Help - Search - Members - Calendar
Full Version: CD-spelaren såld
Euphonia Audioforum > Euphonia Forum > Euphonia Bildforum
Pages: 1, 2, 3, 4
Musicus
QUOTE (calm @ 2012-12-01 06:13 ) *
Jag går snarare åt andra hållet, dvs blir mer och mer övertygad om det digitala mediet i form av cd har en framtid i mitt system. Vinylen möjligen som komplement men inte som huvudkälla. Skälen är enkla. Jag lyssnar på modern musik inspelad digitalt och där tillför vinylen inget, snarare tvärtom genom en ytterligare elektromekanisk överföring där fel kan uppstå. Skall man överbrygga detta så handlar det om stora investeringar. Det är få vinylsystem som jag lyssnat på som håller måttet fullt ut.
Den datoriserade lagringen är jag intresserad av men fruktar att mina bristande kunskaper i ämnet datorer skulle bli ett hinder och möjligen en källa till frustration över en teknik som allt för ofta fallerar. Jag jobbar naturligtvis som alla andra med dator som arbetsverktyg, men upplever det som en befrielse att slippa på fritiden. Med undantag för detta lilla forumdeltagande. icon_smile_wink.gif

Så vi får se vad framtiden har i sitt sköte för mig.

Calm

Jeg er nok, og forblir cd mann, liker formatet og har en bra samling og cdp, det er nok kommet for å bli, vinylen vil være sekundært, har noen plater stående og liker å botanisere i bruktssjappene etter eldre vinyl, streamingen blir nok mer for pleasure only og check up, før cd kjøp, så vi er kanskje på linje alikevel icon_smile_wink.gif
..

mvh
calm
QUOTE (Nik @ 2012-12-01 07:01 ) *
Jag har kört utan cd spelare i snart 2 år, hade en period med några famlande försök med PC baserade lösningar och var då övertygad om att en cd spelare var ett måste.. PC/mediacenter var definitivt inget för mig... Buggigt, PC=ojlud

En vacker dag inskaffades en mac mini, en ipad samt D channels Pure Music... Tillsammans med PUC2 är detta enl mig en kanon lösning. enkelt, TYST, smidigt o driftsäkert..och inte helt oviktigt..oerhört ekonomisk..
Inte ens min fru tycker att det är krångligt;.)...(förutom den där biten med att komma ihåg att försteget startar i mute)...

//Nikola

Det verkar som de flesta som kör via dator kör Mac. Har noterat det på mässor. Är lyckligt lottad att jag har en stationär Mac och kanske en dag kommer den till användning även i detta sammanhang.
Gillar inte Windowsbaserade system eftersom de inte är självinstruerande vad gäller min logik i vart fall. Men är man en hacker så kanske det inte är ett problem. Vi får som sagt se vad som händer framöver.

Calm
Bebop
QUOTE (calm @ 2012-12-01 06:13 ) *
Jag går snarare åt andra hållet, dvs blir mer och mer övertygad om det digitala mediet i form av cd har en framtid i mitt system.

Jag håller helt med dig om detta. icon_smile.gif

Jag återkommer till Alternativ 1. Så om jag nu skall stanna där så är ju frågan vilka alternativ som kan komma på tal. När det gäller
DAC:ar så blir ju utseendet mindre viktigt eftersom de går att stoppa undan om så vore. Problemet är bara var man skall börja att leta. På mina
breddgrader finns inga hifibutiker med något större sortiment. Det blir att dra till storstäderna men inte ens där är utbudet av bättre DAC särkskilt
stort. Så jag gör som när jag köper pickuper. Jag litar till bekanta som vet vad jag tycker om och som jag litar på. Dessutom finns det rescensenter
som jag har större förtroende för plus distributörer och handlare.

Calm har skrivit väl om att ha en bra handlarrelation och det kommer jag att ha nytta av här.

Ett sätt att gaffla ut lämpliga kandidater är att gå på hifitidningars bedömningar. Tyskarna är mästare på detta. Man får ta deras bedömningar med
en gnutta tvivel, men helt ute är de inte, i vart fall enligt mina erfarenheter och tidningen Stereo är den tidning där min smak sammanfaller mest.

Så här listar de testade sina testade DA-omvandlare:

Föga överraskande återfinns både MSB och Weiss högt upp.
Harryup
QUOTE (calm @ 2012-12-01 11:18 ) *
Det verkar som de flesta som kör via dator kör Mac. Har noterat det på mässor. Är lyckligt lottad att jag har en stationär Mac och kanske en dag kommer den till användning även i detta sammanhang.
Gillar inte Windowsbaserade system eftersom de inte är självinstruerande vad gäller min logik i vart fall. Men är man en hacker så kanske det inte är ett problem. Vi får som sagt se vad som händer framöver.

