Jump to content

LP i Berlin


calle_jr

Recommended Posts

LP i Berlin

eller

Krautrockens utveckling

Edgar Froese, grundaren av Tangerine Dream, lär vara den som myntade genren Kosmische Musik.

Ingen tysk, och speciellt inget tyskt band, visste vad Krautrock var för något. Bandet Amon Düül II

hade en låt på albumet Psychedelic Underground som hette Mama Düül und ihre Sauerkrautband spielt auf.

En brittisk recensent tyckte därför att Krautrock var en passande term för allt nytt som kom från Tyskland.

Även om de allra flesta samtida banden på den tyska scenen hade sin säregna stil, så var det något som

förde dem samman, och begreppet Kosmisk Musik passar slående bra.

Jag finner tre typiska drag i krautrock, förutom att det bara är ett slarvigt begrepp påhittat av engelsk

press (som vid den tiden fortfarande hade en stark avsky mot tyskland); För det första kommer rytmerna

inte ur blues eller rock utan har ett mer centraleuropeiskt ursprung. För det andra används

elektroniska apparater, enbart eller som komplement till instrument. För det tredje är musiken

experimentell eller progressiv, så långt ifrån schlagerrecept som möjligt.

Så var läget för över 40 år sedan, och idag har alla inklusive tyskar helt anammat termen Krautrock som

ursprungsmusiken till de stilar som utvecklades mot elektronika, avantgarde, punk, new age, ambient osv mot slutet av 70-talet.

Jag har varit i Berlin, och fick möjlighet att besöka en rad skivaffärer, och jag passade på

att diskutera Krautrock med folk i olika butiker. Så denna tråd kommer dels innehålla

tips om skivaffärer i Berlin, dels en inledande historik om Krautrock.

:)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 132
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Efter en resa på natten mellan Malmö C och Berlin Hauptbahnhof via en liggvagn på undre däck mellan Trälleborg och Sassnitz är man rejält mörad.

Men we had very nice travel company, med en gubbe från Karlstad och en från Berlin;

DSC_9498.JPG

DSC_0096.JPG

Link to comment
Share on other sites

Därifrån är det gångavstånd till Kudamm, där Lippenstick & Puderdose står kvar. I nuläget är Kaiser-Wilhelm-Gedächtnis-Kirche under omfattande renovering

Det som ser ut som en vit fasad är en intäckning av byggnadsställningen;

DSC_9530.JPG

DSC_9914.JPG

Men det spelades Bach, Mendelsohn och Michel så det visslade om den kraftfulla orgeln;

DSC_9534.JPG

Lägg märke till reflektorerna över orgelmaskineriet;

DSC_9541.JPG

DSC_9540.JPG

Link to comment
Share on other sites

Vi ska inte fördjupa oss i varken opera eller orgel på annat sätt än att det var typiskt sådana influenser som klassiskt skolade ungdomar utgick från för att skapa en egen musikscen på 70-talets rockscen i Tyskland.

Varenda en av dessa ungdomars föräldrar hade stått på förlorarnas sida i andra världskriget.

Det var få föräldrar som ville tala om sin inblandning och den information som kom från omvärlden måste ha känts oerhört smärtsam.

Första skivaffär ligger på torget vid Gedächtniskirche sydväst Tiergarten, City Music Berlin, och jag var där när de öppnade samtidigt som George Clooney;

DSC_9554.JPG

Butiken är stor och man ska inte förskräckas av passagen upp för trappan och förbi silverdiskar, reklammuggar, t-shirts etc;

DSC_9552.JPG

DSC_9551.JPG

Butikens andra halva har ett stort utbud ny och 2nd hand vinyl;

DSC_9549.JPG

DSC_9547.JPG

Så min förhoppning är att min lilla diskografi kan kompletteras.

Hade hoppats att conan var hjälp #1 :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

Can - »Delay« 1968. 1981 SPOON-Records Spoon 012

DSC_0124.JPG

Basisten Holger Czukay, flöjtisten David Johnson, jazztrummisen Jaki Liebezeit och gitarristen Michael Karoli träffades i kapellmästaren/konsertpianisten Irmin Schmidts lägenhet 1968. Då skapades Can, med namnet möjligen från en backronym av Communism + Anarchism + Nihilism.

Albumet »Delay« 1968 är Cans första inspelningar och var tänkt som deras debutalbum. Men det fanns inget bolag som ville ge ut det förrän 1981.

