Jump to content

toobs

Medlem+
  • Posts

    423
  • Joined

  • Last visited

About toobs

  • Birthday 1964-08-28

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Location
    Sundsvall

Recent Profile Visitors

4 110 profile views
  1. Närbild på spelaren, med sk spotmat gjordes tjockt papper och möbeltassar.
  2. Det var nu några år sedan. Det som hänt är främst att mina Totem fått ge plats för Blumenhofer fun 13, som ger ett i alla delar bättre ljud i mitt rum. Mycket nöjd. CDn från Marantz dog och fick ersättas av ny likadan i 6000-serien. Kanske inte någon gigantisk förbättring, men den gör det den ska. Största och senaste ”tilltaget” är väl att jag blivit med Lenco. Fantastiskt kul detta med en skivspelare som man mekar med två skruvmejslar, en skiftnyckel och en gummiklubba. 😁 att renovera och bygga ny plint till denna är nog det roligaste jag gjort! Sedan låter det bra också. Har nu två spelare för lite olika känslostämningar. Skaffade mig ett extra pu-skal också, så nu har jag en AT och en Shure att växla mellan.
  3. Tillägg: Såg ovan förslag att kombinera Totem med Peachtree. Tror det kan vara lysande. Du får ju med DAC och kan köra streaming-apparat rakt in i den. Snygg dessutom! Alt 1:Vanliga Model 1 begad från HiFIArt + ny Peachtree från Pause. Alt 2: (hotrod-alternativet) model 1 sign + Begade Roksan, båda från HiIFArt. I det senare fallet lär du aldrig behöva byta högtalare....... Dessutom kan jag i båda fallen rekommendera biwiring. Det gör stor skilnad. Prova både med solid Core och multistrand-varianter för att fintrimma ljudet.
  4. Har haft Magnepan 1.6 och älskade dem. Lätta att dra fram när man ska lyssna och står sedan kloss mot vägg annars. Kräver rejält med effekt. Bytte till Totem mod 1 sign. (pga flytt till litet lyssningsrum) och älskar dem. Akta dig bara för vassa förstärkare då de visar allt. Roksan ger ett jädra klipp i ljudet på dem utan att skära i öronen tycker jag. Flera Totem och roksan finns att lyssna på på HiFi Art - även begagnade. Båda högtalarna kan rekommenderas varmt som beg-köp. (inget för metal-fantaster förståss). Vet ej nåt om Guru, men det finns ett par demoex hos Perfect Sense såg jag. Lycka till!
  5. Fyndade lite i helgen. En mix av beg vinyl med viss spridning.... Keith Jarret, The Köln koncert JJ Cale, Shades Iggy Pop, Blah Blah Blah Alla i toppskick för en summa av 240 kr :-) Blev en skön lördag em med komplettering av lite befintlig Brahms (pianokonsert 1 o 2 och en konsert för fiol och cello)
  6. Kan bara instämma. Tror nog att det är transientsvar och rummets påverkan som får vår hörsel att "tro" att det är "på riktigt". Det är kanske därför som det bästa jag hört "rent subjektivt" är förmedlat via Magnepan eller MBL. (med undantag då för Progressive Audios högtalare som lyckas utan att sprida ljudet runtom). Sedan är det ju alltid någon del som i vart fall jag vill ha färgad för att det ska beröra mig.... Jag tror i alla fall mer på att emellanåt måsta reagera "nu fick jag en dålig plats i salongen" än att alltid behöva sitta och tänka på hur teknikerna har mickat olika deltagare - framförallt sången.....
  7. Jag har 6550 på min AS-förstärkare. Gillar ljudet. Mina Totem lägger ju inte fingrarna emellan. Har för mig att de ska vara lite mildare än KT88. Dock gör väl smårören större skilnad. Kanske byta till Mullard-typ? Sedan har jag också upplevt rätt stor skilnad på att byta från Transparent till Chord från CD:n....
  8. Har just kopplat upp mig mot spellistan Fantastiska låtval! Kan möjligen "ship arriving too late to save the drowning witch" komma upp snart....
  9. Ja precis!. ÄR det inte det som bla Goldmund försöker fixa med sin "mechanical grounding" dvs att leda ut oönskade vibrationer ur apparaten på ett sätt så att de inte tar sig tillbaka? Typ en spik ner från under motorn och mjuka fötter i övrigt. Dock måste väl då spiken stå mot något som kan hantera och släcka ut vibratioerna?