Calm

Jag gillar Mac och råkar en gång i tiden varit certifierad tekniker också men jag är inte så positiv till de ljudprogram som finns för Mac. Däremot så tycker jag att en modern MacMini är en perfekt mediadator med ohörbar fläkt och litet format.
Men jag kör faktiskt Win 8 på min MacMini och tusan vet om inte JRiver Mediacenter låter "bättre" än Amarra på OSX.
Jag tror det kan vara så, men jag kommer försöka testa litet framöver och se om jag poch några till upplever det så.
Fördelen med Macmini är att den kostar småpengar i sammanhanget, har HDMI, Firewire och USB3 och även optiskt ut så den är komplett för att både kika på Playkanaler och köra musik och video ifrån.

mvh/Harryup
Otto
QUOTE (Bebop @ 2012-12-02 14:42 ) *

Jag återkommer till Alternativ 1. Så om jag nu skall stanna där så är ju frågan vilka alternativ som kan komma på tal. När det gäller
DAC:ar så blir ju utseendet mindre viktigt eftersom de går att stoppa undan om så vore. Problemet är bara var man skall börja att leta. På mina
breddgrader finns inga hifibutiker med något större sortiment. Det blir att dra till storstäderna men inte ens där är utbudet av bättre DAC särkskilt
stort. Så jag gör som när jag köper pickuper. Jag litar till bekanta som vet vad jag tycker om och som jag litar på. Dessutom finns det rescensenter

Calm har skrivit väl om att ha en bra handlarrelation och det kommer jag att ha nytta av här.

Ett sätt att gaffla ut lämpliga kandidater är att gå på hifitidningars bedömningar. Tyskarna är mästare på detta. Man får ta deras bedömningar med
en gnutta tvivel, men helt ute är de inte, i vart fall enligt mina erfarenheter och tidningen Stereo är den tidning där min smak sammanfaller mest.

Ja, det är inte lätt att veta var man ska börja. Vilka/vems bedömningar man kan lita på, speciellt med tanke på Hifipressens komersiella intressen.

Är det verkligen försvarbart att lägga över 50 000:- på en Dac idag, är det inte bara en så oförvanskad signal som möjligt vi vill ha i detta första steg.
"Färgningen" kommer nog mer eller mindre senare, via högtalare, stärkare, kablar och inte minst rum.

Jag ser att överst på den Tyska Stereo:s lista hamnar en Dac för runt 70 000:- med rör !! Då handlar det ju om "färgning", eller är jag helt ute.....

MEN vad jag har förstått, så har det hänt mycket bara de sista åren på dac-sidan, så en helt ren, oförvanskad signal, kan kanske bli "för bra" i en under
många år utprovad anläggning och då.....

Hoppas du fortsätter delge oss dina upplevelser, för det här är spännande. Men som vanligt när det kommer från mig..he..he..så varför inte testa några
"budget" alternativ oxå som t.ex Hegel och Rega, kanske är det inte så stora skillnader, om ens några....
Skulle du fastna för en budgetvariant, ja då är dom oftast rent fysiskt mindre och då ännu lättare att gömma undan..he..he..

Det är bara att konstatera att vår hobby är MYCKET krävande och inget för veklingar... icon_smile_cool.gif

Bebop
QUOTE (Otto @ 2012-12-02 16:04 ) *
Jag ser att överst på den Tyska Stereo:s lista hamnar en Dac för runt 70 000:- med rör !! Då handlar det ju om "färgning", eller är jag helt ute.....
varför inte testa några "budget" alternativ oxå som t.ex Hegel och Rega, kanske är det inte så stora skillnader, om ens några....

Jag är normalt också tveksam till rör i CD-spelare och DAC:ar av de skäl du skriver. Men samtidigt har det hänt en hel del med rörkonstruktioner på senare tid. En modern rörförstärkare har lika bra klipp som en dito med transistorer. Det är inte så att transistor=ofärgat och rör=färgat. Det skiljer mellan transistorer och det finns olika typer av dem plus att de kan kopplas på olika sätt. Men oavsett vilken förufattad mening man har så får upplevelsen avgöra. Det må sedan vara rör eller transistorer.

Jag har en budget DAC (PUC2) som låter alldeles förträffligt. Hur bra törs jag inte säga vis av tidigare tråd i ämnet. Men jag har hört den i jämförelse med mångdubbelt dyrare konkurrenter och den står sig väl i konkurrensen. Dessutom är det en AD-omvandlare så jag kan spara analoga ljudkällor digitalt. Jag har dock inte provat ännu.

Men av vad jag har läst och förstått så har DAC:arna tagit ett steg framåt men när det gäller de exempel du tar fram så är jag rätt övertygad om att de inte tillför något väsentligt utöver PUC2.
Perfect sense
De här listorna säger mig ingenting... 100%, vad betyder det? Att alla spelarna i toppen är 100% felfria/perfekta? Vad innebär det isåfall.

Jag läser gärna tester, men de ger mig bara något av värde när de är uppriktiga och nyanserade, och skriven av en skribent vars tycke och smak jag är mer eller mindre bekant med.
Dynamik Harry
Ja, det är inte lätt att veta var man ska börja. Vilka/vems bedömningar man kan lita på, speciellt med tanke på Hifipressens komersiella intressen.
...
Det är bara att konstatera att vår hobby är MYCKET krävande och inget för veklingar... icon_smile_cool.gif

Håller helt med, svårt är det.
Jag gör som ni, läser på i magasin och produktblad. Men man blir ofta misstänksam.
Jag har tex aldrig läst en recension där produkten fått dåligt betyg!! På en 5 gradig skala borde väl någon hamna på 1-2 men det har jag aldrig sett. Har någon det?
Ett annat problem är trovärdigheten.
Vi läser väl alla Hi-Fi tidningar och deras tester. Vi behöver inte ens gå utanför landets gränser för att se uppenbara tveksamheter. Läser man en test i tidningen kan man vara ganska säker på att det i samma tidning finns en halv/hel sidas annons/reklam för produkten eller dess tillverkare som någon distributör eller handlare får betala.
Klart att tidningen måste finansieras men särskilt kritskt granskande journalistik rör det sig inte om.
Vet om produkttester som ej publiceras innan handlare står för en annons.

