Bebop

Moderator
  • Content count

    9 618
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    81

Bebop last won the day on December 7

Bebop had the most liked content!

About Bebop

  • Birthday 1952-05-04

Profile Information

  • Location
    Sydsverige

Recent Profile Visitors

50 445 profile views
  1. Lite åt det hållet... "Orchestre Mondial des Jeunesses Musicales" betyder ungefär "världsorkester för musikaliska ungdomar". Kallas även "World Youth Orchestra" som samlar ungdomar från hela världen lite då och då. Det är ett s k fredsprojekt med stöttning UNESCO. Behjärtansvärt men inte märkvärdigt musikaliskt sett.
  2. Frank Zappa en gitarrist, eller...?

    Den andra videon är från perioden när jag fastnade för Frank Zappa. Inspelningen är från Skansen i augusti 1973 med hans kanske mest klassiska uppsättning med bl a George Duke, bröderna Fowler, Ralph Humphries, Ruth Underwood och Jean-Luc Ponty. De skivor som bäst representerar denna musik och sättning är studioalbumet från samma år "Over-Nite Sensation" och live-albumet "Roxy & Elsewhere" som kom året efter.
  3. Gamla beg. rör

    Sund inställning. Man skall dock ha klart för sig att bara för att det står Telefunken, Siemens, RCA... innebär det inte per automatik att rören är bra. Det kan vara väldigt stor spridning mellan rör och i de flesta fall arbetar de parvis. Det är därför man söker matchade rör. De måste också vara lika "tysta", dvs så att inte det brusar på ena kanalen men inte den andra. Det upptäcker man som sagt inte i en rörprovare. Jag har ett par "juveler" från Philips från 60-talet men de är oanvändbara i mitt försteg eftersom de brusar som Niagarafallet. Att köpa rör via Ebay skulle jag inte ge mig på. Jag handlar endast från seriösa leverantörer som jag vet testar rören ordentligt. Du får återkomma när du har en bättre bild av rörens egenskaper och om du vill sälja.
  4. Gamla beg. rör

    Hej Zooltrix och välkommen till forumet. Dina 12AU7 och 12 AX7 (samma som ECC83) är jag inresserad av att köpa av dig. Beror naturligtvis lite vad du vill ha för dem. Jag har testutrustning som behövs för att kunna matcha dem på bästa sätt. Vad som inte framgår när man testar rör elektriskt är brusnivån. Det får man göra i den applikation man använder dem i. Bruskänsligheten beror också lite på hur rören används i t ex en förstärkare. Jag får det till att du har totalt 16 rör av 12AU7, 12AU7A, 12AX7 och ECC83. De är jag intresserad av. Du kan lägga ett PM till mig vad du vill ha för dem så tar jag risken för att de fungerar eller inte och hur många som är kan vara användbara och matchbara.
  5. Radio - hur lyssnar ni?

    Jag använder bara i P2 i min "finanläggning". Jag streamade ett tag via JRiver (aac/192kbps). Låter hyggligt och framför allt brusfritt. Funkar till strölyssning men inte mer än så. Min dåvarande tuner Kenwood KT-1100 var på upphällningen så det fick duga. För ett år sedan köpte jag ett par begagnade Kenwood-tuners (som jag tycker hade de bästa "när det begav sig". Sådana hittar man för en billig peng på t ex tyska Springair. Tuners från Sansui och Accuphase är också bra. För att man skall få ut hela potentialen behövs också en takantenn men man kan klara sig hyggligt bra med en vanlig T-antenn inomhus beroende på mottagningsförhållande och radiodelens känslighet. Största potentialen av en "riktig" radiodel får man framför allt via P2 och i synnerhet via direktsändningar. Om man mest lyssnar på privatkanaler och P1, P3 och P4 så kan man lika gärna streama eftersom deras programmaterial är kraftigt komprimerade. Om sändningen går i 192 kpbs hjälper inte så mycket om det de sänder är 96 kbps. Hur det är med Sthlm, Malmö och Gbg där de sänder DAB, vet jag inte. En bra tuner kontra aac/192 kbps är betydande om man lyssnar på P2. Men allt är inte bra från P2. Ljudet i direktsändningar från Berwaldhallen är mycket bättre än från Konserhuset. Inte så konstigt eftersom Berwaldhallen är anpassad för radions behov. Samma sak med Göteborgs konserthus.
  6. T. ex. i kväll, (fredag 8 december kl 19:00): Med Kungliga filharmonikerna. Dirigent: Gustavo Dudamel. Wolfgang Amadeus Mozart: Symfoni nr 41 C-dur, ”Jupitersymfonin”. Musikaliskt intermezzo. Richard Strauss: Also sprach Zarathustra, symfonisk dikt. Direktsändning från Stockholms konserthus.
  7. Jag har spanat på detta men kammat noll. Det är de som säger 50 gånger, andra 500 gånger. Sedan kommer alltid brasklappar om att det beror på hur välpolerat tonhuvudet är, hur bandet förvarats, luftfuktighet, om spelaren har spännarmar med pinnar eller rullar, hur gammalt bandet är, hur tjockt magnetskikt bandet har, hur högt magnetflöde som använts vid inspelningen. En reparatör skrev på något forum att hans tetband för inställning av tonhuvud och kalibrering är från 60-talet och att han har använt det uppemot 100 timmar i hundratals bandspelare. Signalen har fallit en dB. Min konklusion är att banden varar tillräckligt länge. Det är väl ungefär som att fråga hur länge en Amazon kan rulla... ingen vet.
  8. Jag vet att begreppet "endpoint" varit uppe och förklarats tidigare men jag hittar inte det för stunden. Kan någon av er förklara vad som menas. Jag har en PC med JRiver MC 23 plus en extern lagringsenhet och en dac. I den händelse jag har en "endpoint" så är det väl då dacen eller vad avses?
  9. Apexorca hemma hos Nilento

