Jump to content

Hörlursfest i Märsta!


Guest Peo

Recommended Posts

Tackar för denna utmärkta recension av W5000. Jag har läst en del om den tidigare men tycker att jag fått bättre grepp om dess karaktär genom din beskrivning. Ibland uppdykande tankar på att köpa den kan därmed skjutas på framtiden.

Jag tyckte först att det verkade litet flippat att köpa fyra dyra hörlurar på en gång, men nu börjar jag se poängen med det. Många som skrivit om W5000 och andra har nog favoriserat den redan före köp och sedan kan det ta ett tag att upptäcka att den inte riktigt lever upp till förväntningarna. Med fyra nya hörlurar på en gång måste det vara svårt att ha en favorit på förhand. För dem som tycker att det är dumt att köpa sådana hörlurar utan att lyssna först så är det bara att konstatera att provmöjligheterna är näst intill obefintliga om man inte råkar känna någon som äger hörluren och vill låna ut den. Jag ser fram mot nästa recension.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

worlds_most_expensive.jpg

Ultrasone Edition 9

(kabeln är dock svart numera, inte vit)

Ok, då har vi den nya lyxluren från Tyskland! Det här var en svår och krävande test och det drog därför ut på tiden, jag är ledsen för det...

Ultrasone har utvecklat något de kallar för "S-Sound" som är ett sätt att försöka eliminera det traditionella "hörlursljudet". Genom snillrik placering av elementen i luren hävdar de att det låter mer som en traditionell högtalare än en hörlur.. De säger att Edition 9 spelar runt om hela huvudet istället för direkt in i öronen som en traditionell lur gör. Detta finns beskrivet på klassisk tysk engelska på www.edition-headphones.com. Nå, lyckas de med det då?

Mja, ibland. I mina anteckningar ser jag att jag vid ett par tillfällen har anmärkt på en konstig ljudbild, det har inte låtit som jag är van att det låter, helt enkelt. Det är ingen värdering lagd i det, mer en reflektion.

Det här är en svår hörlur att bli kompis med. Placeringen på huvudet är mycket känslig och kritisk för resultatet. Till skillnad från nästan alla andra lurar vill den sitta rakt upp på huvudet, dvs huvudbandet skall vara rakt upp och inte lutat bakåt som det ofta blir (den klassiska Sennheiser-looken, med huvudbandet lutat 30-45 grader bakåt). Det kan kännas ovant till en början men man vänjer sig snabbt tycker jag nog. Luren har en mycket bra "clamping" så när man rattat in rätt position så sitter den fast oavsett vad du gör i stort sett. ;) Trots detta blir den inte obekväm, den sitter bra helt enkelt. Bra jobbat! :)

I och med att den sitter såpass bra på huvudet blir det också en betydligt mer "stängd" lur än de övriga i testen. Den isolerar också mycket bra, det är knappt så att jag hör min dammsugare till dator som står och brummar en meter ifrån skrivbordet.

Nå, när man väl har labbat med placering och fått det att stämma, lutar man sig bakåt och börjar lyssna.. Och slås av.. eh.. BAS. Här finns mycket, mycket bas. Det dunkar så det står härliga till när materialet tillåter. Personligen tycker jag det blir för mycket emellanåt, jag blir trött i huvudet. Bortsett från basen (om man nu kan se det i sig att filtrera bort den..) så har vi en mycket fin diskant som är sådär lagom utvecklad. Inte för mörk, inte för ljus, relativt fint detaljerad och luftig. Det blir sällan vasst och obehagligt, vilket ju är mycket skönt! Mellanregistret känns helt okej, men det framträder inte särskilt tycker jag. Det kan förvisso bero på.. BAS. :D Överlag har musiken bra kraft och ett härligt driv. Det finns gott om kropp så att säga. På med lite gammal svängig rock som The Doors och headbanging känns som en självklarhet. ;)

Edition 9 är inget för rörfreaks, kan jag börja med att säga.. Med rörförstärkaren RP7-B blir basen än mer dominerande och det dunkar mest hela tiden. Samtidigt försvinner en del av öppenheten och det låter inte särskilt balanserat. Jag testade även med min gamla X-Can v3 som också är ett rörsteg, och det var inte kul någonstans.. Glöm den kombon. :) Med RP010 blir det genast bättre dock. Basen blir tajtare och "boomar" inte lika mycket, och diskant och mellanregistret öppnar upp och känns mer homogent. Notera dock att jag bara har testat den "single-ended" dvs med 1/4" stereojack, dvs med RP010 på halv tomgång.. Det vore mycket intressant att köra denna balanserat!!

