IPB

Welcome Guest ( Log In | Register )

4 Pages V  < 1 2 3 4 >  
Reply to this topicStart new topic
> Hörlursfest i Märsta!, Jakten fortsätter, häng med!
Anders
post 2007-10-15 21:47
Post #31

Group: Member
Member No.: 207

Tackar för denna utmärkta recension av W5000. Jag har läst en del om den tidigare men tycker att jag fått bättre grepp om dess karaktär genom din beskrivning. Ibland uppdykande tankar på att köpa den kan därmed skjutas på framtiden.
Jag tyckte först att det verkade litet flippat att köpa fyra dyra hörlurar på en gång, men nu börjar jag se poängen med det. Många som skrivit om W5000 och andra har nog favoriserat den redan före köp och sedan kan det ta ett tag att upptäcka att den inte riktigt lever upp till förväntningarna. Med fyra nya hörlurar på en gång måste det vara svårt att ha en favorit på förhand. För dem som tycker att det är dumt att köpa sådana hörlurar utan att lyssna först så är det bara att konstatera att provmöjligheterna är näst intill obefintliga om man inte råkar känna någon som äger hörluren och vill låna ut den. Jag ser fram mot nästa recension.
Go to the top of the page

+Quote Post
Kent_n
post 2007-10-16 06:23
Post #32

From: sthlm
Member No.: 955

Grym recension av W5000, kanon. Det märks att Peo är seriöst intresserad av HiFi. Sänd en kopia till HiFi o musik, så att dom kan lära sig att göra bättre recentioner.

Guld Peo, väntar med spänning på fortsättning....

+Quote Post
Guest_Peo_*
post 2007-10-24 12:57
Post #33

Guests

Ultrasone Edition 9
(kabeln är dock svart numera, inte vit)

Ok, då har vi den nya lyxluren från Tyskland! Det här var en svår och krävande test och det drog därför ut på tiden, jag är ledsen för det...

Ultrasone har utvecklat något de kallar för "S-Sound" som är ett sätt att försöka eliminera det traditionella "hörlursljudet". Genom snillrik placering av elementen i luren hävdar de att det låter mer som en traditionell högtalare än en hörlur.. De säger att Edition 9 spelar runt om hela huvudet istället för direkt in i öronen som en traditionell lur gör. Detta finns beskrivet på klassisk tysk engelska på www.edition-headphones.com. Nå, lyckas de med det då?

Mja, ibland. I mina anteckningar ser jag att jag vid ett par tillfällen har anmärkt på en konstig ljudbild, det har inte låtit som jag är van att det låter, helt enkelt. Det är ingen värdering lagd i det, mer en reflektion.

Det här är en svår hörlur att bli kompis med. Placeringen på huvudet är mycket känslig och kritisk för resultatet. Till skillnad från nästan alla andra lurar vill den sitta rakt upp på huvudet, dvs huvudbandet skall vara rakt upp och inte lutat bakåt som det ofta blir (den klassiska Sennheiser-looken, med huvudbandet lutat 30-45 grader bakåt). Det kan kännas ovant till en början men man vänjer sig snabbt tycker jag nog. Luren har en mycket bra "clamping" så när man rattat in rätt position så sitter den fast oavsett vad du gör i stort sett. icon_smile_wink.gif Trots detta blir den inte obekväm, den sitter bra helt enkelt. Bra jobbat! icon_smile.gif

I och med att den sitter såpass bra på huvudet blir det också en betydligt mer "stängd" lur än de övriga i testen. Den isolerar också mycket bra, det är knappt så att jag hör min dammsugare till dator som står och brummar en meter ifrån skrivbordet.