Malcolm Mooneys sång är minst lika bisarr som Manfred Manns.

The Thief:

Little Star of Bethlehem:

Nineteen Century Man:

Spoon Records är ett independentbolag som drivs av Hildegard Schmidt (Irmin Schmidts fru);

DSC_0125.JPG

Link to comment
Share on other sites

Cluster & Eno - S/T. 1977 Sky Records SKY010.

Många brittiska och amerikanska band var heltända på vad som hände i Västtyskland. Jag vet inte om Beatles och Hendrix fick några influenser så tidigt, men helt säkert fick David Bowie, Roxy Music, Lou Reed, Hawkwind, Iggy Pop, Depeche Mode, Ultravox m.fl det.

Här är ett exempel på ett lyckosamt samarbete mellan Cluster och Brian Eno;

DSC_0122.JPG

Detta var tiden efter Roxy MusicBrian Eno gjorde soloinspelningar och hade vissa samarbeten med Robert Fripp, Phil Manzanera, Kevin Ayers m.fl.

Cluster var ett band men kanske mer en sorts projekt av Hans-Joachim Roedelius och Dieter Moebius, och har även gett ut album under namnet Kluster, Qluster och egentligen även Harmonia och Aquarello.

Om man är newbie inom ambient-genren är detta ett strålande album att börja lyssna på. Fantastiskt bra och inte svårsmält.

Für Luise:

Ho Renomo: http://www.youtube.com/watch?v=7uGs33aaZfo

One: http://www.youtube.com/watch?v=7np3Rh9RSDg

Link to comment
Share on other sites

Nästa butik heter för enkelhets skull Record Store och ligger i Mitte vid Rosenthaler Platz, på Brunnenstraße 186;

DSC_9603.JPG

Mycket bra urval av amerikansk jazz, soul och funk.

DSC_9595.JPG

DSC_9597.JPG

DSC_9598.JPG

Tempen höjdes lite när jag såg en original förstapress av Can - Tago Mago UAS29211/12;

DSC_9600.JPG

Malcolm Mooney lämnade Can efter ett nervöst sammanbrott, och japanen Damo Suzuki tog över sånginsatserna på albumet Tago Mago. Här med baklängessång på Oh Yeah;

Oh Yeah:

Link to comment
Share on other sites

Kraftwerk - K4 Bremen Radio 1971

DSC_0112-.JPG

En inofficiell cd med Kraftwerk från en inspelning i Bremen Radio 1971, med Florian Schneider, Michael Rother, Klaus Dinger och Ralf Hutter, dvs Kraftwerk+Neu! innan de bildades.

Detta är ingen bootleg utan en professionell radioupptagning. Enligt Discogs har materialet dock aldrig getts ut på något officiellt album.

Heavy Metal Kids:

K2 (Ruckzuck):

Link to comment
Share on other sites

Del av Berliner Dom sedd från Altes Museum;

DSC_9629.JPG

Vi hade Altes Museum som Treffpunkt, vilket är ett osedvanligt dåligt val om man inte vet exakt var det ligger. Vet ni hur många museum det finns på Museumsinsel :?:

Jag vet... :black:

- Ist das Altes Museum?

- Ja, glaube ich, oder vielleich das -->

Link to comment
Share on other sites

Om man säljer currywurst på Alexanderplatz i mitten av juli är det pra att ha ett kombinerat paraply / parasoll;

DSC_9592.JPG

Jag kommer inte ge currywurst fler chanser - det måste man nog vara uppfödd på om man ska gilla.

Alla berlinare äter det, och nu finns en upphottad variant som kallas ketwurst - ännu värre!

DSC_0101.JPG

DSC_0003.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det kliar i fingrarna att kolla in skivbackarna - kanske hade de nån TD-platta jag inte har?

Varenda välsorterad tysk skivaffär har ett eget fack för respektive Tangerine Dream, Kraftwerk, Eloy, Scorpions och Rammstein.

Tyskarna får sorterings- och klassificeringsmolekyler naturligt via modersmjölken, så jag såg en del album på Ohr som jag aldrig sett tidigare, men det blev inga köp pga ren distraktion. Det enda man ser här i Svedala är från Virgin-perioden och filmmusik.

Tangerine Dream - Electronic Meditation. 1970 Ohr OMM 56004

Electronic_Meditation.jpg

TDs debutalbum från 1970.

