Jump to content

Oppo 103 som nätverksspelare?


denligbg

Recommended Posts

Första inlägget so please be gentle... Har sökt igenom tidigare inlägg i liknande ärenden men tycker inte att jag fått svar på en fråga jag klurat på ett tag.

Jag är på gång med att skaffa en NAS för min musiksamling (flac) och en nätverksspelare för uppspelning (via ethernet). Samtidigt vill jag för husfridens skull inte ha alltför många 'maskiner' framme i den kombinerade TV/stereo-möbeln och tänkte därför kombinera Bluray-/nätverksspelare i ett, om möjligt. Har fått för mig att det är så flera andra har det? Alltså, kan jag köra Oppo 103 (el. motsv.) som nätverksspelare för mitt syfte, eller är det bättre att köra en dedikerad dito (t ex Marantz NA6500 el motsv.)?

Hårdvarorna jag refererar till indikerar prisklassen jag rör mig inom...

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Du kan köra en Oppo så som du tänkt men om de är bättre med en dedikerad spelare de får du nog prova för att utröna. Om du vill så vet jag att där är de på Component forumet som har provat att köra Oppon som nätverks spelare så där kan du hitta info.

Eller så svarar han jag tänkte på här under...... :)

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Går gör det men när jag testade fick jag inte det till att bli smidigt. . .alla mina FLAC sågs som en mapp i OPPOn , så det blev att gå in i mappen "musik" sen mappen för rätt album o sen låten man ville lyssna på.

Men längesedan jag testade o OPPOs app har uppdaterats sedan dess,

TIDAL funkar rätt bra via OPPOn . . låter bra o appen är helt ok

Link to comment
Share on other sites

Först och främst, välkommen hit denligbg!!

Har också testat för länge sedan men vill minnas att jag, likt thli72, tyckte att det blev en väldigt tråkig betjäning. Men kolla om Oppo kanske löst detta bättre nu. Oppon är ju en utmärkt spelare för övrigt med bra bild och en riktigt hygglig dac.

Link to comment
Share on other sites

Tack till samtliga ovan för synpunkter och råd!

Kollade på Component-forumet och mycket riktigt, där fanns en del om Oppo'n som just nätverksspelare. Efter att ha läst där, samt era synpunkter, tycker jag mig vara hyfsat införstådd med att gränssnittet kanske inte är helt optimalt för uppspelning av högupplöst musik men samtidigt kan jag nog leva med den kompromissen, iom Bluray-/nätverksspelare-kombon. Blir till att hänga på Hifimagasinet en del nu då, tänkte börja med beggat först för att testa.

Link to comment
Share on other sites

Med risk för att bli idiotförklarad så har jag ändrat riktning i mitt val av nätverksspelare... :smile2:

Surfade runt och råkade hitta en Musical Fidelity M1 CliC till ett superpris (demo). Kunde inte motstå utan beställde direkt. Har varit lite sugen på den sedan jag skaffade den MF-rigg jag har idag. Nu ska jag bara hitta en MF M1 HPA till rövarpris så blir det himla snyggt i hyllan!

Det får alltså bli lite fler 'maskiner' i hyllan ändå. Den gamla Samsung BDP:n får således leva vidare ett tag till.

Tack för era synpunkter/Kommentarer i alla fall!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...