IPB

Welcome Guest ( Log In | Register )

There are 85 online users browsing:
10 members and 75 visitors
Google.com, HighEnd-Perra, Ask Jeeves, eliot, Hasse, Björn B, ingemar, new order, Jonne, justaudiomagic, Musicus, Amadei

Goto Month

September 2010

SMTWTFS
»
1
2
3
4
»
5
6
7
8
9
10
11
»
12
13
14
15
16
17
18
»
19
20
21
22
23
24
25
»
26
27
28
29
30

> Latest Discussions
turbo @ 2010-09-06 22:37
Read: 7   Comments: 0
kenneth @ 2010-09-06 22:16
Read: 33   Comments: 0
Sanfrid @ 2010-09-06 18:42
Read: 313   Comments: 16
Zalve @ 2010-09-06 08:55
Read: 211   Comments: 2
new order @ 2010-09-05 21:18
Read: 225   Comments: 4

> Kenneth Englund Audio @ Arken 2010
Posted by kenneth - 2010-09-06 22:16 - 0 comments

Bergmann Audio (Skivspelare)
Vitus Audio (Elektronik)
Stahl-Tek (DAC)
Purist Audio Design (Kablar och tillbehör)
Peak Consult (högtalare)
Read 33 times - make a comment   

> Strömkablar
Posted by Sanfrid - 2010-09-06 18:42 - 16 comments
Jag har lite funderingar på uppgradering av dom standardkablar som följde med mina mbl prylar.
Är det någon som har erfarenhet av Wireworlds produkter?
http://www.wireworldcable.com/categories/power_cords.html
Read 313 times - last comment by Hasse   

> XTZ - Arken 2010
Posted by Zalve - 2010-09-06 08:55 - 2 comments
XTZ har fått en möjlighet att spela i ett större rum och passar då på att spela Divine 100.49

Vi finns i Rum 21b - "Trärummet en halvtrappa upp"

Till detta så köra vi med beprövade saker.

Förstärkare
Class A100 D3 (agerar försteg)
Class AP100 (Slutsteg)

CD-Spelare
CD-100

samt ett gäng kablar av bra kvalite.
Read 211 times - last comment by Zalve   

> Pathos släpper en massa nyheter
Posted by new order - 2010-09-05 21:18 - 4 comments
Mitt gamla märke Pathos har gått med i den digitala revolutionen med några intressanta lösningar såsom Musiteca,Inpol Remix och Ethos.Det sistnämnda namnet var det konstigt att de inte använt tidigare förresten icon_smile.gif .Spännande lösningar tycker jag det verkar vara,även om Ethos inte har samma skönhet som Logos eller Inpol2 i mina ögon.Mer info finns här.
Read 225 times - last comment by new order   

> Audionor på Elite Plaza, rum 2
Posted by Daniel - 2010-09-05 19:24 - 2 comments
Vi kör ytterligare ett rum på Elite Plaza. Välkomna dit också!

Jag ber om ursäkt Eliot för att jag lade upp denna efter din fina sammanfattning.

Read 188 times - last comment by Daniel   

> Mässhelgen 11-12 September
Posted by eliot - 2010-09-05 14:46 - 12 comments
Jag tänkte försöka sammanfatta begivenheterna nästa helg:

Det går att läsa om själva Arkenmässan här

Lördag 10 - 18 11 september 2010
Söndag 10 - 16 12 september 2010

Entré Lördag 150:- (gäller 2 dagar)
Söndag 100:-

Arken hifishow på Hotell Elite Plaza är en del av Arkenmässan 2010
(det betyder att samma biljett gäller som på arken och kan lösas på båda ställena)

IC Fidelity kommer att spela på Tidal Contriva med elektronik från VTL & Wadia (se länk)
Audionord kommer att spela på Magico Q5 med elektronik från DarTZeel (se länk)
Audionord kommer att spela på Wilson Audio Sophia 3 med elektronik från Audio Research (se länk)

SWHEA, Swedish High End Association ställer ut på Hotell Opalen (se länk)

HiFi Stället har öppet hus under mässdagarna (se länk)

Marten Centre har öppet hus 11-18 under mässdagarna enligt annons i Hifi & Musik
Stora Svanårummet: NAT Transmitter + Marten Coltrane Momento
Lilla Lyssningsrummet: NAT Generator + Marten Heritage Getz
mm