Om jag finge göra en enda sak med Edition 9 så skulle jag se till att elementen kom ut från örat några millimeter.. Då avtar basboomen kraftigt även om kvaliteten finns kvar och det hela låter mycket mer balanserat och trivsamt.. Det finns ett par tweaks som gör just detta, och jag tror jag skall engagera mig i dem framöver för att försöka tämja det hela. Det bör vara värt det, för i grunden är detta en kompetent lur - inget snack om den saken.

Musikaliskt sett är det lite blandat. Klassisk musik låter ofta mycket bra, men inte alltid. Ibland blir ljudbilden fel och det låter grötigt. Opera fungerar i regel bra. Rock och tyngre saker är nästan alltid en succé. Går vi till testskivorna så kan man säga att ju verkligare musiken är, desto bättre går det.. Det vill säga, rena studioprodukter som electronica osv kan få en konstig ljudbild som mest låter.. konstig. Inte dåligt, men annorlunda. Observera fetstilen, det här är absolut ingen regel.. Å andra sidan har vi lite mer akustiska saker med en mer verklig ambiens som låter mycket trevligt. Så långt rent allmänt.. När jag kommer till bastunga spår som Madonna, Massive Attack och så vidare, då blir det direkt jobbigt.. Basen tar överhanden och man får en impuls att ta av sig lurarna ganska fort. Jag kanske inte är ett tillräckligt stort basfreak!? ;)

Som den står just nu, i sitt grundutförande, kommer den att tilltala alla "bassheads" och "rockers" utan större problem.. I övrigt varnar jag försiktigt och säger att du måste lyssna med din typiska musik innan du köper något! Tänk också på att det här är en lur som kräver LÅNG inspelningstid, den förändras ganska dramatiskt. Förståsigpåarna rekommenderar uppemot 500 timmar kontinuerligt, och frågan är om jag inte håller med om det... Direkt ur box låter den bra men ganska tråkigt. Basen utvecklas mycket under resans lopp, och även den tonala balansen - den blir mer homogen med tiden. Själv fick jag köra den åtminstone 250 timmar innan jag började gilla vad jag hörde, så tänk på detta om du lyssnar på den någonstans.. Det kan faktiskt inte poängteras nog, det är mycket viktigt att Edition 9 är inspelad.

Personligen är jag lite kluven. Å ena sidan är det här en superb hörlur som gör väldigt mycket rätt. Å andra sidan har vi det här med konstiga ljudbilder emellanåt samt en överdos av bas med viss musik. Jag funderar allvarligt på att försöka rätta till detta med diverse tweaks, som att öka avståndet till elementen som jag var inne på ovan, men även att byta ut kabeln. Den sitter tyvärr fast så det krävs ett operativt ingrepp för att göra detta. :( Min kontakt i USA har dock börjat modifiera Ultrasone-lurar så jag är rätt sugen på att testa det... Då blir den även balanserad, så jag kan testa den fullt ut med RP010. :) Jag är ganska säker på att kabeln som följer med är en kopparkabel, och jag tror att man kan få bukt med basen genom att köra en ren och fin silverkabel istället.. Jag får be att återkomma om det i framtiden!

Slutligen, bli inte alltför skrämda av mina negativa kommentarer. Det här är en grym hörlur, men den har i mina öron ett par brister som jag gärna vill få bukt med innan jag skriker ut min glädje.. Som sagt, I'll be back.

+ Bra driv och pondus i det mesta

Detaljerat sound, den plockar fram mer än många andra lurar

Låter mindre hörlur än alla andra hörlurar jag testat

Extremt snygg.. ;)

- Inte så välbalanserad som jag vill (för mycket bas..)

Priset...*

Funkar inte alls med rörförstärkare

*) Ultrasone går att beställa i Sverige, jag har sett dem hos t.ex. Reference Audio. Det går även att köpa dem direkt från Ultrasone i Tyskland, och priset här i EU ligger på 1499 euro. Något irriterande är att riktpriset i USA är det samma, fast i dollar.. Man kan dessutom shoppa runt och hitta dem för mindre pengar än riktpriset så.. Betydligt billigare "over there", alltså.

Link to comment
Share on other sites

*) Ultrasone går att beställa i Sverige, jag har sett dem hos t.ex. Reference Audio. Det går även att köpa dem direkt från Ultrasone i Tyskland, och priset här i EU ligger på 1499 euro. Något irriterande är att riktpriset i USA är det samma, fast i dollar.. Man kan dessutom shoppa runt och hitta dem för mindre pengar än riktpriset så.. Betydligt billigare "over there", alltså.

Är Europapriset med eller utan moms?

För på det billigare USA priset tillkommer ju importavgift och moms om man importerar lagligt... köper man dom från tex. tyskland så ingår ju den tyska momsen och inget mera!

ps; testade ett par Proline 750 ett tag och mina omdömmen koliderar ganska väl med vad du skriver ovan, initialt imponerande, men när man börjar vardagsvänja sig vid dom så dök det upp en hel del små konstigheter som gjorde att jag valde bort dom...

