Jump to content

Søttende Mai Feiring hos Audio Concept


eliot

Recommended Posts

Personligen tyckte jag att skillnaderna mellan de olika datalösningarna å ena sidan och redbook CD:n var påtaglig till CD:ns fördel.

Ljudbild, djup, tonbalans och klang förbättrades i den senare till det bättre. En känsla av rymd och att klangen var mer naturlig var det som slog mig.

Paricia Barbers version av Light my fire är basmässigt något "fet" i inspelningen. Tightare bas i CD:n liksom congasspel och gitarren får mer fokus i diskanten.

Patricias röst blir något mer diffus i dataversionerna. Samtidigt är MBL 101:ornas möjliga effekt av rundstrålningstekniken att röster inte blir lika accentuerade vid solosång. Hörde detta senare vid spelandet av min Stacy Kent Dreamsville-skiva. I körverk når man dock himmelska höjder i både pregnans och körklang. Outstanding!

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 146
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

För att förklara Strain Gauge - trådtöjningsgivare - som är principen bakom Soundsmiths pickuper, så använde sig Robert av en enkel laborationsuppkoppling som var uppladdad på YouTube ;)

ac18.jpg

Länk till videoklippet.

Link to comment
Share on other sites

Efter att vi bänkat oss och fått var sin påse med kvällens program, information om kvällens aktörer och "vanligt" godis så berättade Robert om kvällens alla begivenheter :mm:

Lite av påsens innehåll och förutom själva programmet fanns en kort presentation som gällde några av kvällens huvudaktörer på det hifimässiga planet. MBL är redan nämnt och det skall bli mer. Mitt bland all hifi fanns det även en libanesisk meny att ta ställning till och man kan få beslutsångest för mindre... :)

conceptmeeting032.JPG

Link to comment
Share on other sites

Nästa punkt på programmet var

  • SOUNDSMITH - vinylåtergivning för den moderna människan...

Den SOUNDSMITH-utrustade Nordic Concept-svarven delade bänk med Der Vorverstärker och SOUNDSMITH är ett vinylpaket där traditionella RIAA-steg ej längre behövs. Korrektionen sker betydligt närmare skivspåret och SOUNDSMITH finns i utföranden från 57000 kr till 115000 kr. Ljudkvaliten är densamma, prisskillnaderna ligger i design och övrig funktionalitet.

Dagens stora aha-upplevelse för min del var övergången från digitalteknik till analog återgivning. Inga direkta skivjämförelser men ändå en karaktär som bar genom hela vinylprogrammet. En sammanhållen presentation med instrument av fysisk kropp och vokalister av kött och blod. Det spelades en jazzsaxofon som stod helt fritt i rummet och verkligen upplevdes som ett hanterat instrument - inte bara ett reproducerat, efterhärmande ljud.

conceptmeeting053.JPG

Link to comment
Share on other sites

Här ser vi Strain Gauge Pickupen under förstoringsglaset ;)

ac23.jpg

Vanliga pickuper som använder en rörlig spole (eller rörlig magnet) bygger på induktion och ger en spänning som är proportionell mot hastigheten med vilken nålen rör sig i spåret. Strain Gauge pickupen fungerar enligt en helt annan princip. Den har två korta kiselstavar som fungerar som "töjningsgivare" (eng.: Strain Gauge) och ändrar resistans när de trycks samman eller expanderar och är monterade så att de påverkas på samma sätt som nålen i spåret. Genom att lägga en spänning över dessa kiselstavar så får man en ström som ger kraften som nålen utsätts för i spåret och på en ljusdiods-display på tillhörande försteg kan man se hur kraften på nålen varierar vid avspelning :mm:

ac21.jpg

Vid ratten kan man se ljusdioderna i form av ett V-tecken (tyvärr mörka på bilden) ....

Link to comment
Share on other sites

Jag har behandlat RIAA-korrekturen i några inlägg i min nostalgitråd November 2004, Från vaxrulle till lp.

Jag skriver också:

Keramiska pickuper började användas i mitten på 30-talet. I en keramisk pickup använde man sig av en piezoelektrisk kristall som avger en elektrisk spänning när den böjs eller trycks ihop. Piezoelektriska givare används nu för tiden bl.a. till att mäta kraft. Spänningen som den ger ifrån sig är i storleksordning 0,5 V, vilket är i storleksordning 100 gånger högre än för mm-pickuper och i princip inte kräver någon extra förstärkning. Detta betyder naturligtvis att "signal-to-noise" förhållandet är mycket bra och dessutom är den immun mot störningar från nätet som lätt orsakar brum när man använder magnetiska pickuper. Den har en allvarlig nackdel då den behöver en tung pickup för att kunna böja kristallen som befinner sig högst upp på nålarmen (eng.=cantilever) och detta ökar slitaget på skivorna. Pickupens större trögheten gör dessutom att den vid de kraftiga utslagen vid låga frekvenser lätt spårar ur.

