Bebop

Moderator
  • Content count

    9 722
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    89

Bebop last won the day on January 18

Bebop had the most liked content!

About Bebop

  • Birthday 1952-05-04

Profile Information

  • Location
    Sydsverige

Recent Profile Visitors

50 765 profile views
  1. Märkliga tester i Hifi & Musik

    Jag var ytterst tveksam till att köpa strömrenare för något år sedan men jag gjorde det ändå. Kalla det gärna för grupptryck och svagsinthet. I bara farten köpte jag även jordbox. Jag kan inte påstå att det gjorde någon skillnad. Sedan kom Peo hem och mätte och konstaterde att THD och förimpedans var så låga att jag troligen inte behöver någon rening. Därefter kopplade vi in prylarna och då mätte det sämre. Även strömrenare skickar ut skit på nätet, var Peos kommentar.
  2. Märkliga tester i Hifi & Musik

    Med risk att få en smocka så sticker jag ut hakan och ställer mig frågan om det finns en automatik med att kliniskt ren ström/spänning alltid låter bättre? En viss "skitighet" kan jag t o m tänka mig låter bättre än kliniskt ren matning. Rörförstärkare ger mer distorsion signal än en transistorförstärkare och en skivspelare har sämre värden än en ren DSD128-signal. Hornhögtalare har inte så "ren" kurva som Sf, Dynaudio, YG med flera. Ändå kan det låta rent magiskt och det är inte självklart vad som låter bäst. Men när det gäller ström och spänning tycks den gällande meningen vara att ju renare desto bättre låter det. I'm not so sure... Vilken kvalitet på spänning/ström har tillverkarna haft när de "ställt in" ljudet på sin utrustning, är en fråga jag kan ställa mig. Jag är inte helt övertygad om detta efter att varit hemma och lyssnat på massor av system som ger fullständigt tusan i att rena spänning och ström.
  3. Butiksdemo av Avantgarde hos Akkelis

    until
    Demodagar - Avantgarde Trio LE Efter att ha gjort succe på HEM mässan i Stockholm är det nu dags att ge Göteborgarna en upplevelse av marknadens mest dynamiska högtalarsystem. Fredag den 23:e februari, 14:00 till 18:00 Lördag den 24:e februari, 10:00 till 14:00 Välkomna
  4. Butiksdemo av Avantgarde hos Akkelis

    until
    Demodagar - Avantgarde Trio LE Efter att ha gjort succe på HEM mässan i Stockholm är det nu dags att ge Göteborgarna en upplevelse av marknadens mest dynamiska högtalarsystem. Fredag den 23:e februari, 14:00 till 18:00 Lördag den 24:e februari, 10:00 till 14:00 Välkomna
  5. Från LoFi till något slags HiFi...

    Förmodligen brist på efterfrågan alternativt kostnad? Jag vet inte. Det är ju inte aluminiumspolarna som är "boven" i dramat utan tillverkaren av NAB-kärnan där eventuell slits sitter. De kan man enkelt byta om man hittar andra med slits. Det kanske finns sådana att köpa... jag har inte letat. En del sätter en bit skarvtejp i änden där som hjälper till att "låsa" mot spolen (halva tejpen på bandet, andra halvan utanför). Det är det första jag gör när jag köper band i den händelse att de är utan. Jag använder rött i slutet och grönt eller gult i början, omkring 2 meter så att jag hinner sätta mig innan musiken kommer. Leader tape är betydligt starkare än själva bandet och hindrar banden att slås sönder efter snabbspolning. De innehåller heller ingen beläggning som kan slås av och smutsa ner. Bra lead tejp har åtminstone en matt sida vilket låser bandet rätt snabbt runt spolen. Det behövs inte många varv. Bluthard har en hel del tillhehör. De säljer även testband.
  6. Från LoFi till något slags HiFi...

    Det är nog mindre vanligt idag på nya spolar. Det är lite smaksak. Jag använder aldrig slitsar.
  7. Från LoFi till något slags HiFi...

    Jag har tagit semester ett tag från Euphonia pga lite halvleda på hifi ett tag men framför allt då jag varit fullt upptagen med ett projekt. Just nu har jag varit på resande fot i 2 veckor och ytterligare en återstår. Håller på och läser ikapp... Fantastiskt kul att du vill prova på rullbandare, Taxmannen. Den ersätter inget men ger ytterligare en dimension till smörgåsbordet. Stort grattis. Jag har inte läst allt i detalj men jag vill ändå kommentera NAB vs CCIR. Som mycket riktigt påpekats, så är NAB en amerikansk eq-standard som lanserades redan på 40-talet och där senaste uppdateringen gjordes 1965. För den som vill läsa hela standarden finns den här. Just eq-kalibreringen är från 1953. I Europa hade vi bandtillverkarna Agfa och BASF som satsade stort på bandutveckling. De tog fram nya formula på band med bättre specifikationer än gamla Ampex, Scotch och Memorex. Studer/Revox, Nagra och Philips i samarbete med dessa såg en än större potential än vad som dittills varit standard. Man utvecklade en ny standard som kallades IEC och som senare ersattes av IEC2 = CCIR. Det är en standard som bättre tar till vara den potential som de nyutvecklade banden från BASF och Agfa möjliggjode, framför allt i diskanten. Den nya standarden medgav också lägre brusnivå i övre registren vilket var välkommet inte minst i 7,5 ips. Den nya standarden lanserades 1968 och är den som är mest allmän idag om man köper masterband och ännu mer vanlig vid nyinspelning. CCIR kan uttnyttja bandens potential bättre helt enkelt. Under 70-talet drev bolag som Tandberg, TDK, Maxell och Teac på ytterligare och lanserade nya förslag på än bättre standard som gick under namn som "EE" , "Actilinear", "Dyneq" m. fl. då banden tagit ännu fler steg framåt liksom bandarna i sig. Det hann aldrig bli en ny standard eftersom marknaden försvann. Dessa nyutvecklade eq-standarder har ännu större potential men problemet är att de är låsta till varje tillverkare. De hann helt enkelt bli "standard". På min Tandberg har jag Actilinear som jag kan kan använda om jag bara håller mig till Tandberg och det är inte tu tal om att den ger än större möjligheter än både NAB och CCIR. Banden är betydligt bättre än vad gällande standard erbjuder. Jag hävdar att minst dåligt idag är CCIR.
  8. Det smutsiga nätet.

