Jump to content

Lyra vs Koetsu


Bebop

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • Replies 97
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kuzma 4point väger effektivt 13g.

Vad jag vet om SYD är att armen är medeltung.

Yes, den beskrivs endast som "medium" av Símon Yorke. Jag har försökt hitta fler detaljer, men utan lycka. Michael Fremer hos Stereophile hade samma skivspelare som referens under 10 år innan han bytte till den har idag. I alla artiklar där han skriver om SYD's tonarm så nämns bara "medium mass".

Link to comment
Share on other sites

Om man nu ändå måste välja så tycker jag att Koetsun tar hem lite mer poäng med jazz och

blues på klassikerna från 50- och 60-talet. Lyra Kleos klarar även dessa plattor galant men visar ändå sina starkaste sidor på lite

modernare plattor där klangen skapas i mixerbordet snarare än av rumsakustiken. ECM-plattor t ex och musik à la Pink Floyd och

Kraftwerk där mycket av konsten skapas i studion och vid mixbordet.

Dexter Gordons Blue Note-platta A Swingin' Affair är ett exempel där Koetsun visar sin starkaste sida.

Utan att kunna verifiera med någon mätning så tror jag ändå man kan säga att Lyra Kleos låter mer korrekt där Koetsun

tillför lite färgning som ger en något annorlunda upplevelse. Ungefär som att välja mellan kablar där Koetsun får representera

Cardas och Lyra Kleos får representera det bästa av Nordost.

Intressant jämförelse. På 80-talet när jag höll på som mest med vinyl ansågs Koetsu som lite rörlika och mjukare i ljudet än konkurrenten Kiseki som hade ett rappare ljud med mer "drag". Det verkar som Koetsu behållit sitt ljudideal genom åren. Kiseki (som väl inte finns kvar längre?) kanske hade ett ljud som mer liknar Lyra.

Link to comment
Share on other sites

Kiseki kanske hade ett ljud som mer liknar Lyra.

Säkert rätt, men jag tror faktiskt inte att dagens Lyra-ljud fanns på 80-talet.

Kanske inte Koetsu heller.

Angående armvikt tror jag man är helt safe med Koetsun på SYD även om den är mer än dubbelt så styv som Kleos.

Link to comment
Share on other sites

Nja, jag skrev ju faktiskt "mer liknar" ;). Koetsu har väl också förfinats men Bebops beskrivning påminner om hur de beskrevs även då.

Förr beskrevs Lyra (med rätta) som lite för analytiska med lite väl mycket energi i toppen och om de inte var rätt inställda/matchade så kunde det även låta lite orent. Även äldre kablar från Nordost hade lite av detta eller kunde upplevas så. Men vare sig nya Lyra eller Nordost är vassa. Det låter rent och välbalanserat.

Även moderna rörförstärkare har helt annan klangen än äldre "överblommiga" steg. Så när man säger "rörljud" idag så har det en helt annan innebörd numer för mig.

Ett annat exempel på förändrade kablar är Transparent där äldre modeller kändes lite avrullade i båda ändarna. Detta försvann i samband med övergång till mm-modellerna och än mer med mm2. Men myten lever kvar...

Link to comment
Share on other sites

Även moderna rörförstärkare har helt annan klangen än äldre "överblommiga" steg. Så när man säger "rörljud" idag så har det en helt annan innebörd numer för mig.

Visst har dagens bättre rör och transistorförstärkare närmat sig varandra och många rörsteg har idag en ljudkaraktär som kan beskrivas som "neutral" även om det väl fortfarande finns de som har kvar den mer "överblommiga" stilen.

När man idag beskriver en apparat som rörlik så brukar det väl snarare beskriva att apparaten saknar kantigheten och hårdheten från vissa transistorkonstruktioner än att de skulle vara mörka och "överblommiga".