//Eliot
Read 446 times - last comment by Göran J   

> Är det bra för att det är dyrt?
Posted by justaudiomagic - 2010-09-04 22:00 - 105 comments
Ville bara starta en tråd för att det tycks finnas (fortfarande) de som tror att bara för att en anläggning kostar flera 100 000 tals kronor så måste den vara bra. Detta är långt ifrån sanningen, jag har hört anläggningar från OnOff (Inget ont om de) som kostar runt 5000-10 000 komplett låta bättre än en "riktig" anläggning som kostar strax över 100 000.

Det svåra är inte o få tag i dyra prylar, det svåra är o få de att spela bra ihop

Vad anser ni?
Read 2981 times - last comment by justaudiomagic   

> Million dollar systems
Posted by ptr - 2010-09-04 21:44 - 8 comments
Read 438 times - last comment by eliot   

> Tweak och tune tråden
Posted by new order - 2010-09-03 20:34 - 28 comments
Har funderat en stund på att starta en tråd rörande tweaks.De finns många som tweakar sina anläggningar,och ännu mer som inte gör det och omtalar idiotin med dessa tilltag.Denna tråd rör endast den första gruppen så ifrågasättandet om produkterna får tas i någon annan tråd (och gärna forum med... icon_smile_wink.gif ),viket det med all sannolikhet redan görs.Har vi tur kanske de länkar till denna tråden och får sig ett gott skratt.... icon_smile_wink.gif

Nä,detta är för oss förlorade själar som har någon form av produkt vi använder och kan rekommendera och gärna diskutera.

De tweaks jag har är följande.Separat dedikerad strömkabel på egen säkring.Köpte den av Jorma på lösmeter.Strömrenare från Chang Lightspeed.
Mina favorit tweaks är Rollerblocks jr som ajg använder under elektroniken.Kanske inte för att de gör någon större förbättring än de andra komponenterna utan för att jag prövat de mot andra isolatorer och de var i särklass de bästa då,men även (såklart) den dyraste lösningen.Mina hemtillverkade Tune kuddar är f.t ersatta av originalen från Michael Green.De kanske blir permanenta även de..om ägaren vill sälja vill säga.

Alla högtalar,signal och nätkablar utelämnar jag att nämna för det kan man väl säga i stort sett att det hör till standarden nu!?

Jag är i stort nöjd med min anläggning.Den funkar bra med de flesta musiksorter.Det jag ibland kan sakna är lite mer värme i ljudet ibland.En lite varmare återgivning.

Vad jag ska uppgradera här näst vet jag faktiskt inte.Kanske en ny signalkabel.Kanske en eller två shakti stenar.Shakti stenarna har debatterats livligt på några ställen så det vill jag inte göra här.Jag fick däremot möjligheten att låna en sån där sten av en bekant.Han sa bara att du kan glömma att göra A/B tester.Lägg den bara på förstärkaren eller cd-spelare och lyssna.

Och det gjorde jag.Placerade den någon dag på förstärkaren och cd-spelaren.Märkte ingen skillnad alls.

Inte förrän jag hade lämnat tillbaka shaktin och skulle lyssna på den skivan jag hade i cd-spelaren och undrade vad som hänt med ljudet.Det var något som saknades.

Jag vet inte vad jag ska tro annat än att den tillförde något bra i anläggningen.Eller tog bort någonting dåligt.

Era erfarenheter av tweaks?

mvh
/n.o
Read 937 times - last comment by Bebop   

> Audiovector Si-serien är här!
Posted by Ljudtema - 2010-09-03 14:43 - 0 comments

Read 141 times - make a comment   

> Rippa SACD
Posted by plundin - 2010-09-03 07:27 - 4 comments
Mattias, jag med flera diskuterade (analog)rippning av SACD i PUC2-tråden.
Samtidigt annonserade Norska hifi-blaskan i Nr 45 att dom skulle presentera en "nyvinning som knekker kopisperren" (sid 96) .. tyvärr så missade jag nr 46 när den var aktuell i pressbyrån på grund av det vanliga tumultet kring årets semester, och nu när jag vart tillbaka i stan så har jag till min förtvivlan inte kunnat uppbringa ett exemplar..

