Bebop

Moderator
  • Content count

    9 252
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    65

Bebop last won the day on August 18

Bebop had the most liked content!

About Bebop

  • Birthday 1952-05-04

Contact Methods

  • ICQ
    0

Profile Information

  • Location
    Sydsverige

Recent Profile Visitors

49 936 profile views
  1. Hemma hos JR.

    Det handlar inte så mycket om Sverige kontra utland utan om att hitta bra ex. Då är det begränsande att endast tänka Sverige. Bra reparatörer och service är viktig men det är en annan business att hitta bra spelare. En reparatör kan ju ge värdefulla tips men det finns de som livnär sig på att leta upp och renovera t ex Studer in på djupet. Det kostar en extra slant inledningsvis men inte nödvändigtvis i det långa loppet. Det handlar också om problemfritt ägande. Vi talar om maskiner med mycket mekanik som har 30-40 år på nacken. Samtliga elektrolyter måste bytas ut och förmodligen remmar också. Den behöver också trimmas och kalibreras. Men sedan finns det firmor som letar efter bra ex och dokumenterar var de kommer ifrån och hur de använts. Utöver ovanstående byts fjädrar, tryckrullar, annan elektronik som riskera ålderssvaghet, en del kablar, nya lödningar vid behov, nya bromsar, nya lager, åldrade brytare, polering av tonhuvud, fullständig rengöring, även yttre, nya träsidor... Klart att detta kostar extra men ändå en spottstyver mot t ex den mesta elektronik, kablar och skivspelarriggar som de flesta av oss har. Jag känner till i vart fall 6 eller 7 som gör detta ute i Europa men ingen i Sverige. I Danmark finns en som har omkring sex renoverade spelare på lager just nu men jag vet inte hur omfattande renoveringar det är. Ett annat sätt är att köpa t ex en Studer B67 på Ebay. En sådan kan man få för ca 10,000. En minimumrenovering kostar kanske 5,000 och sedan får man lämna in den efterhand som delar slits ut. Man kan också göra en helrenovering vilket jag gissar kostar 15-25,000 beroende av ursprungsskick. Observera också att det finns modeller som enbart är för uppspelning, dvs saknar inspelningsmöjlighet. De är naturligtvis billigare. Även modeller utan VU-meter är billigare. Var och en sätter sin ribba. För egen del vill jag enbart ha fullt renoverade spelare och så blir det även med nästa inköp...Det finns alltför många vittnesmål om billiga "fynd" som står undanplockade i skrubben.
  2. Högtalarplacering

    Jag kör med uddatalsmetoden och finjusterar därifrån, dvs baffeln 1/9-del av rumslängden in från bakväggen eller 1/7-del eller 1/5- del. De räta linjerna från membranen skall korsas bakom lyssningspositionen motsvarande dubbla avståndet från lyssningsposition till membranytan (även om denna teoretiska linje hamnar i trädgården). Minns inte var jag läste det men det funkar rätt väl.
  3. Nyheter från mässan i Hong Kong

    Jelco gör ju också armarna till Ortofon. Vet du vad som skiljer? Det lär vara någon skillnad men jag vet inte på vilket sätt.
  4. Hemma hos JR.