Nå, när man väl har labbat med placering och fått det att stämma, lutar man sig bakåt och börjar lyssna.. Och slås av.. eh.. BAS. Här finns mycket, mycket bas. Det dunkar så det står härliga till när materialet tillåter. Personligen tycker jag det blir för mycket emellanåt, jag blir trött i huvudet. Bortsett från basen (om man nu kan se det i sig att filtrera bort den..) så har vi en mycket fin diskant som är sådär lagom utvecklad. Inte för mörk, inte för ljus, relativt fint detaljerad och luftig. Det blir sällan vasst och obehagligt, vilket ju är mycket skönt! Mellanregistret känns helt okej, men det framträder inte särskilt tycker jag. Det kan förvisso bero på.. BAS. icon_smile_big.gif Överlag har musiken bra kraft och ett härligt driv. Det finns gott om kropp så att säga. På med lite gammal svängig rock som The Doors och headbanging känns som en självklarhet. icon_smile_wink.gif

Edition 9 är inget för rörfreaks, kan jag börja med att säga.. Med rörförstärkaren RP7-B blir basen än mer dominerande och det dunkar mest hela tiden. Samtidigt försvinner en del av öppenheten och det låter inte särskilt balanserat. Jag testade även med min gamla X-Can v3 som också är ett rörsteg, och det var inte kul någonstans.. Glöm den kombon. icon_smile.gif Med RP010 blir det genast bättre dock. Basen blir tajtare och "boomar" inte lika mycket, och diskant och mellanregistret öppnar upp och känns mer homogent. Notera dock att jag bara har testat den "single-ended" dvs med 1/4" stereojack, dvs med RP010 på halv tomgång.. Det vore mycket intressant att köra denna balanserat!!

Om jag finge göra en enda sak med Edition 9 så skulle jag se till att elementen kom ut från örat några millimeter.. Då avtar basboomen kraftigt även om kvaliteten finns kvar och det hela låter mycket mer balanserat och trivsamt.. Det finns ett par tweaks som gör just detta, och jag tror jag skall engagera mig i dem framöver för att försöka tämja det hela. Det bör vara värt det, för i grunden är detta en kompetent lur - inget snack om den saken.

Musikaliskt sett är det lite blandat. Klassisk musik låter ofta mycket bra, men inte alltid. Ibland blir ljudbilden fel och det låter grötigt. Opera fungerar i regel bra. Rock och tyngre saker är nästan alltid en succé. Går vi till testskivorna så kan man säga att ju verkligare musiken är, desto bättre går det.. Det vill säga, rena studioprodukter som electronica osv kan få en konstig ljudbild som mest låter.. konstig. Inte dåligt, men annorlunda. Observera fetstilen, det här är absolut ingen regel.. Å andra sidan har vi lite mer akustiska saker med en mer verklig ambiens som låter mycket trevligt. Så långt rent allmänt.. När jag kommer till bastunga spår som Madonna, Massive Attack och så vidare, då blir det direkt jobbigt.. Basen tar överhanden och man får en impuls att ta av sig lurarna ganska fort. Jag kanske inte är ett tillräckligt stort basfreak!? icon_smile_wink.gif

Som den står just nu, i sitt grundutförande, kommer den att tilltala alla "bassheads" och "rockers" utan större problem.. I övrigt varnar jag försiktigt och säger att du måste lyssna med din typiska musik innan du köper något! Tänk också på att det här är en lur som kräver LÅNG inspelningstid, den förändras ganska dramatiskt. Förståsigpåarna rekommenderar uppemot 500 timmar kontinuerligt, och frågan är om jag inte håller med om det... Direkt ur box låter den bra men ganska tråkigt. Basen utvecklas mycket under resans lopp, och även den tonala balansen - den blir mer homogen med tiden. Själv fick jag köra den åtminstone 250 timmar innan jag började gilla vad jag hörde, så tänk på detta om du lyssnar på den någonstans.. Det kan faktiskt inte poängteras nog, det är mycket viktigt att Edition 9 är inspelad.

Personligen är jag lite kluven. Å ena sidan är det här en superb hörlur som gör väldigt mycket rätt. Å andra sidan har vi det här med konstiga ljudbilder emellanåt samt en överdos av bas med viss musik. Jag funderar allvarligt på att försöka rätta till detta med diverse tweaks, som att öka avståndet till elementen som jag var inne på ovan, men även att byta ut kabeln. Den sitter tyvärr fast så det krävs ett operativt ingrepp för att göra detta. icon_smile_sad.gif Min kontakt i USA har dock börjat modifiera Ultrasone-lurar så jag är rätt sugen på att testa det... Då blir den även balanserad, så jag kan testa den fullt ut med RP010. icon_smile.gif Jag är ganska säker på att kabeln som följer med är en kopparkabel, och jag tror att man kan få bukt med basen genom att köra en ren och fin silverkabel istället.. Jag får be att återkomma om det i framtiden!