Oj, vad trist detta blev, ber om ursäkt.
Det är ju trots allt djäkligt kul det här.

Ser med stor nyfikenhet fram emot vad slutresultatet blir!
Verkligen inget för veklingar, oj nu sprack en nagel också... icon_smile_blush.gif
Bebop
Det här är ju en bildtråd vilket är svårt att inse så här långt. Men håll ut, de kommer vad det lider...

Men om jag nu inte går på DAC-alternativet så finns juAlternativ 2 som kan delas upp i 2a och 2b - CD-spelare med och utan anslutning av andra källor till dess DAC. Redan här har jag bestämt mig för att inte skaffa enbart CD-spelare. Även om de har digital utgång för exter DAC, så känns det smidigare att koppla olika källor till en punkt.
Apexorca

Vad betyder varje kolumn?
Bebop
QUOTE (Hyperion @ 2012-12-02 16:43 ) *
De här listorna säger mig ingenting... 100%, vad betyder det? Att alla spelarna i toppen är 100% felfria/perfekta? Vad innebär det isåfall.

Jag läser gärna tester, men de ger mig bara något av värde när de är uppriktiga och nyanserade, och skriven av en skribent vars tycke och smak jag är mer eller mindre bekant med.

Tabellerna i Stereo är en sammanfattning av tester gjorda i tidningen och de är mycket utförliga och instruktiva. För att dra full nytta av en test måste man självklart läsa vad de skrivit och de motiv och skäl de har bakom sina bedömningar. Som prenummerant på Stereo kommer man åt samtliga tester via webben som de genomfört.

Dessa tester är en input, tester från andra tidningar en annan liksom utsagor från t ex Apexorca och dig själv.
mikael2
Hade en period i hifi-livet då mycket kretsade kring cd-spelare och DAC. Testade många och ett tag hade jag samlat på mig lite väl många, en lite kul bild hittade jag när jag bläddrade bland bilderna icon_smile_blush.gif

Den längst upp till höger, cd12, är ju så otroligt läcker och byggd som en stridsvagn. Synd att Linn lagt ned sina diskspelare, Apple har följt Linn och övergett dessa diskar så framtiden ser inte så ljus ut för detta trevliga format.

Bebop
QUOTE (Apexorca @ 2012-12-02 17:00 ) *
Vad betyder varje kolumn?

Sorry...

Modell - publiceringsdatum (månad/år) - rek. pris i € - prisvärdhet - totalt ljud- och kvalitetsbetyg.
Apexorca
QUOTE (Bebop @ 2012-12-02 17:07 ) *
Tabellerna i Stereo är en sammanfattning av tester gjorda i tidningen och de är mycket utförliga och instruktiva. För att dra full nytta av en test måste man självklart läsa vad de skrivit och de motiv och skäl de har bakom sina bedömningar. Som prenummerant på Stereo kommer man åt samtliga tester via webben som de genomfört.

Dessa tester är en input, tester från andra tidningar en annan liksom utsagor från t ex Apexorca och dig själv.

Ja. Man har nytta av all information.
Särskilt när man kan läsa mellan raderna och tolka testets andemening och dra egna slutsatser om vad som passar en själv. Vet man lite vad testaren gillar och känner till hans ljudideal kan man ju lättare överföra hans information till sig själv och kvalificerat gissa hur man själv skulle tycka om det han beskrev. (Det blev krångligt hoppas ni fattar.)

Tack för teststapel info.
Bebop
QUOTE (Dynamik Harry @ 2012-12-02 16:56 ) *
Jag har tex aldrig läst en recension där produkten fått dåligt betyg!!

Det har jag, men det är inte så vanligt. Tyska Audio gav Wilson Maxx2 en mycket svag recension för ett antal år sedan. Det tog riktigt hud i helvete där Wilson anklagade Audio för amatörer. Senare skyllde de på sin representant i Tyskland som fick lämna skutan.

Både Stereophile, norska Fidelity och engelska HiFi News har kommenterat den här typen av påståenden där de menar att deras uppgift är att lyfta fram bra och intressanta produkter. Undermåliga produkter sållas bort. Så frågan som skall ställas, enligt dem, är varför vissa prylar inte testas. Antingen är de undermåliga eller så vill inte tillverkaren att de skall testas. Det kan också skapa frågetecken.
calle_jr
vår hobby är MYCKET krävande och inget för veklingar... icon_smile_cool.gif

icon_smile_big.gif icon_smile_approve.gif
Ekman
Det här testet till exempel är inte direkt positivt.

http://www.stereophile.com/content/coincid...dor-loudspeaker

Ej heller detta
http://www.stereophile.com/tubepoweramps/1199kr/index6.html
Perfect sense
OK icon_smile.gif

Befinner mig faktiskt i Berlin just nu, och inser att det finns flera skäl att damma av tyskaböckerna icon_smile_wink.gif

QUOTE (Bebop @ 2012-12-02 17:07 ) *

Apexorca
Jag läste ett test för många år sedan (jag tror det var HiFi och Musik) där de beskrev en högtalares gräsliga ljudåtergivning som något liknande med att såga med en bandsåg i ett isblock. Uppfriskande läsning.