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Är Europapriset med eller utan moms?

För på det billigare USA priset tillkommer ju importavgift och moms om man importerar lagligt... köper man dom från tex. tyskland så ingår ju den tyska momsen och inget mera!

ps; testade ett par Proline 750 ett tag och mina omdömmen koliderar ganska väl med vad du skriver ovan, initialt imponerande, men när man börjar vardagsvänja sig vid dom så dök det upp en hel del små konstigheter som gjorde att jag valde bort dom...

/ptr

Inom EU betalar man ju moms i det landet man handlar, så 1499 är inklusive tysk moms. Det som tillkommer är frakt. Och visst har du rätt angående USA-import, men med en dollar som står i ca 6,40 blir ju laglig import fortfarande betydligt billigare. :)

Proline 750 och 2500 skiljer sig ganska mycket från Edition 9 enligt de som har testat. Jag har dessvärre inte gjort det.

Link to comment
Share on other sites

I och med att den sitter såpass bra på huvudet blir det också en betydligt mer "stängd" lur än de övriga i testen. Den isolerar också mycket bra, det är knappt så att jag hör min dammsugare till dator som står och brummar en meter ifrån skrivbordet.

Om du tweakar till och ökar elementavståndet till örat, kommer då även lurkåpan att öppnas upp gentemot omgivningen... :?:

Link to comment
Share on other sites

Om du tweakar till och ökar elementavståndet till örat, kommer då även lurkåpan att öppnas upp gentemot omgivningen... :?:

Bra fråga, men nej, inte som jag har förstått det! Det skall tydligen gå att stoppa in en kabelstump innanför skinnet i kåpan, för att göra dessa lite "puffigare" s.a.s.. Jag har inte samlat tillräckligt med mod för att försöka mig på det ännu dock.. Lite halvläskigt när det är ganska mycket pengar man meckar med. :)

Link to comment
Share on other sites

04.JPG

audio-technica ATH-L3000

Dags för lyxluren i sammanhanget då.. Det är få förunnat att få leka med denna, och det var jättekul när jag väl fick tag i ett par. Nå, för att stilla nyfikenheten - hur låter de då?

Rent spontant gör den inga fel, den spelar sammanhållet och homogent, med bra bas, fin-fint mellanregister och en helt okej diskant. Däremot är diskanten konsekvent en smula tillbakadragen jämfört med de andra lurarna. Det bästa sättet att förklara det hela är att det känns som här spelar jag med en kopparkabel och med de andra med silverkabel.. (vilket inte är sant) Det saknas alltså det där extra i diskanten. Upplösningen är god men inte spektakulär på något sätt.

Däremot har L3000 en mycket fin bas, nyanserad och kraftfull. Den kallas mycket riktigt ofta för "The King of Bass" av de galna amerikanerna, och det är inte helt svårt att förstå varför. Det är inte mängden bas de menar då, men kvaliteten är hög, ja ovanligt hög för att vara hörlurar. Alla mina "bas-spår" låter suveränt, med gott om nyanser och pondus. Delerium är fullt njutbart och alla intrikata detaljer i basen finns med, vilket är väldigt ovanligt (särskilt i hörlurar). Massive Attack fungerar lika bra de, och även röjigare saker som Madonna-mixen, Prodigy osv.. Det här är helt klart ett ställe där L3000 briljerar. Rockmusik och allmänt grötiga saker spelar den fin-fint, och det blir aldrig ansträngt eller jobbigt att lyssna. En väl sammahållen återgivning är vad vi bjuds på, med andra ord. Lite mer svävande musik med elektroniska ljudmattor och mycket diskantinformation går lite förlorat tycker jag, det känns inte lika rätt som i de andra lurarna. Mellanregistret är dock mycket bra, och röster känns naturliga och väl utvecklade.

Det spelar förutsägbart på alla musikstilar, jag får inga överraskningar någonstans. L3000 gör sin grej, och det gör den konsekvent och bra i hela registret. Den är inte bäst på någonting förutom möjligen bas, och det är just det som är dess problem.. Börjar man analysera känns det som den ligger steget efter på en del punkter jämfört med det bästa som de andra lurarna kan. Konsten är ju att få allt det bästa i samma lur, och det är ju självklart inte så enkelt, hehe.. Däremot är den som sagt helt konsekvent i sitt ljudideal, och det uppskattar jag mycket.

