Apexorca

Medlem+
  • Content count

    5 806
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    71

Apexorca last won the day on June 13

Apexorca had the most liked content!

About Apexorca

Contact Methods

  • ICQ
    0

Profile Information

  • Location
    - Vid havet

Recent Profile Visitors

23 540 profile views
  1. Wow. Det ser ut att vara riktigt fin finish på lådorna. Snygga redan i detta skede.
  2. Det behövs inte. Jag kan inte bedömma vem som är bäst. Jag tycker dock han har vissa egenskaper i sitt spel som är fantastiska och där njutning skapas på hög nivå. Många violinförståsigpåare framhåller honom som den bästa. Även violinister i samma härad som Heifetz. Typ Itzak Perlman.
  3. Jag håller med, men räcker det med att de är tekniskt drivna? Jag gissar att de flesta tillverkare som kommer någon vart är tekniskt drivna. Ändå låter hifiprodukter så otroligt olika. Trots att många utvecklare har gedigna kunskaper om vad de hålla på med löser de uppgiften på olika sätt och kanske med olika mål. Inom områden när det finns många lösningar på ett problem är det ofta komplex problematik och där det inte finns en tydlig sanning. Vissa produkter är torra och tråkigt "korrekta" och i andra ändan finns spelglada och vad vissa skulle kalla "mindre korrekta" produkter. Mitt emellan finns de som har både och. Går det att "räkna" ut detta eller krävs det fingertoppskänsla och hantverk i balans med det tekniska kunnandet samtidigt som man bör ha god kunskap om hur musik låter och utvärdera detta med fina och duktiga öron. Jag tror inte man klarar sig med bara spetskompetens i teknik eller bara duktiga öron. Man behöver båda för att göra tex bra högtalare skulle jag tro. De tillverkare som har denna mix i lämpliga proportioner ihop med ett bra entreprenörsskap kommer att sälja sina produkter och få erkännande genom att kunderna handlar deras produkter.
  4. Riktigt roligt och grattis igen till en ytterligare positiv och oväntad effekt som gör musiklyssnandet roligare.
  5. Det har jag gjort och det blir bättre om man ställer dem närmare varandra än vanligt ... typ en meter emellan.
  6. Bra! Även om jag undrar lite mer om hur du tänkte när du köpte en pickup för över 100.000kr utan att förvänta dig en förbättring? Menar du verkligen det?¨ Det hade faktiskt jag förväntat mig. Just det där om att sakna något, på den nivå prylar du har, förstår jag att du inte gör. Det låter säkert otroligt bra redan innan bytet är min gissning, men min erfarenhet är att det oftast går att förbättra något ändå och när man gör det märker men vad som kunde bli bättre. Helt uppenbart av vad du beskriver och för mig fullständigt logiskt redan på ritbordet, så låter Etna bättre än Kleos. Kul att höra mer om just hur det låter tycker jag.
  7. Jag håller med om det. Spelar man musik i för döda rum blir det "korrekt " (vad det nu egentligen är ?) och tråkigt. Jag tror hjärnan trivs med tex lite rumsinformation som du är inne på Calm. Ett slags klang i rummet. Naturligtvis är det inte bra om det går överstyr och det är säkert även här en del tycke och smak.
  8. Jag gissar också att feedbacken upp i instrumentet kan påverka och ändra klangen. Det skiljer säkert olika material åt.
  9. Det är samma som min nya kompis Congas slagverkaren "Wicked" menar. Flyttar man trummorna får man stämma om hela tiden och luftfuktigheten förändrar det mycket. Dessa speciella Congastrummor går inte lika djupt och har lite annan klang men han gillar dem. Jag fick prova lite. Naturbegåvning...
  10. Hehe! Nej. Det bör vara den lustfyllda "västkustliga-välljudsispirationen" som smittar av sig i så fall.
  11. Är bambu mjukt? Det bambugolv vi har på jobbet går knappt att borra i ens.
  12. Som sagt. Det finns mycket fina produkter där ute. Om det skulle stavas det TAD är det naturligtvis bra... men som sagt, det finns ju annat också.
  13. Det är kanske att gå händelserna i förväg men det kunde vara intressant att höra vad du saknade ditt förra system och vad du söker i ljudet i ett nytt eftersom hela kittet med högtalare, vinyl och förstärker rök. Det intresserar mig mer än prylarna i sig.
  14. Det låter spännande detta. Dessutom klurigt att lista ut.
  15. Jag glider mer och mer ifrån tanken om att det skall finnas en korrekt återgivning och ett korrekt ljud. Det skall vara härligt att lyssna och man skall bli berörd, punkt. Det kan ske på många helt olika anläggningar med rätt olika karaktär. Det finns inte ett rätt tycker jag. Med det menar jag inte att det inte finns dålig återgivning och bra återgivning. Det finns mängder med detaljer som förbättrar signalen och ljudet så att ovidkommande påverkan utifrån på musiken får mindre negativ påverkan. När dessa grundläggande försämrande orsaker har minimerats så låter många system fantastiskt bra. Men de kan ha karaktärsskillnader, liksom alla livmusikmiljöer, konserthus mm olika instrument av samma sort osv. Många av de stora musikerna på sina instrument tex Jascha Heifetz, grym violinist (världens genom tidernas bästa???), som experimenterade mycket, liksom många andra, med olika strängar för att få ett unikt sound i sin violin och det hördes. Jack White en av vår tids stora rätt unga gitarrister/trummis, som trimmar ljudet på sina gitarrer med pedaler och förstärkare och får unika ljud och sound. En violin låter inte likt en annan och inte en gitarr heller. Så vad är rätt. Spelar ingen roll. När Heifetz spelar violin är det bra oavsätt om han spelar med en annan fin violin med annat sound än sin egen, det är mest tycke och smak. När Keith Jarrett skulle spela in den sedermera berömda Kölnkonserten höll han på att ställa in pga att han var trött och sur av flera anledningar bla pga flygeln inte var bra och hade brister. Vad som hände var att han anpassade sitt spel till flygelns brister och improviserade genom sin konsert med resultatet av en helt makalös konsert som anses vara unikt bra. Så musiken vann över det bristfälliga instrumentet. Samma med våra anläggningar tycker jag. Har de den grundläggande musikaliska förmågan i ordning så blir det bra musik oavsätt om det är lite olika klang, frekvenskurvor och annat. Musiken skall beröra. Jag har hört otroligt många olika anläggningar som låter olika, horn, megnetostater, vanliga membran, öppna lådor , slutna lådor , dipol, klass A, AB, rör eller klass D, men spelar musik fantastiskt bra. Vilken man väljer av dessa, som den bästa, är svårt men helt klart är det en smaksak. Som när Heifetz eller Jack White trimmar sina instrument tills de får gåshud. Tricket är att trimma sin anläggning så den låter som man själv gillar bäst. Det kräver lite tid, nogranhet och erfarenheter av andra produkter och anläggningar, liksom Heifetz suttit i timmar, bytt strängar och testat och övat in sitt sound.