Jump to content

Byta slutstegsrör ear 899


Hakan

Recommended Posts

Ett av slutsstegsrören på min förstärkare mår inget vidare och jag inser att det är dags att byta alla åtta rör.

Tänkte höra om det är någon som har några tips om vad jag behöver tänka på när jag gör bytet. Försökt hitta tips på nätet men inte hittat något.

Håkan

Link to comment
Share on other sites

Jag köper alltid matchade rör och helst ett par extra i samma matchning.

Vet inte hur känslig 899 är för matchning (verkar sitta 2x(2+2)), men det är ju aldrig fel att slutstegsrören är så lika varandra som möjligt.

Det är ju autobias på 899, så vad jag förstår ännu bättre då med rör som mäter exakt lika.

Link to comment
Share on other sites

Varför då?

Som jag ser det så är det ingen skillnad om det är fast eller autobias.

Men med fast bias så ser man om det går att "matcha" rören eftersom man själva mäter och vrider på en pot.

Men även en autobiasförstärkare måste ju ha ett spann, ett antal mA, som rören måste ligga inom.

Säg att du har fyra rör som vardera visar max 45mA, ett går sönder och det nya du sätter i kan inte justeras lägre än 47mA. Vad händer då?

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte värdena på mina rör men jag vet att om ett rör går sönder eller får varningsblinkning så byter jag endast det och det funkar igen. En gång har jag då fått varningsblinkning på det andra röret i "push-pullen". Efter byte av det så blir det bra igen. Så visst, det finns säkert en gräns.

Jag har bara bytt komplett set av slutstegsrör (6550 C) 2 gånger sedan 2005. Dessa använder jag sedan som reserver när ett går ur. En rörprovare står högt på min önskelista. Jag har ett 20-tal slutstegsrör som jag inte har mage att slänga innan jag vet hur mycket det är kvar av dem. Jag har haft större problem med signalrör än med effektrör. Borde väl vara tvärtom.

EAR 890 använder ju KT-90. De är kända för att hålla en evighet. Om det är lite "sprak" och "fffssssttt"-ljud så kan det mycket väl komma från smårören. Jag hade börjat i den änden. Men om känslan är att bas och diskant rullats av så är det säkert dags för byte av effektrören.

Link to comment
Share on other sites

Det började knäppa i ena högtalaren och ett av rören lyste med ett starkt blått sken. Så det röret verkar inte må så bra längre. Det går att byta bara ett rör i förstärkaren så det är inga problem och som ni tidigare skrivit är det auto bias. Men jag känner att det är dags att byta alla. Jag köpte förstärkaren begagnad så jag vet inte hur gamla rören är.

Link to comment
Share on other sites

Att viloströmmen är lika betyder inte att allt är frid och fröjd; för lägsta distorsion skall rören i ett push/pull-steg uppvisa samma transkonduktans och anodreistans.

Jo, så kan det säkert vara men hur har man koll på det när väl rören är ditsatta? Jag vet inte exakt vad microprocessorn i mina slutsteg mäter och justerar heller. Men de är inne och mäter och justerar dels vid uppstart och då de inte får någon signal. Att ett rör ger upp behöver ju inte innebära att de andra behöver bytas.

VTL skriver själva: Autobias and fault sensing system to operate in fully balanced differential mode; amplifier is fully protected against output tube failure; no need for precision matching of output tubes

Det funkar dessutom. Med deras modell ST-150 (som jag hade tidigare) fick jag köra på "gamla" sättet med matchade rör.

Link to comment
Share on other sites

En rörprovare står högt på min önskelista. Jag har ett 20-tal slutstegsrör som jag inte har mage att slänga innan jag vet hur mycket det är kvar av dem.

Samma här.

@pix har/hade en som verkar mycket fin.

Jag vet inte om man har så stor glädje av en allround biastester, typ denna: http://www.tubeampdoctor.com/en/shop_TAD_Equipment_TAD_BiasMaster/BIASMASTER_System_BM4_491

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...