Slutligen, bli inte alltför skrämda av mina negativa kommentarer. Det här är en grym hörlur, men den har i mina öron ett par brister som jag gärna vill få bukt med innan jag skriker ut min glädje.. Som sagt, I'll be back.

+ Bra driv och pondus i det mesta
Detaljerat sound, den plockar fram mer än många andra lurar
Låter mindre hörlur än alla andra hörlurar jag testat
Extremt snygg.. icon_smile_wink.gif

- Inte så välbalanserad som jag vill (för mycket bas..)
Priset...*
Funkar inte alls med rörförstärkare

*) Ultrasone går att beställa i Sverige, jag har sett dem hos t.ex. Reference Audio. Det går även att köpa dem direkt från Ultrasone i Tyskland, och priset här i EU ligger på 1499 euro. Något irriterande är att riktpriset i USA är det samma, fast i dollar.. Man kan dessutom shoppa runt och hitta dem för mindre pengar än riktpriset så.. Betydligt billigare "over there", alltså.

+Quote Post
plundin™
post 2007-10-24 13:02
Post #34

Group: Artikelgruppen
From: N 57° 13.728', E 18° 30.4
Member No.: 375

QUOTE (Peo @ 2007-10-24 13:57 ) *
*) Ultrasone går att beställa i Sverige, jag har sett dem hos t.ex. Reference Audio. Det går även att köpa dem direkt från Ultrasone i Tyskland, och priset här i EU ligger på 1499 euro. Något irriterande är att riktpriset i USA är det samma, fast i dollar.. Man kan dessutom shoppa runt och hitta dem för mindre pengar än riktpriset så.. Betydligt billigare "over there", alltså.

Är Europapriset med eller utan moms?

För på det billigare USA priset tillkommer ju importavgift och moms om man importerar lagligt... köper man dom från tex. tyskland så ingår ju den tyska momsen och inget mera!

ps; testade ett par Proline 750 ett tag och mina omdömmen koliderar ganska väl med vad du skriver ovan, initialt imponerande, men när man börjar vardagsvänja sig vid dom så dök det upp en hel del små konstigheter som gjorde att jag valde bort dom...

/ptr

--------------------
Vinyl är mycket roligare!

...om något är så heligt att man inte får ifrågasätta det, är det inte heller värt att bry sig om!
Jobbar stundom hos Akkelis Audio & Transient Design, spelar dessutom ibland skivor för Kenneth Englund Audio

+Quote Post
Guest_Peo_*
post 2007-10-24 13:13
Post #35

Guests

QUOTE (plundin @ 2007-10-24 14:02 ) *
Är Europapriset med eller utan moms?

För på det billigare USA priset tillkommer ju importavgift och moms om man importerar lagligt... köper man dom från tex. tyskland så ingår ju den tyska momsen och inget mera!

ps; testade ett par Proline 750 ett tag och mina omdömmen koliderar ganska väl med vad du skriver ovan, initialt imponerande, men när man börjar vardagsvänja sig vid dom så dök det upp en hel del små konstigheter som gjorde att jag valde bort dom...

/ptr

Inom EU betalar man ju moms i det landet man handlar, så 1499 är inklusive tysk moms. Det som tillkommer är frakt. Och visst har du rätt angående USA-import, men med en dollar som står i ca 6,40 blir ju laglig import fortfarande betydligt billigare. icon_smile.gif

Proline 750 och 2500 skiljer sig ganska mycket från Edition 9 enligt de som har testat. Jag har dessvärre inte gjort det.

+Quote Post
Timbre™
post 2007-10-24 21:08
Post #36

Group: Admin
From: Göteborg
Member No.: 2

QUOTE (Peo @ 2007-10-24 13:57 ) *
I och med att den sitter såpass bra på huvudet blir det också en betydligt mer "stängd" lur än de övriga i testen. Den isolerar också mycket bra, det är knappt så att jag hör min dammsugare till dator som står och brummar en meter ifrån skrivbordet.

