Jump to content

uppspelning med Audirvana +


hbgot

Recommended Posts

jag har planer på att börja spela upp min lagrade musik från min Mac mini direkt till dac och undrar om någon har erfarenhet av Audirvana +.

i nuläget har jag Sonos connect som jag är nöjd med användarvänligheten med men för att ha möjlighet att spela upp filer med högre upplösning än cd så ser jag denna programvaran som ett alternativ.

tanken är att låta minin autostarta Audirvana och sedan köra med Ipad som fjärr och lägga upp spellistor och dyl utan någon extern bildkälla då jag endast har projektor i rummet.

någon som har erfarenheter?

Link to comment
Share on other sites

den infon som jag har fått gällande ljudkvaliten och funktioner är bra, jag testade mjukvaran under en kväll men då hade jag tv som bildskärm och då var användarvänligheten acceptabel.

jag har däremot större tveksamheter med den tillhörande remote appen.

Link to comment
Share on other sites

Att den skulle ha någon särskild ljudkvalitet tror jag inte på. Man kan likna den vid en växel som enbart skickar ettor och nollor till den dac man önskar. Mac's ljudkort används inte och det gör inte JRiver och Foobar2000 heller under förutsättning att de använder drivrutin typ Asio, Wasapi Ext eller motsvarande. Dacen och dess nätdel samt analoga kretsar har däremot betydelse.

Hör man skillnad mellan t ex JRiver/Foobar2000/Audirvana eller liknande program som inte använder pc/mac-ljudkort är det något fel. Ett exempel på sådant fel är om dacen strömförsörjs via USB-kabel från pc/mac istället för egen nätdel och det inte täcker behovet. Då kan ljudet påverkas. Men det beror då inte på den mjukvara man använder.

Mitt råd är att skaffa typ Foobar2000/JRiver/Audirvana eller något annat som använder drivrutiner som inte utnyttjar pc/macs ljudkort. Jag känner inte till alla andra men ovanstående gör det inte med rätt drivrutin. Skaffa det som känns bäst för dig ur ett användarperspektiv.

Link to comment
Share on other sites

Jag har läst en del oroväckande inlägg om att Audirvanas remote app behöver väldigt lång tid för att synka med musikbiblioteket varige gång som programmet startas. Detta gör i mina ögon appen oanvändbar och då kan jag likaväl köra på cdspelare istället.

Link to comment
Share on other sites

Det är en viss fördröjning även med JRiver när man kör remote från appen men det gäller även när man spelar filerna direkt på datorn. Det motsvarar ungefär den tid det tar från släden att stänga cd-luckan och läsa in cd-plattan, kanske något längre.

När väl en cd-spelare laddats och registrerat cd'n s.a.s., ställer den sig på spår 1 och börjar spela med en gång när man trycker "play", men inte med alla spelare. Det beror lite på hur den är byggd. En del spelare läser först in låtarna på ett minne och spelar sedan därifrån. Hela cd'n läses inte in utan kanske 5-10 sekunder kontinuerligt. Då får man även där en fördröjning vid start.

När man skall spela från en dator så buffras först låten, vilket tar någon sekund. På skivor med mycket information typ symfoniska verk och högupplösta filer tar det lite mer tid. På JRiver (vet inte hur det är med andra program) så kan man också välja att spela från minne istället för direkt från hårddisk. Det tar ytterligare någon sekund.

Totalt sett upplever jag inte någon extratid mot att plocka fram en cd-platta, ladda den i cd'n, gå och sätta sig och trycka på startknappen. Hursom helst har jag inte sett just detta som ett problem, men det ligger mer på det personliga planet.

Den stora fördelen med rippade skivor tycker jag främst är:

1. Bättre överblick över skivorna - enklare att bläddra på en surfplatta än i skivhyllan.

2. Möjlighet att ladda upp och spela högupplösta filer

3. Möjlighet att bygga spellista, t ex att spela 5 cd på rad

4. Möjlighet att ta med sig sin musik. I mitt fall till vår båt när vi är ute några dagar.

5. Använda mjukvaran även som radio (och TV/film för den som är intresserad av det)

För den som har flera lyssningsrum ges fler fördelar. Däremot ser jag inga ljudmässiga fördelar. Jag kan inte höra någon skillnad mellan att spela från en cd eller en dator. I vart fall inte med min utrustning. Informationen av ettor och nollor som läses från en skiva eller en hårddisk och går in i samma DAC skall låta samma under förutsättning att allt annat är lika. Om inte är det något som är galet, tycker jag. I JRiver kör jag i originalformat, dvs en cd i 16/44,1 men jag kan också omsampla den till DSD-signal, eller till 16/48, 24/88,2, 24/96, 24/176,4 eller 24/192. Då jämför man inte bananer med bananer. Jag har även provat detta men om det är skillnad är de väldigt små. Jag kan även använda dess DSP-funktion typ diskantkontroll/equilizer. Jag har istället akustikfixat rummet som jag tycker är en bättre metod.

Den största nackdelen med att använda dator som källa enligt mig:

1. Inte tillräckligt stabilt - "shit" happens och man måste ha lite datavana för att känna sig trygg. Jag har inga problem med det, men det är ett hinder för en större spridning.

2. Uppdatering av programvaror (inte bara musikprogrammet) är störande men samtidigt en fördel

3. Risk med hårddiskar och hantering av "säker" backup

4. Hur framtidssäkert är det???

5. Inte samma "känsla" som att ha ett album framför sig och bläddra i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...