Jump to content

KKH - Med akustik i världsklass


calle_jr

Recommended Posts

KKH - Med akustik i världsklass

Jag har haft den berömda häcken full sista tiden. Jag jobbar på Skanska och vi har skrivit kontrakt på ett

stort byggprojekt som kommer engagera mig och hundratals andra några år.

KKH - Malmö Konsert, Kongress och Hotell ska uppföras mellan börshuset och hovrätten.

MSO flyttar sitt hem från nuvarande Malmö Konserthus, och om några år ska en stor konserthusscen,

en mindre konserthusscen, tre utomhusscener, tre foajéscener och ett musikaliskt aktivitetstorg stå färdigt

på bästa läge i Malmö.

03-.JPG

Bild: Schmidt Hammer Lassen

Jag kan tänka mig det finns ett intresse från våra medlemmar att följa vissa delar av framdriften.

Här startar nu en Euphonia-rapport i lagom takt :)

Link to comment
Share on other sites

Om det finns intresse? Skojar du? :-)

Jag tror det är ett smart drag av Malmö att låta uppföra sådana här grejer. Bara Turning Torso har satt Malmö på kartan på ett helt annat sätt än tidigare. Detta kommer säkerligen också att generera än mer positiv publicitet. (Om ni lyckas hålla er inom de ekonomiska ramarna förstås! ;-)

Edited by lindvall
Link to comment
Share on other sites

IMG_9542.jpg

Bild: Schmidt Hammer Lassen

Skanska tog fram det vinnande förslaget "Kontrapunkt" i samarbete med den danska arkitektfirman Schmidt Hammer Lassen.

Projektet inleddes med en tävling där uppgiften var att ta fram ett förslag till en kombinerad anläggning för möten, kongresser, konserter och hotell samt att utforma det omkringliggande stadsrummet. Kongress- och konsertanläggningen kommer att ligga på bästa läge med gångavstånd från Centralen och den nya Citytunneln, mellan den gamla stadskärnan och den nya moderna stadsdelen Västra Hamnen.

Hela projektet omfattar totalt 90.000 kvm. Konsertsalen kommer ha plats för 1.600 besökare, kongressdelen kommer att ta upp till 1.500 personer och hotellet får cirka 375 rum. Vi är nu mitt i ett systemhandlingsskede fram till slutet av augusti. Byggstart blir nästa år och hela anläggningen kommer stå klar vid årsskiftet 2014/2015.

Link to comment
Share on other sites

Mycket spännande!

Mitt intresse för arkitektur säger mig att detta kommer att bli något extra!

Danskarna är duktiga inom gebitet och tar ut svängarna. Se bara på nybyggena i Köpenhamn.

Om man dessutom får bygga med akustikens senaste landvinningar så är det en extra dimension.

Skall med stort intresse följa detta projekt.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Ska bli mycket intressant att följa detta projekt fram till det står klart.

Har själv precis läst klart en kurs i "rum och byggnadsakustik" och detta gör ju att man blir lite extra intresserad av byggnadsakustik. Hoppas på flertalet bilder!

Link to comment
Share on other sites

Ni sporrar mig, och jag hoppas leva upp till förväntningarna.

Jag tror det är ett smart drag av Malmö att låta uppföra sådana här grejer. Bara Turning Torso har satt Malmö på kartan på ett helt annat sätt än tidigare. Detta kommer säkerligen också att generera än mer positiv publicitet.

Malmö är redan idag en helt annan stad än för bara 10 år sedan. Och förbättringarna går vidare steg för steg.

Läge för hifimässor i dessa lokaler!?!

Tanken har slagit mig och det kommer finnas ett helt gäng rum som blir rena drömmen för demos. Då tänker jag inte på konsertsalen. Stay tuned...

Hurra vad mycket livemusik det kommer att bli i Malmö! Man får börja att fundera på att flytta söder ut.... :39:

Jag tror du skulle trivas som fisken här nere. Som du ser i eliots länk kommer det bli bostäder på områdets västra del. Det blir ca 50m gångavstånd till konserthuset.

http://shl.dk/newsletterimages/05052010_Malmoe/6

Mitt intresse för arkitektur säger mig att detta kommer att bli något extra!