Men annars tror jag just att de inte testar de sämsta produkterna normalt sett, men att de som inte håller måttet på testerna får en bussig klapp på axeln genom att ta fram det positiva i första hand. De som de tycker verkligen är mycket bra får lite annan form av formuleringar. Jag tycker man känner av det ganska bra. Testar man sedan själv så märker man att de ofta inte är helt ute och cyklar i alla fall. Eller så har jag inte fattat något och bör byta hobby...
calm
Jag kommer faktiskt ihåg en nedflyttning av en högtalare i Stereophile från A till B. Den tillverkaren valde att lägga ned. Jag tror också att Michael Fremer hade några synpunkter på en högtalare ganska nyligen som ratades till A utan att ha enligt hans uppfattning fullt register ner i botten. Det blev ett litet hallå om detta och kommer inte ihåg hur det slutade.

Så jag tror att det finns avvikelser, men sannolikt tar man inte upp produkten till en artikel istället för att såga.

Calm
Dynamik Harry
Tack för all respons angående recensioner, men det var inte meningen att avleda off topic.
Kul att höra att det faktiskt förekom dåliga recensioner. (Ekman, var verkligen den andra så negativ? eller läste jag den slarvigt)

Appropå bildtråd: hur lägger man in bilder?
Imponeras ofta över fotokunnandet bland medlemmarna.
Double A
En mycket intressant tråd det här! Är själv i valet o kvalet om man bör gå över till någon form av hd baserad uppspelning, antingen PC/Mac baserat system med lös dac till försteg. Eller en Hifi apparat som fixar det jag vill.
För mig är det viktigt att kunna justera volymen från samma fjärr/ipryl som man väljer musiken.
Där har väll den datorbaserade lösningen set lit sämre ställt. Men jag har hittat en trevlig Hifi burk som tillfredsställer mina behov (på pappret i alla fall) och det är T+A och deras E-SERIE MUSIC PLAYER BALANCED. Kan spela cd skivor, spela musik från nas och från usb kopplad hd! Går att komplettera med analog försteg/volym icon_smile.gif
Kanske är lite för simpel för er, men lit spännande är den allt.

Anders
Bebop
QUOTE (Dynamik Harry @ 2012-12-02 22:01 ) *
Tack för all respons angående recensioner, men det var inte meningen att avleda off topic.
Kul att höra att det faktiskt förekom dåliga recensioner. (Ekman, var verkligen den andra så negativ? eller läste jag den slarvigt)

Appropå bildtråd: hur lägger man in bilder?

Recensioner hör absolut till denna tråden eftersom de är en av många viktiga ingångar för att gaffla in potentiella köp.

Beträffande bilder, så kan du läsa lite i följande länk. http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...?showtopic=2604
Glöm inte bara att skal ner formatet/storleken till max 800 pixlar som du gör i ditt bildbehandlingsprogram. Bilderna blir inte skarpare med större format. Om du inte får till det, får du återkomma.
Hasse
QUOTE (Dynamik Harry @ 2012-12-02 16:56 ) *
Jag har tex aldrig läst en recension där produkten fått dåligt betyg!! På en 5 gradig skala borde väl någon hamna på 1-2 men det har jag aldrig sett. Har någon det?

Stereophile hade väl en dust med ARC för en del år sedan då de hade skrivit ner ett försteg, tror det var LS22. Efter det satte ARC stopp för recensioner i den tidningen under några år icon_smile_wink.gif. För trovärdighetens skull vore det bästa naturligtvis om tidningen var utan annonser men det är väl en orimlig önskan. På 80-talet fanns det dock en tidning, Audiogram, som uppfyllde denna önskan.
Apexorca
QUOTE (Double A @ 2012-12-02 22:33 ) *
För mig är det viktigt att kunna justera volymen från samma fjärr/ipryl som man väljer musiken.

Anders

Det finns fjärrkontroller som kan programmeras till olika enheter så att du kan sköta allt från samma fjärr. Tex sköta TV, cd, försteg, hembioreciever med samma fjärr.

calm

Jag noterar att MSB representeras av instegsmodellen och inte den i Stereophile så högt skattade Diamond DAC:en. Listan jämför då DAC:ar inte i toppsegmentet utan strax under.

Intressant att priset stiger nedåt i listan och någon form av pris/prestanda jämförelse verkar vara avgörande.

Jag har aldrig sett testen men skulle vara intressanta att jämföra deras metoder mot HiFi+/TAS, Stereophile och Image som jag brukar läsa.

Calm
Nik
25 år för sent....

http://www.stereophile.com/digitalprocesso...ssor/index.html

men hade inte denna suttit son hand i handske?? icon_smile.gif

//Nikola
Bebop
QUOTE (calm @ 2012-12-03 07:03 ) *
Jag noterar att MSB representeras av instegsmodellen och inte den i Stereophile så högt skattade Diamond DAC:en. Listan jämför då
Intressant att priset stiger nedåt i listan och någon form av pris/prestanda jämförelse verkar vara avgörande.