Har någon läst sagda artikel och kan göra en sammanfattning om hur nydanande Fidelitys upptäckter är!?

/ptr
Read 340 times - last comment by Morten Teinum   

> Akustikfunderingar
Posted by andreas .l - 2010-09-02 22:43 - 7 comments
Hej

Jag har nyligen skaffat mig ett par usher v 602 som jag är väldigt nöjd med. Dessvärre är rummet inte det roligaste ( ensam om det? icon_smile_big.gif)
Det är i betong ca 5 m långt och 3.6 brett och jag har soffan (3sists) mot ena långväggen och högtalarna mot den andra. Mellan högtalarna har jag en plattTV 42" som står på drygt 1.8m tv bänk. I respekitve hörn står det hyllor med böcker/vinyl samt cd och dvd.
Ena kortväggen är nästan bara fönster och balkongdörr, där har jag persienner samt tjocka mörkläggningsgardnier. Motsatta sida är en dörröppning en säng samt ett par vägghyllor från ikea, detta är en dock en gipsvägg. På så vis har jag fått bort mycket av dom första reflexerna.

Till mitt förfogande har jag två st 5cm tjocka absorbenter från Falkenberg samt tre st Golden Horn.
Jag har tidigare haft mina absorbenter bakom högtalarna på golvet och GH har hängt 2 st ovanför soffan (högt upp så man inte slår sig på dom :P) samt en lite mer åt hörnet mot fönstren där jag även har mitt datorbord.
Jag funderar på att hänga GH mellan högtalarna , men då är grejjen att dom kommer ovanför TVn och därmed också ovanför högtalarna, ger detta någon effekt eller ska dom vara i höjd med högtalarna? Eller kanske rent av bakom?
Jag tänkte också sätta mina absorbenter på väggen ovanför soffan. Detta tycker jag är mer estetiskt tilltalande, men finns det några allmäna akusitkregler gällande hur man ska absorbera samt diffusera i första hand?

mvh
Andreas

Read 433 times - last comment by andreas .l   

> Vinylavspelning på nytt
Posted by Bebop - 2010-09-02 20:23 - 44 comments
Jag fick ett ryck ... och hem kom en låda 4.gif

Read 2175 times - last comment by toobs   

> Audiodesksysteme Vinyl Cleaner
Posted by Kilgore - 2010-09-02 18:03 - 8 comments
Hej

Såg denna spännande apparat på Ljudprodukter i Malmö i måndags

Här är en film på youtube, vekar ta ca 4 min att rengöra båda sidorna på en skiva samtidigt mha ultraljud och sedan fläkttorkning
http://www.youtube.com/watch?v=G1WDzroVe_A

Är det ngn som har testat den?

Du kan läsa mer på hemsidan
http://www.audiodesksysteme.de/index.php?kat=10_17_15

Just det ja, priset var ju tyvärr i häftigaste laget, 17500 SEK icon_smile_disapprove.gif

Fast med tanke på hur lätt och snabb den är att använda + att den tar liten plats, så använder man den nog oftare...
Read 258 times - last comment by Käera   

> Sampling rate
Posted by Conny T - 2010-09-01 22:17 - 14 comments
Hallå på forumet,

Jag funderar lite på två olika frågor gällande dator lyssning och undrar om svaret
finns bland forumets medlemmar.

Fråga ett:
Finns det olika kvaliteter på läsare? Då menar jag att de flesta datorer idag har
en Blue Ray spelare till skillnad från de gamla CD rom läsarna skulle det skilja i ljud
vid rippning till hårddisk? (kanske en korkad fråga men vill ändå veta...)

Fråga två:
Jag använder mig av JRivers mediacenter som jag verkligen gillar, jag har rippat till min CD
till Wav. filer.
I denna mediaspelare finns en option som kan sampla upp filen, själv tycker jag detta
låter mer "detaljerat eller rent" men vad händer egentligen när man samplar upp en fil rent tekniskt och ljudmässigt, sett ur ett audiofil perspektiv?

Alla svar emottages tacksamt

Conny T
Read 361 times - last comment by Conny T   

Lo-Fi Version Time is now: 10-09-06 23:23