Danskarna är duktiga inom gebitet och tar ut svängarna. Se bara på nybyggena i Köpenhamn.

:) Vi kommer till det...

Härligt, ännu en byggtråd!! :mm: Kanske en aning större format än vi är vana vid...

:D

Hoppas på flertalet bilder!

Det kommer :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

Här spelar MSO idag - Malmö Konserthus som färdigställdes 1985;

DSC_0566.JPG

Dragan Buvac är vd för MSO och visar ganska tydligt med både röst och kropp att MSO inte har de bästa förutsättningarna idag;

DSC_0535.JPG

DSC_0542.JPG

DSC_0549.JPG

Arkitekt Tiago Pereira från Schmidt Hammer Lassen presenterar nya KKH;

DSC_0576.JPG

De som lyssnar är medarbetare från Skanska, Malmö Stadsfastigheter och personal från MSO.

Link to comment
Share on other sites

Spännande! :mm:

Hur kommer det sej att så många kulturhus misslyckas med akustiken? Det finns ju många bra jämnförelse objekt världen över, både lyckade och mindre lyckade. Eller är det bara yta som räknas?

När jag satt på en rundtursbuss i New York, med en Yankees tröjan och I love NY kepsen på :blush , berättade guiden att man misslyckats kapitalt med någon konsert hall. Då kallades hifi tillverkarn Fisher in för att försöka göra lokalen spelbar. Om han lyckades vet jag inte men det borde gått vägen eftersom det fortfarande var en konserthall vad jag minns.

Edited by In The Air
Link to comment
Share on other sites

När jag satt på en rundtursbuss i New York, med en Yankees tröjan och I love NY kepsen på :blush , berättade guiden att man misslyckats kapitalt med någon konsert hall. Då kallades hifi tillverkarn Fisher in för att försöka göra lokalen spelbar. Om han lyckades vet jag inte men det borde gått vägen eftersom det fortfarande var en konserthall vad jag minns.

Det måste ha något att göra med Avery Fisher och Avery Fisher Hall:

Avery Fisher Hall is a concert hall, in New York City and is part of the Lincoln Center for the Performing Arts complex. It is the home of the New York Philharmonic, with a capacity of 2,738 seats.

Music-Director-Lorin-Maazel-conducting-the-New-York-Philharmonic.jpg

Bildkälla

PS. Man kan läsa på Wikipedia att akustikfirman som var anlitad för att designa innanmätet hade gjort sina beräkningar utifrån att det inte skulle vara mer än 2400 åhörare.

I ett sent skede i byggandet ändrade man konstruktionen för att kunna ta in fler åhörare och när Philharmonic Hall - som den ursprungligen kallades - öppnade den 23/9 1963 så

var man inte så lycklig över resultatet.

Several attempts were made to remedy the acoustical problems of the new Philharmonic Hall, with little success, leading to plans in the 1970s for a substantial

renovation project designed by noted acoustician Cyril Harris with project architect Philip Johnson. These renovations included demolishing the inside of the hall and rebuilding a

new hall within the outer framework and facade. While initial reaction to the improvements was favorable, overall feelings about the new hall's sound soured, and the acoustics of

Avery Fisher Hall continued to be problematic.

The hall was renamed for Avery Fisher, a member of the Philharmonic board of directors, following his US $10.5 million donation to the orchestra in 1973.

Man hade ursprungligen tänkt riva Carnegie Hall när den blivit ersatt av Avery Fisher Hall som hem till New York Philharmonikerna men så sent som 2003 funderade man på att i stället flytta tillbaka till Carnegie Hall eftersom man fortfarande inte var nöjd med akustiken.

Carnegie Hall förlorade själv mycket av sin berömda akustik som vi kan höra på inspelningar som t.ex. The Weavers in Carnegie Hall, Harry Belafonte in Carnegie Hall i en ombyggnation. Jag vet inte om man fått rätsida på det :?:

The renovation was not without controversy. Following completion of work on the main auditorium in 1986, there were complaints that the famous acoustics of the hall had been diminished. Although officials involved in the renovation denied that there was any change, complaints persisted for the next nine years. In 1995, the cause of the problem was discovered to be a slab of concrete under the stage. The slab was subsequently removed.
Link to comment
Share on other sites

Finns det någon virtuell bild från insidan??