    Jag tror jag tillhör denna kategori lite undermedvetet. Jag skulle gärna vilja ha en kompetent SACD-spelare men jag känner inga behov av av ytterligare en CD-spelare som man då får. Jag är oerhört nöjd med den jag har efter uppgraderingen. (De gamla som jag har räknar jag inte, det är gammalt junk, men som fungerar). CD-spelare ställer jag också krav på att de skall smälta in bra bland övrig elektronik.
  5. Nej, så långt vill jag inte gå. Jag har ett par Bill Evans; "At Shelly's Mann Hole" och "The Lost Sessions" som låter makalöst bra på DSD 128 med den där storleken och rymden som det är på banden. Jag har inte masterbanden men jag inbillar mig att de ligger rätt nära. Jag laddade sedan ner Charles Mingus "Ah Um" och Sibelius 2:a konsert i DSD128 som jag har har på masterbandkopior på för att jämförs i hopp om att de skulle vara lika bra som men båda låter väldigt pressat och faktiskt orent i toppen. Både vinyl och CD låter bättre. För mig är det en bekräftelse på vad Jan-Eric säger.; dåligt masterband? Masterband som gar gått igen PCM-behandling i mågot steg? Tvivelaktig dac? Dåligt hantverk? Man kan inte förlita sig på formatet som sådant. Gäller även vinyl. Man får leta efter bra utgåvor oavsett format. Jag har t o m en masterbandkopia med Coltrane " A Love Supreme" som jag betalt dyra pengar för. Jag tar inte i när jag säger att den låter sämre än ett kassettband. Dåligt hantverk och en skrupelfri säljare. Formatet är det inget fel på. Men jag har många DSD-filer som låter jäkligt bra. De flesta i DSD64 men nu köper jag bara Pure DSD, allrså DSD 128 utan medverkan av PCM i kedjan. Det är hörbart bättre om det är bra gjort. Problemet är att det vet man inte förrän filerna är nerladdade. Men det är inte som masterband. Jag kan dock sträcka mig till att de bästa är mer lika bea vinyl men med mer dynamik.
  6. Hemma hos JR.

    Jag har fyra. Aesthetix, Pioneer, Denon Blue Ray, Philips (med cd-brännare)
  7. Hemma hos JR.

    Det är sådant man kan hitta på en del forum. Jag betraktar det som struntprat. En uppskattning jag fick Italien är att ca 65% av alla skivinspelningar under 60-80-talet är inspelade med Studer någonstans i kedjan. För resten har man använt Otari, Ampex, Nagra, Telefunken och kanske någon till. Alla med VU-metrar. Mixerbord med en VU-meter per kanal (ofta 24 stycken), 2-tums bandspelare med 24 VU-metrar, 1/2-tums masterbandspelare med VU-metrar, 1/4-tums bandspelare för master kopia från 1/2-tumsmaster med VU-meter, vinylmastring med VU-meter och CD-mastring med VU-meter. De som sedan påstår att VU-metern i Studern, Nagran eller Otarin i hemmiljön skulle degradera ljudet är knappast trovärdiga i min värld.
  8. Hemma hos JR.

    Överföring av ljud med magnetism har väldigt låga förluster/förvrängning (låg cross-talk - 60-70dB där riktigt bra vinylriggar når på sin höjd -30 dB) i förhållande till en vinylkedja. En förutsättning är avspelning med hög bastighet 15ips/38 cm/sek. Redan när man går ner till halva hastigheten tappar man ca 6 dB. Så när man väljer bandspelare inom t ex Studer-familjen spelar det inte så stor roll vilken modell man väljer. Man tar den modell som man tycker ser bäst ut eller har de funktioner man söker och inte minst en maskin som är i gott skick. Det ljud som finns på banden återger de relativt lika. Ljudkaraktären sätter man via förstärkeri, högtalare, skivspelare/arm/pickup/riaa och rum.
  9. Hemma hos JR.