Procentomdömet gäller ljud och kvalitet oberoende av pris. Stjärnorna symboliserar prisvärdheten.

Hade Diamond testats så hade säkert den också fått 100%.
calm
QUOTE (Bebop @ 2012-12-03 07:25 ) *
Procentomdömet gäller ljud och kvalitet oberoende av pris. Stjärnorna symboliserar prisvärdheten.

Hade Diamond testats så hade säkert den också fått 100%.

Tack!

Läste nog väl hastigt i den delen. Tack för förklaringen!

Alltså samma kriterier som övriga internationella tidningar.

Frågan är om Diamond är särskilt prisvärd? Kanske i relation till värsting dCs:n möjligen eller inte?

Allt i denna prisklass handlar om personlig smak, det är min uppfattning. Så jämförelser i all ära men det kokar ändå ner till hur jag vill att det skall låta.

Calm
Daniel
QUOTE (Bebop @ 2012-12-02 16:40 ) *
Jag är normalt också tveksam till rör i CD-spelare och DAC:ar av de skäl du skriver. Men samtidigt har det hänt en hel del med rörkonstruktioner på senare tid. En modern rörförstärkare har lika bra klipp som en dito med transistorer. Det är inte så att transistor=ofärgat och rör=färgat. Det skiljer mellan transistorer och det finns olika typer av dem plus att de kan kopplas på olika sätt. Men oavsett vilken förufattad mening man har så får upplevelsen avgöra. Det må sedan vara rör eller transistorer.

Jag har en budget DAC (PUC2) som låter alldeles förträffligt. Hur bra törs jag inte säga vis av tidigare tråd i ämnet. Men jag har hört den i jämförelse med mångdubbelt dyrare konkurrenter och den står sig väl i konkurrensen. Dessutom är det en AD-omvandlare så jag kan spara analoga ljudkällor digitalt. Jag har dock inte provat ännu.

Men av vad jag har läst och förstått så har DAC:arna tagit ett steg framåt men när det gäller de exempel du tar fram så är jag rätt övertygad om att de inte tillför något väsentligt utöver PUC2.

Angående rör, och då särskilt rör i CD-spelare. I Aesthetix Romulus sitter det rör i det analoga utgångssteget, vilket är att betrakta som vilken förstärkare som helst. Om rör funkar i försteg och riaa-steg så funkar det lika på bra som utgångsteg på en CD-spelare. De konstruktörer som väljer att bygga med rör, gör det inte för att få till en färgning, snarare tvärt om, de jag känner tycker att rör är mer transparenta, upplösta och linjära ön transistorer. De som bygger med transistorer tycker förstås annorlunda. icon_smile.gif

Jag har aldrig hört en så upplöst, transparent och dynamisk spelare som Romulus. Skälet till detta tror jag är det enormt tilltagna anologkretsarna. Det är kul nu, för det finns många riktigt bra DAC:ar och spelare. För mig började det med ARC CD5 som var den första digitalsnurra som jag gillade, sen har det dykt upp många fler.

Det finns hopp. Man kanske går runt och köper begagnande CD-skivor för 10 kronor styck snart, precis som det var med vinyl för 10-15 år sedan.

Bebop
QUOTE (Daniel @ 2012-12-03 14:25 ) *
Jag har aldrig hört en så upplöst, transparent och dynamisk spelare som Romulus.

Man får ju nästan för sig att du tycker jag skall köpa en Romulus ... icon_smile_shock.gif Vi får se vart vi hamnar.
new order
QUOTE (Bebop @ 2012-12-03 15:16 ) *
Man får ju nästan för sig att du tycker jag skall köpa en Romulus ... icon_smile_shock.gif Vi får se vart vi hamnar.

Vilken cd-spelare tycker du passar till din VTL elektronik utseendemässigt?Har du hittat någon?
Musicus
Det finns hopp. Man kanske går runt och köper begagnande CD-skivor för 10 kronor styck snart, precis som det var med vinyl för 10-15 år sedan.

Man ser det vel allerede!, cd begynner å falle godt i pri,s rent generellt iaf icon_smile_tongue.gif ..

mvh
Bebop
QUOTE (new order @ 2012-12-03 15:51 ) *
Vilken cd-spelare tycker du passar till din VTL elektronik utseendemässigt?Har du hittat någon?

In due time, James ...
Apexorca
QUOTE (calm @ 2012-12-03 12:30 ) *
Frågan är om Diamond är särskilt prisvärd? Kanske i relation till värsting dCs:n möjligen eller inte?