Nu är mina lurar balanserade så jag kan inte testa dem på rörförstärkaren dessvärre. Med tanke på hur jag upplever den med transistorer dock så är jag tveksam till att den kommer att göra bättre ifrån sig med rör. Risken är att det blir lite väl mysigt då? Men som sagt, jag har aldrig provat, så det är bara en teori. :)

Komforten (och för all del utseendet) är extremt hög, den sitter mycket bra på huvudet och man hittar rätt position snabbt och enkelt. Det är absolut världsklass på detta område.

L3000 är även den en stängd lur. Den isolerar "sådär" skulle jag vilja säga. Edition 9 är betydligt bättre på detta, och W5000 är sämst av dessa tre i detta avseende.

Jag kan mycket väl tänka mig att om man inte uppskattar en kristallklar diskant och mer värdesätter "PRaT" (Pace, Rhythm and Timing) och de lägre frekvenserna kan denna lur utan tvekan vara den bästa som har gjorts. L3000 är lite som Sonus Faber tycker jag, lite mörkare än mycket annat men dock musikaliskt och trevligt. Alternativt så lyssnar man på material som inte har den yppersta upplösningen, och då finns här absolut ingenting att klaga på. Jag återkommer lite längre fram med jämförelser med de andra lurarna så blir det här lite tydligare tror jag..

Den här hörluren är tagen ur produktion sedan flera år tillbaka och är mycket svår och mycket dyr att införskaffa.. Som jag ser det finns det ingen direkt anledning till en rekommendation, och då mest beroende på priset*. Däremot inte sagt att det är en dålig hörlur, för det är det verkligen inte!

Intressanta tweaks skulle kunna vara ett kabelbyte (mina lurar har just nu en silver-kopparhybrid, jag skulle kunna tänka mig att rent silver skulle kunna vara en upgrade!) och eventuellt att testa med lite andra förstärkare.. Vi får se om jag får lust framöver. ;)

Då så, bara Sennheiser kvar nu, sedan börjar lite jämförelser och annat skoj.. :)

*) Priserna för L3000 varierar mellan ca $1500 och $3500 beroende på skick och om de är original eller moddade osv.. Sikta på i alla fall 15-20,000kr - billigare är svårt att hitta idag. Går endast att hitta begagnat, och i så fall på head-fi.org eller eBay, alternativt Yahoo! Japan, om man vill ge sig in på språkövningar.. :)

Link to comment
Share on other sites

Härligt målande beskrivningar Peo.

Mycket välskrivet och lättförståligt.

Det är ju nästan man kan "höra" mellan" raderna :)

Är du skolad i ämnet recensioner ?

Vi måste binda upp Peo innan tidskriftsvärlden hör av sig... :cool: :) Har läst några hörlursrecensioner genom åren och den här står i särklass.

Link to comment
Share on other sites

DSC00793-hd650.jpg

Sennheiser HD-650

Så, dags för den gamla standardluren till sist. Jag har kört denna balanserad med Silver Dragon-kabeln på RP010, och egentligen kan jag sluta skriva redan här. Den här kombinationen är bäst på allt utom detaljer - där vinner W5000 (men inte med så mycket..) och nyanserad bas (L3000). På samtliga andra parametrar är det ingen match alls.

Det är sant som alla har sagt i åratal - 650 vinner mycket mark genom att drivas balanserat. Vad som främst händer är att stereoseparationen blir mycket bättre, och det känns som man fått en kraftigare förstärkare. Det blir helt enkelt bättre kontroll, förstärkaren tar ett hårt grepp om lurarna och släpper dem aldrig. Borta är också den "snälla HD-650" som saknar bett och pondus.. Den får också en mer nyanserad bas, ingen "entonsbas" som den ibland kritiseras för att ha. Om jag byter mot mina gamla referenskabel, Zu Mobius, och kör dem "single-ended" blir allt ett steg sämre. Inte dåligt, absolut inte, men udden på det mesta tappar man. På skoj testade jag även Cardas-kabeln här, och den hänger inte alls med i det här sällskapet. Som jag skrev i förra tråden är Zu bättre på precis allt, och ganska mycket också... Undvik Cardas Headphone, helt enkelt.

Balanserat it is, alltså. Silver Dragon-kabeln öppnar upp 650 på ett fullkomligt lysande sätt. Diskanten får mer liv, känslan av rymd ökar avsevärt. Rudistorkabeln som jag fick med förstärkaren har inte en chans nånstans, den kan vi förpassa till närmaste byrålåda, tillsammans med Cardas och originalkabeln...