  10. Jag tar det som ett löfte Alltid lika intressant att följa - även om jag inte riktigt hänger med i de tekniska bitarna....... Något som jag särskillt funderat på är kombinationer av hård och mjuk koppling för att leda ner oönskade vibrationer i underlaget - och inte få tillbaks dem. Svårt, svårt, svårt. Lite som de olika delarna i en skivspelare som samverkar med ett oändligt antal kombinationsmöjligheter tycks det.
  11. Den punkten har jag i alla fall klarat av...... Hittade en kraftig variant för balkongbruk där själva mattan inte har gummibaksida utan vilar på många små gummiknoppar direkt på plastmattan som fanns befintligt ( i den trevliga färgen "bukhinna"). Då kan ev spill självtorka utan risk för att ligga kvar och surna..... Den är dock pest att rengöra (vilket sker med pincett)
  12. Tack alla för tänkvärda tips! Jag har fått lite att fundera på. Det känns iofs skönt att det inte finns några enkla svar. Vad skulle man då sysselsätta sig med...... Man kommer som vanligt långt med hårt arbete - och det känns redan som om jag fått utdelning. Tror dock att jag härifrån ska prova med finjustering ett tag. En annan sak är att jag nog också ska prova med att dra fram subben (står nu mitt emellan högtalarna ca 10cm bakom). Den ska väl rimligen stå i linje snarast något framför högtalarna för att "synka" registren. När jag hade maggisarna funkade integrationen bäst med subben nästan en halv meter framför och mittemellan högtalarna - som i sin tur stod en meter ut från bakvägg. Då i vardagsrummet som är 45m2. Nu har jag ju bara 2,70 x 3,70 att tillgå...... När det gäller sidoreflexer har jag snarare försökt med dämpning genom att ha "silkeposters" i ram med rockwool under vid förstareflexen.
  13. Hej alla, Plockade härom dagen fram Robert Harleys HiFi-bibel i jakt på inspiration inför lite omplacering. Läste då att högtalaren bör stå så att skilnade mellan avstånd till sidovägg resp bakvägg är större än 2/3 jfrt 3/3. Detta för att undvika basförstärkningar - som väl då borde bli "värst" då om avståndet är lika. I mitt fall har jag hamnat 75 cm från bakvägg och 50 cm från sidovägg. Då uppkommer den intresanta frågan (som jag inte lyckats läsa mig till svaret på): Var på högtalarna mäter man? Jag har utgått från att man mäter avståndet till sidovägg från mitten på fronten, vilket verkar vettigt, men blir undrande när det gäller måttet bakåt. Ska man mäta från fronten där konen sitter och gör ljud eller från bakkanten där porten sitter och puffar ut luft? Eller kanske från mitten på höftalaren som en sorts kompromiss? Någon som "vet" eller har en begåvad gissning? Kan f.ö meddela att ett tidigare problem med baspuckel vid en specifik ton i lägre registret på ståbas nu är borta. Högtalarna stod tidigare av praktiska skäl ca 40 cm från bakvägg och 45 cm från sidovägg mätt på samma sätt.
  14. Strålande arbete! Om det bara låter en bråkdel så bra som det är vackert så lär det vara något alldeles extra. Trist bara att det ligger så långt från Sundsvall.....
  15. En teori är det ju så fort någon vill sälja något AKA space age bullshit. Det är ju påfallande ofta kvasifysikaliskt önsketänkande det är fråga om. Det jag närmast fastnade för var att kablar av typen Tellurium Q, Slinkylinks (och iofs väl också Nordost), som fått fina omdämen för ljud i termer som jag tror överensstämmer med mina egna "ideal", faktiskt jobbar med smala parallella ledare och i sitt "teorimaterial" pratar om vikten av att hålla kapacitansen låg. Detta födde lusten till att experimentera själv. Det som är bra är inte alltid rätt...... För övrigt tror jag som alltid på att man realistikt sett bara kommer någon vart genom att prova sig fram och konstatera om man tycker det låter bra eller inte. Någon klok man skrev någon gång att det i alla fall finns så¨många variabler i en anläggning redan innan man beaktar kablarna att det är omöjligt att förutsäga hur en viss kabelkonstruktion kommer att påverka. Den dyra långsamma vägen alltså.
×
×
  • Create New...