Calm

Enligt min bedömning är nog The Analog DAC eller möjligen Platinum IV plus de mest prisvärda av MSB DACarna.
Apexorca
Angående rör, och då särskilt rör i CD-spelare. I Aesthetix Romulus sitter det rör i det analoga utgångssteget, vilket är att betrakta som vilken förstärkare som helst. Om rör funkar i försteg och riaa-steg så funkar det lika på bra som utgångsteg på en CD-spelare. De konstruktörer som väljer att bygga med rör, gör det inte för att få till en färgning, snarare tvärt om, de jag känner tycker att rör är mer transparenta, upplösta och linjära ön transistorer. De som bygger med transistorer tycker förstås annorlunda. icon_smile.gif

Är det inte så att både rör och transistorer har distorsion och det beror på deras unika egenskaper som elktroniska komponenter? Dock ger de olika distorsion där rör kan upplevas ha en mjukare inte lika "vass" distorsion. Så när en rörkonstruktion är dålig låter den mer mjukare för öronen än en värdelös transistorkonstruktion. Så har jag förstått det men lär mig gärna mer och blir förtydligad vid behov. Någon kan det med största säkerhet bättre.

En spännande sak med detta var att Just Romulus med rör och MBL som inte har rör hade samma presentation med värme, högupplöst mm. Olika konstruktioner med mycket liknande resultat. Allt detta på mina prylar och med mina öron. Utfallet kan vara ett annat för någon annan någon annanstans.
calle_jr

Bra beskrivet Apex!

Dist från rör låter ofta mer organiskt och hjärnan har då lättare att bearbeta.
Samma sak gäller en dålig digital inspelning jämfört med en dålig analog inspelning.

Jag gissar att samma sak gäller musik. Jag får hjärtklappning av exvis Dream Theatre redan vid måttliga ljudtryck, men kan lyssna mycket högt på mer organisk heavy metal. Vad gäller dragspel blir jag som marsianerna i Mars Attacks.

Jag har för mig det gjordes en undersökning för många år sedan vad gäller diskotek. Den visade att folk som gillade disko inte fick hörselskador trots ganska höga ljudtryck under lång tid. Detsamma bör väl även gälla exvis trumpetare som ofta har mycket bra hörsel trots mångårigt utövande.

calm
QUOTE (Apexorca @ 2012-12-03 19:25 ) *
Är det inte så att både rör och transistorer har distorsion och det beror på deras unika egenskaper som elktroniska komponenter? Dock ger de olika distorsion där rör kan upplevas ha en mjukare inte lika "vass" distorsion. Så när en rörkonstruktion är dålig låter den mer mjukare för öronen än en värdelös transistorkonstruktion. Så har jag förstått det men lär mig gärna mer och blir förtydligad vid behov. Någon kan det med största säkerhet bättre.

En spännande sak med detta var att Just Romulus med rör och MBL som inte har rör hade samma presentation med värme, högupplöst mm. Olika konstruktioner med mycket liknande resultat. Allt detta på mina prylar och med mina öron. Utfallet kan vara ett annat för någon annan någon annanstans.

Det är möjligt att det ligger något i det. Har nu haft rör i min ARC CD 7:a och först när Weissen dök upp har det funnits en DAC som matchat det "mjuka" ljudet som CD:n tidigare levererade. Den combon blev en fullträff. Först när jag hörde MSB för första gången så fanns något som slog detta. Annars har jag hört tendenser till hårdhet av rent transistoriserade CD/DAC kombon. Gränsen är hårfin och upplevs säkert olika av ett antal lyssnare. Vi kan säkert har olika hörselorgan som reagerar olika inför bl.a. distorsion. Vem vet?

Calm
Bebop
Även komponenter med rör kan låta riktigt illa. Förr tenderade rörsteg att låta lite avrullade i framför allt basen med med ett varmt och innerligt mellanregister. Den typen rörsteg finns fortfarande. Men moderna konstruktioner med mikroprocessor och halvledare för att få en jämnare spänningsmatning och nytänk kring transformatorer har helt andra prestanda. Exempel på sådana förstärkare är bl a Jadis, VTL och en del av de nyare ARC-stegen. De är mycket kraftfulla, snabba och gräver djupt. Samtidigt behåller de lite av adelsmärket i mellanregister, den skira diskanten och den stora och tredimmensionella ljudbilden som få transistorsteg kan matcha. Framför allt förstegen.

Jag kan inte tala för alla, men VTL låter definitivt inte "mjukt". Det är ordentliga kraftverk med oerhörd pondus. Men fortfarande är det nog så att kraftiga transistorslutsteg har ännu lite mer klipp i basen. Men den avstår jag gärna till fördel för resten. Livet är fullt av kompromisser.
Bebop
Det är mycket så här innan jul... tråden har gått in i snigelfart. Sorry icon_smile_sad.gif

Det är dags att vandra vidare. Alternativ 2 är naturligtvis att skaffa en CD-spelare men det har jag släppt. Mer intressant och framtidsinriktat är att skaffa en DAC med släde och det är den väg jag kommer att välja.

Ett märke och spelare som jag haft ögonen på en längre tid är franska Metronome. De har ett antal fina pjäser där en del ser förskräckliga ut - ungefär som en kraschad Mars-landare. De som jag tittat lite närmre på är dessa.

Metronome T3A som är en ren driver. Den skulle passa utmärkt tillsammans med min VTL-rigg. Det är en rejäl maskin som bygger på den toppmatade Philips Pro 2 mekanismen som är den jag känner mig mest trygg med. Separata nätdelar för varje kanal och för display och laser.