Tilläggas bör att jag kör med tweakade 650-lurar. Jag upptäckte det här tricket tack vare head-fi.org, och sedan jag testade kan jag bara inte gå tillbaka.. Det hela är väldigt simpelt: om ni tar en titt in i hörlurskoppen så ser ni att det sitter ett skummaterial som skydd för elementet.. Detta skall bort!!! Om man tar tag med tummen och pekfingret klockan 12 i plyschmuffen och drar försiktigt rakt ut åt höger (mot andra koppen) så kommer denna att släppa (den sitter fast tack vare en snap-in-grunka som vi säger i PC-världen - fråga mig inte vad det heter på svenska ;) ) När den är borta ser du skumplasten ligga där under, helt löst.. Ta bort denna och knäpp tillbaka plyschmojängen. Upprepa på andra sidan.. Det kanske låter vanskligt, men det är jättelätt! Dessutom ändrar man inget permanent, du kan ju lägga tillbaks skumplasten igen om du skulle ångra dig.. Vilket du inte gör. ;)

Utan skumplasten öppnar diskanten upp och det klassiska "skynket" försvinner helt ur ljudbilden. Du har aldrig hört en Sennheiserlur med öppnare och klarare diskant, jag kan garantera det... Om man hör till skolan som inte vill ha en fullt upplöst diskant kan man givetvis stå över denna manöver! Men testa i alla fall.. Det är inte en subtil skillnad!

Se till att vara rädd om dina 650 efter detta tweak dock - nu är ju elementet helt naket s.a.s. och du får vara mer försiktig från och med nu. Jag tycker i alla fall att det verkligen är värt det! Testa att köra utan i en vecka och sätt tillbaks det sen så blir det nog ett enkelt beslut. ;)

Nå, för att gå vidare.. Jag har lyssnat mycket på den här kombinationen, och hur jag än vrider och vänder på det så hittar jag inga bra ord att beskriva hur det låter. Det bästa svaret är att det låter som DAC'en jag har kopplat till förstärkaren! Så gott som neutralt, således. Jag bjuds på en oerhört homogen och ren återgivning, som är bland det bästa jag har hört överhuvudtaget faktiskt. Men visst finns det brister, men man får leta efter dem.. HD-650 har vissa brister i sitt element som är välkänt (avrullad diskant bl.a.), men det är nästan så att jag inte hör dem heller. Jag finner inga färgningar i ljudet i jämförelse med min högtalarsetup. Det låter i princip exakt likadant, bortsett från de begränsningar som HD-650 har i sig.

Det är överhuvudtaget svårt att hitta något att kritisera. Jag vet inte vad det skulle vara i så fall, men så brukar man väl säga när man är nöjd.. Slutsatsen är hur som helst mycket enkel att dra: Rudistor RP010-B MkII + Sennheiser HD-650 + Moon Audio Silver Dragon v2 = full succé! Utan minsta tvekan den trevligaste hörlurskombination jag har hört.

Med hörlursförstärkaren och en vanlig 1/4"-kabel låter det annorlunda. Klart bäst av mina kablar är Zu Mobius, och tillsammans med RP7-B blir detta en typisk rörkombination. Det låter lite varmare, lite mysigare, lite mer intimt. Samtidigt försvinner en del av hifiparametrarna som man upplever med RP010; separationen försämras, klangen blir en aning mörkare och inte lika välupplöst. Men låter det dåligt? Inte alls! Det här är en kombination som många kan leva med inklusive mig. Det passar oerhört bra till vokal musik, såväl opera som female jazz, Kari Bremnes och Alison Krauss, och det mesta andra jag kastar mig in i.. Klassiskt däremot vinner en hel del på den balanserade driften, då separationen ökar närvarokänslan högst påtagligt. Opera är hugget som stucket - med rörsteget blir sången mer personlig, medan med RP010 låter det mer verkligt.. En smaksak kan vi summera det hela med. RP010 är egentligen bättre på allt, men RP7-B kan mer än väl passa bättre för just din smak.

HD-650 + RP7-B är fortfarande markant bättre som helhet än någon annan lur med vilken som helst av förstärkarna, för övrigt..

Vill man gå rörvägen skulle jag nog testa en 1/4"-terminerad Silver Dragon också.. Den lyfter 650'n mycket i balanserat läge och bör kunna ställa till med liknande saker även i single-ended mode, om än inte med samma kraft, men ändå..

Så, då har vi lyssnat på fyra lurar i ganska olika prisklasser - och den billigaste är fullkomligt överlägsen. I mina öron, vänligen observera det.. Mer om det i nästa post. Nån som är förvånad? Det är i alla fall jag.. :) Men visst är det kul att man kan ha helt fel förutfattade meningar? Gräset är inte alltid grönare på andra sidan..