En keramisk pickup ger en utsignal som är proportionell mot avlänkningen och ger därför en korrekt utsignal om skivan är graverad med konstant amplitud medan utsignalen avtar med frekvensen om den är graverad med konstant hastighet. Tittar vi på RIAA-korrekturen och de sena korrekturerna för 78 varvarna så ser vi att karakteristiken hos en keramisk pickup i stora drag är motsatsen till inspelningskarakteristiken

Liksom när det gäller keramiska pickuper så kompenserar Strain Gauge pickupens frekvenskarakteristik inspelningskarakteristiken (omvänd RIAA-korrektur) men till skillnad från dessa har Strain Gauge pickupen mycket liten rörlig massa :app:

Link to comment
Share on other sites

Vi får börja bena ut vem som är vem då.. :)

Från vänster till höger - fyll gärna på:

1. Vet vad du heter i verkligheten men inte på forumet

2. Finns risk att jag blandar ihop dig med en annan så du får fylla på själv. :)

3. gurkan

4. gcs

5. Syns knappt, står bakom #6!

6. calm

7. sker

8. Den långe bakom #7, minns inte vad du heter på forumet men det vet nog eliot. :)

9. Kent_n

10. Hans-Tommy

11. Mattias

12. En herre jag inte minns namnet på.. (jag är usel på namn, sorry)

13. Bakom #12 skymtar Robert, dvs Audio Concept.

14. That's me!

15. Snett framför mig är Märstas superhuligan P-Pan.

16. Uppfattade inte namnet här, fyll gärna på.. :)

17. Inte dig heller!

18. Till sist vår andlige ledare, Timbre.

Så, hjälp till och fyll på de jag rörde ihop nu tack.. :)

Nr 16, det är jag det, IHS.

Link to comment
Share on other sites

Trevlig tråd och det verkar ha varit en välorganiserad träff tom broschyr/dagordning fanns. Väldans kul att få ansikte på er också förutom IHS/Eliot/Timbre är det inte många jag sett/träffat live. Var det inte en väldigt homogen grupp vad ålder beträffar!? med ett par undantag. Alltså ett gäng vuxna män som gör saker tillsammans, som Killinggänget skulle uttryckt det. :) Hade jag haft tiden så hade jag varit med.

Link to comment
Share on other sites

Vid ratten kan man se ljusdioderna i form av ett V-tecken (tyvärr mörka på bilden) ....

Stundtals var det full ljusdiodaktivitet trots att det är stillsamt även på denna bild. Nu finns Strain Gauge Cartridge preamplifier också med LED-befriad träfront och för användning i hemmiljö hade det valet blivit lätt för min del. Dessutom lägre pris och ingen skillnad i återgivningskvalitet.

conceptmeeting036.JPG

Link to comment
Share on other sites

Så, om det jag läst i tråden stämmer är nummer 16 både IHS och Schill :?::?::D:D:D

Det tar alltid sin tid att reda ut användar- och folkbokföringsnamn vid IRL-träffar och jag är helt säker på att även detta faller på plats... :) :cool:

Lättare när alla är utspridda :) och här kan vi ringa in eliot, gcs, x2000 och Mattias.

conceptmeeting007.JPG

Link to comment
Share on other sites

Var det inte en väldigt homogen grupp vad ålder beträffar!? med ett par undantag.

Soundsmith's grundare och chefskonstruktör Peter Lederman hade heller inte varit yngst på plats :) då det finns mer än trettio års erfarenhet av analoga konstruktioner i bagaget. Här var det full uppmärksamhet framåt vid lyssning och avspänd konversation mellan varven. Gunnar (gurkan) i demotagen.

conceptmeeting046.JPG

Link to comment
Share on other sites

När vi kom till Audio Consept så fick vi en liten påse med div foldrar i ang kvällens begivenheter samt lite löst godis och en lite godispåse.

Programet för kvällen var upplagt så här

IMG_1389.jpg

Efter restaurangen kl:18:45 så gick ett antal tillbaka och började digga musik, inte så ofta man får digga musik till en stor MBL anläggning...

Mådde vi bra..eller..

Link to comment
Share on other sites

När flera av Euphonias vinylvänner har samlats och det står grammofonlyssning på programmet är det ju

närmast obligatoriskt :) att det dyker upp säregna vinylutgåvor av skilda ursprung och tidevarv.

Det gäller inte bara extrem inspelningskvalitet utan kan även handla om utgåvor, konvolut, design, tillgång och samlarvärde.