Om du tweakar till och ökar elementavståndet till örat, kommer då även lurkåpan att öppnas upp gentemot omgivningen... icon_smile_question.gif

+Quote Post
Guest_Peo_*
post 2007-10-24 22:07
Post #37

Guests

QUOTE (Timbre @ 2007-10-24 22:08 ) *
Om du tweakar till och ökar elementavståndet till örat, kommer då även lurkåpan att öppnas upp gentemot omgivningen... icon_smile_question.gif

Bra fråga, men nej, inte som jag har förstått det! Det skall tydligen gå att stoppa in en kabelstump innanför skinnet i kåpan, för att göra dessa lite "puffigare" s.a.s.. Jag har inte samlat tillräckligt med mod för att försöka mig på det ännu dock.. Lite halvläskigt när det är ganska mycket pengar man meckar med. icon_smile.gif

+Quote Post
eliot
post 2007-10-24 22:48
Post #38

Group: Moderator
From: Uppsala
Member No.: 231

QUOTE (Timbre @ 2007-10-24 22:08 ) *

Nu är det snart bara örat som är otidsenligt icon_smile_big.gif

--------------------
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella.
Läs gärna mina reseberättelser '04, '05, '06, '07, '08, '09, '10, '11, '12 och '13 från mina HiFi-resor ner på kontinenten.

+Quote Post
Guest_Peo_*
post 2007-10-26 13:07
Post #39

Guests

audio-technica ATH-L3000

Dags för lyxluren i sammanhanget då.. Det är få förunnat att få leka med denna, och det var jättekul när jag väl fick tag i ett par. Nå, för att stilla nyfikenheten - hur låter de då?

Rent spontant gör den inga fel, den spelar sammanhållet och homogent, med bra bas, fin-fint mellanregister och en helt okej diskant. Däremot är diskanten konsekvent en smula tillbakadragen jämfört med de andra lurarna. Det bästa sättet att förklara det hela är att det känns som här spelar jag med en kopparkabel och med de andra med silverkabel.. (vilket inte är sant) Det saknas alltså det där extra i diskanten. Upplösningen är god men inte spektakulär på något sätt.

Däremot har L3000 en mycket fin bas, nyanserad och kraftfull. Den kallas mycket riktigt ofta för "The King of Bass" av de galna amerikanerna, och det är inte helt svårt att förstå varför. Det är inte mängden bas de menar då, men kvaliteten är hög, ja ovanligt hög för att vara hörlurar. Alla mina "bas-spår" låter suveränt, med gott om nyanser och pondus. Delerium är fullt njutbart och alla intrikata detaljer i basen finns med, vilket är väldigt ovanligt (särskilt i hörlurar). Massive Attack fungerar lika bra de, och även röjigare saker som Madonna-mixen, Prodigy osv.. Det här är helt klart ett ställe där L3000 briljerar. Rockmusik och allmänt grötiga saker spelar den fin-fint, och det blir aldrig ansträngt eller jobbigt att lyssna. En väl sammahållen återgivning är vad vi bjuds på, med andra ord. Lite mer svävande musik med elektroniska ljudmattor och mycket diskantinformation går lite förlorat tycker jag, det känns inte lika rätt som i de andra lurarna. Mellanregistret är dock mycket bra, och röster känns naturliga och väl utvecklade.

Det spelar förutsägbart på alla musikstilar, jag får inga överraskningar någonstans. L3000 gör sin grej, och det gör den konsekvent och bra i hela registret. Den är inte bäst på någonting förutom möjligen bas, och det är just det som är dess problem.. Börjar man analysera känns det som den ligger steget efter på en del punkter jämfört med det bästa som de andra lurarna kan. Konsten är ju att få allt det bästa i samma lur, och det är ju självklart inte så enkelt, hehe.. Däremot är den som sagt helt konsekvent i sitt ljudideal, och det uppskattar jag mycket.

Nu är mina lurar balanserade så jag kan inte testa dem på rörförstärkaren dessvärre. Med tanke på hur jag upplever den med transistorer dock så är jag tveksam till att den kommer att göra bättre ifrån sig med rör. Risken är att det blir lite väl mysigt då? Men som sagt, jag har aldrig provat, så det är bara en teori. icon_smile.gif

Komforten (och för all del utseendet) är extremt hög, den sitter mycket bra på huvudet och man hittar rätt position snabbt och enkelt. Det är absolut världsklass på detta område.