I nästa steg gör jag lite mer jämförelser mellan de olika för att på så sätt försöka sätta tummen på vad skillnaderna faktiskt är.. Jag kommer dessutom att avslöja vilka kablar som använts under denna test, övrig kringutrustning osv.. Dessutom testa att swappa lite nät- och signalkablar, nu när jag väl hittat en lösning som jag uppfattar som neutral. Det kan ju bli spännande att se vad som händer då.. Häng med! :)

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte förvånad över att HD650 blev bäst i test. Det är en mycket bra hörlur och de flesta brister den kritiseras för beror på kringutrustningen. Så jag tackar för att du häller kallt vatten över äventyrslusten även om jag missar nöjet att öppna paket och förväntansfullt pröva esoteriska produkter. Dessa dyra hörlurarna har fått väldigt olikartade reaktioner och en del höjer dem till skyarna medan andra inte tycker om dem alls, dvs. ibland beskrivs de som avsevärt mycket bättre än t.ex. HD650 medan andra tycker att de inte ens är lika bra. Man kan då misstänka att det handlar mycket om smak och systemberoende. HD650 brukar få en positiv värdering av nästa alla erfarna lyssnare även när den inte är i linje med de personliga preferenserna.

Jag misstänker att du har helt rätt när det gäller fördelen med balanserad drift. Jag är litet osäker på hur stor fördelen är och det är inte självklart att det är just detta man ska hoppa på först. Jag har prioriterat annat den senaste tiden men kommer antagligen att hoppa på tåget.

Tweaket med att plocka bort skumplasten i HD650 gör rätt stor skillnad. När jag provade blev det litet sämre balans i systemet som det såg ut då, det var ganska längesen och det kanske fanns en litet vasshet som märkes tydligare. Helt klart värt att prova igen. Om man permanent tar bort skumskiktet så ska man helst lägga dit en väv för att skydda elementen, t.ex. någon nylonväv som är så tunn och gles som möjligt.

En hörlur som jag tycker är minst lika bra som HD650 är AKG K701. Den mår också bra av en kabeluppgradering och den är litet svårare att göra. Jag har beställt en ny hörlur med "split cable" från Moon Audio. Split betyder att man har borrat ett hål i den högra hurlurskåpan och har separat anslutning till hörlurarna. Det räcker inte med att byta den synliga kabeln för då behåller man den interna kabeln som går genom hörlursbygeln till den högra sidan.

En anledning till att jag inte gått över till balanserat är att det är så svårt att få grepp om vilken hörlursförstärkare man ska satsa på i den yppiga floden av sådna, fast balanserade varianter finns det förstås inte lika många. För närvarande använder jag PS Audios hörlursförstärkare som är mycket bra och bara blivit bättre ju mer jag satsat på källan. Jag har precis skaffat en kantslipare till mina CD (från Audiodesk) och den ger en väldigt klar förbättring av ljudkvaliteten från många skivor. Det är tydligt att det är mycket man kan göra och balanserad hörlursdrift är kanske nästa steg.

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte förvånad över att HD650 blev bäst i test. Det är en mycket bra hörlur och de flesta brister den kritiseras för beror på kringutrustningen.

Japp, där är vi helt eniga! Den kräver bra kringutrustning för att vara med i matchen.. Det roliga är att ju bättre prylar man kopplar ihop den med, desto bättre blir det. Det verkar inte finnas någon gräns för hur bra det kan bli, alltså. :)

Dessa dyra hörlurarna har fått väldigt olikartade reaktioner och en del höjer dem till skyarna medan andra inte tycker om dem alls, dvs. ibland beskrivs de som avsevärt mycket bättre än t.ex. HD650 medan andra tycker att de inte ens är lika bra. Man kan då misstänka att det handlar mycket om smak och systemberoende.

Ja, och det kan även bero på att någon har spenderat stora pengar på någonting och då måste det vara bra, om du förstår vad jag menar..

Jag misstänker att du har helt rätt när det gäller fördelen med balanserad drift. Jag är litet osäker på hur stor fördelen är och det är inte självklart att det är just detta man ska hoppa på först.

Har du vägarna förbi Stockholm nångång kan du ju hojta till, så kan du få lyssna själv. :)

Tweaket med att plocka bort skumplasten i HD650 gör rätt stor skillnad. När jag provade blev det litet sämre balans i systemet som det såg ut då, det var ganska längesen och det kanske fanns en litet vasshet som märkes tydligare.

Japp, det kan bli en smula vasst i början. Jag vande mig ganska snabbt dock. Jag tror det mer beror på att luren blir mindre förlåtande, och då märker man av sämre inspelningar lättare.. 650 med skumplast är ganska snäll.. ;)

Men som sagt, testa utan i en vecka och återställ sedan! Det tog mig hela 2-3 sekunder och ett garv att ta bort dem igen.