Genesis:

Resurrection:

Link to comment
Share on other sites

Åååh, en godbit den där. Mycket akustiska instrument - icke att förväxla med den andra upplagan 556004.

Precis!

Ett alternativ till den svåråtkomliga pressen kan vara den som finns på japanska Columbia, eller en us-press.

Bara en kort bit från "Record Store" ligger Musik Department, på Invalidenstraße 159;

DSC_9609.JPG

Även denna butik var i huvudsak inriktad på jazz, soul och funk, och Richard Dreyfuss extraknäckte i kassan.

DSC_9612.JPG

DSC_9611.JPG

DSC_9615.JPG

Han kom aldrig framför disken, så jag fick inte se om han hade fler än två fötter.

Link to comment
Share on other sites

Polydor tecknade kontrakt med Faust med tanken att producera en tysk version av Beatles.

Det blev inte riktigt så... :D

Jag tycker Fausts samarbete med Tony Conrad är tillgängligt jämfört med deras andra produktioner;

Tony Conrad with Faust - Outside the Dream Syndicate. 1973 Caroline C1501

TonyConrad-Faust.jpg

Albumet innehåller ett spår på sid 1 (From the Side of the Man and Womankind), och ett på sid 2;

From the Side of the Machine: http://www.youtube.com/watch?v=vIeG-HdTnzY

Richard Branson från Virgin Records satsade hejvilt på tyska band i mitten av 70-talet, och Caroline ingick i Virgin.

Caroline.gif

Link to comment
Share on other sites

Precis!

Ett alternativ till den svåråtkomliga pressen kan vara den som finns på japanska Columbia, eller en us-press.

Det stämmer, utgivningarna på Ohr brukar hittas på eBay men till priser som kan avskräcka den mest inbitne. Musiken på de tre efterföljande albumen, Alpha Centauri, Zeit och Atem är något svårtillgängliga men också som små konstverk. Edgar Froese brukar ha med sin son Jerome på flera av dem, bl a på omslaget till Atem.

Det var egentligen först med Phaedra 1974 som TD fick sitt genombrott, tack vare utgivningen på Virgin.

tdphae.png

Under de första åren finns en del andra skivor också där bl a Green Desert ingår. Den gavs visserligen ut 1986 men inspelningen av grundmaterialet gjordes redan 1973. Personligen är denna en favorit.

tdgd.jpg

Link to comment
Share on other sites

utgivningarna på Ohr brukar hittas på eBay men till priser som kan avskräcka den mest inbitne.

Det gäller i viss grad även Brain och Spoon.

Under de första åren finns en del andra skivor också där bl a Green Desert ingår. Den gavs visserligen ut 1986 men inspelningen av grundmaterialet gjordes redan 1973. Personligen är denna en favorit.

http://conny.nu/tdgd.jpg

Noterat!

DSC_9653.JPG

DSC_9743.JPG

DSC_9747.JPG

Link to comment
Share on other sites

Klaus Schulze

Citat (översatt) ur Wikipedia:

"Klaus Schulze (född 4 augusti 1947) är av tysk härkomst, electronisk kompositör och musiker. Han har också pseudonymen Richard Wahnfried i sitt sidoprojekt inspirerat av Richard Wagner. En kortare tid var han medlem av Tangerine Dream och Ash Ra Tempel innan han gick sin egen väg och hittills skapat över 60 album under 50 år."

Irrlicht. Ohr 1972. OMM 556.022

ks_irrlicht.jpg

Schulze:s första album innehåller kvadrofoniska symfonier för orkester och elektroniska maskiner (fritt översatt från titeln). Skivan är inte helt typisk för Schulzes musik och det var mer prestige hos skivbolaget Ohr att få ge ut en soloskiva med en av medlemmarna i Tangerine Dream. Skivan är speciellt intressant för orgelfantaster då Schulze egentligen inte hade någon syntheziser på den tiden utan spelade på en elektrisk orgel.

Blackdance. Brain 1974. Brain 1051

ks_blackdance.jpg

Blackdance är Schulze:s tredje album och det första där han använder syntheziser och också sång. Skivan är mer atmosfärisk med lugna övergångar mellan rytmer och toner. Schulze:s karriär är därmed utstakad!

Omslagen till de tidiga albumen finns i minst två versioner där det ena är skapat av konstnären Urs Amman.

