köpet fick man tonstudior i West Hampstead, North London och deras duktiga inspelningstekniker som bl.a. Arthur Haddy and Kenneth Wilkinson — känd som “Wilkie”. Dessa kom att lägga grunden till DECCAs goda renomé som gör att DECCAs inspelningar från 50 och 60 talen är så uppskattade ännu idag. Studiorna i West Hampstead var i bruk enda in på 80-talet.

Haddy (1906-89) blev slutligen den tekniskt ansvarige på DECCA medan Wilkinson (1912-2004) var en av de mest respekterade toningenjörerna överhuvudtaget. Under andra världskriget forskade Haddy och hans kolleger på hur man skulle gå tillväga för att spela in ljudet från ubåtar för att kunna identifiera dom. Detta betydde att man måste kunna spela in ett större frekvensomfång än som var möjligt på den tiden. Denna teknik utnyttjades sedan när man 1945 började göra inspelningar som man betecknade “ffrr” eller Full Frequency Range Recording.

Det amerikanska dotterbolaget Decca Records Inc. hade tagits över av MCA så ett nytt märke skapades, London Records, för att marknadsföra Decca inspelningar i USA. London Records var ett av de första företagen att släppa den nya vinyl LP skivan i USA 1949.
eliot
Det har funnits många allianser mellan olika skivbolag i olika länder, allianser som upphört och nya som bildats. icon_smile.gif

Victor Talking Machine Company i USA och The Gramophone Company Ltd i England härstammade båda från Emile Berliners bolag i USA och bildade därmed en naturlig allians. Denna allians fortsatte till att börja med när dessa båda bolag ingick i RCA Victor respektive EMI men 1953 bröt sig RCA ur denna allians och började istället att samarbeta med DECCA. Det var både licensutgåvor av RCA inspelningar på DECCA och inspelningar av DECCA för RCA. Några av de senare är faktiskt de mest eftersökta av alla RCA "Living Stereo" eftersom de spelades in av ingen mindre än Kenneth Wilkinson. Speciellt de engelska utgåvorna som pressades av DECCA är mycket värdefulla icon_smile_tongue.gif

Vi återkommer till detta i en senare tråd icon_smile_clown.gif
eliot
Jag tänkte vi skulle titta lite på hur skivor och skivfodral såg ut hos The Gramophone Co., Ltd. och deras skivmärke H.M.V., His Masters Voice.

...och till skivorna så fanns det stift

Man kunde också köpa en hel uppsättning med olika stift icon_smile_wink.gif

Bravo
icon_smile_big.gif icon_smile_big.gif Olika nålar.....
Kan ni tänka er vilka bataljer det måste ha varit om vilken nål som var rätt.
Nej soft tone går inte det begriper ju var och en bla bla bla, givetvis skall det vara half tone därför att bla bla bla...... icon_smile_big.gif icon_smile_wink.gif
eliot
Mannen som uppfann Stereo: Alan Dower Blumlein (1903-42)

Isaac Shoenberg blev General Manager på Columbia Graphophone Company Ltd i januari 1929. Hans första uppgift var att finna ett sätt att kringgå Bell Labs patent som hölls av Maxfield & Harrison för vilket man betalade en pence för varje skiva som såldes. 1929 var den totala försäljningen för Gramophone Company och Columbia Graphophone Company strax över 30 miljoner skivor. För var och en av dessa var man alltså tvungen att betala en royalty så det var viktigt att snarast möjligt slippa denna extra kostnad. icon_smile_blackeye.gif

I verkligheten hade Columbia ytterligare ett viktigt projekt och det gällde att utveckla en ny mikrofon med större frekvensomfång. Shoenberg insåg snart att han behövde rekrytera en topingenjör och det visade sig att 25 årige Alan Blumlein letade efter nya uppgifter
By late 1928, Standard Telephones & Cables had certainly had their worth out of Alan Blumlein. He had applied for seven Patents during his time with them, invented an entire signalling system, improved several elements of their submarine cabling system and designed various electrical circuits. Most notable of these was the AC bridge circuit of course, and all of which would earn ST&C money for many years to come. However, Alan Blumlein was restless, perhaps even bored.
I mars 1929 kom Alan Blumlein till Columbia Graphophone Company Limited där han var direct underställd Isaac Shoenberg. Columbia var emellertid inte det enda företaget som ville kringgå Bell Labs patent. HMV (The Gramophone Company) hade också gett ett ingenjörsteam i uppgift att från grunden bygga upp ett nytt elektriskt inspelningssystem.