Drivern har både AES och S/PDIF-utgångar till DAC:en där det finns ett par alternativ. Dels Metronome C5 som är lika slim den. Den har två 24/192 dacar och processar signalen upp till 32 bitar. Tre transformatorer separerar matning av musiksignalen från övriga behov. Utöver ovanstående ingångar finns även en USB Asynchron ingång.

Man kan också ta ett steg till och satsa på den separata converten Metronome C8 med tillhörande strömförsörjning istället för C5:an.

Hur låter det då? Det är just det som är frågan. Det här är spelare som inte syns till i de svenska farvattnen även om det finns svensk distributör (Posh Audio). Däremot har jag läst en hel del om dem i framför allt franska tidningar. En av mina kollegor på vårt huvudkontor i Paris är lyrisk över Metronome. Men hur vacker den än är så är de maskiner/kombinationer som kostar mer än 100 av de stora hövdingarna och det går jag inte på ohört. Jag är helt säker på att de också låter bra men bättre än Audio Research CD 5? Thinking.gif Kanske, kanske inte ...

Ett annat frågetecken jag har om Metronome är deras uthållighet på marknaden. Förr föll jag för Bow men de gick ner i källaren efter några år och det vill jag inte vara med om en gång till. Så Metronome har fått lämna startfältet av potentiella kandidater.
Bebop
En annan intressant kombination är naturligtvis MSB. Jag tvekar inte en sekund på att de riggarna låter fantastiskt bra - kanske rent av det bästa som finns att uppbringa nu icon_smile_question.gif Frågan är dock hur det låter här och hur det passar mina ideal. I det sammanhanget finns det inga givna segrare.

Men vissa prylar ger ifrån sig något som gör att jag tar avstånd med en gång. Det handlar då om utseende. Samma sak med bilar och båtar. Hur bra de än är så har jag svårt att anamma saker som jag inte gillar utseende på. Det är också av den anledningen att CD5:an åkte ut. Det räcker inte för mig att de låter bra. I vart fall vill jag försöka hitta något som klarar både ljudet och utseendet.

Uppgiften är nu att hitta något som både låter bra och stämmer med hur jag tycker det kan se ut för att jag skall trivas.
new order
Satt och surfade och hittade Wadias 381i.Cd/dac och den är rätt fräck.Men jag har alltid gillat Wadias cd-spelare utseende så jag är väl lite färgad i det här fallet.Vet inte om den passar dig utseendemässigt,men inte så dåligt i mina ögon iaf.

Hans-Tommy

jag måste bara kommentera listan på "bästa DAC:ar", på ett personligt plan är det naturligtvis kul att min DAC (MBL1511) är delad etta men de har inte testat alla så jag måste slå ett slag för Emm labs DAC2X som jag tror är en av de bättre på marknaden. Jag var hemma hos Gurkan i lördags och han har visserligen den gamla modellen utan X, men så bra som Diane Kralls låt från Live in Paris CD:n (A case of You) lät har jag inte hört någonstans någonsin!!

Gurkan hade skaffat ytterligare fyra plexi-vingar som han ställt bakom lyssningspositionen, man hörde allt (alla pedaler som trycktes ned bla.) samtidigt som det var ett fantastiskt lugn, helt bedrövligt bra, är oerhört avundsjuk på det, så nu kan jag inte spela den låten här hemma, TACK för det

hälsar tommy
new order
Bricastis dac fick strålande kritik på stereophile.Fast den kanske passar bättre till Mark Levinson utseendemässigt?Vad har hänt med Theta då?Förut var de ju ett lite hetare märke men nu märker man
knappt av detta märke.Deras äldre d/a omvandlare var ju strålande i mitt tycke.
calm
QUOTE (Hans-Tommy @ 2012-12-11 18:50 ) *
jag måste bara kommentera listan på "bästa DAC:ar", på ett personligt plan är det naturligtvis kul att min DAC (MBL1511) är delad etta men de har inte testat alla så jag måste slå ett slag för Emm labs DAC2X som jag tror är en av de bättre på marknaden. Jag var hemma hos Gurkan i lördags och han har visserligen den gamla modellen utan X, men så bra som Diane Kralls låt från Live in Paris CD:n (A case of You) lät har jag inte hört någonstans någonsin!!

Gurkan hade skaffat ytterligare fyra plexi-vingar som han ställt bakom lyssningspositionen, man hörde allt (alla pedaler som trycktes ned bla.) samtidigt som det var ett fantastiskt lugn, helt bedrövligt bra, är oerhört avundsjuk på det, så nu kan jag inte spela den låten här hemma, TACK för det

hälsar tommy

Jo Gurkan har ett enastående system och jag var nog lite sugen på EMM-Labs Combon jag med. Sen är det frågan om jämförelser blir rättvisa om man lägger till att det är ett av de mest balanserade lyssningsrum jag suttit i och utrustningen för övrigt inte går av för hackor utan snarast top of the line i alla delar. Så frågan är snarast hur det skulle låta hemma hos dig eller mig med EMM-Labs Combon? Sannolikt inte på samma sätt, men tillräckligt bra tror jag. Så EMM-Labs skall man inte räkna bort, tvärtom. De gamla beprövade digitaltillverkarna med en fot i studievärlden och en i hifi-dito, är nog de mest kunniga på området med egenutvecklade produkter som inte är byggda på standardkomponenter och för hifivärlden enbart.