    En intressant grej med ACT är att deras inspelningar oftast prisas för bra inspelningar med bra ljud. Om det är så att det görs med "snålprodukter", för att spetsa till det, så är det en bedrift att mixningen kan skruvas till så att det låter så bra som det gör. Trots allt baseras mixningen på vad man hör. Här finns ju ingen standard annat än för nivåer.
  10. Apexorca hemma hos Nilento

    Mycket intressant, Apex Frågan från @Taxmannen är mycket intressant och jag har funderat en hel del på det. Varför använder t ex i huvudsak "vanliga" mikrofonkablar mellan instrument/mikrofoner till mixbord och mellan komponenter? Varför använder de inte vibrationsisolatorer typ Stillpoints och liknande? Varför har de inte dedicerade racks med beräknade egenresonanser? Varför har de inga strömrenare? Hur påverkar val av studiohögtalare slutresultatet och hur väljer de ut de man använder? Varför använder de "vanliga" elkablar? Varför har de ganska "osofistikerade" förstärkare när de provlyssnar?... osv. Om man spelar djävulens advokat kan man ju dra olika slutsatser och nya frågeställningar: Det har inte så stor betydelse som vi "hifi-rävar" tror. De har en stor förbättringspotential Vi har gått på en "mina" Ofta säger vi att källan är viktigast för vad som kan plockas ut i slutändan, vilket känns logiskt. Hade varit intressant med en kmfattande studie om hur slutresultatet blivit med ett mer hifi-orienterat hopplock av utrustning.
  11. Det innebär att ni skall vara oerhört tacksamma för det arbete yours truly lägger ner på Discogs just nu... Jag håller på att lägga in alla mina cd-album, ett arbete som jag räknar med tar ett par, tre år. (Håller endast på under vinterhalvåret). Just nu lägger jag på ca 3-5 timmar om dagen. Jag är petig så det tar tid. Jag vill ha in all information. Sedan jag satte igång med cd/sacd för 1,5 månader sedan har jag lagt upp 200 varav ca 75 % inte fanns tidigare eller saknade information (bilder eller bilder av dålig kvalitet, fel version av omslag [LP ist.f. CD] credits, vem som pressat dem, annan ofullständig data [inspelningsdata, studio, producenter o.l.]). Just nu håller jag på med klassisk musik, vilket tar någon månad till. Dessvärre är det många som lägger in data på Discogs som enbart ser till sina egna intressen och struntar i information de själv inte är intresserad av alternativt med inställningen "det kan någon annan göra" Då blir kvaliteten därefter. Känns ju extra meningsfullt att veta att informationen kommer till nytta. Jag tycker det är en rogivande sysselsättning och jag lär mig en hel del genom att vara noggrann. Dessutom får jag kontakt med likasinnade över hela klotet att dela musikpassionen med. Det finns mycket kompetens på Discogs med mycket seriösa samlare, folk från skivbolag, studio osv.
  12. Det smutsiga nätet.

    I min båt hade jag 11 stycken hologenlampor. Dessa bytte hag till LED för något år sedan. Dessa elva drar tillsammans ungefär vad en halogen drog i ström. Nackdelen är att de stör radion med pulserande brusattacker med jämna mellanrum. Jag antar att det går att avstöra genom att sätta någon form av avstörande filter men faktum kvarstår. De skitar ner. I vart fall på fasen de sitter. Men smutsar de ner även i "luften" tro, typ som mopeder förr gjorde?
  13. Jag tycker följande artikel också väcker en del funderingar: http://www.mojo-audio.com/blog/dsd-vs-pcm-myth-vs-truth/ OBS! Avsändaren tillverkar och säljer dacar men artikeln är ändå intressant och tankeväckande, tycker jag. Om arbetet är rätt utfört med hög kvalitet och omsorg och jag som konsument har en bra "set up" så räcker det förmodligen med vinyl/cd. Är vi eller tror vi att är riktiga audiofiler eller är vi helt helt enkelt "screwd up" av marknadens aktörer? Ibland undrar jag. Något för filosofiska rummet...
  14. Jim Lesurf på HIFI News hade en artikel en gång om DSD kontra högupplöst PCM. Han tyckte båda lät bra men föredrog ändå DSD. Han försökte sig också på en teori varför. Hans antagande att det beror på bruset på PCM som även om det är lågt, samsas med ljudet inom det hörbara frekvensomfånget och där det är som högst inom samma område som våra öron är som mest känsliga. Även om bruset i sig inte hörs menar han att det kan bidra till något som får oönskad effekt på ljudet. I DSD's "flyttas" ju bruset ut i frekvensomfånget över 20 kHz och filtreras sedan bort. Där finns ju normalt ingen musik och han menar då att det inte ger den negativa impakt som "pcm-bruset" kan skapa. Han betonade dock att detta är hans teori utan bevis för om den håller.
  15. Det är inga drop outs typ att det blir tyst. Det är bara en liten "plopp" som dyker upp då och då. Jag har bara hört det på DSD 128. Jag har också läst om folk som fått det på PCM 192 också. Här är några axplock. https://yabb.jriver.com/interact/index.php/topic,113303.msg783366.html#msg783366 https://ifi-audio.com/audio_blog/pop-goes-dsd-why-does-this-happen/ https://www.stereo.net.au/forums/topic/99000-dsd-pops-ticks/