Jump to content

Kejsarinnors makt.


Timbre™

Recommended Posts

Så det kan gå... :D

Hifiutflykter har sina risker och ibland blir det mer än man kan motstå.

Exklusivt på Euphonia drar det ihop sig till Sverigepremiär och ett uppackningsdrama fyllt av förväntningar och entusiasm.

Redan emballaget ingav respekt och kanske har vi nu äntligen nått målet... :?: :cool: ;)

Empress061.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Efter att ha följt besöket hos Peak Consult med stort intresse skall detta bli lika roligt att skåda. Peak Consults skapelser har blivigt lite av en favorit bland högtalare som jag inte lyssnat på. Dom utstrålar välljud på något underligt sätt :mm: Dess utom tycker jag att dom är förbaskat snygga!

Det är inte utan att man är lite avis :blush

Link to comment
Share on other sites

Lite läsning i väntan på att Timbre skall lägga ut fler bilder : Från senaste Stereophile : Om Empress..

The throne is a glorious sepulcher

The Peak Consult Empress is a pretty special loudspeaker. It may not be your cup of tea if you relate to a specific sort of speaker "sound"—the Empress ain't got one of its own. And I've heard from other speakers more extended highs; deeper, tauter bass; and greater SPLs. What I haven't heard is many speakers that do so little wrong or so much so very right. The key to such rare overachievers is balance.

If the standard is whether or not I would live with a speaker, the Empress is about as highly recommended as they come. If the standard is whether or not I could see myself buying them, that's a different matter—one predicated entirely on the vagaries of my being an ink-stained wretch, and a freelance one at that.

Would I buy 'em if I had $25 grand? Oh, heavens to Betsy, yes. It wasn't love at first sight, but I could listen to the Empress for a lifetime.

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Ett frågetecken inför ankomsten var om dessa högtalare möjligen skulle kunna vara för stora för earwins rum (kanske mer min fundering än earwins... :)) och det handlar ju ändå om ett par konstruktioner i nettoviktklassen 66 kg.

Första intrycket blev dock att högtalarna kändes mindre och slankare än vid senaste mötet och det var en stor fördel tycker jag.

Empress060.JPG

Link to comment
Share on other sites

Här kommer det att gås grundligt tillväga... :) På inrådan av en gemensam bekant med många års erfarenhet av högtalaruppställningar monterar earwin först hjul undertill för att kunna köra runt sina ögonstenar och prova alla tänkbara positioner. Inga spånskivor i botten här inte.

Empress070.JPG

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg

Vilka fina högtalare du köpt earwin, dansk möbelfinish är verkligen något ut över det vanliga :mm: Verkade ju dessutom vara en förnuftigt konstruerad högtalare.

här skulle jag nog inte kunna hålla mig från biampingsövningar.

Biamping tycker jag i regel att man bör hålla sig borta från om man inte samtidigt delar aktivt. Visst, förstärkaren behöver inte lämna lika mycket ström men det ger i regel ingen större vinst med normala högtalare, man vinner heller inget i max ljudtryck om nu förstärkaren lämnar samma spänningsving vid den "halverade" impedansen. Däremot så blir lasten mer reaktiv när man enbart driver den ena eller andra delen av frekvensregistret, förstärkare gillar ju generellt sätt resistiva laster bättre så de brukar låta bättre om de förstärker hela registret. Så istället för att köpa två förstärkare, köp en bättre istället.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg
Efter ett decennium med Infinity biampar jag gärna om tillfälle ges.

Just in case of... :)

Jo Infinity ja, det är ju en annan sak. Där har vi ju extremt låga impedanser så de sorterar inte under eptitet normala (detta nämde jag ju faktiskt också ;))

Link to comment
Share on other sites

Jo Infinity ja, det är ju en annan sak. Där har vi ju extremt låga impedanser så de sorterar inte under eptitet normala (detta nämde jag ju faktiskt också ;))

Visst är det så och ju rakare impedanskurva, ju mindre anledning att biampa egentligen men samtidigt är det alltid spännande att testa olika kombinationer av förstärkartyper om ändå möjlighet ges.

Rör med icepower, bipolära trissor med mosfet o.s.v.

Peak Consult Empress är inte medlem i Kappa9-gruppen :D och vid Stereophiles mätningar sjönk aldrig impedansen under 4,4 ohm. Grafen ligger jämn och fin mellan 4 och 6 ohm och de enda impedans/fasvinkel-rörelserna att tala om ligger i basområdet runt 30 Hz. Verkningsgraden mättes upp till 88,5 dB så det här bör ju vara rena semestern för Audia Flight 100 med sina 100W i 8 ohm och 400W i 2 ohm.

Empress133.JPG

Link to comment
Share on other sites

Snygga är ju bara förnamnet! :mm: Tur att de inte kom en vecka tidigare...för då hade det nog inte blivit någon Malmöresa för dig Earwin! ;):D ...och då hade jag saknat dig på restaurangen! :)

"Grattis" Earwin! Snacka om ett välmatchat system, rent estetiskt! Ek, ek och ek!

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...