Uppgiften passade Alan Blumlein perfekt. Förutom att han besatt den tekniska kompetens som krävdes och hade en entusiasm för uppgiften som smittade av sig på andra så var han också mycket musikintresserad och då speciellt i Beethoven. Blumlein upptäckte snart att den elektriska inspelningsutrustningen var mycket enkel; vi får ju inte glömma att det bara var 5 år sedan man gått från mekanisk inspelning där man i princip skrek in i ett horn. icon_smile_big.gif

Efter att ha satt sig in i existerande utrustning och undersökt Bell labs patent så bestämde han sig i September 1929 på ett helt nytt tillvägagångssätt. Man skulle använda sig av ett moving coil system som förutom att ge bättre resultatet även skulle kringgå Bells patent.

Måndagen den 10 mars 1930, lämnade han in ansökningarna till patentbyrån som beskriver
Improvements in Electro-mechanical Sound Recording Devices more especially of the Moving Coil Type’ & ‘Improvements in Apparatus for Recording Sounds upon Wax or other Discs or Blanks. The device is also however applicable to any other moving coil device such as a microphone which could be employed in a sound recording system, or also of a moving coil pick-up or moving coil loudspeaker. It could also be used for optical recording devices such as those employed in the cinema for sound recording and reproduction.
Det var precis ett år sedan han börjat arbeta för Columbia och det ger oss en indikation om med vilken hastighet han kunde arbeta. icon_smile_shock.gif

Detta inspelningssystem skulle spara en förmögenhet i utgifter åt Columbia och samtidigt ge dem extra inkomster eftersom alla skivor som var graverade med detta system skulle inbringa extra intäkter i form av royalty. Shoenberg var lycklig.

Vi vet att Blumlein redan i slutet på sommaren 1931 började förklara för Shoenberg sin nya idé om ”binaural sound” – som numera går under beteckningen stereo.
Alan Blumlein went on to invent, patent, and prototype an entire stereo signal chain , with crossed-pair figure-8 microphones, matched low-distortion electronics, 45-45 moving-coil cutterheads with motional feedback, moving-coil 45-45 phono cartridges, stereo-optical soundtracks, and matched stereo speakers. (Blumlein also analyzed and found means to circumvent what is now called Miller capacitance, and invented the long-tail pair differential circuit.)
Citat hämtat från Enjoythemusic.com: A Tiny History of High-Fidelity

Alan Blumlein gjorde de första stereo inspelningarna och filmerna med stereo ljud de följande åren icon_smile_tongue.gif

Från och med 1934 arbetade Blumlein på att konstruera ett TV-system för EMI. Detta togs i bruk 1936 av BBC som därmed gjorde de första offentliga TV sändningarna. I slutet på 30-talet började han intressera sig för radarn där han kunde använda samma principer han använt för sitt "binaural sound system". Han dog i en flygkrasch den 7 juni 1942 när han testade radarutrustning. Hans död hemlighölls för att tyskarna inte skulle få reda på detta stora bakslag då utvecklingen av radarn skulle visa sig ha stor betydelse i kriget. Under sin korta karriär fick han 128 patent. icon_smile_shock.gif

Shoenberg var född i Ryssland 1880 och emigrerade 1914 till London blev slutligen chef för EMI 1955 och adlad 1962. Han kunde nu kalla sig Sir Isaac Shoenberg. icon_smile.gif
eliot
Jag tänker här inte gå in noggrannare på teorin bakom stereoinspelning utan istället ge lite länkar icon_smile.gif
EAR
Är det dina egna skivor på bilderna icon_smile_question.gif
Tänker då på His Masters Voice
eliot
Nej, mina har lite mer lokal anknytning icon_smile_big.gif

EAR, Du och jag får väl vara lite lokalpatriotiska icon_smile_wink.gif icon_smile_tongue.gif
datar
Verkligen trevligt! icon_smile.gif Mycket att läsa icon_smile_tongue.gif icon_smile_approve.gif
eliot
När jag var liten så övertog jag min fars gamla Garrard skivspelare när han i mitten på 60-talet köpte en modern Philips skivspelare

Den var inbyggd i ett skåp under en Siemens Radio från 1942 icon_smile_tongue.gif

eliot
Det är en Garrard Modell RC121/4DS från omkring 1952 och den spelar alla hastigheter (16, 33, 45, 78) icon_smile_approve.gif

Genom att rotera "omkopplaren" längst fram på tonarmen så kan man byta stift från ett som passar stenkakor till ett stift som passar vinylskivor.
- Det var så jag lyssnade på Beatles icon_smile_big.gif

Tillägg: I ärlighetens namn måste jag säga att själva omkopplaren i original var av bakelit, men den har gått sönder och ersatts av den nuvarande runda träbiten icon_smile_cool.gif
Timbre™
QUOTE (datar @ 2004-12-22 23:05 )
Verkligen trevligt! icon_smile.gif Mycket att läsa icon_smile_tongue.gif icon_smile_approve.gif