En hörlur som jag tycker är minst lika bra som HD650 är AKG K701. Den mår också bra av en kabeluppgradering och den är litet svårare att göra. Jag har beställt en ny hörlur med "split cable" från Moon Audio. Split betyder att man har borrat ett hål i den högra hurlurskåpan och har separat anslutning till hörlurarna. Det räcker inte med att byta den synliga kabeln för då behåller man den interna kabeln som går genom hörlursbygeln till den högra sidan.

Mm, mycket intressant! Kan inte du skriva en liten rapport om den kontra HD-650 när du får den från Moon? Det är precis en sådan jag har gått och fluktat på ett bra tag nu, fast balanserad då.. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag skrev slarvigt, min K701 med uppgraderad kabel har kommit och är hyfsat inbränd, jag tror att det är ca 200 timmar. Det finns en tydlig skillnad i karaktär mellan HD650 och K701 både med standardkabel och uppgraderad. HD650 är litet laid-back och har mindre betoning på diskanten medan K701 är öppnare och har tydligare diskant och känns mer detaljerad. HD650 är mer förlåtande och K701 kan bli för avslöjande av inspelningar och utrustning som ligger tidigare i kedjan. K701 kräver en del av förstärkaren för att få ut basen med bra kvalitet och kräver litet större förstärkareffekt. K701 kan kännas litet tråkig och tunn men detta har mycket med utrustningen att göra. När jag bytte till en Reimyo DAC blev det mycket bättre. Det fanns ändå ibland en aning gråhet och livlöshet i klangen med klassisk musik men detta tycks ha försvunnit när jag började med kantslipa CD-skivorna. K701 är också snabbare medan HD650 kan kännas aningen långsam ibland.

Jag skall göra en ny jämförelse med HD650/Mobius. Jag har inte hört så mycket på den på ett tag och har gjort uppgraderingar efter det. Inte för att jag inte tycker om den utan mer för att det inte blivit av och jag koncentrerat mig på den omkablade K701. Jag ska göra ett nytt försök med att ta bort skumplasten.

Jag har kvar min K701 med orginalkabel och har egentligen bara gjort en snabb direktjämförelse efter inbränning. Skillnaden var slående och med orginalkabel lät den tråkig i förhållande till den omkablade som var öppnare och mer detaljerad och dynamisk. Skillnad var markant till det bättre och en närmare jämförelse kändes onödig. Det kan naturligtvis bero på att utrustningen har blivit bättre under tiden och att det är lättare att höra skillnader, men jag tyckte att skillnader här var större än när jag uppgraderade kabel till HD650. Jag var innan litet skeptisk till hur mycket en kabeluppgradering skulle göra på K701 eftersom den kan låta mycket bra med standardkabel, vilket borde innebära att standardkabeln ändå är rätt hyfsad. Efteråt tycker jag att den omkablade hörluren är ett yttterst prisvärt köp, det blev ändå bara $600 med både hörlur och kabel.

Det skulle vara spännande att höra på balanserat och Rudistor och för all del de andra hörlurarna om de finns kvar. Hoppas det dyker upp ett bra tillfälle till Stockholmsbesök. Du är också välkommen att lyssna i Malmö.

Link to comment
Share on other sites

Aha, det låter intressant. Hur upplever du att basen står sig i jämförelse med 650? Det är just basen jag har varit lite rädd för när jag har läst andras åsikter, men det kan ju som sagt bero på utrustningen.. Sättet du beskriver 701 på låter som att den skulle vinna en del av att drivas balanserat och då av en muskulös förstärkare.. Som RP010. :D

Vilken av drakarna valde du till din nya 701:a ? Jag har bara hört Silver Dragon, men vad jag har förstått är den det självklara valet.

Visst är 650 en aning "laid back", och det ser jag som en av dess större fördelar. Hörlurar av mer direkt typ har en tendens att bli väldigt jobbiga att lyssna på i längden (jfr t.ex. Grado SR-serien..) och känslan av rymd blir inte lika effektiv tycker jag.

Valet av förstärkare (och kabel!!) avgör också om 650 känns långsam eller inte.. Jag vill nog säga att den återspeglar vad som händer i kedjan innan - är förstärkaren rapp och precis så är även hörluren det. Det samma gäller hörlurskabeln. Känner man att det inte är rappt nog så bör man kika på en silverkabel, då händer det saker!

Link to comment
Share on other sites

Kabeln är Black Dragon, en PCOCC kopparkabel. Det är svårt att veta vad som blir bäst men Black Dragon skall vara ett steg uppåt i förhållande till den gamla kopparkabeln och K701 är ganska ljusa och det kändes säkrare med koppar.

Jag har gjort en snabb jämförelse och resultaten stämmer bra in på tidigare erfarenheter fast HD650 låter också bättre efter uppgraderingarna.