Jag återkommer, men här är en teaser;

04-.JPG

Bild: Schmidt Hammer Lassen

Carnegie Hall förlorade själv mycket av sin berömda akustik som vi kan höra på inspelningar som t.ex. The Weavers in Carnegie Hall, Harry Belafonte in Carnegie Hall i en ombyggnation. Jag vet inte om man fått rätsida på det :?:

Jag kan inte påstå att man upplever den klang som återfinns på Weavers och Belafonte i salen. Jag var där '92, alltså mellan de två ombyggnaderna.

Båda dessa är förstärkta, och det borde vara stor skillnad mellan att sitta i salen jämfört med att lyssna på en uppmickning.

Link to comment
Share on other sites

Håller vi budgeten utanför så är det kampen akustiker -arkitekt som avgör hur slutresultatet blir Tyvärr så "vinner " arkitekten allt för ofta vilket resulterar i mediokra akustiska resultat

Några aktuella belysande exempel på denna "kamp" där måsättningen är som rubriken säger" Akustik i världsklass" men här gäller det klassrum för hörselskadade samt en körsal

Akustikern valde mina geometriska Wingar för dessa projekt men som så många gånger förr så passar de inte in estetiskt i miljön enligt arkitekten så kampen pågår

Min och mångas favorit hall är Palau de la Musica i Barcelona

Den har obefintlig absorbtion men maximal diffusion och scattering Glastakets bitar är oregelbundna och vinklade och väggarna är täckta av skulpturer gjorda av mosaik

lamusica.jpg

denna magiska hall har allt man kan önska sig som Music Lover, ambience, detaljer ,timbre pinpiont mm

Nu vet ni också var mina 15 år gamla ideer om level 3 rum kommer ifrån

Hälsningar

matts

www.diffusor.com

www.performanceacousticslabs.com

Link to comment
Share on other sites

Hej

Om man nu ska bygga ett konserthall i världsklass så går väl akustiken före arkitekten. Då fårstår inte jag varför man ska bygga överhuvudtaget.

Låt akustikern göra sitt och arkitekten hålla sig till utomhus utseendet.

För när jag går och lyssnar på en konsert så struntar jag i hur det ser ut bara det låter bra.

Tack

Link to comment
Share on other sites

Arkitekt Tiago Pereira från Schmidt Hammer Lassen presenterar nya KKH;

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...kh/DSC_0576.JPG

De som lyssnar är medarbetare från Skanska, Malmö Stadsfastigheter och personal från MSO.

Det känns som att akustikfrågor har hamnat allt mer i centrum jämfört med folkhemshifins tid. Denna rapport har alla förutsättningar att bli en unik tråd i forumssammanhang och vi kan nog se fram emot en lärorik & intressant långkörare i flera kapitel... :mm:

Tanken har slagit mig och det kommer finnas ett helt gäng rum som blir rena drömmen för demos. Då tänker jag inte på konsertsalen.

Stay tuned...

Det kan ju bli en högintressant koppling till hifihobbyn då det även handlar om rum av mer realistisk volym.

Link to comment
Share on other sites

Håller vi budgeten utanför så är det kampen akustiker -arkitekt som avgör hur slutresultatet blir Tyvärr så "vinner " arkitekten allt för ofta vilket resulterar i mediokra akustiska resultat

En arkitekt som kämpar mot en viss domän (i detta fallet akustikern) - är ingen bra arkitekt. Det är min bestämda uppfattning.

Link to comment
Share on other sites

Någon måste ju ta arkitekterna i försvar! :)

Dom låter som en bekväm syndabock för akustiska misslyckanden, om inte finns ju ekonomerna. ;) Precis som akustiken blir syndabock för musikaliska misslyckanden.

Akustikern är väl med i projektet redan från planeringsstadiet? Eller hur funkar det Calle_jr?