Det mesta hade jag inte en aning om och det är ju kalas att få en överblick... icon_smile_approve.gif
EAR
OJOJOJ Eliot den spelaren är en RIKTIG klenod icon_smile_shock.gif icon_smile_wink.gif
eliot
Jo, jag ser den nu med nya ögon icon_smile_approve.gif

Det är en upplevelse att se skivväxlaren i funktion icon_smile_tongue.gif

- Hur den känner av storleken på skivorna, låter en ny skiva falla ner och sedan automatiskt börja spela..... icon_smile_shock.gif

Mina föräldrar är födda omkring 1920 så de flesta skivorna är antagligen från slutet på 30-talet och 40-talet och många är av märket Sonora

och baksidan

Sonora hade egna stift

Jag har faktiskt också en "resegrammofon" som ser exakt likadan ut som den som är avbildad på skivomslaget icon_smile.gif
eliot
Jag har precis fått reda på att min far köpte vevgrammofonen 1936 så min tidsangivelse verkar stämma perfekt icon_smile_approve.gif

EAR har visat lite bilder på etiketter och skivomslag tidigare och jag tänker nu visa ytterligare några. Många svenska skivomslag var av papp men det fanns också undantag som dessa med utländsk härkomst

och baksidan

Liksom EAR har jag också en skiva med Paul Robson när han sjunger "Ol' man river"

Det är min enda 12 tums skiva (30cm), alla andra är 10 tum (25cm) icon_smile.gif
eliot
Här kommer nu en samling skivor som jag kommer ihåg sedan jag var liten icon_smile_cool.gif

Denna skivan handlar om en svensk som utvandrat till amerika och återvänder nu som gammal till Sverige:
"Very, very, welcome hem mister Swanson...." icon_smile_big.gif

Sven-Olof Sandberg var en känd sångare på den tiden

Naturligtvis hade man lite "klassisk pop" som "An der schönen blauen Donau" icon_smile_blush.gif

....och den gamla Mora klockan får vi inte glömma icon_smile_big.gif

EAR
Du har ju samma skivor som jag har icon_smile_big.gif
eliot
Jag köpte inte många skivor när jag var liten och orsaken till det var den här apparaten icon_smile_wink.gif

En AGA-bandspelare som jag köpte 1967 för lite över 600kr. Det var ungefär hälften av vad en Tandberg bandspelare kostade icon_smile_blush.gif

För de som inte upplevt rullbandspelare i skolan så måste jag väl säga att Tandbergs rullbandspelare nog fanns på alla skolor i Sverige och var kända för sin robusta mekanik.

Jag lyssnade varje lördag på "tio-i-topp" och spelade in de låtar jag gillade icon_smile_big.gif

Bandspelaren hade inbyggd förstärkare och högtalare och den använde tyska Din-kontakter (DIN=Deutsche Industrie Norm)

Vi ser här att den hade ingång för både kristall pickup och magnetisk pickup icon_smile_wink.gif

Tillägg: Här är en bild på en Tandberg bandspelare från denna tid och vi känner igen spaken till höger där man kan spola fram och tillbaka och spela upp.

eliot
Nu är denna tråden slut och jag får tacka för visat intresse och alla positiva inlägg icon_smile_approve.gif

- Jag kanske skall tillägga att det var först i slutet på 40-talet, dvs. vid övergången till de nya vinylskivorna, som bandinspelningarna blev så bra att man först spelade in på band. Därför har jag inte berört det i denna tråden, men jag tycker faktiskt att bandspelare av alla de sorter vore värt en egen nostalgi-tråd icon_smile_tongue.gif
EAR
Det är en verklig PÄRLA till nostalgireportage som du gjort Eliot icon_smile_shock.gif icon_smile_shock.gif
MVH/Mats
Bravo
icon_smile_approve.gif Det har varit väldigt lärorikt och givande och du måste ha ett stort tack för allt slit du lagt ned för att presentera detta för oss "eliot".
Timbre™
Vi bockar och tackar ännu en gång... icon_smile_tongue.gif
BjörnJ
Tillåt en nykomling applådera lektionen.

Eftersom denna tråd handlar till stor del om mitt specialintresse så kände jag till det mesta - inklusive klockinspelningen från 1878 (den finns även på www.tinfoil.com), men några saker var nya även för mig. Mycket intressant på alla sätt, och kul att se att även gammal teknik och riktigt gamla skivor får utrymme i dessa forum - och inte bara de senaste skrytljudanläggningarna icon_smile_wink.gif .

Jag tror nästan att jag efter en längre tids irrande på nätet har hittat ett forum där jag kommer att trivas.

Ha en fin vecka och en trevlig påsk!
Björn J.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.