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att många tycker att Lyra Titan i låter lite "vass" i diskanten, och jag är benägen att hålla med. Inte så det stör sådär jättemycket, men man kan höra det på vissa skivor, även om du lastar den neråt 100ohm. Detta "problem" (om man vill kalla det problem, med vissa system kan det tom låta bättre - beroende hur systemet är balanserat) löstes med Lyra Skala och de senare generationerna, där Kleos ingår.

Ang. vikt på armar så brukar jag tänka att low mass <10gr, medium mass 11-15gr, high mass >15gr.

Kleos funkar bra på min Clearaudio TQ-i (som är moddad till TT-3 specifikationer, dvs två hjul och samma princip som Cantus tonarmen) trots att denna har en massa över 20gr. Hade dock varit kul att testa någon pickup som har lite styvare upphängning och inte är allt för tung.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att många tycker att Lyra Titan i låter lite "vass" i diskanten, och jag är benägen att hålla med. Inte så det stör sådär jättemycket, men man kan höra det på vissa skivor, även om du lastar den neråt 100ohm. Detta "problem" (om man vill kalla det problem, med vissa system kan det tom låta bättre - beroende hur systemet är balanserat) löstes med Lyra Skala och de senare generationerna, där Kleos ingår.

Exaktamentamundo!

Link to comment
Share on other sites

Intressant jämförelse. På 80-talet när jag höll på som mest med vinyl ansågs Koetsu som lite rörlika och mjukare i ljudet än konkurrenten Kiseki som hade ett rappare ljud med mer "drag". Det verkar som Koetsu behållit sitt ljudideal genom åren. Kiseki (som väl inte finns kvar längre?) kanske hade ett ljud som mer liknar Lyra.

Har precis fått tag på en Kiseki Blue N.O.S Limited Edition. Nr 21 av 100 tillverkade. :)

//-- Tompa --

Link to comment
Share on other sites

Kiseki var en helt ny story för mig. Aldrig hört talas om. Det är tydligen samma kille som ligger bakom Prima Luna som konstruerat den men med japansk pseudonym.

Historien om Kiseki kan du läsa här.

Tack för info, men jag är väl bekant historien.

Den fösta serien av Kiseki Blue tillverkades av Mr Fokadu i Japan och sågs som en reference pu, jag hade en sådan i min ägo under ett antal år för typ 15-20 år sedan, var väldigt förtjust i den.

När jag för något år sedan fick nys om att Herman tänkte ta upp tilverkningen igen, Kiseki Blue N.O.S, så började jag jaga, blev extra fart på jakten när jag fick klart för mig att han skulle använda de bästa detaljerna från original utgåvan, och att det endast fanns komponenter kvar att tillverka 100 st..... :o

En utomordentligt trevlig, naturlig, mysig och behaglig pu att lysna på ! :)

//-- Tompa --

Link to comment
Share on other sites

Den fösta serien av Kiseki Blue tillverkades av Mr Fokadu i Japan och sågs som en reference pu, jag hade en sådan i min ägo under ett antal år för typ 15-20 år sedan, var väldigt förtjust i den.

Grejen enligt artikeln är att Mr Fokado aldrig lär ha existerat...

Link to comment
Share on other sites

Grejen enligt artikeln är att Mr Fokado aldrig lär ha existerat...

Jo, jag läste det i den artikeln du refererar till, märkligt, det stämmer inte överens med den info jag har från början på 80:talet, det här med Mr Goro Fokadu vs Mr Goro Fukada vs Herman kom senare.

Jag har dock inte min info dokumenterad, självklart möjligt att jag har fel, och att artikeln du refererar till stämmer, så jag låter det vara osvuret då vem som gjorde vad och när är av ringa betydelse för min del.

En jädra härlig puppa är det i alla fall, påminner en hel del om J.Allaerts MC1 Boron..... :mm:, det har däremot mycket stor betydelse för min del ! :)

Link to comment
Share on other sites

Ska du hålla den i handen med en hörlur till litz-pinnarna eller hur ska den spelas? :unsure:

Om jag inte minns fel så har väl "panoply" något med rustning att göra, men jag var inte säker på vad du menade. :unsure:

Men håller pu:en i handen gör jag inte.......