Om teori och praktik inte stämmer så kan jag förstå att inte arkitekten låter akustikern ändra hela grundidén för att rätta sina felkalkyleringar. Jag tror alla gånger att en harmonisk miljö är viktig, även för musiken. Våra sinnen jobbar ju tillsammans. Kolla bara på SMT’s bild, vilken syn! :mm:

Lokaler med bra akustik har i regel ganska många år på nacken. Kan det inte vara så att en sals akustiska signatur måste få tid att hitta sin plats i musik kulturen.

Link to comment
Share on other sites

Dom låter som en bekväm syndabock för akustiska misslyckanden, om inte finns ju ekonomerna.

Jag ser då och då en annan sida av myntet där arkitekter har gjort materialval men inte tagit hänsyn till underhåll, klimatförhållanden över året (trä är alltid en utmaning när den relativa luftfuktigheten går upp och ner), säkerhetsaspekter, användning av kemikalier för underhåll, service, leverantörens soliditet (klarar dom projektet finansiellt, kan dom ta en reklamation) ...

Att bygga är oerhört komplext med många intressenter. Man får väl anta ändå att det akustiska kommer att få en framträdande plats i projektet. Det finns ju en anledning till varför det byggs nytt vilket projektgruppens sammansättning också visar. Sen har dom ju Calle_Jr ... :app:

Link to comment
Share on other sites

Arkitekten har en besvärlig roll - att ta hänsyn till alla aspekter i ett bygge (oavsett om det är elektronik, hus, motorvägar eller avloppssystem ...

Kanske är det ofta så att exteriör och interiör tar överhanden hos arkitekterna - det är ju ofta det alla har synpunkter på. Det går lätt att prata om hur något ser ut rent estetiskt och det är lätt att ha åsikter om.

Det är som med elektronik inom automotive - att prata om hur många skruvar man ska ha i höljet kan diskuteras i det oändliga ... medan signalkvalitet på en datalänk - det är oviktigt.

Link to comment
Share on other sites

Återigen tack för så mycket feedback! :app:

I detta projekt är Akustikon med Jan-Inge Gustafsson och Gunnar Widén ansvariga för akustik, och de var inblandade redan i tävlingsskedet.

Även om vi har ett mycket gott samarbete i hela teamet så är det många faktorer som ska vägas in. Vissa krav kan t.o.m vara motstridiga.

Olika akustiska funktioner exvis en rad olika sättningar både akustiskt och förstärkt, arkitektur, klimat, komfort, ljus, siktlinjer, flexibilitet, tillgänglighet, arbetsmiljö, scenteknik, inspelning, brandskydd/larm/utrymning, städbarhet, inbrottsskydd, energi, underhåll, miljö och hållbarhet, fukt, bärförmåga, svikt och svängningar med mera. Lägg därtill byggbarhet, resurstillgång och off-site manufacturing. Ett projekt som detta innebär en hel del logistiska utmaningar.

För att lösa detta finns det EN påse pengar. Punkt.

Det krävs alltså att man mycket systematiskt ställer upp alla kriterier och prioriterar fram en optimal produkt. För detta projekt görs detta i tre steg, och varje steg har sina delprocesser och iterationsloopar.

Det stämmer som sagts att vissa projekt har blivit lidande akustiskt pga andra företräden. Men å andra sidan är upplevelsen i en sal inte enbart en ljudupplevelse. Åtminstone vill man helst inte riskera att brinna inne, eller att pianot låter ostämt, eller att violinisten inte ser sina noter, eller att det drar iskall luft på slagverkaren medan publiken svettas osv.

Men jag tror också att ljudupplevelsen är väldigt personlig, och att om man tycker någon egenskap på någon plats för en viss sättning inte är perfekt så lyfts det upp och man sågar hela salen. Ungefär som med hifi alltså... :unsure::D

I detta projekt är akustik högt prioriterat, speciellt för symfoniorkester i konsertsalen samt för övningsrum, inspelningsrum etc.

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F
Här i syd rattas allt som oftast kanaler in från Danmarks Radio.

Hela MSO och vår projektgrupp åkte till DRs Koncerthus vid Emil Holms Kanal i Köpenhamn, för en specialstudie av scenteknik;

Kan du inte be någon som är riktigt duktig på PS att fixa bort bilarna på denna bilden, den hade vart en av dom skönaste byggnadsbilder jag hade sett utan dessa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...