Calm

Hans-Tommy
QUOTE (calm @ 2012-12-12 12:37 ) *
Jo Gurkan har ett enastående system och jag var nog lite sugen på EMM-Labs Combon jag med. Sen är det frågan om jämförelser blir rättvisa om man lägger till att det är ett av de mest balanserade lyssningsrum jag suttit i och utrustningen för övrigt inte går av för hackor utan snarast top of the line i alla delar. Så frågan är snarast hur det skulle låta hemma hos dig eller mig med EMM-Labs Combon? Sannolikt inte på samma sätt, men tillräckligt bra tror jag. Så EMM-Labs skall man inte räkna bort, tvärtom. De gamla beprövade digitaltillverkarna med en fot i studievärlden och en i hifi-dito, är nog de mest kunniga på området med egenutvecklade produkter som inte är byggda på standardkomponenter och för hifivärlden enbart.

Calm

du har helt rätt , det gäller att hitta en DAC som passar in i sitt eget system, det finns inte en DAC som är bäst. Eftersom jag har hört MSB-combon hemma hos dig så tror jag att du valt rätt

hälsar tommy
Apexorca
QUOTE (calm @ 2012-12-12 12:37 ) *
De gamla beprövade digitaltillverkarna med en fot i studievärlden och en i hifi-dito, är nog de mest kunniga på området med egenutvecklade produkter som inte är byggda på standardkomponenter och för hifivärlden enbart.

Calm

Det ligger nog mycket i det.
toobs
QUOTE (Bebop @ 2012-12-10 22:57 ) *
något som klarar både ljudet och utseendet.

Kanske Meitner Ma2 eller Vitus Audios nya CD med USB-ingång. Inte särskilt fula och väl rätt kompetenta om man skall tro på vad som sägs....... icon_smile_tongue.gif

Känns i min värld som om de utseendemässigt skulle matcha resten av grejorna.....
Bebop
Jag bläddrar vidare bland kombinerade spelare+DAC. Esoteric K-03 har jag fingrat på under nästan ett år.

Den har fördelen av att också innehålla SACD, hur mycket det nu är värt. Men jag har en hel del SACD-plattor, framför allt klassisk musik och många av dem låter förnämligt på en bra SACD-spelare. Dessutom kan man då ansluta externa digitala källor, vilket är ett av kraven.

Den klarar format upp till 24/192 på alla ingångar. D/A omvandlarna (4 stycken) arbetar i 32 bitar. Esoteric är byggda som en stridsvagn och deras VRDS-NEO SACD/CD transport är kanske branschen förmänsta av slädmodell.

Jag har hört denna spelaren flera gånger i mässmiljö och i butik men aldrig hemma. Jag har också läst massor om den inklusive de många utmärkelse den har fått. Något får mig ändå att tveka. Trots att den höjs till skyarna totalt sett så är det några saker som gör mig tveksam. Recensenter skall man vara lite försiktiga med, med det finns en del namn som jag ändå har lite respekt för, bl a Allan Taffel The Absolute Sound. Mekanisk är den i topp och SACD-delen klassas av många som det bästa som får att få. Men samtidigt dras betyget ner lite av det de skriver om återgivningen av övre diskanten. Jag drar öronen lite åt mig åt detta för det är det något som jag har hört så har även jag lite tveksamheter här. De är i vart fall tillräckligt stora för att jag vill kika runt lite till. Den av Apexorca testade Esoteric UX-1 får dock smisk av denna nya modell.

En annan kul grej är att den är designad av samma industridesigner som gjort skalen till VTL. Den är också klädsam tillsammans med VTL.

Jag jagar vidare...
Apexorca
QUOTE (Bebop @ 2012-12-18 23:38 ) *
Jag bläddrar vidare bland kombinerade spelare+DAC. Esoteric K-03 har jag fingrat på under nästan ett år.
Den av Apexorca testade Esoteric UX-1 får dock smisk av denna nya modell.

En annan kul grej är att den är designad av samma industridesigner som gjort skalen till VTL. Den är också klädsam tillsammans med VTL.

Jag jagar vidare...

Smisk? Det kan jag tänka.

UX-1 var för ljus och lite hård i toppen tycker jag. Jag har precis lärt mig betydelsen av analytisk. I jämförelse med de övriga i testet upplevde jag UX-1 mer analytisk.
Den hade heller inte samma dynamik. Den kändes tunnare. De övriga i mitt test var högupplösta men helt utan den analytiska ådran. Den var inte lika rolig att lyssna på. Det var intressant att testa flera spelare samtidigt. Det som hände var att det blev några som man ville lyssna på. Man dogs till dem och startade mer gärna skivor på dessa spelare än andra och för mig blev det inte spelat lika mycket på UX-1 pga att den inte var i närheten i att förmedla känslor i musiken som MSB och Aesthetix.
Så klart har Esoterik jobbat på som alla andra och nya modeller hänger naturligtvis med utvecklingen. En 7 år gammal spelare blir naturligtvis krossad av K-03. Skulle vara kul att höra i ett test faktiskt...
Det jag undrar är om UX-1 karaktären är samma? I så fall har jag minst 2 bättre kandidater enligt mina öron. Men dessa öron har ju inte bebop... Han har egna.

This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.