Jump to content

Bright Side of the Moon.


Timbre™

Recommended Posts

  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vad skiljer "Audiofil" från "Audiofil Signature Edition"?

Det här är Luna i sitt slutliga uppgraderingsutförande om jag har förstått det hela rätt. Signature Edition syftade mer på själva månen :D, d.v.s. fullmåne efter att klockan har slagit midnatt.

tema1281.JPG

Link to comment
Share on other sites

Snygg bild, är det Dicksonska slottet månntro :?:

Detta närmast inbjuder till en påskgissningstävling med Euphoniamugg i potten... :D Om du syftar på Tjolöholms slott så är det fel... :) Herrgårdsmiljö med närhet till en stor samling elektronik och högtalare kan man säga... ;)

tema1292.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte på Dicksonska vid Danska vägen.

Men jag ändrar mitt svar nu till Stora Torp vid TV-huset, Örgryte

Det måste vara det. Byggdes 1873 och var sommarbostad för

Oscar Ekman, stor handelsman/köpman vid den tiden. Byggd

i venetiansk italiensk stil.

(ändrat årtal till 1873, cyklade förbi och såg årtalet

inristad med romerska siffror)

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte på Dicksonska vid Danska vägen.

Men jag ändrar mitt svar nu till Stora Torp vid TV-huset, Örgryte

Det måste vara det. Byggdes 1892 och var sommar bostad för

Oscar Ekman, stor handelsman/köpman vid den tiden. Byggd

i venetiansk italiensk stil.

Helt fullständigt rätt! :cool: :D

En Euphoniamugg till morgonkaffet... ;)

Link to comment
Share on other sites

Tusan, jag satt och funtade på om det var den kåken men kunde inte komma på vad den heter.. Vad ensammt det skall bli när SR/SVT flyttar till årskiftet. Undrar vad som blir istället för synvillan...? Får den stå kvar eller blir det rivning och moderna bostäder?

Tur att man redan har förärats en Euphoniamugg!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Blir en modell någonsin slutligt uppgraderingsutförd? ;)

Ja, hifihistorien är full av exempel... :D

In från kylan. Luna Au har fått värma upp i sovrummet och luppen har plockats fram. Glaset den här gången är ett Micro-Nikkor 60mm/2.8 så det gäller för Luna att vara välbyggda... :evil: :)

tema1329.JPG

Link to comment
Share on other sites

Vinylfanér är sannerligen inte roligt att fästa gluggarna på, men om jag vet att de pengarna gått till de övriga komponenterna istället (vilket jag vet är en av Lunas konstruktionsfilosofier), så kan jag ändå sova lugnt om natten. :)

Pär,

Du som är en konstruktör, var ramlar i regel en äkta fanér in på i kostnadsskillnad, jämfört med en vanlig vinylfanér?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Om vi börjar med bestyckningen så kommer de två elementen från norska SEAS. Diskanten är en 27 mm dome med skärmad magnet och beteckningen är 27TDC/TV.

Woofern är en special special och tillverkas på beställning av QRS. Det handlar alltså inte om ett redan befintligt element i katalogen som modifierats av köparen och tillverkas på specifikation.

Det är väl annars ganska vanligt i dessa sammanhang... :?:

tema1349.JPG

Link to comment
Share on other sites

Pär,

Du som är en konstruktör, var ramlar i regel en äkta fanér in på i kostnadsskillnad, jämfört med en vanlig vinylfanér?

Känns inte som min tråd att svara i plus att jag inte har en susning. Jag jobbar varken med det ena eller andra.

Jag tror heller inte att det går att säga X kronor i skillnad för vem vill ha äkta träfaner ditsatt på ett halvtaskigt sätt? Hellre vinylfaner ditsatt med kvalite än äkta trä dåligt ditsatt. Alltså kommer arbetskostnaden in också...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...