L3000 är även den en stängd lur. Den isolerar "sådär" skulle jag vilja säga. Edition 9 är betydligt bättre på detta, och W5000 är sämst av dessa tre i detta avseende.

Jag kan mycket väl tänka mig att om man inte uppskattar en kristallklar diskant och mer värdesätter "PRaT" (Pace, Rhythm and Timing) och de lägre frekvenserna kan denna lur utan tvekan vara den bästa som har gjorts. L3000 är lite som Sonus Faber tycker jag, lite mörkare än mycket annat men dock musikaliskt och trevligt. Alternativt så lyssnar man på material som inte har den yppersta upplösningen, och då finns här absolut ingenting att klaga på. Jag återkommer lite längre fram med jämförelser med de andra lurarna så blir det här lite tydligare tror jag..

Den här hörluren är tagen ur produktion sedan flera år tillbaka och är mycket svår och mycket dyr att införskaffa.. Som jag ser det finns det ingen direkt anledning till en rekommendation, och då mest beroende på priset*. Däremot inte sagt att det är en dålig hörlur, för det är det verkligen inte!

Intressanta tweaks skulle kunna vara ett kabelbyte (mina lurar har just nu en silver-kopparhybrid, jag skulle kunna tänka mig att rent silver skulle kunna vara en upgrade!) och eventuellt att testa med lite andra förstärkare.. Vi får se om jag får lust framöver. icon_smile_wink.gif

Då så, bara Sennheiser kvar nu, sedan börjar lite jämförelser och annat skoj.. icon_smile.gif

*) Priserna för L3000 varierar mellan ca $1500 och $3500 beroende på skick och om de är original eller moddade osv.. Sikta på i alla fall 15-20,000kr - billigare är svårt att hitta idag. Går endast att hitta begagnat, och i så fall på head-fi.org eller eBay, alternativt Yahoo! Japan, om man vill ge sig in på språkövningar.. icon_smile.gif

+Quote Post
P-pan
post 2007-10-26 14:36
Post #40

Member No.: 2042

Härligt målande beskrivningar Peo.
Mycket välskrivet och lättförståligt.
Det är ju nästan man kan "höra" mellan" raderna icon_smile.gif

Är du skolad i ämnet recensioner ?

--------------------
"Det enda som är värre än att vara blind är att kunna se men utan visioner"

+Quote Post
Timbre™
post 2007-10-26 19:54
Post #41

QUOTE (P-pan @ 2007-10-26 15:36 ) *
Härligt målande beskrivningar Peo.
Mycket välskrivet och lättförståligt.
Det är ju nästan man kan "höra" mellan" raderna icon_smile.gif

Är du skolad i ämnet recensioner ?

Vi måste binda upp Peo innan tidskriftsvärlden hör av sig... icon_smile_cool.gif icon_smile.gif Har läst några hörlursrecensioner genom åren och den här står i särklass.

+Quote Post
Guest_Peo_*
post 2007-10-26 20:01
Post #42

Guests

Heheh.. Smicker kommer man långt med. icon_smile_wink.gif

+Quote Post
Timbre™
post 2007-10-26 20:22
Post #43

QUOTE (Peo @ 2007-10-26 21:01 ) *
Heheh.. Smicker kommer man långt med. icon_smile_wink.gif

Ja, och Euphoniapins... icon_smile_big.gif

+Quote Post
Guest_Peo_*
post 2007-10-26 20:25
Post #44

Guests

Haha, yes! Det var också någon som mumlade om kaffekoppar för.. tja, ett år sen? icon_smile_wink.gif

+Quote Post
K-man
post 2007-10-26 21:02
Post #45

Member No.: 39

QUOTE (Peo @ 2007-10-26 21:25 ) *
Haha, yes! Det var också någon som mumlade om kaffekoppar för.. tja, ett år sen? icon_smile_wink.gif

Tycker det är bättre det skickas upp en kamera som kan smycka ut dessa recensioner!!! icon_smile_big.gif

\\K-man

+Quote Post

4 Pages V  < 1 2 3 4 >
Reply to this topicStart new topic

Lo-Fi Version Time is now: 14-09-03 03:02