    Det kan man inte ta för givet. Jag har min bakgrund från en industrin där vi jobbade med nolltolerans vad gäller säkerhet vilket var på förekommen anledningen vilket också gav resultat. Det är skillnad på att testa apparatfötter, rack och tonarmsinställningar. Jag anser att det räcker inte med sunt förnuft när det gäller el.
  9. Det smutsiga nätet.

    Jag förtydligar lite vad jag menar. Jag har stor respekt för el och kring ämnet finns en hel del säkerhetsföreskrifter. Man får väl anta att det finns orsaker och starka argument bakom detta. Vi har dessutom några medlemmar som är väl insatta i ärendet medan de flesta här får räknas som amatörer i ämnet. Det som kan oroa mig något är att om man experimenterar med elprylar som inte är säkerställda utifrån ett säkerhetsperspektiv och ligger utanför lagens råmärken. Ponera att något allvarligt skulle hända typ brand, personskador eller stereoprylar slås ut. Då är det inte så lyckat om Euphonia deltagit i spridningen. Det är en principiell inställning från min sida. Är det en överdriven reaktion från min sida? Det kan vi ha olika åsikter om men när det gäller säkerhet kring el så tycker jag att vi skall ha låg toleransnivå.
  10. Det smutsiga nätet.

    Det tycker jag är klokt. Det finns en gräns i jakten där jag tycker det tangerar "stolleprov" som Emils pappa sa. Det är t o m tveksamt om det hör hemma här på Euphonia. Elsäkerhet tycker jag skall tas på allvar.
  11. Mästarmöte har en vinnare!

    CD'n fick mycket av sitt dåliga rykte från denna tid. Orsaken till det (HiFi News redovisat) var i huvudsak att man visste för lite hur man optimerade mastrarna då. Man gjorde på samma sätt som man alltid gjort, dvs man gjorde vinylmastrar och man använder gamla vinylmastrar som man överförde direkt till cd. Då blir det vasst och kasst. I början på 90-talet hade man lärt sig lite mer. Då kom många av de cd som tidigare getts ut med beteckningar som "superbitmappade", "20-bit remastered" eller "Remastered in 24 bit". Vissa bolag gjorde även om mixningen, t ex Rudy van Gelder som gav en modernare ljudmix, lite mindre höger/vänster s a s. Fler bolag gjorde också det och specificerades då som "Remastered and remixed" eller motsvarande. Man hade lärt sig att om det ska låta bra på cd så måste mastern anpassas för cd och kallas idag för cd-master eller sacd-master på motsvarande sätt som det finns vinylmastrar.
  12. Jag vet inte men det är säkert inte så ovanligt. Bob Dylans tal blev ju rätt så nersablat. Madonna knyckte några takter från Abba i introt på någon hit, men om jag minns rätt så kom hon överens med Abba. Santana har beskrivit hur han fastnade för Brahms 3:e symfoni under en taxifärd i Mexico och bestämde sig för att göra en egen version med Brahms meloditema. Det tycker jag är mer renhårigt. Musiken är dessutom fri. Inom jazzen använder kända låtars harmonik och en av de vanligaste är låtar som bygger på "All the Things You Are". Man "lånar" sas ackordföljden (contrafact på engelska). Charlie Parker var en mästare på det. Det märkliga här är att musikerna berättar att det är en "egen komposition som bygger på t ex How High the Moon som t ex Charlie Parkers "Ornithology". Jag antar att öppenheten här bygger på att det är tillåtet och det ger ingen negativ publicitet. Att knycka lite här och var är ju inget ovanligt idag. Världen är full av plagiat, inte bara på detta området. Det väcker dock ingen beundran hos mig.
  13. Det är det förmodligen inte om du är en upphovsman. Likaså kan det vara en poäng att inte helgonförklara den som lever på andras upphov utan att redovisar detta. Inom universitets- och förlagsvärlden är det legio.
  14. Jo, det kan man ju säga, eller tolkningar. Det är väl bl a så musiken utvecklas. Hur betecknar du Joe Cockers "With A Little Help From My Friends" och Jimmy Hendricks "Hey Joe"? För att inte tala om Paul Simons "American Tune" som nästan not för not är tagen från "Matteuspassionen" och en av Santanas storsäljare (minns inte låtens namn) som är från Brahms 3:e symfoni, 3:e satsen. Det finns få "rena" artister. Alla har påverkats av någon, på ett eller annat sätt.
  15. Det är ju de "drabbade" som vittnar om hur mycket det betytt för dem. Flera blueskillar jobbade som brevbärare, sophämtare, tidningsutbärare o.l. på slutet av 60-talet. Plötsligt kom de i rampljuset. Det är väl inte så konstigt att de uppskattade detta. Plötsligt fick ju även dem erkänsla. Deras nya fans gav dessutom fan i hudfärg och det gällde även de engelska musikerna. Det är inga efterhandskonstruktioner. Vad har du inhämtat sådan information?