Här en skivbox som är ett koncept :) och dessutom en värdig representant för sin tid. Observera termerna "Dynagroove" och "Pleasure Programmed"... :cool: eliot har alla detaljer... ;)

conceptmeeting071.JPG

Link to comment
Share on other sites

Stundtals var det full ljusdiodaktivitet trots att det är stillsamt även på denna bild. Nu finns Strain Gauge Cartridge preamplifier också med LED-befriad träfront och för användning i hemmiljö hade det valet blivit lätt för min del. Dessutom lägre pris och ingen skillnad i återgivningskvalitet.

conceptmeeting036.JPG

Ljusdioderna i v-form var en synligt indikation hur nålen rör sig i spåret och ligger an i spårsidan. Amplituden i spåret representerar den blåa stapeln till höger om v-formen. Så fort pickupen lyftes upp går elektroniken i "mute" vilket på bilden visas med gult ljus i ringform. LED-arna var på gränsen till magneter i synfältet, men går att minska i ljusstyrka och vad jag förstår också att koppla ur.

Skapelsen kanske inte vinner designpriset, men ack så skönt det lät och det är huvudsaken.

Calm

Link to comment
Share on other sites

När vi kom till Audio Consept så fick vi en liten påse med div foldrar i ang kvällens begivenheter samt lite löst godis och en lite godispåse.

Programet för kvällen var upplagt så här

IMG_1389.jpg

Efter restaurangen kl:18:45 så gick ett antal tillbaka och började digga musik, inte så ofta man får digga musik till en stor MBL anläggning...

Mådde vi bra..eller..

Att ingen har reagerat på punkten "bemärkelsedag" !

Link to comment
Share on other sites

När flera av Euphonias vinylvänner har samlats och det står grammofonlyssning på programmet är det ju närmast obligatoriskt :) att det dyker upp säregna vinylutgåvor av skilda ursprung och tidevarv.

http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/n...tmeeting071.JPG

Earl Wilds Rachmaninoffinspelningar med min favoritdirigent Jasha Horenstein är ju stapelvara för oss som gillar Rachmaninoffs musik! :mm::mm:

Inspelningarna i denna boxen gjordes i Kingsway Hall, London 1965 av Deccas Kenneth Wilkinson, ett sannt adelsmärke för ypperlig ljudkvalitet!

Earl Wild (f. 1915) lär fortfarande ge ett par konserter varje år! Sånnt gillar man!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Det gäller inte bara extrem inspelningskvalitet utan kan även handla om utgåvor, konvolut, design, tillgång och samlarvärde.

Här en skivbox som är ett koncept :) och dessutom en värdig representant för sin tid. Observera termerna "Dynagroove" och "Pleasure Programmed"... :cool: eliot har alla detaljer... ;)

conceptmeeting071.JPG

Detta är en box som utifrån sett har en del som talar emot sig och termen "Dynagroove" är väl inget som får hjärtat att klappa snabbare :)

- Efter att ha spelat Rachmaninoff Pianokonsert Nr. 1 med Earl Wild och Jascha Horenstein/Royal Philharmonic Orchestra så är det nog många som ifrågasätter varför "Dynagroove" har ett så dåligt rykte - om den nu verkligen är inspelad med "Dynagroove" ;)

Enligt denna intervju i Stereophile så berättar David Chesky att det är denna inspelningen som gjorde att han startade Chesky Records:

I noticed it was recorded by Charles Gerhardt and Ken Wilkinson, guys with a great reputation, so I said, "Maybe we can hear the master tape one day." Earl arranged it, and I went to hear the tape, and it was amazing—such a great, lush record. Charles Gerhardt, Ken Wilkinson—they started this whole audiophile recording ballgame. They laid the groundwork for everybody. That's how I started the label. I went to Reader's Digest and said, "Look, I like this. Can I reissue it in high-quality vinyl?"
Länk till CD-utgåvan (amazon)

Man kan läsa om Charles Gerhardt på Wikipedia

Link to comment
Share on other sites

Festlig bild!

Filmen var kul men kan tolkas lite missvisande, eftersom linjalen böjs med stora utslag. Men trådtöjningsgivaren sitter parallellt med linjalen. Det är alltså ganska små rörelser som krävs för att ge en spänning. Så små att man absolut kan tänka sig de passar i vinylavläsningssammanhang.

Intressant teknik!

Link to comment
Share on other sites

Nej inte det minsta, jag antar att det har Noreganknytning! Kolla datumet!

Dagar som kraftigt tonas ner efter femtio... ;):D

Här skall det tonas upp men först en vridning 180 grader och Audio Concept-folket hade snabbt sofforna på plats. Nu vankas musik ur punktformiga omvandlare och tillfället till ära hade superfärsk tungelektronik flugits in from over there. En premiär i dessa sammanhang och här hade det minsann laddats för fullt...:o:mm:

Som bekant med YG Acoustics Anat Reference Main Modules, stod det helt klart att vi skulle bli bjudna på en golvutsträckt fortsättning i samma anda. Anat Reference Studio räknas till toppskiktet i tre världsdelar och framgångarna i den uppgående solens länder har inte låtit vänta på sig. Första gången jag träffar på en komplett Anat Reference Studio IRL och förväntningarna var minst sagt uppskruvade... :mm:

conceptmeeting005.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...