Urs Amman

Citat ur wikipedia:

"Urs Amann is a surrealist Swiss painter. He is mostly known as the author of Klaus Schulze records' cover art, in a style that reminds of some works from Salvador Dalí. He also illustrated the covers of many books, including some of his brother Jürg Amann, who is a Swiss writer. Urs Amann likes to qualify his work as meta-realistic painting."

"Urs Amman was born 1951 in Winterthur. During 1971, in Berlin, he produces his first oil paintings. In 1972, he follows the cursus of Form+Farbe school in Zurich. Since 1974, he is an independent artist and since 1980, he is a member of the Winterthur artists group."

Link to comment
Share on other sites

Irrlicht. Ohr 1972. OMM 556.022

http://conny.nu/ks_irrlicht.jpg

Schulze:s första album innehåller kvadrofoniska symfonier för orkester och elektroniska maskiner (fritt översatt från titeln). Skivan är inte helt typisk för Schulzes musik och det var mer prestige hos skivbolaget Ohr att få ge ut en soloskiva med en av medlemmarna i Tangerine Dream. Skivan är speciellt intressant för orgelfantaster då Schulze egentligen inte hade någon syntheziser på den tiden utan spelade på en elektrisk orgel.

Där kom det! :app:

Man har undrat om det i första hand är musiken eller det illustrativa omslaget du gillar bäst.

Jag kände egentligen bara till följande KS-album och ett till inför Berlinresan. Detta är hans femte;

Klaus Schulze - Timewind. 1975 Brain 1075

DSC_0114.JPG

Jag fick tag på denna tyska press på Brain, som även visar att han fick pris av Deutsche Phonoakademie och internationellt fick albumet Grand Prix du Disque.

Albumet innehåller två spår, Bayreuth Return på sid 1 och detta på sid 2;

Wahnfried 1883:

Observera att detta var ungefär samtida med

i Frankrike.

Av ondo eller godo, men hur många gånger i världshistorien har teknikutveckling så starkt påverkat musikkomposition :?:

Link to comment
Share on other sites

Där kom det! :app:

Man har undrat om det i första hand är musiken eller det illustrativa omslaget du gillar bäst.

Jag kände egentligen bara till följande KS-album och ett till inför Berlinresan. Detta är hans femte;

Jo, omslagen hjälpte till lite :blush ... men jag blev nyfiken på musiken eftersom den är nästan samtida med TD:s Electronic Meditation. Jag vill väl inte påstå att jag lyssnar så ofta på Klaus Schulze. Timewind :app: låter som min tinnitus :dead: ungefär.

Min samling KS-plattor sträcker sig till:

Irrlicht (Brain, 1972)

Cyborg (Brain, 1973)

Blackdance (Brain, 1974)

Timewind (Brain,1975)

Moondawn (Brain,1976)

Dune (Brain,1979)

Trancefer (IC, Klaus Schulze:s eget bolag, halfspeed cut,1981)

Elektronik-Impressionen (Amiga,1982) .. samma version som Dig It från 1980 fast utgiven i DDR.

Edited by conan
Link to comment
Share on other sites

Tangerine Tree

Att gå igenom hela Tangerine Dreams historia tar ett tag - och kanske har calle_jr en hel del annat på lut från Berlinresan, så jag inflikar lite intressanta nedslag i TD:s historia samt relaterat material.

TT eller Tangerine Tree är en bootleg-serie med ganska mycket musik i varierande kvalitet. En del är inspelat direkt ur mixerbordet från konserter men ganska mycket är rent akustiska upptagningar med mikrofoner.

Hela TT-serien består av 9 avsnitt om ca 7GB styck. Ett antal volymer ingår i varje avsnitt där ett avsnitt kan vara en konsert t ex. Totalt inklusive extramaterial och skivomslag blir det 97GB (om jag fått med allt). Alla filer är i "Shorten"-format. Huruvida det tillkommit volymer i serien känner jag inte till - men det är bara att söka efter "torrenter" av Tangerine Tree så ska det gå att hitta materialet. När jag laddade hem allt fanns det FTP-servrar man kunde logga in på och hämta hem.

ttvol14back.jpg

Personligen tycker jag att TD gör bättre ifrån sig live än i studion och kanske är det därför jag gillar de officiella livealbumen mer än de andra. Lyssna t ex på TT2 - Volume 14, live 1981 och jämför med studioalbumet som kom något senare samma år "Exit".

ttvol14llabel2.gif

Edited by conan
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...