    En LP består av två band och bandet måste spolas över till ena spolen innan avspelning. Med två spelare kan man ju ladda båda banden och koppla över till den andra när första bandet spelats av för att få behålla stämningen.
  10. Efter kontakt med Jan-Eric Persson på Opus3 i annat ärende kom vi in även på detta. Han menar också att DSD inte är en kvalitetsgaranti utan snarare en potential som rätt utnyttjad låter väldigt likt analoga masterband men då pratar vi om DSD128 som innebär dubbelt så mycket information som DSD64 (som SACD använder). DSD128 innebär också 128 gånger mer information än vad PCM 16/44,1 (= CD) använder. Jan-Eric nämner ett antal parametrar som man normalt inte har koll på och som kan påverka kvaliteten. Kvaliteten på masterbanden (om det handlar om DSD128-överförd musik från analoga band). Är det från studiomastern, från CD-masterbandet, från LP-masterbandet, är det kopia på kopia osv. Vilken bandspelare har använts? Har det någonstans i kedjan PCM-behandlats innan DSD128-överföringen? Vilken typ av DAC har använts? I många DSD-dacar passerar ofta PCM på vägen och då kommer DSD inte till sin fulla rätt, och i synnerhet inte DSD128 som kan återskapa mycket av den där extra dimensionen som de analoga inspelningarna har. Det som brukar kallas Depth of Image som Opus3 presenterade på sin Testskiva 1 redan 1979 Om nu någon undrar hur just Opus3 gör så använder de Pure DSD över DSD128 utan ett uns av PCM-behandling på vägen. Det enda, bästa, rätta och bästa sättet, säger Jan-Eric. Opus3 har belönats med amerikanska "Brutus Award" inte mindre än tre gånger. Kul både för Opus3 och för Sverige som audiofilnation. Det är med "DSD-ljud" är lika omöjligt att kategorisera enbart på formatet som t ex vinyl. När det låter bra så är det alltid ett hantverk bakom. Det är inte verktygen som gör ljudet.
  11. Nyheter från mässan i Hong Kong

    Ja, bara kul. Nyhetsforum är rätt plats.
  12. Hemma hos JR.

    Det här ser jag fram emot. Jag har inte haft nöjet att träffa JR ännu men av de telefonsamtal och mejlväxlingar vi haft så måste det varit ett intressant möte.
  13. Butiksdemo hos RC Ljud&Bild

    until
    Vi bjuder in till en demo med Avid skivspelare. Den kommer att genomföras med tre olika Avid verk Avid Diva SP, Seguel SP, Acutus SP Referens (enda av sitt slag i norden) där alla verk är utrustade med samma arm (Orgion Live Zephyr) och pickup (Nagaoka MP-110). Maila till info@rcljudbild.se eller skicka PM här på Euphonia vid önskan om platsbokning.
  14. Butiksdemo hos RC Ljud&Bild

    until
    Vi bjuder in till en demo med Avid skivspelare. Den kommer att genomföras med tre olika Avid verk Avid Diva SP, Seguel SP, Acutus SP Referens (enda av sitt slag i norden) där alla verk är utrustade med samma arm (Orgion Live Zephyr) och pickup (Nagaoka MP-110). Maila till info@rcljudbild.se eller skicka PM (till RC Ljud&Bild) här på Euphonia vid önskan om platsbokning.
  15. Bra uttryck, den lägger jag i arkivet Jag tycker också att man måste ha en kritisk hållning till alla de som erbjuder något som är "gratis". Telefonförsäljare kör mycket med det. Jag tror jag haft fyra-fem uppringningar som erbjuder gratis Björn Borgkalsingar... Så klart det inte är gratis. I många webadresser har man argumenterar att de lever på annonser och att de därmed kan erbjuda tjänster "gratis". De gick bra när det var relativt nytt och mindre konkurrens. Nu är det jnte bara konkurrens mellan liknande tjänster utan även mellan olika media och där tappar www-adresser mot FB, Instagram och allt vad de heter. Det är detta som har drabbat Photobucket. De har byggt sin storlek på "gratis"-användare på en vikande annonsmarknad. Jag avskyr reklam på min skärm och jag har valt en tjänst för mina bilder som är helt befriande från detta och som bygger på traditionell finansiering av de som utnyttjar tjänsterna. Känns betydligt bättre och säkrare. Tänk om artister och upphovsmän med hjälp av sina organisationer och regeringar får igenom sina krav på anständig ersättning. Hur skulle då prislappen på streaming och nerladdning se ut? Det kokar rejält i den grytan just nu, inte minst i USA där det tuffats till rejält och där Europeiska organisationer också gått med. Inget är som sagt gratis.