Först ut är en stråkkvartett op95 nr 1 av Beethoven med Amadues kvartetten (remaster 2007). Jag jämför här HD650/Mobius med och utan skumplastskiva. Det var här bara till fördel att ta bort skumplasten. Ljudet öppnades upp och blev klarare och mer detaljerat men nu utan tendens till vasshet. HD650 är varmare än K701 och presentationen känns mer sammanhållen. Det är som musikerna sitter i samma rum men med K701 blir de mer spridda. Det är mer detaljerat men mindre sammanhållet och litet grand som musikerna är kopplade till var sin mikrofon. Här får nog HD650 ett plus för värme och en mer samanhållen presentation även om ljudbilden är litet mindre än med K701.

Jag fortsätter med skumplasten urplockad och känner mig ganska övertygad om att det är bäst så. Man kan säga att utan skumplast så kommer HD650 ett snäpp närmare K701 i karaktär, mer öppenhet och detaljer.

Nästa skiva är Dave Holland: Not for nothing (modern jazz på ECM). Ljudbilden blir bredare med K701 och man här mer detaljer och presentationen är rappare med mer dynamik. Instrumenten blir mer separerade med K701 men det känns som att K701 ger en mer realistisk presentation. Basgångarna är viktiga i den här musiken och här går K701 djupare och presenterar dem tydligare. Det känns mer realistiskt och man hör mer av musiken med K701. HD650 är också mycket bra men blir en aning reducerande. Enligt tidigare erfarenhet blir resultaten liknande för rock, kanske ännu mer till fördel för K701. Möjligen verkar skillnaderna mellan hörlurarna större än de är här, de låter förvånansvärt lika.

Båda hörlurarna är mycket bra. HD650 har sina fördelar med en varmare och mer samanhållen presentation medan K701 har litet karaktär av monitorhögtalare. Jag tycker att HD650 fungerar bäst med klassisk musik och en del jazz men för det mesta föredrar jag K701, i alla fall i den fas jag befinner mig nu. Jag kommer definitivt att ha kvar och använda HD650 ibland. Vilken man föredrar kan vara en smaksak och bero på hur de passar ihop med övrig utrustning. Det har sagts att HD650 vinner mycket på balanserad drift, fast det är svårt att förstå varför detta skulle ha större betydelse för denna hörlur än för andra.

Det är milsvid skillnad mellan K701 och Grado. AKG och Sennheiser ligger mycket närmare varandra än AKG och Grado. Jag tänker då mest på RS-1 som jag har och den blir man snabbt trött av och den ligger långt ifrån de kvaliteter som K701 har. En egenhet med Grado är att de inte blir så mycket bättre när utrustningen blir bättre, i alla fall över en viss gräns. Däremot låter en RS-1 bättre än de andra hörlurarna om man kopplar den till en iPod eller en boombox. GS-1000 har en betydigt mjukare karaktär och större ljudbild men tyvärr andra egendomligheter.

Link to comment
Share on other sites

HD650 med HeadRoom BlockHead var minst sagt engagerande.

Den tillverkas väl inte längre... :?:

Balance052.JPG

Den modellen tillverkas inte längre men Headroom gör fortfarande förstärkare i dubbel mono och med balanserad hörlursutgång (dvs separat jord för båda kanalerna). Man kan se att förstärkaren på bilden består av två lådor, en separat förstärkare för varje kanal. Skillnaden mot förr är snarast att det har kommit fler sådana konstruktioner från olika företag.

Link to comment
Share on other sites

Superrecension Peo! Tack för tippset med muddarna de flög av direkt! Blir spännande om det blir permanent eller inte. Men skillnad är det helt klart!

Jag vill slå ett slag för HD600 som jag faktiskt föredrar framför 650.

En ersättare till orginalkabeln står högts upp på inköpslistan nu.

Men med mina HD600 med Benchmark DAC-1 så känner jag mig verkligen hemma och njuter av musik som aldrig förr. Fantastisk kombination som jag rekommenderar varmt.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hoppla, jag ser att jag inte riktigt avslutade min test i höstas.. Jag hade för mig att jag gjorde det, men nu ser jag att jag hoppade över lite saker mot slutet..

Nå, jag får väl ta och sätta fart igen med andra ord..

Vad återstår då?

1) Test av olika nät- och signalkablar på hörlursförstärkaren

2) Konsthuvudinspelningarna

och så kan jag ju lägga till en sak:

3) Jämförelse och mini-test av Sennheiser HD-600 (jämförs då direkt mot HD-650). Det tänkte jag inte på från början, det kan ju vara intressant..

Framtida tillägg kan tänkas bli:

4) Full utvärdering av AKG K-701

5) Test av balanserad Edition 9, om plånboken är på rätt humör nångång.. Dvs om jag någon månad kan låta bli att bränna allt på skivor. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...