Kiseki jobbar tillsammans med en svart Clearaudio Champion-Magnum, även armen står Clearaudio för, en Satisfy Carbon Silver DW.

Kiseki trivs bra, dom lirar utmärk tillsammans :)

Link to comment
Share on other sites

Du kanske får byta nick nu till Tomkha eller Tomyum :?:

Fantastiskt fin puppa i alla fall, och jag gläds åt mångfald och när vänner vågar testa oprövat.

Na, Tompa sitter där det sitter sedan tidigt 60:tal, och får så göra tills det är dags för träfracken.... :icon_smile_cool:

Tack, ja puppan är utomordentligt trevlig, den trivs mycket bra tillsammans både med Clearaudio och anläggningen i övrigt.

Helt oprövat var det väl inte då jag med positiva minnen var i kontakt med Kiseki någongång slute på 80:talet - början på 90:talet, jag blev inte besviken när jag återupptog kontakten. :)

Link to comment
Share on other sites

Standardmätningarna för att kolla hastighet, frekvensgång, systemresonanser, thd och tonarmsresonanser är enkelt genomförda och tyder på mycket bra egenskaper;

Freq_Response.jpg

Speed_33.jpg

Speed_45.jpg

F_res.jpg

THD.jpg

Tonearm_resonance.jpg

DSC_0784.JPG

Om man vill finlira med thd kan man prova justera antiskating.

Feickert har aldrig redovisat hur han beräknar siffrorna ovan (förutom att spänningarna för V1, V2-V5 är beräknade med FFT), och inte heller hur de ska tolkas.

Link to comment
Share on other sites

Jag tillämpar inte "grader" som det står i manualen till Adjust+ eftersom det är en helt omöjlig uppgift på en tonarm. Jag sätter i stället att 0.5 grader motsvarar ett kvarts varv på justeringsskruven till 4Point;

DSC_0781.JPG

Azimuth_measurement.jpg

Här ser vi det ena maxläget 2 grader medsols. Detta läge är såklart aldrig aktuellt, men det hjälper till att visa kurvornas utseende för fasvinklar och kanalseparation;

DSC_0782.JPG

Link to comment
Share on other sites

Här ser man resultat från azimutinställningsövningen. De runda gröna och röda prickarna har jag själv lagt dit i photoshop.

Det är finjusteringar som jag kunde utföra efter cykeln med mätningar i läge -2.0, -1.5, -1.0, -0.5, 0, +0.5, +1.0, +1.5 och +2.0 graders vridning;

Azimuth_result.jpg

Link to comment
Share on other sites

Här ser man resultat från azimutinställningsövningen. De runda gröna och röda prickarna har jag själv lagt dit i photoshop.

Det är finjusteringar som jag kunde utföra efter cykeln med mätningar i läge -2.0, -1.5, -1.0, -0.5, 0, +0.5, +1.0, +1.5 och +2.0 graders vridning;

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...muth_result.jpg

Ser ganska normalt ut! Har kört Adjust+ på ett antal pickupper och bara en har haft nålen i noll!

4Point är en väldigt tacksam arm att jobba med i sammanhanget!

Hur såg den andra Lyrans grafer ut?

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Ser ganska normalt ut! Har kört Adjust+ på ett antal pickupper och bara en har haft nålen i noll!

4Point är en väldigt tacksam arm att jobba med i sammanhanget!

OK :app:

Nollpunkten på Skala var just före detta vid -0.5, vilket innebär att "nollan" i grafen ovan egentligen ska vara vid +0.5 eftersom jag utgick från hur Skala satt :D Blev det begripligt :?::unsure:

Hur såg den andra Lyrans grafer ut?

Här är en bild från en mätning med Lyra Skala i samma rigg;

Azimuth_output_Skala_2011-08-28.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...